Terug
Gepubliceerd op 20/04/2023

2023_GR_00045 - Vergunningsaanvragen, toelatingen en meldingen - Goedkeuring tracé en aanleg wegenis in omgevingsaanvraag OMG / SH / 0729 (OMV_2021073280) van Igemo voor het uitvoeren van infrastructuurwerken voor de aanleg van KMO-zone De Hutten, meer concreet de heraanleg van een kruispunt op de N10 naar een rotonde, de aanleg van de interne wegenis en de riolering, incl. langsgrachten en bufferbekken, nutsleidingen en bluswaterbekken, het vellen van 4 hoogstammige bomen en het uitvoeren van een tijdelijke retourbemaling - goedkeuring

Gemeenteraad
di 18/04/2023 - 20:00 GH Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Leen Janssens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Werner Van den Broeck; Simon Spits; Anja Neels, algemeen directeur

Afwezig

Miguel Vissers

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00045 - Vergunningsaanvragen, toelatingen en meldingen - Goedkeuring tracé en aanleg wegenis in omgevingsaanvraag OMG / SH / 0729 (OMV_2021073280) van Igemo voor het uitvoeren van infrastructuurwerken voor de aanleg van KMO-zone De Hutten, meer concreet de heraanleg van een kruispunt op de N10 naar een rotonde, de aanleg van de interne wegenis en de riolering, incl. langsgrachten en bufferbekken, nutsleidingen en bluswaterbekken, het vellen van 4 hoogstammige bomen en het uitvoeren van een tijdelijke retourbemaling - goedkeuring

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Leen Janssens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Werner Van den Broeck, Simon Spits, Anja Neels
Stemmen voor 21
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Leen Janssens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Werner Van den Broeck, Willy Beullens, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Simon Spits, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00045 - Vergunningsaanvragen, toelatingen en meldingen - Goedkeuring tracé en aanleg wegenis in omgevingsaanvraag OMG / SH / 0729 (OMV_2021073280) van Igemo voor het uitvoeren van infrastructuurwerken voor de aanleg van KMO-zone De Hutten, meer concreet de heraanleg van een kruispunt op de N10 naar een rotonde, de aanleg van de interne wegenis en de riolering, incl. langsgrachten en bufferbekken, nutsleidingen en bluswaterbekken, het vellen van 4 hoogstammige bomen en het uitvoeren van een tijdelijke retourbemaling - goedkeuring 2023_GR_00045 - Vergunningsaanvragen, toelatingen en meldingen - Goedkeuring tracé en aanleg wegenis in omgevingsaanvraag OMG / SH / 0729 (OMV_2021073280) van Igemo voor het uitvoeren van infrastructuurwerken voor de aanleg van KMO-zone De Hutten, meer concreet de heraanleg van een kruispunt op de N10 naar een rotonde, de aanleg van de interne wegenis en de riolering, incl. langsgrachten en bufferbekken, nutsleidingen en bluswaterbekken, het vellen van 4 hoogstammige bomen en het uitvoeren van een tijdelijke retourbemaling - goedkeuring

Motivering

Context en historiek

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend door de intercommunale Igemo, die behandeld wordt door het departement Omgeving volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. Ze strekt tot het uitvoeren van infrastructuurwerken voor de aanleg van KMO-zone De Hutten, meer concreet de heraanleg van een kruispunt op de N10 naar een rotonde, de aanleg van de interne wegenis en de riolering, incl. langsgrachten en bufferbekken, nutsleidingen en bluswaterbekken, het vellen van 4 hoogstammige bomen en het uitvoeren van een tijdelijke retourbemaling (rubriek 53.2.2a).

De aanvraag gebeurt in het kader van het RUP “KMO-zone De Hutten – herneming bis”, definitief vastgesteld door de gemeenteraad van 20 november 2018.

Het projectgebied strekt zich uit langs en ten noorden van de gewestweg N10 tussen de kruispunten met de Brandenstraat en Hemelshoek, en wordt doorsneden door de Huttestraat.

De infrastructuurwerken zijn noodzakelijk voor de ontsluiting van het te realiseren bedrijventerrein.

De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 29 november 2022.

Het college van burgemeester en schepenen organiseerde een openbaar onderzoek van 8 december 2022 tot 6 januari 2023.

Overeenkomstig artikel 12 §2 van het Decreet Gemeentewegen kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, voor zover die wijziging past in de realisatie van de bestemming van de gronden en voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan omvat. De aanvrager maakt gebruik van deze geïntegreerde vergunningsrocedure om naast de stedenbouwkundige handelingen ook de aanleg en realisatie van een nieuwe gemeenteweg aan te vragen, evenals de wijziging van een bestaande.

Een ontwerp van rooilijnplan opgemaakt door het studiebureau Arcadis dat voldoet aan artikel 16 §2 van het Decreet Gemeentewegen, werd toegevoegd, waarbij de aanvraag van de rooilijn van de nieuw aan te leggen gemeenteweg en de rooilijn van de te wijzigen bestaande gemeenteweg (Huttestraat) omvat en zodoende past binnen de realisatie van de bestemming van de gronden.

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet voorziet dat indien de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg omvat, het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad samenroept om hierover een beslissing te nemen. Ze zal zich kan uitspreken over de ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg en van de beoogde opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes uit het Decreet Gemeentewegen .


Argumentatie

Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:

1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;

4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.


Tot slot geldt overeenkomstig artikel 32, §2 Omgevingsvergunningsdecreet dat een vergunning voor aanvragen met de wijziging van een gemeenteweg, slechts verleend kan worden na de goedkeuring van de wijziging van de gemeenteweg door de gemeenteraad.

De bevoegdheid van de gemeenteraad moet daarbij onderscheiden worden van deze van de vergunningverlenende overheid, hier het college van burgemeester en schepenen. Dit in die zin dat deze bevoegdheid zich beperkt tot hetgeen hierboven uiteen gezet is, zonder zich te kunnen uitspreken over de vergunningsaanvraag en -aspecten zelf.

De bezwaarschriften die betrekking hebben op de wijziging van de gemeenteweg, zullen gemotiveerd behandeld worden. Bezwaren die betrekking hebben op aspecten inzake de vergunningverlening, zullen door het college van burgemeester en schepenen als vergunningverlenende overheid behandeld dienen te worden.

 

Doorheen het project gebied loopt de gemeenteweg Huttestraat (buurtweg nr. 14) die in huidige toestand verhard is en gebruikt kan worden door gemotoriseerd verkeer. Binnen deze omgevingsvergunningsaanvraag wordt een wijziging van een deel van deze buurtweg aangevraagd. Zowel de rooilijnen van deze buurtweg als de functie zullen gewijzigd worden.

Deze wijziging is nodig om de trage verbinding te verwezenlijken in de Huttestraat zoals vastgelegd door het RUP ‘KMO-zone De Hutten – Herneming Bis’.

De wijziging van de buurtweg doet geen afbreuk aan de doelstelling om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.

 De aanpassing van de buurtweg doet geen afbreuk aan de samenhang en toegankelijkheid van de gemeentewegen. De Huttestraat is een smalle straat waar het kruisen van wagen niet makkelijk is. Het wijzigen van de Huttestraat van rijweg naar fietspad lijdt het gemotoriseerd af naar de bredere en meer toegankelijke gemeenteweg Hemelshoek. Bovendien is er door deze ingreep een kruispunt minder op de gewestweg N10.

Het heraanleggen van de Huttestraat als 3m breed fietspad maakt hiervan een aangename verbinding voor traag verkeer. Deze keuzes zijn reeds vastgelegd in het RUP.

 De wijziging van de buurtweg kadert in een geïntegreerd beleid dat onder meer gericht is op de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau

De aanpassing van de buurtweg kadert in een geïntegreerd beleid op lokaal niveau waarbij extra aandacht besteed wordt aan de trage weggebruiker. De functiewijziging naar fietspad past binnen de doelen zoals weergegeven onder punt 2.3.3 van deze nota.

 De wijziging van de buurtweg kadert in een geïntegreerd beleid dat onder meer gericht is op de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak

De wijziging van de buurtweg kadert in een geïntegreerd beleid dat gericht is op herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen. Door de aanpassing wordt de smalle Huttestraat enkel toegankelijk voor traag verkeer. Niet alleen creëert dit een veiligere situatie. Het versterkt ook het fietspadennetwerk door een veilige verbinding te creëren van de N10 richting Berlaar centrum. 

De wijziging van de buurtweg staat ten dienste van het algemeen belang

De wijziging van de buurtweg staat ten dienste van het algemeen belang. Het betreft allemaal werken van algemeen belang, zoals opgesomd in artikel 2 1° en artikel 3§1 1° van het besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, § 2, en artikel 4.7.1, § 2, tweede lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. 

De wijziging van de buurtweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd

Het wijzigen van de buurtweg past in groter kader, namelijk de ontwikkeling van een nieuwe KMO-zone. De wijziging maakt van de Huttestraat een weg voor traag verkeer. Dit niet alleen voor traag verkeer naar de KMO-zone maar ook voor traag verkeer dat de verbinding wil maken tussen Berlaar (ten noorden) en de N10 of Koningshooikt (ten zuiden). Het concept van de KMO-zone en het wijzigen van de Huttestraat naar fietspad is reeds goedgekeurd in een RUP. 

De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen

De verkeersveiligheid wordt verbeterd voor alle weggebruikers. Het gemotoriseerd en traag verkeer wordt opgesplitst en het traag verkeer moet niet langer de Huttestraat delen met andere weggebruikers. Bijkomend zal er een kruispunt minder zijn op de N10 omdat er niet langer gemotoriseerd verkeer rijdt door de Huttestraat.

De aanpassing van de gemeentewegen houdt rekening met de ontsluiting van aangrenzende percelen. De aanpalende percelen die deel zijn van de KMO-zone zullen bereikbaar zijn via de nieuwe aansluitingsweg.

De voorgestelde opheffing moet zo nodig beoordeeld worden in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief

De buurtweg is volledig gelegen op het grondgebied van de gemeente Berlaar. Er is geen gemeentegrensoverschrijdende beoordeling nodig


Nieuwe ontsluitingsweg

Door de bestaande weginfrastructuur wordt het bedrijventerrein opgedeeld in 2 deelgebieden: één deelgebied links en één deelgebied rechts van de Huttestraat. Beide deelgebieden sluiten aan op de bestaande handelszaken en bedrijven langsheen de Aarschotsebaan. Aan de achterzijde van deze handelszaken wordt een ontsluitingsweg aangelegd die uitgeeft op de N10 via de nieuwe rotonde en die het ene met het andere deelgebied verbindt. Door de aanleg van een ontsluitingsweg kan het aantal in- en uitritten dat rechtstreeks uitkomt op de N10 op termijn beperkt worden.

Het voorzien van één gezamenlijke in- en uitrit voor het bedrijventerrein ter hoogte van het kruispunt N10-de Sander de Vosstraat voorkomt onnodige overlast in de omliggende woonstraten door vrachtwagens, verbetert de doorstroming op de Aarschotsebaan en verhoogt de zichtbaarheid van het bedrijventerrein. De Vlaamse Overheid – Agentschap Wegen en Verkeer voorziet op termijn de aanleg van een rondpunt ter hoogte van de Sander de Vosstraat (zie streefbeeldstudie N10). Het aantakken van de hoofdontsluiting van het bedrijventerrein op het voorziene rondpunt ontlast de woonstraten Hemelshoek en Huttestraat


Gebruikte materialen

De breedte en de verharding in cementbeton van de nieuwe ontsluitingsweg, is aangepast aan het vrachtverkeer dat eigen is aan een KMO-zone. 

De nieuwe trage voet- en fietsverbinding (wijziging Huttestraat) wordt aangelegd in rode asfalt.

Er wordt ook een korte trage fietsverbinding in dolomiet naar de Hemelshoek gecreëerd, waarbij wordt aangesloten op een thans nog doodlopende weg, die recent werd vergund en aangelegd in het kader van een omgevingsvergunning voor de aanleg van nieuwe gescheiden riolering langs Hemelshoek.


Openbaar onderzoek

Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd omtrent de aanvraag. Doorheen dit openbaar onderzoek werd één bezwaar ontvangen, dat deels verband houdt met de inrichting van de nieuwe gemeenteweg, dus moet de gemeeneraad er zich over uitspreken.

Het bezwaarschrift kaart het ontbreken van ontsluitingen op de ontworpen wegenis voor de bestaande bedrijven uit de kleinhandelszone langs de N10 in het algemeen en voor het bedrijf van de bezwaarindiener in het bijzonder aan.

De gemeenteraad neemt over het bezwaarschrift het hierna volgend standpunt in: 

inhoudelijk kan akkoord gegaan worden met de argumentatie van het bezwaarschrift, doch niet qua timing; het is niet aangewezen de ontsluitingen (overwelvingen) van de bestaande bedrijven in de kleinhandelszone te regelen in deze omgevingsaanvraag, mede omdat een dergelijke aansluiting vergunningsplichtige handelingen impliceert die buiten het projectgebied van deze omgevingsaanvraag gelegen zijn.

Uit twee bij de omgevingsaanvraag gevoegde documenten, met name de beschrijvende nota als uit het overzicht van de conformiteit met het RUP, blijkt effectief dat de mogelijkheid bestaat en dat het zelfs een opportuniteit is om de bedrijven van de kleinhandelszone aan te sluiten op de (ontworpen) weg. De open waterstructuur die momenteel voorzien is in de plannen van de omgevingsaanvraag ontneemt de bezwaarindiener en andere bedrijven uit de kleinhandelszone het recht niet om na de aanleg van de weg een toelating tot overwelving en ontsluiting in te dienen. Dit dient echter bedrijf per bedrijf te gebeuren, waarbij in ieder geval de huidige rechtstreekse toegang tot de N10 tegelijkertijd dient te verdwijnen, waarbij de bestaande verhardingen op het bedrijf dienen in kaart gebracht te worden en geëvalueerd zullen worden en waarbij in functie daarvan de optimale locatie tot overwelven zal bepaald worden.  


Verenigbaarheid met de goede ruimtelijke ordening

Het komt niet aan de gemeenteraad toe om zich uit te spreken over het al dan niet verenigbaar karakter van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening. De gemeenteraad kan enkel uitspraak doen over de zaak van wegen, zonder zich over de vergunningsaspecten te mogen buigen.


Gewestweg N10 

Het komt evenmin aan de gemeenteraad toe om zich uit te spreken over wijzigingen aan de gewestweg (aanleg rotonde en wijzigingen aan de middenberm).

Wetgeving

Het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, in het bijzonder artikel 12, §2 dat voorziet dat de wijziging van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen kan worden in een vergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen.

Het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 31, §1 dat voorziet dat de gemeenteraad beslist over de wijziging van een gemeenteweg en zich uitspreekt over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein.

 

Bevoegdheid

 

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet als zijnde een uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehouden bevoegdheid in de zin van artikel 41, 9° van het Decreet Lokaal Bestuur.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 9° van het Decreet Lokaal Bestuur (besluit GR - via andere wetgeving - geen delegatie naar CBS mogelijk)
<p>De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt. Dit is overeenkomstig artikel 41 9&deg; van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het bezwaar ontvangen tijdens het openbaar onderzoek en besluit dit bezwaar voor wat de zaak van de wegen betreft ontvankelijk maar ongegrond te verklaren.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en uitrusting van de nieuwe ontsluitingsweg, alsmede de ligging, breedte en uitrusting van de wegen voor traag verkeer (waaronder wijziging van de buurtweg Huttestraat) goed. 

Artikel 3

De gemeenteraad keurt het bijgevoegd rooilijnplan voor KMO-zone De Hutten goed.