Terug
Gepubliceerd op 21/09/2022

2022_GR_00104 - Beheer van patrimonium en openbaar domein - Voorlopig onteigeningsbesluit voor de onteigening voor het algemeen nut in het kader van de realisatie van een fietsverbinding tussen de welvaartstraat en doelvelden te berlaar - goedkeuring

Gemeenteraad
di 20/09/2022 - 20:00 GH Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Miguel Vissers; Werner Van den Broeck; Anja Neels, algemeen directeur

Verontschuldigd

Geert Fierens

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00104 - Beheer van patrimonium en openbaar domein - Voorlopig onteigeningsbesluit voor de onteigening voor het algemeen nut in het kader van de realisatie van een fietsverbinding tussen de welvaartstraat en doelvelden te berlaar - goedkeuring

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Miguel Vissers, Werner Van den Broeck, Anja Neels
Stemmen voor 20
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Miguel Vissers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Werner Van den Broeck, Willy Beullens, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00104 - Beheer van patrimonium en openbaar domein - Voorlopig onteigeningsbesluit voor de onteigening voor het algemeen nut in het kader van de realisatie van een fietsverbinding tussen de welvaartstraat en doelvelden te berlaar - goedkeuring 2022_GR_00104 - Beheer van patrimonium en openbaar domein - Voorlopig onteigeningsbesluit voor de onteigening voor het algemeen nut in het kader van de realisatie van een fietsverbinding tussen de welvaartstraat en doelvelden te berlaar - goedkeuring

Motivering

Context en historiek

Omschrijving van de te onteigenen goederen

De onteigening streeft de verwerving na van onroerende goederen gelegen op het grondgebied van de gemeente Berlaar waarbij de onteigening de realisatie van een fietsverbinding tussen de Welvaartstraat en Doelvelden mogelijk moet maken.

Overwegende dat de bedoelde onroerende goederen met een gele tint zijn aangeduid op het hierbij behorende ondertekende onteigeningsplan en meer in het bijzonder betreft het de innemingen 1 en 2, kadastraal gekend als BERLAAR, 1ste afdeling, sectie D, nr.288B2 en nr. 311E2.

Aanduiding onteigenende instantie

Art. 6, 1° van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 bepaalt dat de gemeenten bevoegd zijn om tot onteigening over te gaan: 

“De volgende instanties zijn bevoegd om tot onteigening over te gaan:

1° de Vlaamse Regering, het College van de Vlaamse Gemeenschapscommissie, de gemeenten en de provincies;” 

In het licht van de doelstellingen kan de gemeente Berlaar ter realisatie van een fietsverbinding tussen de Welvaartstraat en Doelvelden zodoende optreden als onteigenende instantie. 

Argumentatie

Rechtsgrond voor de onteigening

De onteigening wordt door de gemeente Berlaar gevoerd overeenkomstig artikel 7, derde lid van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017. 

Gemeenten kunnen immers tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake de gemeentelijke aangelegenheden.

De onteigening voor de realisatie van een fietsverbinding tussen de Welvaartstraat en Doelvelden kan aldus worden gevoerd door de gemeente Berlaar op basis van artikel 7, derde lid van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.

Onteigeningsdoel is van algemeen nut : realisatie van een fietsverbinding tussen de Welvaartstraat en Doelvelden

De werken kaderen in een openbaar doel meer bepaald het realiseren van een veilige fietsverbinding tussen de Welvaartstraat en Doelvelden waarbij verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid  kunnen worden beschouwd als de leidende principes. 

Concreet kadert het project in de doelstelling om een veilige fietsverbinding te realiseren met volwaardige fietsvoorzieningen die beantwoorden aan de verwachtingen en noden van fietsers en minstens voldoen aan de richtlijnen uit het Vademecum Fietsvoorzieningen.

