Context en historiek
De laatste weken vonden er enkele handhavingsacties van de politiezone Berlaar-Nijlen plaats, waarbij vooral inwoners met een lichte vrachtauto werden bekeurd. Dit stootte op groot ongenoegen bij de inwoners van Berlaar.
Het ongenoegen is begrijpelijk. Zo ontbreekt een duidelijke lijn in het parkeerbeleid van de gemeente Berlaar en is er zelfs sprake van bestuurlijke willekeur. Daarnaast werd er nooit duidelijk gecommuniceerd door de gemeente naar de burgers.
Men kan dan ook alleen maar vaststellen dat er geen draagvlak is voor de huidige parkeersituatie.
Onvolledige en gebrekkige communicatie
De gemeente heeft vervolgens geprobeerd om via haar website duidelijkheid te scheppen omtrent de parkeerregels.
“In Berlaar kan je op vele plekken parkeren naast de rijbaan. Let daarbij wel op, want in verschillende straten gelden er andere regels voor lichte vrachtwagens dan voor personenauto’s.
Je mag met een lichte vrachtwagen namelijk alleen parkeren in de straten die aangegeven worden met blauwe borden met een witte ‘P’ erop (de zogenaamde E9a-borden).
In 2021 werd het parkeerbeleid in een aantal straten aangepast. Omdat lichte vrachtwagens langs de rijbaan de zichtbaarheid kunnen belemmeren, werd er op bepaalde locaties een parkeerverbod voor lichte vracht ingevoerd. Die zones kan je herkennen door de E9b-borden. Ook dat zijn blauwe borden met de witte ‘P’, maar hier werd onder de ‘P’ een personenwagen toegevoegd. De parkeerzone is daardoor voorbehouden voor motorfietsen en personenwagens. Bestelwagens of vrachtwagens mogen op die plekken niet parkeren.
Je mag je lichte vrachtwagen steeds op je eigen oprit parkeren of langs de rijbaan op één van de volgende locaties:
- Bastijnstraat
- Liersesteenweg tussen huisnummer 132 en huisnummer 160
- Schoolstraat
- Sportcentrum Doelvelden (Welvaartstraat)
- Stationstraat
Moeten er werken of dergelijke uitgevoerd worden? Dan kan je steeds een signalisatievergunning aanvragen om voor een beperkte tijd een lichte vrachtauto voor je woning te laten plaatsen.”
Uit deze communicatie blijkt echter nogmaals het onvermogen van de gemeente om helder en volledig te communiceren met haar burgers.
Een eenvoudig nazicht leert dat de lijst met toegestane parkeerlocaties voor lichte vrachtauto’s onvolledig is. Zo kunnen lichte vrachtauto’s ook parkeren op onder meer:
Onduidelijk en tegenstrijdig
Het huidige parkeerbeleid wordt gekenmerkt door onduidelijkheden en tegenstrijdigheden:
Huidig “parkeerbeleid” zorgt dat er een vermoeden van willekeur heerst, hetgeen op onbegrip botst bij de bevolking.
Er zijn ook tegenstrijdige en foutief geplaatste parkeerborden terug te vinden in Berlaar.
Deze fouten maken naleving door inwoners moeilijk, tot onmogelijk.
Het zorgt voor een vermoeden van willekeur, hetgeen op onbegrip opwekt bij de bevolking.
Onrechtmatige verkeersborden
Daarnaast is vastgesteld dat verschillende parkeerborden niet conform de wettelijke voorschriften zijn. Volgens de regelgeving moeten parkeerborden bevestigd zijn op een oranje paal om goed zichtbaar te zijn voor bestuurders. Dit wordt in Berlaar niet overal correct toegepast.(Foto’s 6)
Mogelijke onrechtmatige parkeerboetes
Door de gebrekkige en tegenstrijdige signalisatie bestaat de mogelijkheid dat bepaalde parkeerboetes onrechtmatig zijn. Zo is het merendeel van de politierechters van oordeel dat die boetes ongedaan dienen gemaakt te worden omdat de betreffende verkeersborden niet correct geplaatst zijn.
Conclusie
De vastgestelde onduidelijkheden, tegenstrijdigheden en juridische tekortkomingen in de plaatsing van verkeersborden tonen aan dat er dringend behoefte is aan een transparant en juridisch correct parkeerbeleid in Berlaar. Dit is noodzakelijk om rechtszekerheid en correcte handhaving te garanderen.
Argumentatie:
Overwegende dat:
Regelgeving
BESLUIT: