Terug
Gepubliceerd op 21/09/2022

2022_GR_00102 - Vergunningsaanvragen, toelatingen en meldingen - Goedkeuring rooilijnplan en zaak der wegen in omgevingsaanvraag OMG / SH / 0698 (OMV_2022061667) van Pidpa voor de heraanleg van de Markt: openbaar domein van de Markt, inclusief een deel van de Legrellestraat, Dorpsstraat, Itegembaan en aansluiting op de Smidstraat - goedkeuring

Gemeenteraad
di 20/09/2022 - 20:00 GH Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Miguel Vissers; Werner Van den Broeck; Anja Neels, algemeen directeur

Verontschuldigd

Geert Fierens

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00102 - Vergunningsaanvragen, toelatingen en meldingen - Goedkeuring rooilijnplan en zaak der wegen in omgevingsaanvraag OMG / SH / 0698 (OMV_2022061667) van Pidpa voor de heraanleg van de Markt: openbaar domein van de Markt, inclusief een deel van de Legrellestraat, Dorpsstraat, Itegembaan en aansluiting op de Smidstraat - goedkeuring

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Miguel Vissers, Werner Van den Broeck, Anja Neels
Stemmen voor 20
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Miguel Vissers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Werner Van den Broeck, Willy Beullens, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00102 - Vergunningsaanvragen, toelatingen en meldingen - Goedkeuring rooilijnplan en zaak der wegen in omgevingsaanvraag OMG / SH / 0698 (OMV_2022061667) van Pidpa voor de heraanleg van de Markt: openbaar domein van de Markt, inclusief een deel van de Legrellestraat, Dorpsstraat, Itegembaan en aansluiting op de Smidstraat - goedkeuring 2022_GR_00102 - Vergunningsaanvragen, toelatingen en meldingen - Goedkeuring rooilijnplan en zaak der wegen in omgevingsaanvraag OMG / SH / 0698 (OMV_2022061667) van Pidpa voor de heraanleg van de Markt: openbaar domein van de Markt, inclusief een deel van de Legrellestraat, Dorpsstraat, Itegembaan en aansluiting op de Smidstraat - goedkeuring

Motivering

Context en historiek

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend door PIDPA, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningsdecreet (OMV_2022061667). Dit voor de heraanleg van de Markt, wat het openbaar domein van de Markt betreft, inclusief een deel van de Legrellestraat, Dorpsstraat, Itegembaan en de aansluiting op de Smidstraat.

De volgende stedenbouwkundige handelingen worden aangevraagd:

  • Vernieuwen nutsvoorzieningen en herinrichten openbaar domein.
  • Bomen vellen die geen deel uitmaken van een bos en/of het bodemreliëf wijzigen.

De vergunningsaanvraag omvat de fase 2 van de herinrichtingswerken in het centrum van de gemeente Berlaar rond de as Markt – Pastorijstraat.

Het projectgebied van de omgevingsaanvraag is gelegen in het centrum van de gemeente Berlaar en loopt van het kruispunt Dorpsstraat-Daalstraat tot aan de bocht met het kerkplein (t.h.v. Markt 44). Ook een deel van de Legrellestraat tot huisnummer 10, een deel van de Itegembaan tot aan huisnummer 23 en het westelijk deel en de zuidelijke as van de Markt tot en met de aansluiting met de Smidstraat behoren tot het projectgebied.

Het aanvraagdossier omvat een rooilijnplan voor de Markt en een deel van de Dorpsstraat, Legrellestraat en Itegembaan, opgesteld door Alaers & Partners en daterend van 24 juni 2022.

Argumentatie

  • Situering

Overeenkomstig artikel 12, §2 van het Decreet Gemeentewegen kan de wijziging van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen. Dit op voorwaarde dat een rooilijnplan aan het aanvraagdossier wordt toegevoegd dat voldoet aan de vereisten zoals gesteld voor gemeentelijke rooilijnplannen.

De aanvrager maakt gebruik van deze geïntegreerde vergunningsprocedure om naast de stedenbouwkundige handelingen zoals hierboven opgesomd, ook de gedeeltelijke wijziging van de Legrellestraat (verbreding) aan te vragen. Daarnaast wordt een zeer beperkte gedeeltelijke wijziging aan de rooilijnen voor de Legrellestraat (andere zijde, hoek met Markt), de Dorpsstraat (hoek Daalstraat), de Markt zelf (aansluiting Smidstraat) en Itegembaan (hoek Markt) aangevraagd, met voor het overige de bevestiging van de rooilijnen voor de wegdelen in het projectgebied. De Smidstraat maakt ter hoogte van de aansluiting deel uit van het projectgebied, doch wordt niet in het rooilijnplan opgenomen gezien de bestaande rooilijnen, zoals vastgesteld bij KB van 28 juli 1939 behouden kunnen blijven. 

Elk van deze wegen kwalificeert als een gemeenteweg in de zin van het Decreet Gemeentewegen.

Er wordt daarbij aansluiting gezocht bij de bestaande aanpalende bebouwingen. Enerzijds worden vijf percelen getroffen door de voorziene verbreding van de Legrellestraat vooraan, terwijl anderzijds zes percelen getroffen worden door een wijziging die ervoor zorgt dat de rooilijn aansluit bij de bestaande bebouwing en deze dus ten gunste van de getroffen eigenaars wordt gewijzigd.

Het aanvraagdossier bevat hiertoe een rooilijnplan dat voldoet aan artikel 16, §2 van het Decreet Gemeentewegen en de actuele en toekomstige rooilijn omvat met een kadastrale tabel der getroffen percelen met weergave van de kadastrale gegevens van de getroffen percelen alsook hun eigenaars.

Tevens passen de voorgenomen beperkte wijzigingen in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, welke overeenkomstig het gewestplan in woongebied gelegen zijn. Geen van de betrokken wegen werd bestemmingsmatig verankerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan.

Zodoende voldoet het rooilijnplan aan de vereisten van het Decreet Gemeentewegen en is de voorwaarde om de geïntegreerde procedure te hanteren vervuld.

Vervolgens bepaalt artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet dat de gemeenteraad bevoegd is om te beslissen over de wijziging van de gemeenteweg, hier dus meerdere wegen. Hetgeen impliceert dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein. 

Verwezen wordt hiervoor naar de principes en doelstellingen uit het Decreet Gemeentewegen die gelden voor iedere wijziging van gemeentewegen:

 

“Art. 3

Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.

Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:

1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;

2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.”

 

“Art. 4

Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:

1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;

4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.”

 

Het is in het licht van deze principes en doelstellingen dat de beoogde wijziging zal worden onderzocht.

Daarbij geldt overeenkomstig artikel 32, §2 Omgevingsvergunningsdecreet dat een vergunning voor aanvragen met de wijziging van een gemeenteweg, slechts verleend kan worden na de goedkeuring van de wijziging van de gemeenteweg door de gemeenteraad. Ook meerdere bezwaarindieners maken de gemeente hierop attent.

De bevoegdheid van de gemeenteraad moet daarbij onderscheiden worden van deze van de vergunningverlenende overheid, hier het college van burgemeester en schepenen. Dit in die zin dat deze bevoegdheid zich beperkt tot hetgeen hierboven uiteen gezet is, zonder zich te kunnen uitspreken over de vergunningsaanvraag en -aspecten zelf.

De bezwaarschriften die betrekking hebben op de aangevraagde gedeeltelijke wijzigingen van de verschillende gemeentewegen, zullen gemotiveerd behandeld worden. Bezwaren die betrekking hebben op aspecten inzake de vergunningverlening, zullen door het college van burgemeester en schepenen als vergunningverlenende overheid behandeld dienen te worde

Tot slot geldt, zoals opnieuw enkele bezwaarindieners opmerken, dat wanneer de gemeenteraad zich dient uit te spreken over de “zaak der wegen”, zij zich uitspreekt over de ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg, alsook over de eventuele opname in het openbaar domein. Dit impliceert dat de gemeenteraad niet enkel beslist over het tracé, maar ook over de keuze van wegverharding en bestrating, weguitrusting en nutsleidingen, aanleg van trottoirs, etc…

De bezorgdheid van de bezwaarindieners dat de gemeenteraad niet zou gevat worden om zich over deze aspecten en het rooilijnplan uit te spreken, is alvast ongegrond.

 

 

  • Algemeen

De betrokken gemeentewegen kwalificeren als lokale wegen type I (verbinden op lokaal niveau), met uitzondering van de Smidstraat die gerangschikt is als lokale weg type III. Voor de beschrijving van de bestaande toestand en materialen van deze wegen wordt verwezen naar de beschrijvende nota bij de vergunningaanvraa 

Er werd voor de aanvraag gebruik gemaakt van diverse beschikbare onderzoeksgegevens, zoals de start- en projectnota, het Parkeeronderzoek van 2018 en de actualisatie ervan, het herkomst- en bestemmingsonderzoek van 2019 en het groeiplaatsonderzoek van 2019. 

Het doel van de aanvraag is meervoudig, waarbij men tegemoet wenst te komen aan enkele knelpunten die de Markt kenmerken. Zo is geen gescheiden riolering aanwezig, zijn er geen of te smalle fietspaden aanwezig, zijn er slechts smalle voetpaden en krijgt de Markt veel verkeer te slikke

Met de aanvraag wordt voorzien in een gescheiden rioleringsstelsel voor het projectgebied. Momenteel is dit niet voorhanden en kunnen de bestaande leidingen niet hergebruikt worden. Er zal in een gescheiden rioleringsstelsel worden voorzien, met een afvoer voor regenwater (RWA) en afvalwater (DWA). Voor een gedetailleerde omschrijving van de ontworpen toestand wordt naar de hydraulische toelichtingsnota verwezen. 

Vervolgens dient de aanvraag de verkeersleefbaarheid en -veiligheid te verbeteren, met volgende uitgangspunten:

  • herstel van het evenwicht tussen de verschillende categorieën verkeersdeelnemers door het streven naar een gelijkwaardiger gebruik
  • het afdwingen van de maximum toegelaten snelheid
  • een leesbaar wegbeeld creëren waar elke weggebruiker intuïtief weet hoe hij zich dient te gedragen
  • conflicten zoveel mogelijk vermijden (geen oversteekplaatsen in het kruispunt)
  • openbaar domein toegankelijk maken voor alle doelgroepen 

Het gemotoriseerd verkeer wordt teruggedrongen naar de as Dorpsstraat-Markt die wordt ingericht als verkeersdrager voor het doorgaand verkeer. het nieuwe wegprofiel voorziet fietsuggestiestroken met een breedte van ca. 1,90m, welke ter hoogte van de kruispunten worden doorgetrokken. De rijbaanbreedte zelf wordt teruggedrongen tot 5,80m tussen de goten. Er wordt een asverschuiving voorzien waardoor langsparkeren in de Dorpsstraat aan de zuidzijde mogelijk wordt, terwijl dit op de Markt aan de noordzijde mogelijk wordt. Ook het voetpad aan de noordzijde wordt verbreed

Het overige gedeelte van de Markt wordt ingericht als woonerf. Dit met gelijkgrondse aanleg, zodat weggebruikers zich overal vrij kunnen bewegen. El wordt de volledige woonerfzone verhoogd ingericht ten opzichte van de rijbaan van de Markt en de Smidstraat.

Ter hoogte van de aansluiting van de Legrellestraat wordt een voorsorteerstrook voorzien, die de wachttijden aan dit kruispunt alsook omrijdend verkeer moet terugdringen. Bijkomend wordt een fiets- en voetpad voorzien op het thans braakliggende perceel op de hoek van de Legrellestraat. Op die manier wordt de huidige oversteekbeweging voor fietsend verkeer vermeden. Het zijn deze voorzieningen die een gedeeltelijke wijziging van de rooilijn noodzaken, zodat de openbare weg op dit punt kan worden verbreed.

De Itegembaan wordt tot slot verhoogd ingericht tussen het kruispunt met de Schoolstraat en de Markt, aansluitend dus bij de verhoogde woonerfzone, met behoud van de voorsorteerstrook. Het verkeerseiland verdwijnt met een versmalling van het wegprofiel doch een behoud van de breedte van de rijbaan.

Wat meer concreet, zoals vereist door artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet, de voorziene ligging en breedte van de betreffende gemeentewegen betreft, moet worden vastgesteld dat de huidige bestaande rooilijnen en dus ook ligging van de betreffende gemeentewegen grotendeels wordt aangehouden. Enkel worden nieuwe wegprofielen en materialen voorzien, binnen de bestaande rooilijnen.

Wel wordt een gedeeltelijke wijziging van de Legrellestraat voorzien, teneinde de afslagstrook en inrichting van een fiets- en voetpad mogelijk te maken. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede, doordat rondrijdend sluipverkeer om aanschuiftijden te vermijden hierdoor vermeden kan worden. Ook dient fietsverkeer vandaag een oversteekbeweging op de rijbaan te maken, terwijl de aanvraag in een aansluiting op het dubbelrichtingsfietspad ter hoogte van de ‘Poort van Berlaar’ voorziet. Ook het voetgangersverkeer krijgt meer ruimte met een groene inrichting van de overige ruimte op dit hoekperceel.

De overige gedeeltelijke wijzigingen van de bestaande rooilijnen, dienen de bestaande toestand te regulariseren in die zin dat de aanwezige bebouwing wordt gevolgd. Dit heeft kleine wijzigingen tot gevolg, met een verschuiving van de rooilijn die thans deze bebouwing doorsnijdt tot aan de grens van de bebouwing. Dit is op zes locaties het geval.

Elk van deze wijzigingen kan worden goedgekeurd, net zoals de voorziene ligging en breedte van de gemeentewegen.

Voor de nieuwe uitrusting van deze reeds bestaande gemeentewegen, wordt voor de woonerfzone in een kasseiverharding voorzien. De volledige zone wordt verhoogd aangelegd. De as Dorpsstraat – Markt wordt uitgevoerd in uitgewassen beton, hetgeen aansluit bij de kerkomgeving. Er worden twee brede fietssuggestiestroken voorzien op de rijbaan, gerealiseerd in gebezemd beton, met voldoende contrast met de middenstrook. Er wordt een kantstrook en boordsteen voorzien, doch waarbij de parkeerplaatsen op zelfde hoogte ingericht worden met een verhoogd voetpad.

Ook in de Itegembaan en Legrellestraat worden binnen het projectgebied dezelfde kwaliteitsvolle materialen gebruikt (gebezemde beton, rode betonstraatstenen voor fietspad, voetpaden in Belgische porfier en witte natuursteen afboordingen). Het gedeelte van de Itegembaan voorbij de Schoolstraat gaat over in afsfalt.

Elk van deze materialen zijn voldoende kwaliteitsvol en dragen bij aan de gewenste verkeersinrichting.

Tot slot maken de betreffende gemeentewegen reeds deel uit van het openbaar domein, zodat een bijkomende opname niet vereist is.

 

 

  • Algemeen belang 

Overeenkomstig art. 4, 1° Decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang.

Voorliggend rooilijnplan voorziet een herinrichting van de marktomgeving in de dorpskern van Berlaar. Daarbij worden de bestaande rooilijnen van de Markt en aansluitende wegen grotendeels aangehouden, met enerzijds een beperkte wijziging vooraan aan de Legrellestraat (verbreding) om de realisatie van een afslagstrook en voet- en fietspad mogelijk te maken. Anderzijds worden beperkte regularisaties voorzien, met het beperkt in overeenstemming brengen van de rooilijn met de bestaande bebouwing.

Deze wijzigingen en dus het rooilijnplan strekken tot het algemeen belang.

Tevens zal een gescheiden rioleringsstelsel voorzien worden, met gescheiden afvoer van regenwater (RWA) en afvalwater (DWA). Deze werken strekken duidelijk tot het algemeen belang. 

Bovendien wordt met de herinrichting een verkeersveiligere en meer leefbare centrumomgeving beoogd. Er worden diverse verkeersmaatregelen voorzien die aan de huidige knelpunten dienen tegemoet te komen (opdeling verkeersas en woonerf, fietssuggestiestroken en aansluiting fietspaden, verbrede voetpaden, …). Ook wordt een veiligere en vlottere verkeersdoorstroming beoogd. De aanvraag met rooilijnplan en de voorziene wegenwerken dragen bijgevolg bij aan het algemeen belang.

Tot slot behoren de Markt en de omliggende gemeentewegen tot het openbaar domein, bestemd tot het gebruik van allen. De verschillende doelen die met deze wijziging worden beoogd, strekken ertoe de verkeersveiligheid, in het bijzonder van de zwakke weggebruiker, te verhogen. Dit vormt bij uitstek een wijziging ten dienste van het algemeen belang.

 

 

  • Uitzonderingskarakter wijziging 

Overeenkomstig art. 4, 2° Decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.

Blijkens de memorie van toelichting bij het Decreet Gemeentewegen werd deze motiveringsverplichting in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.

Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie.

In voorliggend geval moet echter worden vastgesteld dat de Markt, Legrellestraat, Dorpsstraat, Itegembaan en Smidstraat bezwaarlijk als trage weg kunnen worden beschouwd. Bovendien worden deze wegenissen niet verplaatst, noch opgeheven. Integendeel, voorliggend rooilijnplan strekt ertoe tot een verbetering van de verkeersveiligheid in het bijzonder in hoofde van de zwakke weggebruiker, te komen. Hetzelfde geldt voor de voorziene herinrichting.

Zodat de voorgenomen wijziging verantwoord is.

 

 

  • Verkeersveiligheid

Overeenkomstig artikel 4, 3° van het Gemeentewegendecreet dient bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid in aanmerking te worden genomen.

Betreffende de verkeersveiligheid wordt vooreerst verwezen naar hetgeen dienaangaande reeds uiteen werd gezet onder de titel ‘algemeen belang’. 

Hieruit is reeds gebleken dat voorliggend rooilijnplan de herinrichting van de Markt en nabije omgeving mogelijk moet maken en bijdraagt tot de verkeersveiligheid en -leefbaarheid. Dit met bijzondere aandacht voor de veiligheid en het comfort van de zwakke weggebruikers.

Verwezen wordt hiervoor naar de beschrijvende nota bij de aanvraag, waaruit niet limitatief volgende maatregelen blijken die de verkeersveiligheid verhogen:

  • De inrichting van een hoofdas voor doorgaand verkeer, met afscheiding van een verhoogde woonerfzone met focus op de zwakke weggebruiker.
  • De mogelijkheid van een verkeersluwe fietsas van west naar oost.
  • De verbreding van de Legrellestraat vooraan met afslagstrook en aansluiting van het fietspad.
  • De inrichting van bredere voetpaden.
  • De inrichting van fietssuggestiestroken op de as Dorpsstraat- Markt.
  • ..... 

De gevraagde wijziging komt zodoende de verkeersveiligheid ten goede.

 

 

  • Ontsluiting aangrenzende percelen

Overeenkomstig artikel 4, 4° van het Gemeentewegendecreet dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.

De wijziging brengt voor geen enkel perceel de ontsluiting naar het openbaar domein in het gedrang. 

 

  • Gemeentegrensoverschrijdend perspectief

Overeenkomstig artikel 4, 4° van het Gemeentewegendecreet dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.

In voorkomend geval palen de betrokken wegenissen evenwel niet aan een van de aangrenzende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn redelijkerwijze enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.

 

  • Actuele functie – toekomstige generaties

Overeenkomstig artikel 4, 5° van het Gemeentewegendecreet dient rekening te worden gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.

De aangevraagde wijziging komt de veiligheid en het comfort van de zwakke weggebruikers ten goede. Ook de voorziene herinrichting komt tegemoet aan een duurzame ontwikkeling voor toekomstige generaties waarbij verplaatsingen per fiets en te voet gestimuleerd worden.

 

De actuele functie van de Dorpsstraat – Markt wordt bevestigd, doch waarbij diverse alternatieve doorsteken onmogelijk worden gemaakt. Het doorgaand gemotoriseerd verkeer wordt op deze as gecentreerd. Ten zuiden van deze verkeersdrager wordt een woonerfzone ingericht. Ook de groene centrale pleinfunctie wordt bevestigd en uitgebreid. De verkeersfunctie van het plein en de omliggende wegen wordt hierdoor maximaal verzoend met de overige functies van het plein (recreatie, cultuur, evenementen, …) en de omliggende gebouwen (woonfunctie, handelsfunctie).

 

Openbaar onderzoek 

Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd omtrent de aanvraag van 14 juli 2022 tot en met 12 augustus 2022. Er werden doorheen dit openbaar onderzoek drie bezwaarschriften ontvangen.

Er werden geen adviezen ontvangen, specifiek met betrekking tot het rooilijnplan of de zaak der gemeentewegen.

De gemeenteraad neemt kennis van de ingediende bezwaren en behandeld deze, in zoverre deze betrekking hebben op haar bevoegdheid, als volgt:

 

1) Er is een gemeenteraadsbeslissing vereist 

Elk van de bezwaarindieners merkt op dat er een voorafgaandelijke gemeenteraadsbeslissing vereist is. Dit kan worden bijgetreden, reden waarom onderhavig besluit genomen wordt.

De bevoegdheid van de gemeenteraad wordt bijgevolg gerespecteerd.

 

2) Strijdigheid Decreet Gemeentewegen als direct werkende norm 

Eén van de bezwaarindieners stelt dat de vergunning geweigerd moet worden, vermits de bepalingen uit het Decreet Gemeentewegen als direct werkende norm moeten worden beschouwd. Vervolgens wordt hierover opgemerkt dat de geïntegreerde procedure slechts uitzonderlijk kan worden gevolgd, terwijl nieuwe wegen steeds beoordeeld en gesteund dienen te worden op motieven van algemeen belang.

Echter wordt niet nader geconcretiseerd waarom de reguliere procedure in plaats van de geïntegreerde procedure gevolgd zou dienen te worden, noch waarom de voorgenomen wijziging niet ingegeven zou zijn door het algemeen belang.

Wat het eerste onderdeel betreft stelt artikel 12, §2 van het Decreet Gemeentewegen: 

§ 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat. 

Aldus werd expliciet de mogelijkheid ingevoerd om aan een vergunningsaanvraag die gepaard gaat met de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, dit hierin op te nemen. Voorwaarde bestaat erin dat het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan moet omvatten, terwijl de beoogde wijziging dient te passen in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden.

Hierboven is gebleken dat het rooilijnplan voldoet aan de vereisten van het Decreet Gemeentewegen enerzijds, terwijl de wijziging past in de kader van de realisatie van de bestemming van de gronden die allen in woongebied gelegen zijn. Er is geen sprake van een bestemmingsmatige verankering van één van de wegen die in het voorwerp van de aanvraag begrepen zijn, en dus noch van enige strijdigheid hiermede.

De geïntegreerde procedure kon dus gevolgd worden, zoals voorzien door artikel 12 van het Decreet Gemeentewegen.

Wat het tweede onderdeel betreft, werd hierboven vastgesteld dat de beoogde wijziging het algemeen belang dient. En geenszins is ingegeven door andere motieven die een privaat belang zouden dienen.

De aanvraag met wijziging van enkele delen van de betreffende wegen, strekt tot een veiligere en kwalitatiever invulling van het openbaar domein. En komt op die manier een onbepaald aantal personen en gebruikers ten goede. 

Het bezwaar kan om die reden niet worden gevolgd.

 

 

3) Parkeerplaatsen 

Bezwaarindieners vrezen voornamelijk dat er een groot aantal parkeerplaatsen zal verdwijnen op de Markt zelf, met een nefast gevolg voor de handel. Dit gezien het aantal parkeerplaatsen daalt van 136 publieke parkeerplaatsen naar 74 plaatsen op de Markt voor kortparkeren.

De bijkomend voorziene parkeerplaatsen voor langparkeren aan de Delhaize (40 plaatsen) en het nieuwe administratief centrum (95 plaatsen) zouden onvoldoende zeker zijn.

