Terug
Gepubliceerd op 18/09/2024

2024_GR_00102 - Beheer van patrimonium en openbaar domein - Molenlei 35-65 / 44-64: definitieve vaststelling van de rooilijn ikv wijziging van een gemeenteweg - goedkeuring

Gemeenteraad
di 17/09/2024 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Rudy Nuyens; Nadine Boekaerts; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Leen Janssens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Hanne Cuypers; Guy Staes; Nathan Rijnders; Simon Spits; Fons Winckelmans; John Steurs; Anja Neels, algemeen directeur

Verontschuldigd

Lies Ceulemans; Ingeborg Van Hoof; Werner Van den Broeck

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00102 - Beheer van patrimonium en openbaar domein - Molenlei 35-65 / 44-64: definitieve vaststelling van de rooilijn ikv wijziging van een gemeenteweg - goedkeuring

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Nadine Boekaerts, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Leen Janssens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Hanne Cuypers, Guy Staes, Nathan Rijnders, Simon Spits, Fons Winckelmans, John Steurs, Anja Neels
Stemmen voor 18
Rudy Nuyens, Nadine Boekaerts, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Leen Janssens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Guy Staes, Geert Fierens, Wim Kelber, Hanne Cuypers, Nathan Rijnders, Simon Spits, Fons Winckelmans, John Steurs, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00102 - Beheer van patrimonium en openbaar domein - Molenlei 35-65 / 44-64: definitieve vaststelling van de rooilijn ikv wijziging van een gemeenteweg - goedkeuring 2024_GR_00102 - Beheer van patrimonium en openbaar domein - Molenlei 35-65 / 44-64: definitieve vaststelling van de rooilijn ikv wijziging van een gemeenteweg - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het voornemen tot  wijzigen van de gemeenteweg uitvoering geeft aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en dat het aan deze artikels werd getoetst;

Overwegende dat die toetsing inhoudt dat de voorgestelde wijziging van de gemeenteweg hieraan voldoet:

(art. 3, Gemeentewegendecreet)

De huidige rooilijn kruist het voetpad. Door de rooilijn aan te passen wordt de minimale breedte voor toegankelijkheid gewaarborgd in de toekomst. De structuur en samenhang van gemeentewegen wordt niet beïnvloedt door deze beperkte wijziging van de gemeenteweg.

(art. 4, Gemeentewegendecreet)

1° De wijziging van de gemeenteweg staat ten dienste van het algemeen belang door het verzekeren van het toekomstig openbaar gebruik van de gemeenteweg zoals deze heden ook in gebruik is. Zo blijft de verkeerveiligheid gewaarborgd, ook met de nieuwste dienstverlening van De Lijn waarbij er ook een buslijn via Molenlei zal rijden.

2°Er kon niet worden geopteerd voor het behoud van de huidige ligging van de gemeenteweg. De wijziging is noodzakelijk om het gebruik van het voetpad te waarborgen en een logische indeling van aangrenzende percelen te kunnen verwezenlijken.

3° De ontsluiting van de aangrenzende percelen wordt verbeterd. Ter hoogte van Molenlei 48 wordt de voortuin, dewelke heden grotendeels tot het openbaar domein behoort, opgenomen in het privaat domein. Deze zal via desaffectatie en verkoop worden overgedragen aan het aangrenzende perceel. De eigenaars hebben hun interesse hieromtrent reeds uitgesproken.

Ter hoogte van Molenlei 58 wordt de reststrook, dewelke heden tot een andere eigenaar behoort, opgenomen in het openbaar domein zodat Molenlei 58 grenst aan het openbaar domein, hetgeen heden niet het geval is.

4° niet van toepassing

5° Deze maatregel houdt rekening met de toekomstige zachte mobiliteit en collectief vervoer in Molenlei en houdt hierdoor rekening met de noden van de toekomstige generaties.


Er werd een openbaar onderzoek gevoerd conform het decreet gemeentewegen van 27 mei 2024 tot en met 25 juni 2024.

Er werd gunstig advies ontvangen van NMBS en de Provincie Antwerpen. Deze adviezen werden in bjilage toegevoegd.

