Terug
Gepubliceerd op 20/11/2024

2024_GR_00120 - Opmaak van reglementen - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken voor het aanslagjaar 2025 - goedkeuring

Gemeenteraad
di 19/11/2024 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Leen Janssens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Hanne Cuypers; Guy Staes; Nathan Rijnders; Werner Van den Broeck; Simon Spits; Fons Winckelmans; John Steurs; Anja Neels, algemeen directeur

Verontschuldigd

Suzy Put

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00120 - Opmaak van reglementen - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken voor het aanslagjaar 2025 - goedkeuring

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Leen Janssens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Hanne Cuypers, Guy Staes, Nathan Rijnders, Werner Van den Broeck, Simon Spits, Fons Winckelmans, John Steurs, Anja Neels
Stemmen voor 16
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Guy Staes, Geert Fierens, Wim Kelber, Hanne Cuypers, Nathan Rijnders, Simon Spits, Fons Winckelmans, John Steurs, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Leen Janssens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Werner Van den Broeck
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00120 - Opmaak van reglementen - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken voor het aanslagjaar 2025 - goedkeuring 2024_GR_00120 - Opmaak van reglementen - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken voor het aanslagjaar 2025 - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Zie bijlage - FOD Binnenlandse zaken d.d. 1 oktober 2024.

Wetgeving

  • Grondwet (art. 170 § 4)
  • KB van 12/06/1998 tot wijziging van het KB van 8/10/1981 waarin de artikelen 45§5, 49§5, 51§7, 53§7,54§5 en 61§ 5 bepalen dat de totale kostprijs die de gemeente vordert voor de afgifte van een verblijfbewijs voor vreemdelingen niet meer mag bedragen dan de prijs die wordt geheven voor de afgifte van de identiteitskaarten van Belgische onderdanen.
  • Rondzendbrief van d.d. 29/11/2005 over de spoedprocedure van de elektronische identiteitskaarten.
  • Rondzendbrief van d.d. 13/02/2009 over het opstarten van de veralgemening van het elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar.
  • Rondzendbrief van 3/01/2013 over het rijbewijs in bankkaartmodel.
  • Rondzendbrief van 27/02/2013 over het rijbewijs in bankkaartmodel.
  • Rondzendbrief van 26/11/2013 over retributie afleveren internationale rijbewijzen vanaf 1/02/2014.
  • Rondzendbrief van 20/09/2017 over de stopzetting van afgifte paspoorten en reisdocumenten door de provinciale administraties.
  • Rondzendbrief van 12/09/2017
  • Omzendbrief d.d. 28 oktober 2019 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken betreffende het ministerieel besluit van 15 maart 2013
  • Ministerieel besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen (B.S. van 8 november 2019
  • Omzendbrief d.d. 7 januari 2022 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken betreffende het decreet van 30 december 2021
  • Omzendbrief d.d. 11 oktober 2022 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken betreffende het ministerieel besluit van 15 maart 2013, laatst gewijzigd door het ministerieel besluit van 28 oktober 2019.
  • Het ministerieel besluit van 15 maart 2013, laatst gewijzigd door het ministerieel besluit van 20 december 2023, legt de tarieven vast die vanaf 1 januari 2020 van toepassing zijn voor de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de verschillende categorieën van elektronische identiteitskaarten en -documenten die in het besluit worden opgesomd.
  • Omzendbrief d.d. 8 december 2023 van de Federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken betreffende de implementatie van de elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar.
  • Het Ministerieel besluit van 20 december 2023 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan de vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, teneinde het tarief te bepalen van de elektronische identiteitsdocumenten die aan de buitenlandse kinderen onder de twaalf jaar uitgereikt worden.
  • Omzendbrief d.d. 1 oktober 2024 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken betreffende het ministerieel besluit van 15 maart 2013, laatst gewijzigd door het ministerieel besluit van 20 december 2023.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 14° van het Decreet Lokaal Bestuur (besluit GR - belastingen en retributies - geen delegatie naar CBS mogelijk)
<p>De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen. Dit overeenkomstig artikel 41 12&deg; van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad wijzigt het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd door de gemeenteraad van 16 januari 2024, vanaf 1 januari 2025.