Op 29 mei 2024 werd de omgevingsaanvraag OMG / SH / 0949 van Rik De Keyser NV, Merksplassesteenweg 18 te Rijkevorsel, strekkende tot het ontwikkelen van een binnengebied door het afbreken van 8 kleine bijgebouwen, het rooien van 34 bomen, het bouwen van 12 ééngezinswoningen in halfopen en vrijstaande bebouwing met aanpalende carports-bergingen in combinatie met het aanleggen van private verhardingen en met groenaanleg en weg- en rioleringswerken in functie van het openbaar domein, gelegen in het binnengebied geflankeerd door Diamantstraat, Stationsstraat en Zwaluwstraat volledig verklaard door de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 5 juni 2024 tot en met 4 juli 2024, waarin 20 tijdig ingediende bezwaren werden ontvangen. Een aantal bezwaarschriften bevatten bezwaarpunten die betrekking hebben op aanleg, wijziging, verlenging of tracé van gemeentewegen of voetwegen. Deze bezwaren dienen gemotiveerd behandeld te worden door de gemeenteraad. De overige bezwaarpunten die louter betrekking hebben op aspecten inzake de vergunningverlening, zullen enkel door het college van burgemeester en schepenen als vergunningverlenende overheid behandeld dienen te worden.
De gemeenteraad neem de hierna volgende standpunten in omtrent de bezwaarpunten aangaande gemeentewegen en voetwegen.
Bezwaarpunt. De inplanting van de nieuwe ontsluitingsweg zal leiden tot meer geluid en drukte voor de aan deze weg palende bebouwde percelen
Allereerst dient gesteld te worden dat er niet oneindig veel opties bestaan om het binnengebied in kwestie te ontsluiten voor autoverkeer en dat de voorgestelde ontsluiting via de Diamantstraat veruit te verkiezen is boven een ontsluiting via de veel smallere verkeersluwe Zwaluwstraat; voor de bewoners van Diamantstraat 18 en 22 zal er inderdaad een geluidsimpact zijn, maar die zal erg beperkt blijven omwille van het feit dat het autoverkeer aan lage snelheid betreft in een doodlopende straat afkomstig van slechts 12 ééngezinswoningen
Bezwaarpunt. De inplanting van de nieuwe ontsluitingsweg en meer bepaald de aantakking op de Diamantstraat zal ook leiden tot nog meer files tijdens de spits in een omgeving met veel schoolverkeer
Het bezwaarpunt wordt niet bijgetreden; het autoverkeer afkomstig van 12 ééngezinswoningen zal geen significante invloed hebben op de lengte van de fille, die inderdaad op weekdagen tijdens de spitsuren structureel aanwezig is in zowel Stationsstraat als Diamantstraat, en die te wijten is aan woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer; door de nabijheid van een station op wandelafstand mag bovendien aangenomen worden dat minstens een deel van de nieuwe bewoners de verplaatsing naar het werk met de trein zullen maken
Bezwaarpunt. De nieuwe ontsluitingsweg zal leiden voor een extra toegangsweg naar de oude cinema in de Stationsstraat, die op deze manier ook een publieke achteringang krijgt
Het bezwaarpunt is niet correct; als de cinema gerenoveerd zou worden (wat deel zal moeten uitmaken van een aparte omgevingsaanvraag), is het uitdrukkelijk de intentie van het gemeentebestuur om géén nieuwe publieke achteruitgang te creëren; de achteruitgang – die er altijd geweest is – blijft ook na de eventuele heropening van de cinema louter voorbehouden voor de uitbaters van de cinema en de hulpdiensten
Bezwaarpunt. De brandweg ter hoogte van Diamantstraat 8 is extreem smal
Het bezwaarpunt wordt niet bijgetreden; de erfdienstbare doorgang van 2,50 meter die begint naast Diamantstraat 8 is géén brandweg; het betreft hier een foutieve lezing van de plannen; de brandweg met een breedte van 4 meter die vermeld staat op de plannen, blijft beperkt tot een lengte van enkele meters, meer concreet tot de verbinding van het toekomstige openbaar domein en de achteruitgang; de brandweer en andere hulpdiensten kunnen en moeten de achteruitgang van de (toekomstige) cinema bereiken via de nieuw aan te leggen weg naast Diamantstraat nr. 22 die wél breed genoeg is; het bijgevoegd brandverslag van de brandweerzone Rivierenland is trouwens voorwaardelijk gunstig, wat nooit het geval was geweest met een brandweg van 2,5 meter breed
