Terug
Gepubliceerd op 19/02/2025

2025_MV_00015 - Mondelinge vraag van raadslid Dirk Aras: Nieuwe/tijdelijke verkeerssituaties missen duidelijkheid

Gemeenteraad
di 18/02/2025 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Nadine Boekaerts; Stefaan Lambrechts; Willy Beullens; Dirk Aras; Geert Fierens; Karolien Goris; Adela Janssens; Victor Van Loock; Karl De Ceuster; Jozef Daems; Wim Soons; Philip Dillen; Didier Toussaint; Mit Roothooft; Eric Stuy; Maddy De Reyck; Adriaan Jans; Cathy Rosseau; Ann Van Loock; Kevin Van den Wyngaert; Kris MartlĂ©; Anja Neels, algemeen directeur

Verontschuldigd

Simon Spits

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans
2025_MV_00015 - Mondelinge vraag van raadslid Dirk Aras: Nieuwe/tijdelijke verkeerssituaties missen duidelijkheid 2025_MV_00015 - Mondelinge vraag van raadslid Dirk Aras: Nieuwe/tijdelijke verkeerssituaties missen duidelijkheid

Motivering

Indiener(s)

Dirk Aras

Tijdstip van indienen

wo 12/02/2025 - 15:02

Toelichting

Tijdelijke verkeersregelingen moeten duidelijk worden aangegeven. Dat gebeurt soms echter (te) slordig. Deze opmerking begon te sluimeren naar aanleiding van de wegenwerken aan het fietspad in de Smidstraat (met onder meer de afboording aan de gracht- en aan de straatkant). De werf daar, die steeds opschoof naar mate de werken vorderden, werd te slordig aangeduid:

  • Verminderde snelheid langsheen de werf werd aangeduid met borden van het type 50 km (of 30 km) per uur binnen 50 meter. Waar die 50 meterlijn zich die dag juist bevond, moest door de bestuurders op de rijbaan zelf ingeschat worden. Een exact punt werd niet aangegeven.
  • Een van de borden die de afstand 'binnen 50 meter' aangaf (rijrichting Hei – centrum) gaf overdag 50 meter aan maar bij avond en nacht … 150 meter !
  • Wanneer er geen werken waren (en dat gebeurde meerdere keren) werden niet alle borden die de aan de werf verbonden beperkingen aangaven, weggehaald. In de berm aan de overzijde van de werken bijvoorbeeld bleven ze staan.

Ook de huidige tijdelijke verkeersregeling aan de kerk roept vragen op.

  • Fietsers worden afgeleid van het normale traject naar het traject dat zij anders niet mogen nemen. Waarom ?
  • Verkeersborden die tijdelijk fietsers toelaten en borden die dat verbieden volgen, langs het tijdelijke fietstraject, mekaar op. De tijdelijke borden zijn ook niet eenduidig.

Vraag: wie houdt toezicht op zulke zaken ? Waarom wordt daar niet ingegrepen ?

Wanneer nieuwe wegsituaties voor het autoverkeer toegankelijk worden gemaakt, vereisen die veelal een alerte reactie van de autobestuurders. Een voorbeeld is de nieuwe situatie aan het kruispunt Doelstraat–Diamantstraat die – gelet op de daar toegelaten rijsnelheid – toch voor een ingrijpende wijziging zorgt: de verhoging voor wie uit de Diamantstraat komt of daarin rijdt.

Vraag: waarom is die nieuwe situatie niet aangeduid met een signalisatiebord ? Stop-signalisatie zou daar ook beter op z'n plaats zijn dan de huidige verkeersborden die vereisen dat voorrang wordt verleend. Zal dat aangepast worden ?