Terug
Gepubliceerd op 17/04/2024

2024_GR_00047 - Beheer van contracten, verzekeringen en gunningen - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze – gunningsleidraad voor de bouw van een nieuw administratief centrum - goedkeuring

Gemeenteraad
di 16/04/2024 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Leen Janssens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Hanne Cuypers; Guy Staes; Nathan Rijnders; Werner Van den Broeck; Simon Spits; Fons Winckelmans; John Steurs; Anja Neels, algemeen directeur

Afwezig

Wim Kelber

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00047 - Beheer van contracten, verzekeringen en gunningen - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze – gunningsleidraad voor de bouw van een nieuw administratief centrum - goedkeuring

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Leen Janssens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Hanne Cuypers, Guy Staes, Nathan Rijnders, Werner Van den Broeck, Simon Spits, Fons Winckelmans, John Steurs, Anja Neels
Stemmen voor 20
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Leen Janssens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Werner Van den Broeck, Willy Beullens, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Simon Spits, John Steurs, Fons Winckelmans, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00047 - Beheer van contracten, verzekeringen en gunningen - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze – gunningsleidraad voor de bouw van een nieuw administratief centrum - goedkeuring 2024_GR_00047 - Beheer van contracten, verzekeringen en gunningen - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze – gunningsleidraad voor de bouw van een nieuw administratief centrum - goedkeuring

Motivering

Context en historiek

Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen betreffende de gunning van de studieopdracht aan TM a2o architecten – Ontwerpatelier Peter Jannes.

Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht in voorontwerpfase werd geraamd op 5.397.672,81 excl. btw of 6.531.184,1 incl. btw.

Overwegende dat in het kader van deze opdracht een technisch bestek voor de nieuwbouw en renovatiewerken in functie van het nieuw administratief centrum werd opgesteld door de ontwerper, TM a2o architecten – Ontwerpatelier Peter Jannes, Koning Boudewijnlaan 5, 2250 Olen. Het deel infrastructuurwerken is nog in opmaak;

Argumentatie

Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht in voorontwerpfase werd geraamd op 5.397.672,81 excl. btw of 6.531.184,1 incl. btw.

Overwegende dat in het kader van deze opdracht een technisch bestek voor de nieuwbouw, renovatiewerken en omgevingswerken in functie van het nieuw administratief centrum werd opgesteld door de ontwerper, TM a2o architecten – Ontwerpatelier Peter Jannes, Koning Boudewijnlaan 5, 2250 Olen;

Overwegende wordt gekozen voor een mededingsprocedure met onderhandeling om te komen tot een bouwteamformule waarbij door middel van dialoog tussen de aanbesteder, architect en algemene aannemer voor de start der werken tot een verbetering van de kwaliteit en de prijs kan gekomen worden én zo ook het aantal potentiële geschillen tijdens de uitvoering vermindert;

Overwegende dat Belfius in het kader van de projectbegeleiding een selectieleidraad opstelde waarmee kandidaat aannemers voor de opdracht van werken (ruwbouw, afwerking, technieken en omgevingsaanleg) kunnen worden geselecteerd;

Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voor alle percelen wordt geraamd op 5.543.634,94 € excl. btw of 6.707.798,27 € incl. 21% btw;

Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling;

Overwegende dat de raming van het geheel van alle percelen van deze opdracht de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;

Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in 2025.

Wetgeving

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

 

Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

 

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

 

Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

 

Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;

 

Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

 

Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur (besluiten GR - algemeen)
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en aan de raming voor de opdracht “Het BOUWEN van een nieuw ADMINISTRATIEF CENTRUM voor de gemeente BERLAAR”, opgesteld door Belfius Bank – Public Real Estate. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in de gunningsleidraad en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 5.543.634,94 € excl. btw of 6.707.798,27 € incl. 21% btw;

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op Nationaal en Europees niveau.

Artikel 4

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2025.