Bezwaarpunt. De inplanting van 5 extra parkeerplaatsen vlakbij de Diamantstraat zal leiden tot de inname ervan door de bewoners van de Diamantstraat
Het bezwaarpunt is deels correct, maar leidt niet tot een wijziging van de plannen; het openbaar domein is van iedereen en laat zich niet “sturen”; een inplanting van extra parkings op een gewijzigde plaats dieper in het binnengebied, sluit een inname van die parkings door mensen uit andere omliggende straten zoals de Zwaluwstraat evenmin uit;
Bezwaarpunt. Het project voorziet te weinig parkeerplaatsen voor een tweede wagen, zodat bijkomende parkeerdruk zal worden afgewenteld op de omliggende straten
Het bezwaarpunt wordt niet bijgetreden; door de achterliggende inplanting van de carports kan er op de private oprit vóór de autoberging nog een auto gezet worden, wat maakt dat elk toekomstig privaat perceel twee autostaanplaatsen heeft
Bezwaarpunt. Er is geen fietspad voorzien zodat fietsers moeten manoeuvreren tussen rijdende en langs-geparkeerde voertuigen en langs-parkings naast een openbare weg zijn onveilig
Het bezwaarpunt wordt niet bijgetreden; de situatie is niet te vergelijken met de nabij gelegen Diamantstraat met zijn doorgaand verkeer; zoals in bijna alle recent aangelegde binnengebieden is de rijwegbreedte en -aanleg zonder fietspaden dusdanig dat erg lage rijsnelheden voor gemotoriseerd verkeer worden gestimuleerd; bovendien zal het autoverkeer afkomstig van 12 woningen in deze doodlopende zijstraat erg beperkt blijven, zodat de autobestuurders die uit de langs-parkings willen rijden, voldoende tijd hebben om het gemengd verkeer (waaronder ook fietsers) dat zich op de rijbaan bevindt te zien aankomen en rustig voor te laten
Overeenkomstig artikel 12 §2 van het decreet Gemeentewegen, kan de wijziging van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen. Dit op voorwaarde dat een rooilijnplan aan het aanvraagdossier wordt toegevoegd dat voldoet aan de vereisten zoals gesteld voor gemeentelijke rooilijnplannen.
Het bijgevoegd rooilijnplan voldoet aan alle criteria zoals vereist door het decreet Gemeentewegen.
De gemeenteraad is ook bevoegd voor de uitrusting van de gemeentewegen. In dit geval betreft het een 5 meter brede aan te leggen openbare wegenis in bitumineuze verharding, 5 publieke parkings in grasdallen, een trage weg in waterpasserende betonstraatstenen, en twee publieke groenzones van 516 m² en 346 m².
Het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, in het bijzonder artikel 12, §2 dat voorziet dat de aanleg van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen kan worden in een vergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen.
Het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 31, §1 dat voorziet dat de gemeenteraad beslist over de wijziging van een gemeenteweg en zich uitspreekt over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein.
De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaren en opmerkingen ontvangen tijdens het openbaar onderzoek en besluit deze bezwaren en opmerkingen voor wat de zaak van de wegen betreft, ontvankelijk maar ongegrond te verklaren.
Het tracé en de aanleg van de wegenis, de voetweg en overige gedeelten van het openbaar domein zoals voorzien op de bouwplannen bij de omgevingsaanvraag OMG / SH / 0949 (OMV_2023121755) worden goedgekeurd.
Het rooilijnplan gevoegd bij de omgevingsaanvraag OMG / SH / 0949 (OMV_2023121755), wordt goedgekeurd.