Terug
Gepubliceerd op 21/09/2022

2022_MV_00048 - Mondelinge vraag van raadsleden Koen Kerremans, Brend Van Ransbeeck: Invoering zone 30 in Berlaarse dorpskernen en woonwijken

Gemeenteraad
di 20/09/2022 - 20:00 GH Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Miguel Vissers; Werner Van den Broeck; Anja Neels, algemeen directeur

Verontschuldigd

Geert Fierens

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans
2022_MV_00048 - Mondelinge vraag van raadsleden Koen Kerremans, Brend Van Ransbeeck: Invoering zone 30 in Berlaarse dorpskernen en woonwijken 2022_MV_00048 - Mondelinge vraag van raadsleden Koen Kerremans, Brend Van Ransbeeck: Invoering zone 30 in Berlaarse dorpskernen en woonwijken

Motivering

Indiener(s)

Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans

Tijdstip van indienen

wo 14/09/2022 - 22:07

Toelichting

Groen Berlaar wil dat de maximumsnelheid in dorpskernen en woonwijken in Berlaar verlaagd wordt van 50 naar 30 kilometer per uur. De ingreep moet het een pak veiliger maken voor voetgangers en fietsers, klinkt het. 

Berlaarnaren zijn vragende partij om ook de woonwijken en dorpskernen verkeersveiliger én aangenamer te maken. Een terechte vraag. Waarom moeten fietsers en voetgangers in wijken zoals … bezorgd zijn over auto’s, die hen aan 50 km/u voorbijsteken? De tijdswinst voor de automobilist is heel beperkt en bovendien is snelheid een belangrijke risicofactor in het verkeer.

De argumenten pro zone 30 zijn sterk. Zone 30 maakt het leven aangenamer: straten worden weer ontmoetingsplaatsen. De positieve impact van de zone 30 op de verkeersveiligheid is bewezen. In een zone 30 vinden minder aanrijdingen plaats. Hoe lager de snelheid, hoe breder immers het gezichtsveld van de ­autobestuurder, en hoe korter de stopafstand. Die is met 50 km per uur ruim dubbel zo lang als met 30 km per uur. Komt het toch tot een aanrijding, dan zijn de gevolgen minder dramatisch. Het risico op overlijden van voetgangers ligt vijf keer lager bij 30 km/u dan bij 50 km/u. Het risico op overlijden of ernstige verwondingen voor autobestuurders en -passagiers bedraagt 15% aan 30 km/u tegenover 45% aan 50 km/u. Door de maximumsnelheid van 50 km/u naar 30 km/u te brengen wordt het geluid bovendien met 3 tot 4 decibels verminderd. Studies tonen tenslotte aan dat de invoering van een grote zone 30 niet leidt tot meer files. De doorstroming is dezelfde bij 30 km/u als bij 50 km/u.

Het merendeel van alle verkeersongevallen vindt plaats binnen de bebouwde kom. De maximumsnelheid speelt een cruciale rol in zowel de kans op een ongeval als de ernst van ongevallen. Op 8 december 2021 werd er door de minister een afwegingskader gelanceerd, dat lokale besturen moet helpen om de snelheidsregimes te bepalen op een manier die de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom verhoogt. 

Voor wegen die voornamelijk een verblijfsfunctie vervullen, stelt het afwegingskader een snelheidsregime van 30 km/u voor, waardoor gemengd verkeer op een veilige manier kan plaatsvinden. Voor wegen die voornamelijk een verkeersfunctie vervullen, stelt het afwegingskader een snelheidsregime van 50 km/u voor. In deze situatie zijn voldoende veilige infrastructurele voorzieningen (fiets- en voetpaden) voor de actieve weggebruikers noodzakelijk. Andere factoren die in rekening worden gebracht om de gepaste snelheid te bepalen zijn onder meer de conflictdichtheid, de verhouding tot de omliggende wegen, de potentiële verkeerssamenstelling, de zichtbaarheid en oprijzicht en de oversteekbaarheid.


Groen Berlaar is ervan overtuigd dat geen tijd meer te verliezen is. We vragen de opstart van een traject rond de gevraagde invoering van verschillende zones 30 om op die manier op korte termijn de verkeersveiligheid in de gemeente te laten toenemen. Geen slachtoffers meer!