Terug
Gepubliceerd op 20/11/2024

2024_GR_00124 - Opmaak van strategische en financiële nota's en rapporten - Organisatiebeheersing - acties op 100% - kennisneming

Gemeenteraad
di 19/11/2024 - 20:00 Raadzaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Leen Janssens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Hanne Cuypers; Guy Staes; Nathan Rijnders; Werner Van den Broeck; Simon Spits; Fons Winckelmans; John Steurs; Anja Neels, algemeen directeur

Verontschuldigd

Suzy Put

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans
2024_GR_00124 - Opmaak van strategische en financiële nota's en rapporten - Organisatiebeheersing - acties op 100% - kennisneming 2024_GR_00124 - Opmaak van strategische en financiële nota's en rapporten - Organisatiebeheersing - acties op 100% - kennisneming

Motivering

Argumentatie

In de gemeenteraad van 17 september werd er kennisgenomen van de halfjaarlijkse rapportering van 2024. Voor organisatiebeheersing zijn er een aantal acties die op 100% staan en dus afgesloten mogen worden.
In bijlage vinden jullie een oplijsting van deze acties. 

 

Wetgeving

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017: artikel 263:
“De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd.
Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.”


Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en provinciale (ing. MB 12 september 2018, art.1, I: 1 januari 2020)] besturen: artikel 5:
Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 29, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd;
2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.

 

Besluit van 30 maart 2018 van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale (en provinciale) besturen: artikel 29, 2°:
De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 155 van het Provinciedecreet van 9 december 2005, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 3° van het Decreet Lokaal Bestuur (besluit GR - beleidsrapporten - geen delegatie naar CBS mogelijk)
<p>De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 249. Dit is overeenkomstig artikel 41 3&deg; van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raadsleden nemen kennis van de acties in het kader van organisatiebeheersing die op 100% staan en afgesloten mogen worden.