Op heden is er geen fietsverbinding aanwezig tussen de Welvaartstraat en Doelvelden. Doelvelden maakt deel uit van de (toekomstige) fietsostrade F104 Lier-Aarschot. Opdat fietsers zich op een zo veilig mogelijke manier zouden kunnen verplaatsen op het grondgebied van de gemeente Berlaar waarbij zij zo min mogelijk in conflict zouden komen met gemotoriseerd verkeer streeft de gemeente Berlaar de realisatie na van een fietsverbinding tussen de Welvaartstraat en Doelvelden. 

De doelstelling van algemeen nut bestaat er aldus in om de aanleg van een fietsverbinding te voorzien tussen de Welvaarstraat en Doelvelden en de inpassing ervan in haar ruimtelijke omgeving om de verkeersveiligheid en het comfort voor de fietsers te verhogen.

De doelstelling van algemeen nut bestaat er aldus in om de aanleg van een fietsverbinding te voorzien tussen de Welvaarstraat en Doelvelden en de inpassing ervan in haar ruimtelijke omgeving om de verkeersveiligheid en het comfort voor de fietsers te verhogen.

De realisatie van de fietsverbinding is bovendien in overeenstemming met en kan worden gekaderd binnen het fietsbeleidsplan van de gemeente Berlaar waarbij de gemeente Berlaar als landelijke gemeente met veel groene en open ruimte een zo aangenaam mogelijke omgeving wenst te bieden aan de fietser op functioneel en recreatief vlak.

Om de bereikbaarheid en de levenskwaliteit te kunnen blijven garanderen wenst de gemeente Berlaar in te zetten op veilige fietsverbindingen om de fiets als evenwaardig vervoersmiddel alle kansen te bieden.

Het vermijden van verplaatsingen of op zijn mist het verkorten van verplaatsingen biedt de mogelijkheid om in de eerste plaats te voet of te gaan of gebruik te maken van de fiets. Deze vervoersmodi hebben een zeer bescheiden ruimteclaim en veroorzaken daarnaast weinig overlast. De fiets brengt geen uitstoot, lawaai of parkeerdruk met zich mee. De sleutel om zoveel mogelijk korte verplaatsingen mogelijk te maken is dan ook de nabijheid en verwevenheid van functies. Een juiste mix van functies in het woonweefsel is dan ook cruciaal. Dit zal de behoefte om langere verplaatsingen af te leggen doen verminderingen en het potentieel voor voetgangers en fietsers verhogen.  

In het licht van al het voormelde staat aldus onmiskenbaar vast staat dat het onteigeningsdoel van algemeen nut is. 

Motivering van de onteigeningsnoodzaak

    Noodzaak van het onteigeningsdoel

    De noodzaak van het onteigeningsdoel is evident aanwezig.

     Zonder de inname van de betreffende percelen zou de fietsverbinding tussen de Welvaartstraat en Doelvelden niet kunnen     worden gerealiseerd en zouden fietsers zich o.m. langs de Misstraat moeten begeven om te kunnen aansluiten op de     (toekomstige) fietsostrade F104. 

    Zulks dient te worden vermeden.

    Noodzaak van de onteigening als middel

    Het onteigeningsplan duidt aan welke onroerende goederen noodzakelijk dienen te worden verworven om het project te kunnen     realiseren.

    De te onteigenen onroerende goederen zijn noodzakelijk om de fietsverbinding tussen de Welvaartstraat en Doelvelden     mogelijk te maken en te bestendigen.

    De onteigening van de onroerende goederen baseert zich op de noodzakelijkheidsvereiste.

    Het noodzakelijk is voor de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid van de zwakke weggebruikers en in het bijzonder de     fietsers dat de onroerende goederen worden verworven door de gemeente Berlaar.

    De onteigeningsnoodzaak als middel voor de realisatie de beoogde fietsverbinding blijkt verder ook uit het feit dat     overeenkomstig artikel 24, § 4 van het Vlaams Onteigeningsdecreet de decreetgever in zulke gevallen uitdrukkelijk elk verzoek     tot zelfrealisatie uitgesloten heeft.

