Terug
Gepubliceerd op 22/12/2022

2022_GR_00186 - Opmaak van reglementen - Retributie op bewegwijzering van bedrijven en instellingen voor de jaren 2023 tot en met 2025 - goedkeuring

Gemeenteraad
di 20/12/2022 - 21:00 raadszaal, Markt 1
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Rudy Nuyens; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Leen Janssens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Miguel Vissers; Werner Van den Broeck; Anja Neels, algemeen directeur

Verontschuldigd

Lies Ceulemans; Thomas Wellens; Hanne Cuypers

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00186 - Opmaak van reglementen - Retributie op bewegwijzering van bedrijven en instellingen voor de jaren 2023 tot en met 2025 - goedkeuring

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Leen Janssens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Miguel Vissers, Werner Van den Broeck, Anja Neels
Stemmen voor 16
Rudy Nuyens, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Miguel Vissers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Leen Janssens, Koen Kerremans, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Dirk Aras, Werner Van den Broeck
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00186 - Opmaak van reglementen - Retributie op bewegwijzering van bedrijven en instellingen voor de jaren 2023 tot en met 2025 - goedkeuring 2022_GR_00186 - Opmaak van reglementen - Retributie op bewegwijzering van bedrijven en instellingen voor de jaren 2023 tot en met 2025 - goedkeuring

Motivering

Context en historiek

De gemeenteraad keurde in zitting van 21 januari 2020 het retributiereglement over de bewegwijzering van bedrijven en instellingen goed voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025.

Argumentatie

Na het afleveren van de vereiste vergunning, staat het gemeentebestuur in voor de levering, de plaatsing, het onderhoud, de vervanging en de wegname van de wegwijzers ten behoeve van bedrijven en instellingen.

Het is financieel verantwoord dat deze kosten ten laste vallen van de vergunninghouder.

De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele retributies.

Deze retributietarieven dienen vanaf 1 januari 2023 jaarlijks aangepast te worden aan het indexcijfer van de afgevlakte gezondheidsprijzen.

Wetgeving

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, met inachtneming van alle latere aanpassingen en wijzigingen, in het bijzonder het koninklijk besluit van 1 februari 1991.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, met inachtneming van alle latere aanpassingen en wijzigingen, in het bijzonder het ministerieel besluit van 1 februari 1991.

Raadsbesluit van 12 november 1996 houdende goedkeuring van het politiereglement op de bewegwijzering van bedrijven en instellingen. 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 ยง3 van het Decreet Lokaal Bestuur (besluit GR - reglementen)
<p>De gemeenteraad stelt, overeenkomstig artikel 40 &sect;3 van het Decreet Lokaal Bestuur, de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad wijzigt het retributiereglement op de bewegwijzering van bedrijven en instellingen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019, vanaf 1 januari 2023.