De notulen van de gemeenteraad van 15 juni 2021 vind je terug als bijlage.
Het zittingsverslag van deze vergadering werd vervangen door een audio-opname, welke beschikbaar is op de website www.berlaar.be/beleid/verslagen of rechtstreeks via https://channel.royalcast.com/berlaar/#!/berlaar/20210615_1.
De live-stream was te bekijken op de website van Berlaar https://www.berlaar.be/raden-live en kan nog steeds geraadpleegd worden.
De raad dient dit conform het decreet lokaal bestuur goed te keuren.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 15 juni 2021 goed.
Het schrijven van de mevrouw Julie Cools van 6 september 2021 waarbij zij haar ontslag aanbiedt als raadslid.
De raad neemt akte van het ontslag van mevrouw Julie Cools als raadslid.
De raad neemt tevens akte van het ontslag van mevrouw Julie Cools als lid van :
Het ontslag van raadslid Julie Cools werd aanvaard in deze zitting. Hierdoor valt er een mandaat in de raad open.
Uit het proces-verbaal van de gemeenteraadsverkiezingen d.d. 14 oktober 2018 blijkt dat de heer Miguel Vissers als eerste opvolger op lijst nr. 2 (N-VA) werd verkozen.
Uit de geloofsbrieven blijkt dat de heer Miguel Vissers sinds de verkiezingen niet opgehouden heeft en zonder onderbreking heeft voldaan aan de gestelde eisen tot verkiesbaarheid en dat hij thans hieraan nog voldoet.
De heer Miguel Vissers, geboren in Duffel op 14 oktober 1999 heeft de hoedanigheid van Belg niet verloren en heeft zijn woonplaats alhier in Berlaar.
De heer Miguel Vissers werd verkozen als eerste opvolger op lijst nr. 2 (N-VA) en komt als dusdanig in aanmerking om als raadslid aangesteld te worden.
De heer Miguel Vissers, Mezenhof 18 in Berlaar wordt als nieuw werkend gemeenteraadslid toegelaten. Hij neemt plaats aan de raadstafel en legt in handen van de burgemeester-voorzitter van de raad, de heer Walter Horemans, volgende vereiste eed af:
“Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”.
Daarna verklaart burgemeester-voorzitter Walter Horemans de heer Miguel Vissers als nieuw werkend lid van de gemeenteraad van Berlaar aangesteld.
De rangorde van de raadsleden wordt als volgt vastgesteld:
1. Ingeborg Van Hoof
2. Walter Horemans
3. Koen Kerremans
4. Dirk Aras
5. Jan Hendrickx
6. Lies Ceulemans
7. Nadine Boekaerts
8. Rudy Nuyens
9. Stefaan Lambrechts
10. Willy Beullens
11. Wim Kelber
12. Suzy Put
13. Guy Staes
14. Geert Fierens
15. Thomas Wellens
16. Brend Van Ransbeeck
17. Giel Van de Zande
18. Leen Vervoort
19. Nathan Rijnders
20. Hanne Cuypers
21. Miguel Vissers
De gemeenteraad richtte op 12 februari 2019 een commissie klimaat en natuur in. In de gemeenteraad van 19 maart 2019 werd akte genomen van de samenstelling van de commissie op basis van voordrachtsakten.
Raadslid Julie Cools diende op 6 september 2021 haar ontslag in als lid van de commissie mobiliteit en openbare werken.
Fractie N-VA diende op 10 september 2021 een nieuwe voordrachtsakte in waarbij raadslid Miguel Vissers wordt voorgedragen.
Je vindt de voordrachtsakte terug als bijlage.
De voordrachtsakte van fractie N-VA is ontvankelijk en werd tijdig ingediend.
De samenstelling van de commissie mobiliteit en openbare werken ziet er voortaan als volgt uit:
Voor de fractie CD&V:
- Geert Fierens
- Nathan Rijnders (voorzitter)
- Guy Staes
Voor de fractie N-VA:
- Miguel Vissers
- Hanne Cuypers
Voor de fractie kartel BHG:
- Rudy Nuyens
- Giel Van de Zande
Voor de fractie Groen:
- Brend Van Ransbeeck
Voor de fractie Vlaams Belang:
- Dirk Aras
De schepen van mobiliteit en openbare werken, de mobiliteitsambtenaar en de expert Werken maken deel uit van deze commissie als niet-stemgerechtigde leden.
Het secretariaat van deze commissie wordt waargenomen door een medewerker van de afdeling Ruimte.
De gemeenteraad richtte op 12 februari 2019 een commissie klimaat en natuur in. In de gemeenteraad van 19 maart 2019 werd akte genomen van de samenstelling van de commissie op basis van voordrachtsakten.
Raadslid Julie Cools diende op 6 september 2021 haar ontslag in als lid van de commissie intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Fractie N-VA diende op 10 september 2021 een nieuwe voordrachtsakte in waarbij raadslid Miguel Vissers wordt voorgedragen.
Je vindt de voordrachtsakte terug als bijlage.
De voordrachtsakte van fractie N-VA is ontvankelijk en werd tijdig ingediend.
De samenstelling van de commissie intergemeentelijke samenwerkingsverbanden ziet er voortaan als volgt uit:
Voor de fractie CD&V:
- Geert Fierens (voorzitter)
- Nathan Rijnders
- Guy Staes
Voor de fractie N-VA:
- Miguel Vissers
- Thomas Wellens
Voor de fractie kartel BHG:
- Lies Ceulemans
- Giel Van de Zande
Voor de fractie Groen:
- Brend Van Ransbeeck
Voor de fractie Vlaams Belang:
- Leen Vervoort
Het secretariaat van deze commissie wordt waargenomen door een medewerker van de dienst Interne Strategie.
Raadslid Julie Cools diende op 6 september 2021 haar ontslag in als lid van de deontologische commissie .
Fractie N-VA diende op 10 september 2021 een nieuwe voordrachtsakte in waarbij raadslid Miguel Vissers wordt voorgedragen.
Je vindt de voordrachtsakte terug als bijlage.
De gemeenteraad richtte op 12 februari 2019 een commissie klimaat en natuur in. In de gemeenteraad van 19 maart 2019 werd akte genomen van de samenstelling van de commissie op basis van voordrachtsakten.
De voordrachtsakte van fractie N-VA is ontvankelijk en werd tijdig ingediend.
De samenstelling van de deontologische commissie ziet er voortaan als volgt uit:
Voor de CD&V-fractie:
- Geert Fierens
- Nathan Rijnders
- Guy Staes (voorzitter)
Voor de fractie N-VA:
- Miguel Vissers
- Thomas Wellens
Voor de fractie kartel BHG:
- Lies Ceulemans
- Wim Kelber
Voor de fractie Groen:
- Brend Van Ransbeeck
Voor de fractie Vlaams Belang:
- Dirk Aras
Het secretariaat van deze commissie wordt waargenomen door de algemeen directeur.
Op 7 juni 2021 stelde het Agentschap Binnenlands Bestuur het gemeentebestuur van Berlaar in kennis van de klacht met als onderwerp: klacht aangaande artikel 18 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Berlaar.
Op 14 juni 2021 werd geantwoord en de nodige documenten werden via het loket lokale besturen overgemaakt.
