In het kader van zijn opdrachten voor de noodplanning en het crisisbeheer beschikt het Nationaal Crisiscentrum sinds 2011 over een Contact Center om bij noodsituaties de bevolking te informeren. Voor de periode 2023-2027 is daartoe een raamcontract afgesloten met de Belgische onderneming WEngage.
Elke lokale overheid die met een noodsituatie geconfronteerd wordt, kan - indien gewenst en bij intekening op het raamcontract- gebruik maken van het Contact Center van het Nationaal Crisiscentrum.
Voor een lokale overheid heeft het Contact Center volgende voordelen:
* De lokale overheid kan het Contact Center op elk moment van de noodsituatie activeren (24/7).
* Door de permanente stand-by is het mogelijk om binnen het uur een infonummer te openen.
* Het aantal operatoren kan worden aangepast aan de noden. Deze operatoren worden opgeleid in samenwerking met het NCCN en FOD Volksgezondheid.
* De stand-by 24/7 van het Contact Center wordt door het Nationaal Crisiscentrum gefinancierd. De ondertekening van de overeenkomst heeft dus geen directe financiƫle weerslag. Alleen het effectief gebruik van het Contact Center bij een noodbeheer of een oefening valt ten laste van de gemeente.
Omdat de ondertekening van de overeenkomst geen directe financiƫle weerslag heeft en een vlotte doorstroming van correcte informatie cruciaal is bij elke crisis, wil het lokaal bestuur van Berlaar zich graag aansluiten bij deze raamovereenkomst. De ervaring en ondersteuning van het Contact Center kan in bepaalde situaties erg welkom zijn.
De raad geeft goedkeuring voor de toetreding tot de raamovereenkomst in het kader van de opdrachten voor noodplanning en crisisbeheer van het Contact Center van het Nationaal Crisiscentrum.