Terug
Gepubliceerd op 18/06/2025

2025_GR_00116 - Organisatie van interne controle - Begrip 'dagelijks bestuur' - vaststelling

Gemeenteraad
di 17/06/2025 - 20:30 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Nadine Boekaerts; Stefaan Lambrechts; Willy Beullens; Dirk Aras; Geert Fierens; Simon Spits; Karolien Goris; Adela Janssens; Victor Van Loock; Karl De Ceuster; Jozef Daems; Wim Soons; Philip Dillen; Didier Toussaint; Mit Roothooft; Eric Stuy; Maddy De Reyck; Adriaan Jans; Cathy Rosseau; Ann Van Loock; Kevin Van den Wyngaert; Kris Martlé; Anja Neels, algemeen directeur

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00116 - Organisatie van interne controle - Begrip 'dagelijks bestuur' - vaststelling

Aanwezig

Walter Horemans, Nadine Boekaerts, Stefaan Lambrechts, Willy Beullens, Dirk Aras, Geert Fierens, Simon Spits, Karolien Goris, Adela Janssens, Victor Van Loock, Karl De Ceuster, Jozef Daems, Wim Soons, Philip Dillen, Didier Toussaint, Mit Roothooft, Eric Stuy, Maddy De Reyck, Adriaan Jans, Cathy Rosseau, Ann Van Loock, Kevin Van den Wyngaert, Kris Martlé, Anja Neels
Stemmen voor 13
Stefaan Lambrechts, Willy Beullens, Geert Fierens, Karolien Goris, Adela Janssens, Victor Van Loock, Jozef Daems, Wim Soons, Kris Martlé, Ann Van Loock, Mit Roothooft, Philip Dillen, Walter Horemans
Stemmen tegen 9
Nadine Boekaerts, Dirk Aras, Karl De Ceuster, Simon Spits, Adriaan Jans, Kevin Van den Wyngaert, Didier Toussaint, Eric Stuy, Maddy De Reyck
Onthoudingen 1
Cathy Rosseau
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00116 - Organisatie van interne controle - Begrip 'dagelijks bestuur' - vaststelling 2025_GR_00116 - Organisatie van interne controle - Begrip 'dagelijks bestuur' - vaststelling

Motivering

Context en historiek

Artikel 41, 2de lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat in beginsel de gemeenteraad de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht vastlegt. De gemeenteraad kan dit delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.

Argumentatie

Deze delegatie betreft de opdrachten van dagelijks bestuur. De gemeenteraad bepaalt wat onder het begrip "dagelijks bestuur" inzake overheidsopdrachten moet worden verstaan. Deze opdrachten van dagelijks bestuur kunnen aan het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen en het college kan de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht vastleggen.

Wetgeving

Artikel 41,2de lid 8° van het Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 41,2de lid 10° van het Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 56 § 3, 5° van het Decreet Lokaal Bestuur

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur (besluiten GR - algemeen)
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het gemeenteraadsbesluit van 12 februari 2019, vaststelling ‘begrip dagelijks bestuur’, wordt opgeheven.

Artikel 2

Volgende overheidsopdrachten vallen binnen het begrip dagelijks bestuur, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is om de plaatsingsprocedure en voorwaarden van de opdrachten vast te stellen:

  • Alle uitgaven waarvoor kredieten voorzien zijn op het exploitatiebudget;
  • Alle uitgaven waarvoor kredieten voorzien zijn op het investeringsbudget waarvan het bedrag niet hoger is dan het bedrag van de overheidsopdrachten die kunnen geplaatst worden via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking volgens artikel 42 §1, 1° a);
  • Alle uitgaven van het investeringsbudget die betrekking hebben op onderhoud of instandhouding van de gemeentelijke infrastructuur en/of patrimonium. Onder dit type van investeringen worden o.a. verstaan: alle vervangingsinvesteringen en de aankoop van materialen voor onderhoud van wegen, openbaar domein en gebouwen, onafhankelijk van de waarde van de investering.

Artikel 3

Alle categorieën van verrichtingen van dagelijks bestuur tot 30.000 euro excl. btw worden vrijgesteld van visumverplichting.
Om te bepalen of een verrichting uitgesloten is van visumverplichting, houdt de financieel directeur rekening met de volledige looptijd van de verbintenis. Indien de looptijd van de verbintenis niet expliciet is vastgelegd, wordt de waarde van de verbintenis berekend op basis van een looptijd van vier kalenderjaren.

Artikel 4

Daarnaast worden volgende verrichtingen vrijgesteld van visumverplichting:

  • De aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van minder dan één jaar;
  • De toekenning van exploitatiesubsidies tot een maximumbedrag van 2.500 euro (excl. btw), toegekend in uitvoering van een reglement goedgekeurd door de gemeenteraad.