Terug
Gepubliceerd op 21/09/2022

2022_GR_00092 - Opmaak van strategische en financiële nota's en rapporten - Halfjaarlijkse rapportering 2022 - kennisneming

Gemeenteraad
di 20/09/2022 - 20:00 GH Raadzaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Miguel Vissers; Werner Van den Broeck; Anja Neels, algemeen directeur

Verontschuldigd

Geert Fierens

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00092 - Opmaak van strategische en financiële nota's en rapporten - Halfjaarlijkse rapportering 2022 - kennisneming

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Miguel Vissers, Werner Van den Broeck, Anja Neels
Stemmen voor 20
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Miguel Vissers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Werner Van den Broeck, Willy Beullens, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00092 - Opmaak van strategische en financiële nota's en rapporten - Halfjaarlijkse rapportering 2022 - kennisneming 2022_GR_00092 - Opmaak van strategische en financiële nota's en rapporten - Halfjaarlijkse rapportering 2022 - kennisneming

Motivering

Argumentatie

De eerste halfjaarlijkse rapportering van 2022 werd samengesteld.

 

Wetgeving

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017: artikel 263:
“De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd.
Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.”


Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en provinciale (ing. MB 12 september 2018, art.1, I: 1 januari 2020)] besturen: artikel 5:
Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 29, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd;
2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.

 

Besluit van 30 maart 2018 van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale (en provinciale) besturen: artikel 29, 2°:
De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 155 van het Provinciedecreet van 9 december 2005, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 3° van het Decreet Lokaal Bestuur (besluit GR - beleidsrapporten - geen delegatie naar CBS mogelijk)
<p>De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 249. Dit is overeenkomstig artikel 41 3&deg; van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De halfjaarlijkse rapportering bevat zowel een financieel als een strategisch luik. 

Het financieel rapport bestaat uit de doelstellingenrekening (schema J1) en de ontvangsten en uitgaven van economische aard (schema T2). 

Het strategisch rapport bestaat uit een stand van zaken van de beheersmaatregelen in het kader van organisatiebeheersing, de prioritaire acties d.m.v. indicatoren en de kengetallen. 

Artikel 2

De raadsleden nemen kennis van de eerste halfjaarlijkse rapportering van 2022.