Terug
Gepubliceerd op 17/02/2022

2022_GR_00006 - Inning van belastingen en retributies - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken aanslagjaren 2022, 2023, 2024 en 2025 - goedkeuring

Gemeenteraad
di 15/02/2022 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Miguel Vissers; Anja Neels, algemeen directeur

Afwezig

test raadslid

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00006 - Inning van belastingen en retributies - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken aanslagjaren 2022, 2023, 2024 en 2025 - goedkeuring

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Miguel Vissers, Anja Neels
Stemmen voor 18
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Miguel Vissers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Koen Kerremans, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 3
Dirk Aras, Giel Van de Zande, Leen Vervoort
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00006 - Inning van belastingen en retributies - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken aanslagjaren 2022, 2023, 2024 en 2025 - goedkeuring 2022_GR_00006 - Inning van belastingen en retributies - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken aanslagjaren 2022, 2023, 2024 en 2025 - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

We dienen onze tarieven aan te passen vermits het gaat om een verlaging van tarieven, wat de burger ten goede komt. Hierdoor verlaagt de ontvangst die specifiek voor onze gemeente bestemd is van 0,70 euro per stuk naar 0,30 euro per stuk. 

Zie aangepast retributiereglement (in het rood).

In de bijlage kan je eveneens nakijken hoe dit verschilt van vorige jaren in 2021 en 2020.

Wetgeving

  • Grondwet (art. 170 § 4)
  • KB van 12/06/1998 tot wijziging van het KB van 8/10/1981 waarin de artikelen 45§5, 49§5, 51§7, 53§7,54§5 en 61§ 5 bepalen dat de totale kostprijs die de gemeente vordert voor de afgifte van een verblijfbewijs voor vreemdelingen niet meer mag bedragen dan de prijs die wordt geheven voor de afgifte van de identiteitskaarten van Belgische onderdanen.
  • Rondzendbrief van d.d. 29/11/2005 over de spoedprocedure van de elektronische identiteitskaarten.
  • Rondzendbrief van d.d. 13/02/2009 over het opstarten van de veralgemening van het elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar.
  • Rondzendbrief van 3/01/2013 over het rijbewijs in bankkaartmodel.
  • Rondzendbrief van 27/02/2013 over het rijbewijs in bankkaartmodel.
  • Rondzendbrief van 26/11/2013 over retributie afleveren internationale rijbewijzen vanaf 1/02/2014.
  • Rondzendbrief van 20/09/2017 over de stopzetting van afgifte paspoorten en reisdocumenten door de provinciale administraties.
  • Rondzendbrief van 12/09/2017
  • Omzendbrief d.d. 28 oktober 2019 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken betreffende het ministerieel besluit van 15 maart 2013
  • Omzendbrief d.d. 7 januari 2022 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken betreffende het decreet van 30 december 2021

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 14° van het Decreet Lokaal Bestuur (besluit GR - belastingen en retributies - geen delegatie naar CBS mogelijk)
<p>De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen. Dit overeenkomstig artikel 41 12&deg; van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad heft het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd door de gemeenteraad van 16 maart 2021, op vanaf 1 januari 2022.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt met ingang van 1 januari 2022 en voor een termijn, eindigend op 31 december 2025, het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken goed.