Terug
Gepubliceerd op 19/02/2025

2025_VVB_00002 - Voorstel tot beslissing van raadsleden Adriaan Jans, Karl De Ceuster: Beslissing tot het opstellen van een parkeerbeleid in Berlaar

Gemeenteraad
di 18/02/2025 - 20:00 raadzaal
Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Nadine Boekaerts; Stefaan Lambrechts; Willy Beullens; Dirk Aras; Geert Fierens; Karolien Goris; Adela Janssens; Victor Van Loock; Karl De Ceuster; Jozef Daems; Wim Soons; Philip Dillen; Didier Toussaint; Mit Roothooft; Eric Stuy; Maddy De Reyck; Adriaan Jans; Cathy Rosseau; Ann Van Loock; Kevin Van den Wyngaert; Kris Martlé; Anja Neels, algemeen directeur

Verontschuldigd

Simon Spits

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2025_VVB_00002 - Voorstel tot beslissing van raadsleden Adriaan Jans, Karl De Ceuster: Beslissing tot het opstellen van een parkeerbeleid in Berlaar

Aanwezig

Walter Horemans, Nadine Boekaerts, Stefaan Lambrechts, Willy Beullens, Dirk Aras, Geert Fierens, Karolien Goris, Adela Janssens, Victor Van Loock, Karl De Ceuster, Jozef Daems, Wim Soons, Philip Dillen, Didier Toussaint, Mit Roothooft, Eric Stuy, Maddy De Reyck, Adriaan Jans, Cathy Rosseau, Ann Van Loock, Kevin Van den Wyngaert, Kris Martlé, Anja Neels
Stemmen voor 9
Nadine Boekaerts, Dirk Aras, Karl De Ceuster, Adriaan Jans, Kevin Van den Wyngaert, Didier Toussaint, Philip Dillen, Eric Stuy, Maddy De Reyck
Stemmen tegen 12
Stefaan Lambrechts, Willy Beullens, Geert Fierens, Karolien Goris, Adela Janssens, Victor Van Loock, Jozef Daems, Wim Soons, Kris Martlé, Ann Van Loock, Mit Roothooft, Walter Horemans
Onthoudingen 1
Cathy Rosseau
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_VVB_00002 - Voorstel tot beslissing van raadsleden Adriaan Jans, Karl De Ceuster: Beslissing tot het opstellen van een parkeerbeleid in Berlaar 2025_VVB_00002 - Voorstel tot beslissing van raadsleden Adriaan Jans, Karl De Ceuster: Beslissing tot het opstellen van een parkeerbeleid in Berlaar

Motivering

Indiener(s)

Karl De Ceuster, Adriaan Jans

Tijdstip van indienen

do 13/02/2025 - 14:34

Toelichting

Context en historiek 

De laatste weken vonden er enkele handhavingsacties van de politiezone Berlaar-Nijlen plaats, waarbij vooral inwoners met een lichte vrachtauto werden bekeurd. Dit stootte op groot ongenoegen bij de inwoners van Berlaar.

Het ongenoegen is begrijpelijk. Zo ontbreekt een duidelijke lijn in het parkeerbeleid van de gemeente Berlaar en is er zelfs sprake van bestuurlijke willekeur. Daarnaast werd er nooit duidelijk gecommuniceerd door de gemeente naar de burgers.

Men kan dan ook alleen maar vaststellen dat er geen draagvlak is voor de huidige parkeersituatie.

Onvolledige en gebrekkige communicatie 

De gemeente heeft vervolgens geprobeerd om via haar website duidelijkheid te scheppen omtrent de parkeerregels. 

“In Berlaar kan je op vele plekken parkeren naast de rijbaan. Let daarbij wel op, want in verschillende straten gelden er andere regels voor lichte vrachtwagens dan voor personenauto’s.

Je mag met een lichte vrachtwagen namelijk alleen parkeren in de straten die aangegeven worden met blauwe borden met een witte ‘P’ erop (de zogenaamde E9a-borden).

In 2021 werd het parkeerbeleid in een aantal straten aangepast. Omdat lichte vrachtwagens langs de rijbaan de zichtbaarheid kunnen belemmeren, werd er op bepaalde locaties een parkeerverbod voor lichte vracht ingevoerd. Die zones kan je herkennen door de E9b-borden. Ook dat zijn blauwe borden met de witte ‘P’, maar hier werd onder de ‘P’ een personenwagen toegevoegd. De parkeerzone is daardoor voorbehouden voor motorfietsen en personenwagens. Bestelwagens of vrachtwagens mogen op die plekken niet parkeren.

Je mag je lichte vrachtwagen steeds op je eigen oprit parkeren of langs de rijbaan op één van de volgende locaties:

-             Bastijnstraat

-             Liersesteenweg tussen huisnummer 132 en huisnummer 160

-             Schoolstraat

-             Sportcentrum Doelvelden (Welvaartstraat)

-             Stationstraat

Moeten er werken of dergelijke uitgevoerd worden? Dan kan je steeds een signalisatievergunning aanvragen om voor een beperkte tijd een lichte vrachtauto voor je woning te laten plaatsen.”

Uit deze communicatie blijkt echter nogmaals het onvermogen van de gemeente om helder en volledig te communiceren met haar burgers.

Een eenvoudig nazicht leert dat de lijst met toegestane parkeerlocaties voor lichte vrachtauto’s onvolledig is. Zo kunnen lichte vrachtauto’s ook parkeren op onder meer:

  • Smidstraat (Foto 1)
  • Hellegatstraat (Foto 2)
  • Meistraat (Foto 3)
  • Tulpenstraat (Foto 4)

Onduidelijk en tegenstrijdig 

Het huidige parkeerbeleid wordt gekenmerkt door onduidelijkheden en tegenstrijdigheden:

  • Zo kan men zich luid op afvragen waarom er wel vrachtwagens en lichte vrachtauto’s mogen parkeren op het Kardinaal Cardijnnplein in Berlaar-Heikant. Terwijl dit verboden is op de parking van de Wortelpoel.
  • Verder heeft de burger het raden waarom er bijvoorbeeld wel een toelating is om te parkeren in de Meistraat voor vrachtauto’s tot 3,5 ton, terwijl dit bord nergens anders in Berlaar is geplaatst.
  • Ook de reden waarom in de ene straat wel lichte vrachtauto’s mogen parkeren (bv. Schoolstraat) en andere niet bv. Itegembaan roept vragen op.

Huidig “parkeerbeleid” zorgt dat er een vermoeden van willekeur heerst, hetgeen op onbegrip botst bij de bevolking.

Er zijn ook tegenstrijdige en foutief geplaatste parkeerborden terug te vinden in Berlaar. 

  • Zo stelt het parkeerbord bij het uitrijden van de Anjerstraat richting de Misstraat dat het niet langer verboden te parkeren is boven de 3,5 ton. (Foto 5)  
  • Echter is het in de Misstraat vanaf het inrijden van de bebouwde kom verboden om te parkeren voor voertuigen +3,5 ton. 

Deze fouten maken naleving door inwoners moeilijk, tot onmogelijk.

Het zorgt voor een vermoeden van willekeur, hetgeen op onbegrip opwekt bij de bevolking.

Onrechtmatige verkeersborden 

Daarnaast is vastgesteld dat verschillende parkeerborden niet conform de wettelijke voorschriften zijn. Volgens de regelgeving moeten parkeerborden bevestigd zijn op een oranje paal om goed zichtbaar te zijn voor bestuurders. Dit wordt in Berlaar niet overal correct toegepast.(Foto’s 6)

Mogelijke onrechtmatige parkeerboetes 

Door de gebrekkige en tegenstrijdige signalisatie bestaat de mogelijkheid dat bepaalde parkeerboetes onrechtmatig zijn. Zo is het merendeel van de politierechters van oordeel dat die boetes ongedaan dienen gemaakt te worden omdat de betreffende verkeersborden niet correct geplaatst zijn.

Conclusie

De vastgestelde onduidelijkheden, tegenstrijdigheden en juridische tekortkomingen in de plaatsing van verkeersborden tonen aan dat er dringend behoefte is aan een transparant en juridisch correct parkeerbeleid in Berlaar. Dit is noodzakelijk om rechtszekerheid en correcte handhaving te garanderen.

Argumentatie:

 Overwegende dat:

  • Een helder, transparant en juridisch correct parkeerbeleid noodzakelijk is voor verkeersveiligheid en rechtszekerheid in Berlaar;
  • Een eenduidige en correcte communicatie van parkeerregels essentieel is voor naleving door de inwoners;
  • Een evaluatie van de huidige verkeerssignalisatie en parkeerborden vereist is om mogelijke juridische onvolkomenheden weg te werken;

Regelgeving

  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

BESLUIT:

  • Het college van burgemeester en schepenen de opdracht te geven om een uitgeschreven parkeerbeleid op maat van Berlaar op te stellen.
  • Het college van burgemeester en schepenen te verzoeken om binnen vier maanden een uitgewerkte nota ‘Parkeerbeleid in Berlaar’ voor te leggen ter goedkeuring aan de gemeenteraad.
  • Een sensibiliseringscampagne op te zetten om de inwoners van Berlaar te informeren over het nieuwe parkeerbeleid.
  • Na te gaan of er onrechtmatig werd overgegaan tot het uitschrijven van boetes, gelet op het niet voldoen van sommige verkeersborden aan de bijzondere plaatsingsvoorwaarden, evenals de gebrekkige plaatsing van enkele borden.

 


Bijlagen