Er werd één bezwaarschrift ontvangen tijdens het openbaar onderzoek. Dit bezwaarschrift is in bijlage toegevoegd. Hieronder volgen de inhoudelijke argumenten en een antwoord hierop

  1. "Dit perceel is reeds verkaveld, zie bijlage 'verkaveling'. De nieuw voorgestelde rooilijn heeft dan ook een enorme impact op de eigendom van perceel 25. Zoals u kan zien dateert dit document reeds uit 1985. Het is ons onduidelijk waarom dit nu opeens aangepast dient te worden."
    1. De rooilijn op het plan ter hoogte van de paarse cirkel bevestigt de bestaande grens van het openbaar domein en is in overeenstemming met verkavelingsplan 12002-0208, zoals vermeld op het rooilijnplan. De rooilijn voorbij perceel 318X valt buiten de scope van dit plan. Kadastraal perceel 318X blijft ongewijzigd door de voorgestelde rooilijn.
  2. "U haalt aan dat deze nieuw voorgestelde rooilijn noodzakelijk zou zijn voor de dienstverlening van De Lijn. Mag ik u erop wijzen dat de Molenlei een van de breedste straten is in de ganse gemeente. De reden dat De Lijn sinds kort door de Molenlei rijdt is net omdat deze zo breed is (zelfs de invalsweg Stationsstraat bleek te klein om bussen te laten kruisen)."
    1. De aanpassing van de rooilijn is niet ingegeven door een gebrek aan ruimte voor De Lijn. Het betreft hier een correctie van een historische situatie, die aanzienlijke gevolgen heeft voor privépercelen. Deze aanpassing is bedoeld om deze situatie recht te zetten. Uiteraard houden we bij deze wijziging rekening met de dienstverlening van het openbaar vervoer, maar de aanpassing heeft geen negatieve impact op deze dienstverlening hetgeen we uiteraard moeten controleren.
  3. "U haalt aan dat deze nieuw voorgestelde rooilijn noodzakelijk zou zijn voor het waarborgen van de verkeersveiligheid. Er zijn voetpaden aanwezig langs beide kanten, bovendien is er een zeer breed fietspad dat zich achter groenperken met bomen bevind. Wat willen jullie nog meer?"
    1. "Er zijn geen infrastructurele wijzigingen gepland in verband met de aanpassing van de rooilijn. Het gaat hier eigenlijk om het vastleggen van de feitelijke situatie, behoudens onrechtmatige innames op andere locaties. De huidige indeling van de weg blijft ongewijzigd en er zijn geen plannen om deze aan te passen."
  4. "Als het gedeelte in de paarse cirkel dient aangepast te worden, waarom is dit dan niet van toepassing voor de percelen ernaast (in de richting van het station)? Deze aansluitende percelen behouden volgens jullie plan de bestaande rooilijn en dus hun huidige voortuin, hoewel deze huizen zich zeer ver van de straatkant bevinden. Bovendien wordt de straat net smaller in deze richting." 
    1. Om een correct rooilijnplan op te stellen, hebben we het betreffende gebied grondig onderzocht en alle relevante plannen en informatie geraadpleegd. Door breder te kijken dan twee percelen, zorgen we ervoor dat de rooilijn op de juiste locatie wordt vastgelegd/bevestigd en er geen belangrijke informatie wordt uitgesloten. De rooilijn voorbij perceel 318X valt buiten de scope van dit plan. 

Het bezwaarschrift wordt niet weerhouden.

Wetgeving

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;

Het voornemen van het College van Burgemeester en Schepenen om de gemeenteraad te laten beraadslagen over het over wijzigen van de gemeenteweg(en) met naam  Molenlei in Berlaar. 

Het ontwerp van rooilijnplan, opgemaakt door landmeter-expert Ronny Van Eester (LAN 141572) waaruit duidelijk de actuele en de toekomstige rooilijn van de gemeenteweg blijkt;

Adviezen

Provincie Antwerpen Gunstig advies
NMBS Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur (besluiten GR - algemeen)
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het rooilijnplan wordt definitief vastgesteld.

Artikel 2

Deze beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 18 van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.