Terug
Gepubliceerd op 20/09/2023

2023_GR_00105 - Beheer van contracten, verzekeringen en gunningen - Intekenen raamcontract Contact Center Nationaal Crisiscentrum - goedkeuring

Gemeenteraad
di 19/09/2023 - 20:00 GH Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Leen Janssens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Werner Van den Broeck; Simon Spits; Anja Neels, algemeen directeur

Verontschuldigd

Hanne Cuypers

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00105 - Beheer van contracten, verzekeringen en gunningen - Intekenen raamcontract Contact Center Nationaal Crisiscentrum - goedkeuring

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Leen Janssens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Werner Van den Broeck, Simon Spits, Anja Neels
Stemmen voor 20
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Leen Janssens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Werner Van den Broeck, Willy Beullens, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Simon Spits, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00105 - Beheer van contracten, verzekeringen en gunningen - Intekenen raamcontract Contact Center Nationaal Crisiscentrum - goedkeuring 2023_GR_00105 - Beheer van contracten, verzekeringen en gunningen - Intekenen raamcontract Contact Center Nationaal Crisiscentrum - goedkeuring

Motivering

Context en historiek

In het kader van zijn opdrachten voor de noodplanning en het crisisbeheer beschikt het Nationaal Crisiscentrum sinds 2011 over een Contact Center om bij noodsituaties de bevolking te  informeren. Voor de periode 2023-2027 is daartoe een raamcontract afgesloten met de Belgische onderneming WEngage.

Het Nationaal Crisiscentrum en de FOD Volksgezondheid zijn overeengekomen om de mogelijkheid te voorzien om zowel de oproepen ‘Discipline 5’ (algemene informatie) als de oproepen ‘Discipline 2’ (slachtofferinformatie) te behandelen via het Contact Center bij noodsituaties. De oproepen ‘D2’ zullen desgevallend behandeld worden door gespecialiseerd personeel, daartoe aangewezen door FOD Volksgezondheid. Om gebruik te kunnen maken van het Contact Center, moeten lokale besturen toetreden tot het raamcontract en bijgevolg een overeenkomst afsluiten met WEngage.

Die overeenkomst heeft als doel de activerings- en gebruiksomstandigheden van het Contact Center bij noodsituaties te omschrijven en bij de activering een snelle authenticatie mogelijk te maken. 

Argumentatie

Elke lokale overheid die met een noodsituatie geconfronteerd wordt, kan - indien gewenst en bij intekening op het raamcontract- gebruik maken van het Contact Center van het Nationaal Crisiscentrum.

Voor een lokale overheid heeft het Contact Center volgende voordelen:

* De lokale overheid kan het Contact Center op elk moment van de noodsituatie activeren (24/7).

* Door de permanente stand-by is het mogelijk om binnen het uur een infonummer te openen.

* Het aantal operatoren kan worden aangepast aan de noden. Deze operatoren worden opgeleid in samenwerking met het NCCN en FOD Volksgezondheid.

* De stand-by 24/7 van het Contact Center wordt door het Nationaal Crisiscentrum gefinancierd. De ondertekening van de overeenkomst heeft dus geen directe financiĆ«le weerslag. Alleen het effectief gebruik van het Contact Center bij een noodbeheer of een oefening valt ten laste van de gemeente.

Omdat de ondertekening van de overeenkomst geen directe financiƫle weerslag heeft en een vlotte doorstroming van correcte informatie cruciaal is bij elke crisis, wil het lokaal bestuur van Berlaar zich graag aansluiten bij deze raamovereenkomst. De ervaring en ondersteuning van het Contact Center kan in bepaalde situaties erg welkom zijn.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad geeft goedkeuring voor de toetreding tot de raamovereenkomst in het kader van de opdrachten voor noodplanning en crisisbeheer van het Contact Center van het Nationaal Crisiscentrum.