Tijdens de ‘Maand van de Markt’ worden de marktkramers en de beleving rond het wekelijks marktgebeuren veelvuldig in de kijker gezet en de consumenten aangemoedigd om lokaal te kopen. De bedoeling is tevens om ook voor het jongere publiek de markt opnieuw aantrekkelijk te maken en eveneens de samenwerking tussen marktkramers, lokale detailhandel en horeca te stimuleren.
Het hoofddoel van de actie is om de aantrekkingskracht van de lokale markt te vergroten en levendigere handelskernen te creëren.
De campagne loopt de hele maand april op zowel lokaal als Vlaams niveau. Bezoekers kunnen dankzij hun aankopen op de markt deelnemen aan een wedstrijd, dit door middel van invulkaarten maar vooral en bij voorkeur digitaal aan de hand van QR-codes.
Lokale besturen en marktkramers voorzien tal van leuke en waardevolle lokale prijzen.
Om de actie "Maand van de markt" in goede banen te leiden, is er een wedstrijdreglement vanuit de Provincie Antwerpen opgesteld.
Het bijgevoegde wedstrijdreglement, opgesteld door de Provincie Antwerpen, wordt goedgekeurd.