Terug
Gepubliceerd op 16/03/2022

2022_GR_00017 - Organisatie van onderwijs en vorming - algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie personeel gemeentelijke basisscholen - goedkeuring

Gemeenteraad
di 15/03/2022 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; test raadslid; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Miguel Vissers; Werner Van den Broeck; Anja Neels, algemeen directeur

Afwezig

Hanne Cuypers; Leen Vervoort; Eva Keirsmakers

Verontschuldigd

Nadine Boekaerts

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00017 - Organisatie van onderwijs en vorming - algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie personeel gemeentelijke basisscholen - goedkeuring

Aanwezig

Walter Horemans, test raadslid, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Miguel Vissers, Werner Van den Broeck, Anja Neels
Stemmen voor 20
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Geert Fierens, Miguel Vissers, test raadslid, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Werner Van den Broeck, Willy Beullens, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00017 - Organisatie van onderwijs en vorming - algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie personeel gemeentelijke basisscholen - goedkeuring 2022_GR_00017 - Organisatie van onderwijs en vorming - algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie personeel gemeentelijke basisscholen - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Binnen de scholengemeenschap Scholen aan de Nete werden op 16 december 2021 nieuwe functiebeschrijvingen, evaluatierichtlijnen en -documenten opgesteld.

Deze werden ook goedgekeurd op het ABC (Afzonderlijk Bijzonder Comité) van 25 februari 2022.

Wetgeving

  • Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
  • Omzendbrief PERS/2007/09 van 29 oktober 2017 over functiebeschrijving en evaluatie.


Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad verklaart zich akkoord met de nieuwe functiebeschrijvingen.

Artikel 2

1.De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling.

2.Het afdelingshoofd mens wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten.

3.De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt.

4. Het afdelingshoofd mens wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt.

5. Het afdelingshoofd mens wordt aangeduid als evaluator van de directeur(s).

6. De directeur coördinator-scholengemeenschap wordt aangeduid als evaluator van de personeelsleden die een functie uitoefenen op niveau scholengemeenschap.

Artikel 3

De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.

Artikel 4

Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe wordt bij OVSG+ ingeschreven voor de opleiding voor evaluatoren.

Artikel 5

Wanneer de (eerste) evaluator een personeelslid uitnodigt voor een formeel functioneringsgesprek gebeurt dat per e-mail en minstens 10 werkdagen op voorhand.

Het personeelslid kan per e-mail een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de (eerste) evaluator.

Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de (eerste) evaluator een verslag opgemaakt conform het model van OVSG. In dit verslag worden persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door de (eerste) evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de (eerste) evaluator.

De (eerste) evaluator houdt de coachingshistoriek bij conform het model van OVSG.

Artikel 6

De evaluatie wordt uitgevoerd op basis van evaluatiecriteria die aansluiten bij de functiebeschrijving en bij de doelstellingen van de onderwijsinstellingen en het schoolbestuur.

De (eerste) evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand per e-mail mee.

De (eerste) evaluator stelt het evaluatieverslag op conform het model van OVSG. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.

Artikel 7

De (eerste) evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator.