Via het relanceproject Gemeente zonder gemeentehuis ondersteunt Vlaanderen steden en gemeenten die samen innovatieve, digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening en interne werking klantgerichter te maken. Lokale besturen kunnen een subsidiedossier indienen voor één of meerdere projecten.
Het project is ingedeeld in zeven oproepen. De focus in deze oproep ligt op de innovatieve dienstverlening aan burgers, ondernemers en verenigingen en op de werkplek van de toekomst, via thematische projecten. Het gevraagde subsidiebedrag is geraamd op 1.052.032,44 euro incl. btw en projecten lopen vanaf startdatum (9 september 2022) gedurende maximaal 3 jaar. Een samenwerking tussen lokale besturen wordt gestimuleerd.
Veertien lokale besturen met een gemeenschappelijke nood vonden elkaar in deze subsidieaanvraag om een slimme raadpleegomgeving voor de burger uit te bouwen. De lokale besturen van Aalter, Aalst, As, Beringen, Berlaar, Bocholt, Gent, Haacht, Halle, Lommel, Nijlen, Opwijk, Sint-Truiden, Zemst willen via een samenwerkingsovereenkomst deze doelstelling realiseren.
Er loopt momenteel een projectoproep van de Vlaamse overheid. De deadline van deze oproep voor het indienen van deze subsidieaanvraag voor digitalisering van subsidieaanvragen in het kader van een thematisch project is 9 september 2022.
Als bijlagen vind je de samenwerkingsovereenkomst, de projectaanvraag en de verklaring op eer terug.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van 1 september 2022 en keurt aldus de samenwerkingsovereenkomst met de gemeenten Aalst, Aalter, As, Beringen, Berlaar, Bocholt, Gent, Haacht, Halle, Lommel, Nijlen, Opwijk, Sint-Truiden, Zemst in het kader van een subsidieaanvraag bij de Vlaamse overheid goed, voor het project 'Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger' voor een totaal bedrag van 1.052.032,44 euro incl. btw .
De gemeente Berlaar voorziet binnen dit project een eigen inbreng van 15.708,39 euro en 15% overhead onder vorm van personeelskosten. Deze personeelsinzet wordt verdeeld onder de projectleider en projectuitvoerder die gedurende 45 dagen in totaal over een periode van 30 maanden zullen samenwerken met de andere deelnemende gemeenten.
De algemeen directeur wordt gemachtigd om deze samenwerkingsovereenkomst en de verklaring op eer te ondertekenen.
Het college van burgemeester en schepenen keurde de samenwerking principieel goed op 25 augustus 2022.