Terug
Gepubliceerd op 08/08/2024

2024_CBS_00769 - Organisatie van activiteiten en evenementen - Tijdelijke politieverordening - Oktoberkermis van 5 oktober tot 7 oktober 2024 - goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
do 08/08/2024 - 14:00 GH Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Jan Hendrickx, eerste schepen; Nadine Boekaerts, voorzitter BCSD; Stefaan Lambrechts, tweede schepen; Suzy Put, derde schepen; Willy Beullens, vierde schepen; Geert Verrelst, Waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Walter Horemans, burgemeester; Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Nadine Boekaerts, voorzitter BCSD
2024_CBS_00769 - Organisatie van activiteiten en evenementen - Tijdelijke politieverordening - Oktoberkermis van 5 oktober tot 7 oktober 2024 - goedkeuring 2024_CBS_00769 - Organisatie van activiteiten en evenementen - Tijdelijke politieverordening - Oktoberkermis van 5 oktober tot 7 oktober 2024 - goedkeuring

Motivering

Context en historiek

Van zaterdag 5 oktober tot en met maandag 7 oktober 2024 vindt de kermis plaats op het Stationsplein.

Contactpersonen voor deze evenementen zijn respectievelijk Nadia Hendrickx - tel: 03/410.19.00 - nadia.hendrickx@berlaar.be 

Argumentatie

Om dit evenement te kunnen laten plaatsvinden, om de goede orde te handhaven en om de veiligheid van de deelnemers te garanderen is het noodzakelijk om verkeersmaatregelen te nemen ter hoogte van de locatie en omliggende straten.

De hierna voorziene maatregelen betreffen enkel gemeentewegen.

Wetgeving

- 3 april 2009: omzendbrief MOB/2009/01

- 23 januari 2009: besluit Vlaamse Regering over de aanvullende reglementen op wegverkeer en plaatsing en bekostiging van verkeerstekens

- 16 mei 2008: decreet aanvullende reglementen wegverkeer en plaatsing en bekostiging verkeerstekens

- 15 juli 2005 en wijzigingen: gemeentedecreet

- 24 juni 1988 en wijzigingen: nieuwe gemeentewet

    - artikel 130bis dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;

    - artikel 135 dat bepaalt dat de gemeenten tot taak hebben het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid  en de rust op de openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen

- 11 oktober 1976 en wijzigingen: ministerieel besluit bepaling minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens

- 1 december 1975 en wijzigingen: koninklijk besluit algemeen reglement op politie van wegverkeer en gebruik van openbare weg

- 16 maart 1968 en wijzigingen: koninklijk besluit politie over wegverkeer

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Van donderdag 3 oktober 2024 tot dinsdag 8 oktober 2024 wordt het Stationsplein afgesloten voor alle gemotoriseerd verkeer.

 - aan het kruispunt Stationsstraat-Molenlei

   - het bord C3 met nadars en "omleiding" worden geplaatst

- aan het kruispunt Molenlei-Azaleastraat

   - het bord C3 wordt geplaatst

- aan het kruispunt Molenlei-Rode Kruisstraat

   - nadar en het bord F45b wordt geplaatst

- aan het kruispunt Molenlei-Liersesteenweg

   - nadar en het bord F45b wordt geplaatst

   - het bord "station onbereikbaar" wordt geplaatst.

Artikel 2

Ter hoogte van het rond punt (Dorpsstraat/Stationsstraat/Liersesteenweg) wordt het bord "omleiding" geplaatst (beide richtingen).

Artikel 3

Signalisatie wordt geleverd en geplaatst door het gemeentelijk technisch personeel.

Artikel 4

Deze tijdelijke politieverordening is geldig van donderdag 3 oktober 2024 tot dinsdag 8oktober 2024 .