Vooreerst blijkt inderdaad dat de aanvraag voorziet in een verminderd aantal van parkeerplaatsen, doch dit met de nodige compenserende ingrepen. Zo moest uit een onderzoek van 2018 blijken dat de parkeerplaatsen vandaag de dag veelvuldig door langparkeerders worden ingenomen, hetgeen niet de bedoeling is. Voorzien wordt dan ook dat de voorziene parkeerplaatsen, verspreid over het marktplein en de Dorpsstraat, allemaal voorzien zullen worden met een regime van ultrakort (30 min) of kort (2 uur) parkeren. Zodat er, samen met de 9 plaatsen aan de kerk, 74 plaatsen worden voorbehouden voor bezoekers van onder meer de handelszaken.

Op die manier wordt tegemoet gekomen aan de bezorgdheid van de bezwaarindieners, die betrekking heeft op het kortparkeren voor bezoekend verkeer.

Het nog bijkomend voorzien van langsparkeerplaatsen om hieraan verder tegemoet te komen, bleek omwille van de breedte van het openbaar domein niet haalbaar. Dit zou ten kosten van de gewenste fiets- en groenvoorzieningen gaan. Gelet op het feit dat langparkeerders geweerd zullen worden op de beschikbare parkeerplaatsen, wordt hier dus voorrang gegeven aan deze andere behoeften van algemeen belang (verkeersveiligheid, groene pleinfunctie), naast de parkeerbehoefte voor handelszaken. Dit betreft geen onredelijke afweging van de verschillende ruimtelijke behoeften.

Door het weren van het langparkeren op de beschikbare plaatsen, kan het verlies aan parkings zoals in de aanvraag voorzien wordt opgevangen worden.

Louter volledigheidshalve werd bijkomend aangestipt dat er voor langparkeren bijkomende centrumparkings worden voorzien. Dit los van de vaststelling dat er voldoende parkeerplaatsen beschikbaar blijven voor het kortparkeren in het centrum.

 

4) Onvolledigheid wegenisdossier

Eén van de bezwaarindieners merkt terloops op dat het aanvraagdossier geen volledig wegenisdossier zou omvatten. Nagelaten wordt om te duiden welke stukken zouden ontbreken. 

Vastgesteld dient dat het aanvraagdossier, naast een rooilijnplan dat voldoet aan het Decreet Gemeentewegen, een beschrijvende nota, hydraulische toelichtingsnota, ontwerpplannen wegeniswerken, ontwerpplannen rioleringswerken, lengteprofielen, detailplannen, typedwarsprofielen, diverse nota’s over de bomen, een parkeeronderzoek en herkomst-bestemmingsonderzoek omvat, voor wat de zaak der wegen betreft.

Bijgevolg is het dossier volledig.

 


Voor zover de bezwaarindieners verder kritiek uiten op het vermeend onrechtmatig opdelen van het project, de project-MER of milieueffectenrapportagescreening, een strijdigheid met het gewestplan en de noodzaak van een RUP, enkele hinderaspecten en vermeend onwettige stedenbouwkundige voorwaarden, dient opgemerkt te worden dat de beoordeling daarvan aan de vergunningverlenende overheid toekomt.

Het komt niet aan de gemeenteraad toe om zich hierover uit te spreken. De gemeenteraad kan enkel uitspraak doen over de zaak van wegen, zonder zich over de vergunningsaspecten te mogen buigen.

 

 


 

Wetgeving

Het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, in het bijzonder artikel 12, §2 dat voorziet dat de wijziging van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen kan worden in een vergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen.

Het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 31, §1 dat voorziet dat de gemeenteraad beslist over de wijziging van een gemeenteweg en zich uitspreekt over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein.

 

Bevoegdheid

 

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet als zijnde een uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehouden bevoegdheid in de zin van artikel 41, 9° van het Decreet Lokaal Bestuur.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 9° van het Decreet Lokaal Bestuur (besluit GR - via andere wetgeving - geen delegatie naar CBS mogelijk)
<p>De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt. Dit is overeenkomstig artikel 41 9&deg; van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaren en opmerkingen ontvangen tijdens het openbaar onderzoek en besluit deze bezwaren en opmerkingen voor wat de zaak van de wegen betreft ontvankelijk maar ongegrond te verklaren.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen, met inbegrip van de ligging, breedte en uitrusting van de in de aanvraag begrepen gemeentewegen, goed. 

Artikel 3

De gemeenteraad keurt het rooilijnplan zoals toegevoegd aan de vergunningsaanvraag goed.