    Voor bepaalde infrastructuurwerken zoals openbare verkeerswegen, spoorwegen, haven- en waterweginfrastructuur is het ook     volgens de decreetgever in het algemeen belang noodzakelijk dat de overheid deze zelf realiseert en ontwikkelt. De volgende     zaken dienen volgens de decreetgever immers absoluut te worden vermeden: 

• een versnipperde eigendomsstructuur; 

• een lappendeken aan verantwoordelijkheden inzake onderhoud en herstel, wat immers zou leiden tot een groter risico op juridische conflicten zowel onderling als ten aanzien van derden; 

• een probleem van coördinatie tussen de zelfrealisator en de aannemer die desgevallend door de overheid wordt aangesteld; 

• een verzwakte positie ten aanzien van het gedwongen doen verplaatsen van nutsleidingen 

• een gebrek aan een globale inrichting en een overkoepelend beheer en onderhoud; 

• problemen naar toegankelijkheid, het beschikbaar houden ten aanzien van andere gebruikers en bijvoorbeeld het voorzien van aanvullende reglementen van wegbeheer; 

    Het aanleggen, beheren en onderhouden van de voornoemde infrastructuur behoort tot de basistaken van de overheid en         vereist een coherent en doelmatig beheer en beleid, ook naar eventuele aansprakelijkheden en verantwoordelijkheden toe.

    Van de desbetreffende weginfrastructuur dient onder alle omstandigheden een veilig en doelmatig gebruik te kunnen worden     gemaakt. Dit kan enkel indien de wegbeheerder zelf kan instaan voor de realisatie en het beheer ervan. Een zo eenduidig     mogelijke grondpositie kan en moet de goede uitoefening van de publieke beheerstaken waarborgen, onder meer naar     onderhoud, verlenen van vergunningen, advisering in het kader van omgevingsvergunningen, aansprakelijkheden enz. 

    Kortom, de nood aan een globale, consequente en duurzame ontwikkeling met het oog op het inpassen ervan in een ruimer     functionerend geheel evenals de aandacht voor een specifieke kwalitatieve ruimtelijke en architecturale ontwikkeling en het feit     dat het om publieke openbare voorzieningen gaat, leidt ertoe dat zelfrealisatie in casu uitgesloten is en de     onteigeningsnoodzaak ook daardoor des te meer vast staat.

    Het aanleggen, beheren en onderhouden van de voornoemde infrastructuur behoort tot de basistaken van de gemeente Berlaar     dat  een coherent en doelmatig beheer en beleid vereist, ook naar eventuele aansprakelijkheden en verantwoordelijkheden toe.

    Van de desbetreffende infrastructuur dient onder alle omstandigheden een veilig en doelmatig gebruik te kunnen worden     gemaakt. Dit kan enkel indien de gemeente Berlaar instaat voor de realisatie en de bestendiging ervan. Een zo eenduidig     mogelijke grondpositie kan en moet de goede uitoefening van de publieke beheerstaken waarborgen, onder meer naar     onderhoud, aansprakelijkheden enz. toe.

    Een onderhandelingspoging is uitgevoerd met de eigenaar tot het bekomen van een minnelijke verwerving van de betrokken     onroerende goederen.


    Noodzaak voor wat betreft het voorwerp van de onteigening

        Verschillende scenario’s en alternatieven werden uitgewerkt doch de weerhouden uitvoeringsvariant  is als meest positief         naar     voren gekomen om de onteigeningsdoelstelling(en) te kunnen realiseren. 

 

        De belangrijkste voordelen aan de gemaakte keuze zijn de volgende 

  • Verhoging van de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid van de fietser
  • Beïnvloeding van het “duurzame” verplaatsingsgedrag per fiets
  • Een betere verbinding tussen kernen per fiets
  • Veilige verbinding tussen Welvaartstraat en Doelvelden voor fietsers
  • Vlotte bereikbaarheid voor fietsers naar het Sportcomplex Doelvelden
  • Snelle aantakking op de (toekomstige) fietsostrade F104
  • Kortom, een complementariteit tussen recreatieve en functionele fietsroutenetwerken.


