Terug
Gepubliceerd op 22/12/2022

2022_GR_00145 - Opmaak van reglementen - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 - goedkeuring

Gemeenteraad
di 20/12/2022 - 21:00 raadszaal, Markt 1
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Rudy Nuyens; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Leen Janssens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Miguel Vissers; Werner Van den Broeck; Anja Neels, algemeen directeur

Verontschuldigd

Lies Ceulemans; Thomas Wellens; Hanne Cuypers

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00145 - Opmaak van reglementen - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 - goedkeuring

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Leen Janssens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Miguel Vissers, Werner Van den Broeck, Anja Neels
Stemmen voor 16
Rudy Nuyens, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Miguel Vissers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Leen Janssens, Koen Kerremans, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 2
Dirk Aras, Werner Van den Broeck
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00145 - Opmaak van reglementen - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 - goedkeuring 2022_GR_00145 - Opmaak van reglementen - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Zie omzendbrief.

Wetgeving

  • Grondwet (art. 170 § 4)
  • KB van 12/06/1998 tot wijziging van het KB van 8/10/1981 waarin de artikelen 45§5, 49§5, 51§7, 53§7,54§5 en 61§ 5 bepalen dat de totale kostprijs die de gemeente vordert voor de afgifte van een verblijfbewijs voor vreemdelingen niet meer mag bedragen dan de prijs die wordt geheven voor de afgifte van de identiteitskaarten van Belgische onderdanen.
  • Rondzendbrief van d.d. 29/11/2005 over de spoedprocedure van de elektronische identiteitskaarten.
  • Rondzendbrief van d.d. 13/02/2009 over het opstarten van de veralgemening van het elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar.
  • Rondzendbrief van 3/01/2013 over het rijbewijs in bankkaartmodel.
  • Rondzendbrief van 27/02/2013 over het rijbewijs in bankkaartmodel.
  • Rondzendbrief van 26/11/2013 over retributie afleveren internationale rijbewijzen vanaf 1/02/2014.
  • Rondzendbrief van 20/09/2017 over de stopzetting van afgifte paspoorten en reisdocumenten door de provinciale administraties.
  • Rondzendbrief van 12/09/2017
  • Omzendbrief d.d. 28 oktober 2019 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken betreffende het ministerieel besluit van 15 maart 2013
  • Ministerieel besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen (B.S. van 8 november 2019
  • Omzendbrief d.d. 7 januari 2022 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken betreffende het decreet van 30 december 2021
  • Omzendbrief d.d. 11 oktober 2022 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken betreffende het ministerieel besluit van 15 maart 2013, laatst gewijzigd door het ministerieel besluit van 28 oktober 2019.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 14° van het Decreet Lokaal Bestuur (besluit GR - belastingen en retributies - geen delegatie naar CBS mogelijk)
<p>De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen. Dit overeenkomstig artikel 41 12&deg; van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad wijzigt het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd door de gemeenteraad van 20 september 2022, vanaf 1 januari 2023.