Gelet op bovenstaande is de onteigeningsnoodzaak dus wel degelijk aanwezig.

Onteigeningsplan

Het onteigeningsplan bevat alle vereiste gegevens overeenkomstig artikel 11 van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.

Het onteigeningsplan wordt gevoegd als bijlage bij onderhavig besluit en hier integraal deel van uitmaakt.


Projectnota

Overeenkomstig artikel 12 van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 werd een projectnota opgemaakt.

Deze projectnota wordt gevoegd als bijlage bij onderhavig besluit en hier integraal deel van uitmaakt.


Onderhandelingen

Met de te onteigenen partij(en) zullen de nodige onderhandelingen worden gevoerd

De minnelijke onderhandelingstermijn wordt geraamd op [1 maand].

Deze termijn beoogt het kunnen voeren van volwaardige onderhandelingen om alsnog te komen tot een minnelijke verwerving. Voornoemde termijn werd bepaald in functie van de volgende concrete elementen van het project: omvang van het te onteigenen goed, aard van het te onteigenen goed, aantal in te nemen onroerende goederen en alle andere factoren die de onderhandelingstermijn kunnen beïnvloeden.

De minnelijke onderhandelingstermijn zal overeenkomstig artikel 15 van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 aanvangen op de derde dag na de postdatum van de beveiligde zending waarmee de te onteigenen partij op de hoogte worden gesteld van deze minnelijke onderhandelingstermijn.


Conclusie

Uit al het bovenstaande blijkt dat de onteigening noodzakelijk is en het algemeen belang dient. Het onteigeningsdoel kan niet worden gerealiseerd indien niet de onroerende goederen verworven zijn.

Het onteigeningsdoel kadert verder binnen het algemeen belang dat de gemeente Berlaar dient ten uitvoer te leggen en te beheren.

Om deze redenen is de verwerving van de nog niet minnelijk verworven onroerende goederen voor de realisatie van het algemeen nut noodzakelijk en dringt de onteigening door de gemeente Berlaar zich op van de onroerende goederen zoals afgebeeld op het onteigeningsplan en aldaar nader omschreven in de onteigeningstabel.

Wetgeving

Art. 6, 1° van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 

Uitvoeringsbesluit van 27 oktober 2017 bij het Vlaams Onteigeningsdecreet

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur (besluiten GR - algemeen)
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het algemeen nut vordert de inbezitneming van de goederen, genoemd in artikel 2 gelegen op het grondgebied van de gemeente Berlaar.

Artikel 2

De bedoelde onroerende goederen zijn met een gele tint aangeduid op het hierbij behorende ondertekende onteigeningsplan en meer in het bijzonder betreft het de innemingen 1 en 2, respectievelijk de onroerende goederen kadastraal gekend als BERLAAR, 1ste afdeling, sectie D nr. 288B2 en 311E2.

Artikel 3

De projectnota houdende een projectplan, de beschrijving van het project, de detailomschrijving van de werken, de realisatietermijnen voor de uitvoering van de werken en de beheersmodaliteiten van het openbaar domein wordt in bijlage gevoegd.

Artikel 4

Het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 is op de onteigening van de hierboven bedoelde goederen van toepassing.

Artikel 5

Het voorlopig onteigeningsbesluit, dat werd opgesteld in overeenstemming met artikel 10 van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017, wordt goedgekeurd en voorlopig vastgesteld.

Artikel 6

Het aan het voorlopig onteigeningsbesluit in bijlage gevoegde onteigeningsplan en de projectnota, die werden opgesteld overeenkomstig de artikelen 11 en 12 van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 en die integraal deel uitmaken van het onteigeningsbesluit, worden goedgekeurd en voorlopig vastgesteld.

Artikel 7

Over het voorlopig onteigeningsbesluit zal een openbaar onderzoek worden georganiseerd in overeenstemming met de artikelen 17 e.v. van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.