Op 13 juli 2021 ontving het gemeentebestuur de brief met het antwoord van de gouverneur en een gedeeltelijk vernietigingsbesluit.
Alle documenten vind je terug als bijlagen.
Het vernietigingsbesluit meldt "Artikel 18. § 1. tweede lid van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van de gemeente Berlaar, zoals vastgesteld op de gemeenteraadszitting van 18 mei 2021, wordt vernietigd."
Het aangepaste huishoudelijk reglement vind je terug als bijlage.
Het antwoord na het onderzoek van Agentschap Binnenlands Bestuur dient ter kennis voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van 13 juli 2021 en van het vernietigingsbesluit van Agentschap Binnenlands Bestuur met het antwoord op de klacht met als onderwerp: Klacht aangaande artikel 18 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Berlaar.
De gemeenteraad neemt kennis van het aangepaste huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
De eerste halfjaarlijkse rapportering van 2021 werd samengesteld.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017: artikel 263:
“De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd.
Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.”
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en provinciale (ing. MB 12 september 2018, art.1, I: 1 januari 2020)] besturen: artikel 5:
Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 29, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd;
2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.
Besluit van 30 maart 2018 van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale (en provinciale) besturen: artikel 29, 2°:
De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 155 van het Provinciedecreet van 9 december 2005, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
De halfjaarlijkse rapportering bevat zowel een financieel als een strategisch luik.
Het financieel rapport bestaat uit de doelstellingenrekening (schema J1) en de ontvangsten en uitgaven van economische aard (schema T2).
Het strategisch rapport bestaat uit een stand van zaken van de beheersmaatregelen in het kader van organisatiebeheersing, de prioritaire acties d.m.v. indicatoren en de kengetallen.
De raadsleden nemen kennis van de eerste halfjaarlijkse rapportering van 2021.
Door op de sterke stijging van het aantal indexpatiënten, nam de Vlaamse regering op 13 november 2020 de beslissing om het contactonderzoek en de bronopsporing bijkomend te ondersteunen door de mobilisering van de lokale besturen om complementair en aanvullend aan het centrale contactcenter en de werking van de covid-19 teams binnen de zorgraden, engagementen op te nemen ter bestrijding van de coronapandemie.
Voor de invulling ervan kunnen de lokale besturen kiezen tussen twee opties :
▪ Optie 1 : complementaire inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantaine-coaching, analyse van clusters en zorg voor kwetsbare personen of groepen
▪ Optie 2 : alle voorgaande opdrachten, aangevuld met de aanvullende inzet in contactonderzoek
De gemeenteraad keurde in de zitting van 19 januari 2021 (punt 2) de samenwerkingsovereenkomst met Agentschap Zorg en Gezondheid, optie 1 goed. In de zitting van 20 april 2021 (punt 8) keurde de gemeenteraad het addendum goed met verlenging van de overeenkomst tot 1 augustus 2021.
Sedert de opstart vormt optie 1 (bronopsporing, en quarantainecoaching) een belangrijk beheersinstrument om (1) contacten van besmette personen snel te identificeren en in quarantaine te plaatsen, (2) (uitbraak)clusters te detecteren en isoleren en (3) burgers blijvend aan te moedigen en te sensibiliseren om de basismaatregelen vol te houden om zo de transmissie van het COVID-19 virus te doorbreken en deze pandemie in te dijken.
Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.
Als enige niveau ondernemen lokale besturen concrete acties om de bronopsporing te versterken. Ze leggen verbanden door analyse van de beschikbare gegevens, inclusief de gegevens verkregen uit de samenwerkingsovereenkomst met de zorgraad, waardoor ogenschijnlijk willekeurige besmettingen tot één en dezelfde bron kunnen worden teruggebracht om op die manier verdere verspreiding van COVID-19 te beperken door het aanpassen van het lokale beleid inzake infectiebestrijding. Wanneer zij hotspots detecteren, nemen zij eveneens maatregelen om deze te isoleren en zo mogelijk in te perken.
Intussen vordert de vaccinatiecampagne in Vlaanderen met rasse schreden. Niettemin zal bronopsporing de komende maanden nodig blijven. Dit blijft een tweede belangrijke beschermingslinie tegen de verspreiding van het virus.
Uit 2020 leerden we dat de combinatie van versoepelingen van de maatregelen die de verspreiding van het coronavirus moesten indijken in de lente- en zomermaanden, de terugkeer van vakantiegangers en het slechter wordende weer naar het einde van de zomer toe mogelijk aanleiding gaven tot de tweede en meest dodelijke golf van de corona-pandemie in België. Het begin van de tweede golf werd door Sciensano vastgesteld op maandag 31 augustus 2020.
De vaccinatiecampagne draait weliswaar op volle toeren, maar het zal vermoedelijk nog tot het najaar 2021 duren vooraleer de vaccinatiegraad voldoende hoog is om groepsimmuniteit te bekomen.
We verwijzen hierbij ook naar het Hoog Overlegcomité in haar verslag van 18 juni 2021 (2020C80750.002): “Het virus zal de volgende maanden blijven circuleren. Bovendien is het risico op nieuwe varianten reëel, die mogelijks een hogere besmettelijkheid en ziektegraad veroorzaken. In dat verband heeft het Comité kennis genomen van de huidige situatie met betrekking tot de delta-variant. Alleen een zo breed mogelijke vaccinatiecampagne biedt hier een afdoend antwoord op. Verder is het belangrijk dat de verschillende onder(delen van een deugdelijk risicobeheer, met name preventie, testing, isolatie en quarantaine, contactopvolging, outbreak management, ventilatie, enz. op een adequaat en doeltreffend niveau worden gehandhaafd.”.
Uit de evaluatie van de periode 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021 blijkt de meerwaarde van de lokale besturen. Door hun direct contact met de burger en diepgaande kennis van de lokale situatie kunnen de lokale besturen de bronopsporing en quarantainecoaching heel doeltreffend aanpakken. Hierbij gebruiken ze verschillende acties en methodieken om nieuwe uitbraken en nieuwe besmettingen snel te lokaliseren en te bekampen. In aanvulling van de centrale contacttracing op het Vlaamse niveau konden de lokale besturen fysieke hulp bieden of zelfs beschermingsmateriaal ter beschikking stellen.
Op 16 juli 2021 heeft de Vlaamse Regering met het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna BVR 16 juli 2021) de contouren voor de complementaire werking en inzet in preventie, sensibilisering, lokale bronopsporing, quarantainecoaching en aandacht voor kwetsbare personendoor lokale besturen na 31 augustus 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie voor optie 1.
Besturen die op basis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna: BVR 13 november 2020) en/of het BVR van 23 april 2021 geen samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid, kunnen vanaf 1 september 2021 alsnog een overeenkomst voor optie 1 afsluiten.
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (sensibilisering / communicatie, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021
De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1.
Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd :
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, het geconsolideerde besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De gemeenteraad neemt kennis van het voorgelegde addendum met bijlagen en keurt dit goed.
De burgemeester, Walter Horemans en algemeen directeur Anja Neels worden gemachtigd om deze overeenkomst te ondertekenen.
De gemeenteraad van 20/4/2021 keurde de leidraad voor exploitatie en ontwikkeling van de gronden Liersesteenweg 350 in Berlaar goed.
Het college van 10/6/2021 heeft de ontwikkeling en exploitatie van de onroerende goederen te Lierstesteenweg 35 in Berlaar, toegewezen aan Viva Padel BV, Merelstraat 2, 2830 Willebroek.
Notaris Westerlinck, Markt 87 in Berlaar heeft de erfpachtovereenkomst opgesteld.
De gemeenteraad keurt de erfpachtovereenkomst met Viva Padel BV, Merelstraat 2, 2830 Willebroek voor de ontwikkeling en exploitatie van de onroerende goederen te Liersesteenweg 350 in Berlaar goed.
In het eerste jaar van elke bestuursperiode keurt de gemeenteraad nieuwe belastingreglementen goed die gelden voor de komende zes jaar. Ook voor afvalbeheer werd dus een nieuw belastingreglement goedgekeurd in de gemeenteraad van 17 december 2019.
Dit belastingreglement dient aangepast te worden door de invoering van de papier en kartoncontainers. Er dient een belasting opgenomen te worden voor het plaatsen en verwijderen van een slot.
De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele belastingen.
De gemeente zamelt volgende afvalstoffen in:
- huisvuil, papier & karton, gemengde plastics en PMD via huis-aan-huis inzameling
- snoeihout en grof vuil selectief op afroep
- textiel en hol glas via containers die op verschillende plaatsen in de gemeente zijn opgesteld
- o.a. papier & karton, PMD, glas, groenafval, houtafval, oude metalen, bouw- en sloopafval, textiel, grof vuil, piepschuim, kunststoffen, asbestcement, KGA en AEEA via het recyclagepark;
Aan deze inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen zijn kosten verbonden, die zwaar doorwegen op de gemeentelijke financiën.
Om de scheiding aan de bron aan te moedigen is het niet aangewezen de inzameling- en verwerkingskosten voor de selectieve fracties volledig in functie van het aanbod door te rekenen aan de aanbieders;
Deze contantbelasting neemt de financiële toestand van de gemeente in overweging en heeft als doel ontradend te werken door de vervuiler te laten betalen voor het restafval dat hij produceert.
Bijgevolg is het wenselijk om een belasting te heffen op het inzamelen en verwijderen van huishoudelijke en daarmee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, zodat op die manier wordt bijgedragen in de gemeentelijke uitgaven.
Er worden sociale toelagen voorzien bij gezinnen die om medische redenen extra afval produceren.
Deze contantbelasting in de gemeenten aangesloten bij het samenwerkingsverband IVAREM wordt zo optimaal mogelijk op elkaar afgestemd.
De tariefzetting van de variabele kosten van deze gedifferentieerde contantbelasting werd afgetoetst met OVAM en conform de opgelegde min- en max tarieven zijn;
Artikel 26 van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen laat toe dat de gemeente het intergemeentelijk samenwerkingsverband machtigt de kosten voor het beheer van huishoudelijk afval te innen;
Het innen van een belasting gedefinieerd wordt als het in ontvangst nemen van de schuld;
De gemeente heeft een beheersoverdracht verleend aan de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM).
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie-en gemeentebelastingen
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid artikel 26, en latere wijzigingen (intergemeentelijke inning)
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)
Het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 2016 tot vaststelling van het uitvoeringsplan voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval
De algemene bestuurlijke politieverordening, meer bepaald de artikelen betreffende het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen
De gemeenteraad heft het belastingreglement op ingezamelde afvalfracties van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong, goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019, op vanaf 1 oktober 2021.
De gemeenteraad keurt het nieuwe belastingreglement op ingezamelde afvalfracties van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong, voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed, met ingang van 1 oktober 2021 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
De bibliotheken van Berlaar, Bonheiden, Duffel, Heist-op-den-Berg, Lier, Nijlen, Putte en Sint-Katelijne-Waver, waren zich aan het voorbereiden op een samenwerkingsverband.
De onmiddellijke aanleiding om een formeel samenwerkingsverband op te starten, is de overstap naar het Eengemaakt Bibliotheeksysteem (EBS) in oktober 2021.
De bibliotheken van Bonheiden, Duffel, Lier, Putte en Sint-Katelijne-Waver hebben zich vanaf 1 juli 2021 verenigd in samenwerkingsverband Rivierenland (regiobib- samenwerkingsverband niveau 3a in het EBS). Berlaar besliste nog af te wachten, aangezien het bij de regiovorming van de Vlaamse regering, ingedeeld werd in een andere regio dan deze bibliotheken. Een latere instap zou de bibliotheek echter 6500 euro kosten, aangezien Cultuurconnect dan alle parameters moet omzetten binnen het EBS.
Een samenwerkingsverband tussen verschillende bibliotheken biedt een hele reeks voordelen , zowel voor de gebruikers als voor het functioneren van de bib.
Deze bibliotheken werkten al samen, zowel qua organisatie van evenementen (Blikopenerlezingen, Letterfretter, De Leesjury enz.), maar ook structureel (uitwisselen van kennis en expertise). De samenwerking wordt structureel en wordt verdiept, met het oog op een efficiëntere werking en een betere dienstverlening.
Nu instappen is gratis; later kost het € 6500.
Artikel 41 °5 van het Decreet Lokaal Bestuur
Aansluiting bij het samenwerkingsverband vanaf 1 oktober 2021.
De openbare bibliotheek van Berlaar sluit vanaf 1 oktober 2021 aan bij het samenwerkingsverband Regiobib Rivierenland.
Het gemeenschappelijk gebruikersreglement van Regiobib Rivierenland wordt goedgekeurd. Het gaat in op 1 oktober 2021.
De bibliotheek van Berlaar sluit op 1 oktober 2021 aan bij regiobib Rivierenland.
Vanaf 15 oktober 2021 werkt de biliotheek met de Wise-bibliotheeksoftware, binnen het Eengemaakt Bibliotheeksysteem (EBS).
Regiobib Rivierenland is een samenwerkingsverband op niveau 3a binnen het EBS. Dit betekent dat er één financieel beheer is en één gebruikersreglement.
Ook het retributiereglement is gemeenschappelijk; er mag alleen van de retributies worden afgeweken wat de prijs van prints en fotokopieën e.d. betreft.
Het retributiereglement dient te worden gewijzigd naar aanleiding van de aansluiting bij regiobib Rivierenland.
Een aantal diensten die de bibliotheek aanbiedt, zoals de mogelijkheid tot printen en tot het maken
van fotokopieën, brengen een kost mee voor de bibliotheek. Het zijn services op maat van de klant,
zodat het logisch is dat die hiervoor betaalt.
Boetes zorgen er voor dat de klant de geleende materialen tijdig terugbrengt.
De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele retributies.
De gemeenteraad heft het retributiereglement voor het gebruik van de gemeentelijke openbare bibliotheek voor de jaren 2020 tot en met 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019 op vanaf 15 oktober 2021.
De gemeenteraad keurt met ingang van 15 oktober 2021 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 het retributiereglement voor het gebruik van de gemeentelijke openbare bibliotheek goed.
Het reglement is erop gericht om verenigingen en organisaties (definitie in het reglement) te ondersteunen door facturen voor de kosten voor de huur, de reiniging en het transport van herbruikbare bekers/glazen van verschillende groottes, vormen en materialen deels terug te betalen.
De organisaties die in aanmerking komen zijn dezelfde als die in het reglement uitleenmaterialen in onze gemeente; voor scholen en ouderverenigingen, erkende en/of gesubsidieerde verenigingen.
Enkel kosten gemaakt bij openbare activiteiten die toegankelijk zijn voor iedereen, al dan niet met voorinschrijving of betaling en die bovendien plaatsvinden op grondgebied Berlaar, komen in aanmerking.
Het huursubsidiebedrag wordt bepaald op basis van het factuurbedrag. De eerste 2 jaar wordt 75% van het bedrag terugbetaald, dan wordt gedurende 2 jaar 50% terugbetaald en de laatste 2 jaar wordt nog 25% terugbetaald. Er is ook een max. bedrag per glas/beker bepaald. Na 6 jaar houdt dit reglement op te bestaan.
De subsidieaanvraag moet vergezeld zijn van de factuur van het verhuurbedrijf. Enkel de kosten voor de huur, de reiniging en het transport dienen als basis voor de bepaling van het huursubsidiebedrag.
Om organisatoren te ondersteunen zal het reglement verduidelijkt worden in een niet-juridische tekst.
Het reglement huursubsidie herbruikbare materialen wordt goedgekeurd.
De wijziging die nu wordt voorgelegd kan je terugvinden bij onderdeel 4 'financiële afspraken'.
Er wordt voorgesteld om de reële kost van het personeel op te nemen in het addendum. Dus niet alleen voor de regiocoördinator, maar voor alle medewerkers die een bijdrage leveren voor wijk-werken. Op regelmatige basis zal het effectief gepresteerde uren tijdens een beleidsgroep worden overlopen zodat dit strikt kan opgevolgd worden en kan ingegrepen worden. We gaan uit van een budgetneutrale werking.
De nieuwe begroting voor de jaren 2022 en 2023 stijgen, maar dit is volgens IGEMO louter de indexatie van het loon en jaren anciënniteit. (zie bijlage)
Keurt de aanpassing van de samenwerkingsovereenkomst tussen IGEMO en onze gemeente goed zoals voorgesteld in bijlage (20210629_addendum_wijk-werken).
Samenwerkingsovereenkomst tussen het LDC Balderhuys en het lokaal bestuur Berlaar.
Keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het LDC Balderhuys en het lokaal bestuur Berlaar - zoals in bijlage toegevoegd - goed.
In het project Ebroek zal er, naast het heldenbos, wandelgebied en amfibieënpoel, ook een hondenweide gerealiseerd worden.
Voor deze hondenweide is het aangewezen een huishoudelijk reglement op te maken en dit kenbaar te maken op het terrein, zodat de bezoekers duidelijke richtlijnen krijgen waar ze zich aan dienen te houden.
Een ontwerp van dit reglement wordt bijgevoegd.
Het bijgevoegde reglement voor de hondenweide in Ebroek wordt goedgekeurd.
Op 14 november 2014 keurde het schepencollege de verkavelingsvergunning V/501 strekkende tot het creëren van 6 kavels voor ééngezinswoningen in halfopen bebouwing goed voor de percelen, Steenbeek 22, 24 en 26. De verkavelingsaanvraag werd nooit uitgevoerd en is dus vervallen.
Op 24 april 2021 werd omgevingsaanvraag V/0026 ingediend door landemeter Koen Vaes, die tot doel heeft de vervallen verkavelingsaanvraag identiek te hernemen. Onderdeel van deze aanvraag is de gratis grondafstand van een klein strookje grond (60 m²) vóór de rooilijn, zodat toekomstgericht het wegtracé van Steenbeek iets verbreed zou kunnen worden conform aan de ontworpen rooilijn. De gemeenteraad dient hieraan zijn goedkeuring te verlenen.
Op 14 juni 2021 werd de aanvraag ontvankelijk en volledig verklaard door de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Tussen 22 juni 2021 en 21 juli 2021 werd een openbaar onderzoek georganiseerd. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Zonder de aanvraag inhoudelijk stedenbouwkundig te evalueren, dient de gemeenteraad een uitspraak te doen over het tracé en de aanleg van de wegenis zoals voorgesteld in het aanvraagdossier.
- omgevingsdecreet
- Vlaamse codex ruimtelijke ordening
De verbreding van het wegtracé van Steenbeek, die deel uitmaakt van de omgevingsaanvraag OMG / V / 0026 voor het creëren van zes kavels voor woningbouw ter hoogte van Steenbeek 22, 24 en 26, wordt goedgekeurd.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van concrete en herkenbare werven (zie hieronder) wil men inzetten op krachtdadig beleid. Er wordt hierbij ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan werk te maken van concrete engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich om:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente aan actie te ondernemen om de doelstellingen vermeldt in de onderstaande werven waar te maken:
Werf 1: Laten we een boom opzetten
Werf 2: Verrijk je wijk
Werf 3: Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar
Werf 4: Water het nieuwe goud
Op 18 november 2014 ondertekende de gemeente Berlaar reeds het Burgemeestersconvenant 2020.
Op de gemeenteraad van 23 april 2019 besliste de gemeente Berlaar om daarop eveneens Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen en daarmee haar inspanningen verder te zetten.
De raad keurde op 20 april 2021 het klimaatactieplan goed in kader van de burgemeesterconvenant 2030.
Het is wenselijk dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.
Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
De gemeente Berlaar beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen.
De beslissing zal worden opgeladen in het loket voor lokale besturen.
In 2008 sloten gemeenten Gemeenten Berlaar, Putte en Heist op den Berg een koepelmodule af met AWV om nieuwe fietspaden langs de N10 aan te leggen.
AWV wilde structureel onderhoud uitvoeren aan delen van de weg N10. Aquafin en Pidpa zou rioleringswerken uitvoeren die deels overlappen en/of aansluiten op de werken van het fietspad en de baan. Om al deze werken beheersbaar te houden en in goede banen te leiden met een zo klein mogelijke overlast, hebben alle partijen beslist om de werken samen te voegen in een samenwerkingsovereenkomst die op xx september werd goedgekeurd door de gemeenteraad. Voor de uitvoering beslissen alle partijen welke werken ook effectief samen zullen uitgevoerd worden en waar het project gesplitst zal worden in deelprojecten.
Voor de uitvoering wordt gekozen om het fietspad in Berlaar niet in één dossier met de fietspaden van Putte en Heist op den Berg op te nemen. Het structureel onderhoud aan de weg , de rioleringswerken van Pidpa en de rioleringswerken van Aquafin worden gebundeld in één uitvoeringdossier. Hiervoor wordt een nieuwe samenwerkingsovereenkomst opgemaakt tussen de betrokken partijen. Ook alle vooronderzoeken nodig om deze werken op te starten, worden in de nieuwe samenwerkingsovereenkomst beschreven. Stad Lier wordt opgenomen in de overeenkomst om rioleringswerken die aansluiten op deze werken mee uit te voeren en AWV voegt ook het structureel onderhoud aan de fietspaden buiten het subsidiedossier toe.
De nieuwe samenwerkingsovereenkomst in bijlage bepaalt alle voorbereidende onderzoeken, de veiligheidscoördinatie, de overheidsopdracht en de leiding der werken van de gemeenschappelijke opdracht waarvoor onderstaande aandelen per partij vermeld worden:
raadsbeslissing van 15 april 2008 betreffende de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeenten Heist-op-den-Berg, Putte en Berlaar
collegebeslissing van 11 december 2008 betreffende de aanstelling van de ontwerper
collegebeslissing van 28 april 2009 betreffende de kennisname van gunning door Heist-op-den-Berg aan ontwerper
koepelmodule van 24 februari 2012 betreffende de subsidie voor de aanleg van fietspaden langs de gewestweg N10
raadsbeslissing van 20 september 2016 betreffende de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeenten Heist-op-den-Berg, Putte, Berlaar, AWV, Pidpa en Aquafin
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed.
De gemeenteraad machtigt de burgemeester en de algemeen directeur om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
In 2008 sloten gemeenten Gemeenten Berlaar, Putte en Heist op den Berg een koepelmodule af met AWV om nieuwe fietspaden langs de N10 aan te leggen.
De ontwerpopdracht voor “Aanleg van fietspaden en riolering langs N10 Berlaar” werd gegund aan Arcadis Gedas, Clara Snellingsstraat 27, te 2100 Antwerpen (Deurne), ondertussen Arcadis Belgium nv, City Link 2, 2600 Antwerpen;
Op 20 september 2016 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst voor aanleg fietpad N10 en rioleringen goed.
Op 21 september 2021 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst goed waarin alle voorbereidende onderzoeken, de veiligheidscoördinatie, de overheidsopdracht en de leiding der werken van de gemeenschappelijke opdracht beschreven werd;
In deze overheidsopdracht zijn onderstaande werken opgenomen
Voor de opdracht “Aanleg van fietspaden en riolering langs N10 Berlaar” stelde Arcadis Belgium nv, City Link 2, 2600 Antwerpen, een bestek met AID-nummer WA/INV/N10/1/U1/2 op;
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 5.274.549,40 euro excl. btw of 5.786.754,21 euro incl. 21% btw;
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Het deel van de kostprijs betaald door Aquafin, KBO nr. 0440.691.388, Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar, wordt geraamd op 1.541.258,41 (niet btw-plichtig) ;
Het deel van de kostprijs betaald door gemeente Berlaar, Markt 1, 2590 Berlaar, wordt geraamd op 1.513.624,71 (excl. btw) of 1.831.485,90 (incl. btw) waarvan 1 450 847,06 euro (excl. btw) en 1 755 524,94 euro (incl.btw) gesubsidieerd door het Gewest via de koepelmodule;
Het deel van de kostprijs betaald door Pidpa Riolering, Desguinlei 245 te 2018 Antwerpen, wordt geraamd op 1 294 220,45 euro (niet btw-plichtig) wordt waarvan 945.405,88 euro gesubsidieerd door VMM;
Het deel van de kostprijs betaald door stadsbestuur Lier, Paradeplein 2 bus 1 te 2500 Lier wordt geraamd op 166.995,64 euro (excl. btw) of 202.064,72 euro (incl. btw);
Het deel van de kostprijs betaald door Agentschap Wegen en Verkeer wordt geraamd op 758 450,19 (excl. btw) en 9 17 724,73 euro (incl. btw);
Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Agentschap Wegen en Verkeer treedt op als aanbestedende overheid en zal de procedure voeren en gunnen in naam van Aquafin, Gemeente Berlaar, PIDPA en Stadsbestuur Lier;
Agentschap Wegen en Verkeer treedt op als aanbestedende overheid en zal de procedure voeren en gunnen in naam van Aquafin, Gemeente Berlaar, PIDPA en Stadsbestuur Lier;
De Ballaarweg betreft een weg dewelke niet is opgenomen in de atlas der buurtwegen, doch die wel is verhard, voorzien van openbare verlichting, waterleiding en riolering en die het algemeen uitzicht heeft van een "wegenis" voor een periode die meer dan 30 jaar bedraagt.
Hierbij zijn dan ook de voorwaarden vervuld tot het gebruik van de weg als landelijke verbindingsweg ten voordele van de gemeenschap, meer bepaald een feitelijke doorgang voor het publiek op privé-domein zonder verzet vanwege de eigenaar of een totstandkoming van een openbare weg op privé grond.
Dit heeft tot gevolg dat de gemeente Berlaar, op basis van het zakelijk recht hetwelk zij door verjaring verwierf ten voordele van haar inwoners, het recht heeft deze weg te onderhouden, te herstellen, te voorzien van de gebruikelijke nutsleiding zonder dat de gemeente daartoe dient over te gaan tot specifieke aanvullende onteigeningen.
Om de Ballaarweg beter bereikbaar te maken werd de perceelgrens licht gewijzigd.
Het betreft volgende percelen:
Perceel 1/Kavel 1, kadastraal gekend als 1 ste afdeling, sectie B nummer 76Y P0001
Perceel 2/Kavel 2, kadastraal gekend als 1 ste afdeling kadaster sectie B nummer 0076Y P0001
behorende aan vwz Katholieke Schoolkolonies van Antwerpen, met maatschappelijke zetel te 2000 Antwerpen, Otto Veniusstraat 22
Voor het derde perceel wensen de eigenaars heel duidelijk de perceelgrens op plan vast te leggen tussen het domein dat privaat is en hetgeen door verjaring door de gemeente onderhouden moet worden, en doen zij grondafstand van het deel dat gebruikt wordt als openbare weg.
Het betreft volgend perceel:
Perceel 3, kadastraal gekend als 1ste afdeling sectie B nummer 77Y P0000
behorende aan mevrouw Maria Dieltiens, wonende te 2500 Lier, Benedenbaan 52 A en de heer Eugeen Dieltiens, wonende te 2270 Herenthout, Markt 11.
De akte voor gratis grondafstand van de 3 percelen met kadastrale gegevens 1ste afdeling sectie B nummer 76Y P0001, sectie B nummer 0076Y P0001 en sectie B nummer 77Y P0000 wordt goedgekeurd. De notariskosten zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Het college van burgemeester en schepenen zal de nodige maatregelen treffen voor uitvoering van dit besluit
De burgemeester, Walter Horemans en algemeen directeur, Anja Neels, worden gemachtigd om tot ondertekening van de overeenkomst.
De aankoop van de hierboven bovenvernoemde gronden gebeurt ten behoeve van het openbaar nut.
MAAR! Uitgerekend in de periode dat Verviers en zeer ruime omgeving aan het verzuipen was wordt de parking in de Daalstraat heraangelegd. Een kleine 800m2 hete (s)pekgladde asfalt wordt gestort! Wat een gemiste kans! Waterdoorlatende grasdallen zijn niet alleen mooier, maar helpen ook mee de opwarming tegen te houden. Waarom is hier niet eerst over nagedacht!?
Hetzelfde probleem bij het vervangen van de kasseien in de Doelstraat aan de spoorweg. Ook daar werd er een kleine 200m2 asfalt gestort! Zijn we bezig aan de processie van Echternach? Sensibiliseren en terwijl zelf 10 are verharden waar perfect andere mogelijkheden waren!?
De mentaliteit zit nog volledig fout. Als zelfs al groene partijen asfalt verkiezen ter ere van enkele verwende zitvlakken van mogelijk enkele kiezers….!? Joke dwaalt zelfs hier nog rond.
Hoe is de stand van zaken betreft het opvolgen van het ontharden en het tegenhouden ervan?
Schepen Willy Beullens antwoordt:
Met het basishemelwaterplan zetten we stappen naar een klimaat robuust Berlaar. We werken een visie uit waar we ook sterk zoeken naar kansen om te ontharden en een nieuwe manier van aanleg.
Er zijn voorbeelden van waterdoorlatende verharding maar ook nog vragen naar bv. belasting en toepasbaarheid. In nieuwe projecten bekijken we de kansen en mogelijkheden, zo werd onlangs een parking in grasdallen voorzien aan het jeugdhuis.
Vele realisaties vandaag zijn echter het resultaat van een heel traject van ontwerp tot realisatie. De laatste 2 jaar zijn de inzichten ook sterk gewijzigd.
Niet alleen voor de particulieren maar ook voor de gemeente worden sommige keuzes bepaald door beschikbare budgetten. Zo diende er voor de Daalstraat dringend herstellingen te worden doorgevoerd terwijl op termijn de straat nog moet worden afgekoppeld.
Hernieuwen van asfalt is een goedkopere optie dan effectief ontharden. Wanneer de effectieve afkoppeling wordt voorzien ( mogelijk 2023) zal de straat opnieuw worden ingericht en is er wel ruimte voor ontharden en vergroenen.
Maar we zijn ons ook bewust dat we alle kansen moeten grijpen.
We willen echter geen heksenjacht ontketenen maar sensibiliseren te beginnen met alle nieuwe vergunningen en verderop ook de bestaande zaken aanpakken.
In het kader van sensibilisatie vragen we alvast om 28 oktober te noteren in jullie agenda, die avond zullen we de aftrap geven van de campagne vergroen je (voor)tuin, hier willen we bewoners informeren over wat kan en niet kan maar vooral de mensen ook inspireren en warm maken om hun tuin in vraag te stellen.
In 2022 willen we hierop verderzetten en hopelijk kunnen we zo een transformatie teweegbrengen bij ons allen! In de kiosk zullen we ook ruimte bieden aan bewoners die alvast het goede voorbeeld geven … want er zijn ook prachtige voorbeelden in Berlaar! Ook geveltuintjes zullen meer aandacht krijgen.
Wanneer er effectief nieuwe verhardingen worden vastgesteld wordt er opgetreden en proberen we in samenwerking met de bewoners tot een oplossing te komen.
Bij alle nieuwe bouwvergunningen zal een duidelijk onderdeel zijn waarin duidelijk zal uitgelegd worden wat wel mag en wat zeker niet.
Ook in het handhavingsprogramma van IGOHC (Intergemeentelijke Omgevingshandhavingscel) is verharding in de voortuin een prioriteit die we ook in 2022 dienen op te nemen. do 23/09/2021 - 16:08Niet de kasseibobbels en pijnlijke zitvlakken interesseren ons, maar vooral de fietsveiligheid. Terwijl er steeds gezegd werd dat de fietsers zich langs de Doelstraat richting centrum moesten begeven krijgen we nu plots bredere fietssuggestiestroken in de Stationsstraat? Wij zijn daar uiteraard zeer tevreden over, maar waarom werden de versmallingen weggelaten? Blijkbaar zou er weer gemakkelijker te snel gereden worden? Vooral in de late uurtjes dan.
Was het geen optie om de fietssuggestiestrook van de Dorpsstraat en de Markt mee te verbreden?
Schepen Jan Hendrickx antwoordt:
Het is nog steeds zo dat we de Doelstraat promoten als alternatieve fietsroute, de Stationsstraat wordt nog best vermeden. Er is echter ook lokaal fietsverkeer in de Stationsstraat, bijvoorbeeld van bewoners of bezoekers van de handelszaken. Zij kunnen niet anders dan (een deel van) de Stationsstraat te gebruiken, vandaar de keuze om brede fietssuggestiestroken te realiseren.
Er bevond zich nog een versmalling met alternerend verkeer. Deze werd weggelaten om diverse redenen. Eén van de belangrijkste redenen is dat de fietser zijn plaats kan behouden en dat hij niet, net na de versmalling, terug in conflict komt met een auto die nog net een tegenligger wou voor zijn en waarbij zowel fietser als automobilist zich naar dezelfde zone willen begeven.
Aan de kruispunten werd ervoor gekozen om de brede fietssuggestiestroken zo lang mogelijk door te trekken. Hierdoor was het niet meer mogelijk om de paaltjes te plaatsen tussen fietssuggestiestrook en de zwarte asfaltverharding. De fietser krijgt wel de meeste ruimte op die manier. Door het nieuwe wegbeeld, gaat de gemiddelde snelheid lager liggen dan voor de heraanleg, waardoor de wegversmallingen minder aan de orde zijn. ’s Avonds en ’s nachts hadden zij ook geen nut omdat er dan te weinig verkeer is, de snelle voertuigen waarvan sprake zijn amper te vermijden met infrastructurele maatregelen.
Er werd gekozen om enkel de fietssuggestiestroken van de Stationsstraat te verbreden omdat hier de asfaltlaag vernieuwd werd. De brede fietssuggestiestroken worden aan beide zijden begrensd door een fietspad, aan de ene zijde ter hoogte van de rotonde en aan de andere zijde aan de stationsomgeving. Als er asfalteringswerken gepland staan op Markt en in de Dorpsstraat (eerste deel, de rest heeft een fietspad), dan zal dit bekeken worden. We kunnen dan ook lessen trekken uit de nieuwe situatie in de Stationsstraat.
do 23/09/2021 - 16:09We hebben er al eens eerder over geïnterpelleerd, maar nu we ook nog eens een verplaatsbaar verkeersbord ‘zone 30’ zien verschijnen zouden we er toch nog eens graag op terugkomen. Zijn er plannen om de situatie alsnog te veranderen of is men vergeten een vast verkeersbord te plaatsen? Hoe ingewikkeld is de situatie daar!? Niet tot op de meter exact, maar we hebben het nog eens nagemeten. Wie vanuit richting Heist op den Berg komt mag vanaf de Gestelbeek nog max. 50km/u rijden. 300 meters verder staat het (verplaatsbaar) bord dat je er op wijst dat je nog max 30 km/u mag en 250 meters verder mag je nog even op je gas gaan staan om max 50km/u te rijden tot je 200 meters verder alles moet ‘dichtsmijten’ bij het bord ‘zone 30’ van het centrum.
Dit is bijna kafkaïaans! Waarom kan die 200 m 50km/u niet weggelaten worden zodat er vanaf waar nu nog het verplaatsbare ‘zone 30’ bord staat er al een definitief ‘zone 30’ bord kan gezet worden dat dan geldt voor de rest van de bebouwde kom? Het zou veel verkeersborden en vooral verwarring besparen.
Schepen Jan Hendrickx antwoordt:
Er werden variabel borden F4a voorzien, deze borden mogen enkel geplaatst worden nabij de schoolpoort. De flitspaal die in deze zone geplaatst wordt, zal verbonden zijn met de variabele borden zodat de flitspaal zowel op 30 als op 50 km/u zal controleren, afhankelijk of het bord al dan niet oplicht.
Deze koppeling maakt dat er wel wat technische eisen gesteld worden aan zowel de borden als de flitspaal. Deze technische vereisten zorgden voor een vertraging. Zowel de borden als de flitspaal zijn ondertussen in bestelling. In afwachting daarvan, werd er voor 1 september tijdelijke signalisatie geplaatst zodat het schooljaar veilig van start kon gaan.
In de toekomst zal men dus buiten de schooluren 50 km/u kunnen rijden tot aan de kerkomgeving. De weg is hier ook op voorzien met aparte fietspaden en voetpaden.
do 23/09/2021 - 16:09Groen Berlaar heeft al meermaals laten horen dat een verderzetten van de live stream tijdens de gemeenteraden gewenst is. Sinds de gemeenteraden op deze gemakkelijke manier kunnen gevolgd en geconsulteerd worden is het aantal volgers gegroeid. In tegenstelling tot de beperkte ruimte in de raadzaal, wordt hiermee ruimte geboden aan meer toehoorders. Bovendien kan de betrokkenheid van de Berlaarnaren met de politiek alleen maar toenemen. Dat is een goede zaak die ook de geloofwaardigheid van goede politiek zal verhogen. Hé zal het gemeentebestuur met de livestream omgaan in de toekomst?
Burgemeester Walter Horemans antwoordt:
De mogelijkheid om de live-stream te behouden wordt verder onderzocht:
Technisch zal dit een andere methode vereisen.
De 2 mogelijkheden die hier onderzocht worden zijn:
Naast het technische onderdeel moet ook rekening gehouden worden met het inzetten van meer personeel vooral voor raadscommissies.
do 23/09/2021 - 16:10Stilaan komen de de werken in het kader van de sigmaplanaanpassingen in Berlaar in zicht. Op de grens tussen Lier en Berlaar komt een groot nat gebied dat de biotoop moet worden voor de roerdomp. Deze natuurcompensatie wordt opgelegd door de Vlaamse overheid naar aanleiding van verlies van natuurwaarde elders in Vlaanderen. Om dit gebied te creeeren moet echter een groot stuk natuur verdwijnen! Alleen dit gegeven al vinden wij onbegrijpelijk. Nog erger is het feit dat in een bos arme gemeente als Berlaar alweer bos zal verdwijnen. Voor dit verlies aan bos op ons grondgebied is geen enkele heraanplant voorzien in Berlaar zelf. Dit kan voor Groen Berlaar niet! Wij vragen dat de gemeente beroep aantekent tegen de vergunning, tot er garanties zijn dat er bos en natuur zal gecompenseerd worden hier in Berlaar. De Berlaarnaren hebben dat stuk natuur ontdekt tijdens de coronacrisis. Dat kan men niet zomaar afpakken.
Onze vragen:
hoeveel ha bos en natuur van de vergunde werken ligt op Berlaar grondgebied?
Wil het bestuur onze vraag tot beroep involgen?
Schepen Willy Beullens antwoordt:
Het Sigmaplan is geen natuurcompensatieverhaal, maar een meerjarig project om het Scheldebekken én beter te beschermen tegen overstromingen én het versterken van robuuste natuur rond de Schelde en haar bijrivieren, waaronder de Grote Nete én een antwoord op het veranderende klimaat (sponswerking van de vallei, koolstofopslag van natte natuur). De natuur verdwijnt niet, hij wordt aangepast aan de noden van de omgeving.
De bosbalans voor het gehele Sigmaplan is trouwens positief en draagt bij tot robuuste, waardevolle boscomplexen , echter niet in Berlaar.
We kijken samen ,de gemeente Berlaar en de uitvoerders van het sigmaplan , om de bosoppervlakte die verdwijnt in het kader van het Sigmaplan elders op het grondgebied te kunnen compenseren. Hiervoor liggen momenteel een aantal pistes open, die verder onderzocht moeten worden, garanties hebben we daarover niet.
Bij de natuurinrichting van het projectgebied in Berlaar wordt evenzeer de toegankelijkheid en beleefbaarheid van het gebied verbeterd. Het is geenszins de bedoeling om dit gebied ontoegankelijk te maken. Wel zullen maatregelen genomen worden tijdens de broedperiode van de vogels.
We zullen voorlopig dus niet in beroep gaan. do 23/09/2021 - 16:11
Tijdens de voorbije zomermaanden contacteerde de gemeente enkele verenigingen om na te gaan of er interesse is in het gebruik van de omgevormde kerk aan de Misstraat als recreatieve ruimte. Een oude denkpiste krijgt daarmee nieuwe kansen. Een idee dat ooit door Groen Berlaar werd aangebracht en bijgetreden door de burgemeester. Dit initiatief van de gemeente moet door het bestuur gekaderd worden tijdens deze raad. Het brengt ons namelijk terug naar de discussie over de cultuurzaal die eerst in de Misstraat, dan in de kapel van H.Hartklooster, daarna in het nieuwe complex op de Doelvelden en tenslotte op de site van de huidige sporthal een plaats zou krijgen. Dat de cultuurzaal noch het jeugdhuis een plaats zullen krijgen op de Doelvelden is duidelijk. Maar garanties over een nieuw te bouwen complex op Stapveld zijn er evenmin. Wij vrezen dat er niets van zal komen. Daarom pleiten wij voor een degelijke uitwerking van het idee om in de Misstraat een kunstenzaal te creeeren aan te vatten. Eens te meer stellen we het prestigeprojecten op de Doelvelden in vraag en vragen we een herberekening van de kost om de huidige sporthal te renoveren en uit te breiden. Het is geweten dat de sporthal van Bonheiden exact dezelfde is als de onze en van hetzelfde bouwjaar. Die zaal voldoet nog perfect en werd al verschillende malen uitgebreid. Ze werd dan ook jaar na jaar degelijk onderhouden. Als we dat eens konden in Berlaar, het scheelde een slok op de borrel!
Schepenen Stefaan Lambrechts antwoordt:
Voor wat de ontwijdde kerk aan de Misstraat betreft.
Het IHHVM heeft van de kerkfabriek een erfpacht gekregen voor het gebruik van het voormalig kerkgebouw aan de Misstraat. Het is de bedoeling van de school om deze ruimte te gebruiken als turnzaal.
Door een tegenvaller in de renovatiekosten, heeft de school de gemeente gecontacteerd met de vraag voor een financiële ondersteuning t.b.v. 25.000 euro.
De gemeente heeft hierop positief geantwoord maar de bedoeling is om dit te koppelen aan medegebruik door het gemeentebestuur en sport- cultuur of jeugdverenigingen.
We verwijzen hierbij naar een bestaand reglement waarbij er een investeringssubsidie kan gegeven worden aan jeugd, sport en cultuurverenigingen. Het is de bedoeling om het toepassingsgebied van dit reglement uit te breiden.
Dit past in de beleidsvisie van het bestuur waarbij we de verenigingen willen ondersteunen bij de realisatie/renovatie van hun infrastructuur.
In ruil hiervoor is er een medegebruik voorzien. Bedoeling moet zijn om meerder plekken te voorzien in de gemeente waar verenigingen terecht kunnen voor hun activiteiten.
De bevragingen die er gebeurd zijn, moeten in deze context gezien worden.
Dit staat los van de beslissing om een multifunctionele zaal en jeugdhuis te bouwen op de site van de huidige sporthal. Die beslissing staat vast. Het projectbeheer hiervoor zal gegund worden aan Belfius.
Voor wat de sporthal op de Doelvelden betreft, de inschrijvers zijn volop bezig met hun offerte. Uiterlijk op 9 november 2021 moeten de offertes ingediend worden.
Schepen Jan Hendrickx antwoordt:
Voor een cultuurzaal is budget opgenomen in de meerjarenplanning.
De huidige piste is een multifunctionele zaal en een jeugdhuis op het Stapveld. De zaal in de Misstraat kan onmogelijk hetzelfde programma bieden als een nieuwe multifunctionele zaal op site Stapveld. Afhankelijk van het budget kan de piste in de Misstraat eveneens onderzocht worden als het programma (aantal lokalen en m²’s) bekend is. Wij denken echter dat het Stapveld de beste optie is. Uit verder onderzoek zal blijken wat best is.
Het programma dat we wensen onder te brengen in de nieuwe sporthal op Doelvelden kan niet gerealiseerd worden op het Stapveld.
In het masterplansport zijn de pistes van de huidige sportlocaties grondig onderzocht en is Doelvelden naar voorgekomen als de site met het meeste potentieel.
Daarop is verder gewerkt. Het budget dat nu voorzien is in de meerjarenplanning is niet enkel om de sporthalte realiseren maar ook om de voetbalclub te voorzien van 2 kunstgrasvelden zodat er veel meer kan getraind en gespeeld worden en dat oude Berlaarse voetbalclubs misschien opnieuw naar Berlaar kunnen komen.
do 23/09/2021 - 16:27Op dinsdag 20 april 2021 was er de terugkoppeling over het particaptiemoment in het kader van de heraanleg van de Markt door de Argonauten.
Intussen zijn de drie toekomstcafes gepasseerd en zal de Argonauten voorstellen doen aan het college.
Er was ook een petitie van handelaars en de bezorgdheid over het aantal parkingplaatsen die zouden verdwijnen.
Is er intussen al duidelijk over hoeveel parkings er zullen verdwijnen aan de Markt in de verschillende scenario’s?
Hoeveel parkings worden gecompenseerd aan het NAC ?
Hoe ziet de verdere tljdslijn er uit voor dit project ?
Veel dingen hangen samen en hoe gaat men verschillende verzuchtingen verzoenen ?
5 maanden na het terugkoppelingsmoment had ik graag een stand van zaken vernomen ?
Met een woord van dank,
Wim
Studieburelen Arcadis en Alaers hebben het participatietraject en ook de verenigde adviesraad gevolgd. Zij hebben voldoende informatie om nu schetsontwerpen te maken op basis van wat het bestuur, de gemeenteraad en de burgers belangrijk vinden maar ook op basis van de vooronderzoeken (herkomst- en bestemmingsonderzoek, parkeeronderzoek ikv NAC, boomplaatsonderzoek,…). Er is door het bestuur geen concrete beslissing genomen hoeveel parkeerplaatsen er weg moeten in het nieuwe ontwerp. Maar door het participatietraject en de verenigde adviesraad is wel duidelijk geworden dat er parkeerplaatsen zullen moeten wijken voor een veiligere infrastructuur en aangename leefruimte. Er is ook voldoende aandacht voor kortparkeren in de buurt. Dat moet mogelijk blijven maar lang parkeren zal naar bv de parking achter het gemeentehuis moeten verhuizen.
In het verleden werd in het dossier NAC rekening gehouden met ongeveer tussen 80 en 100 bijkomende parkeerplaatsen.
In het mobiliteitsonderzoek nav het NAC werd aangegeven dat het wenselijk is om 65 tot 106 parkeerplaatsen te realiseren op de parking achter het gemeentehuis rekening houdend met de werkelijk opgemeten bezettingsgraad. Er is op dat moment ook al rekening gehouden met de nieuwe aanleg rond de kerk (nog niet die 3 parkeerplaatsen minder aan barbabette).
Als je de conclusies voor de grootte van de parking in de nota nog even wil lezen dan vind je die op pagina 19-20 (volgens nummering van het document zelf) dat is op p 24-25 van het pdf-bestand.
do 23/09/2021 - 16:12Deze zomer heeft de gemeente twee problemen gehad met IT-security. Graag had ik hierover meer informatie:
Het eerste voorval op 27/07 zorgde ervoor dat verschillende inwoners waarvan de kinderen ooit op de kinderopvang gezeten hebben een betalingsaanvraag kregen.
Bij het tweede voorval op 16/08 werden er vanuit het gemeentebestuur phishingmails gestuurd naar inwoners.
Kunnen we in het algemeen conclusies trekken uit deze twee voorvallen? Zijn de gegevens van de burgers wel voldoende beveiligd? Heeft de gemeente de nodige expertise wel in huis? Moet het hiervoor geen beroep doen op gespecialiseerde bedrijven?
Schepen Willy Beullens antwoordt:
Eerste voorval:
Hier ging het niet om een ICT probleem maar om een menselijke fout van een medewerker.
Er werd zoals elke maand een bestand overgemaakt vanuit de BKO naar de dienst financiën om de opvraging te doen van de gedomicilieerde rekeningen .
Er werd verkeerdelijk een bestand van 2018 genomen ipv 2021 waardoor de inhoud foutief was.
93 gezinnen zagen enkele dagen later een bedrag van de rekening gaan. Het bedrag dat overeenkomt met de facturatie van juni 2018. Bij deze gezinnen waren er een aantal wiens kind ondertussen al in de middelbare school zit én dus geen gebruik meer maken van de opvang.
Hier is onmiddellijk een rechtzetting gebeurt en de ontvangen bedragen werden onmiddellijk teruggestort. Alle gezinnen werden ook op de hoogte gebracht via mailing.
Ondertussen is er ook extra controle op de bestanden die doorgezonden worden.
De oude bestanden werden reeds verwijderd uit de map van de boekhouding maar dienen wel 10 jaar te worden bijgehouden.
Tweede voorval:
De account van een receptiemedewerker is gehackt geweest meer dan 30 dagen op voorhand en men heeft hierdoor de sporen kunnen wissen van hoe ze de gegevens hebben kunnen bemachtigen.
We vermoeden hier dat het om een phishing mail gegaan is, al weten we dit niet met zekerheid.
Er werd vanuit het account e-mail verzonden met een phishing link erin.
Er was wel een verzendbeperking waardoor de eerste 500 mails zijn buitengegaan maar nadien hebben we de mailserver kunnen blokkeren alvorens de 2de batch van 500 kon vertrekken.
Het waren niet enkel bewoners maar ook medewerkers en andere correspondenten.
Deze werden ook allen op de hoogte gebracht via e-mail. (ook de raadsleden)
We hebben ons onmiddellijk laten bijstaan door een gespecialiseerd bedrijf welke ons reeds bijstonden voor het uitrollen van de beveiliging algemeen.
We hadden al heel wat beveiliging opgezet, maar na het incident hebben we dit verder aangescherpt door MFA volledig verplicht te maken voor iedereen.
Verder hebben we mailnotificaties opgezet voor dringende problemen.
Er is een stappenplan uitgewerkt om legacy authenticatie uit te faseren. (Dit is authenticatie op oudere toestellen die moderne aanmeldingsmethodes niet ondersteunen. Dit zijn oa Android-toestellen die geen updates meer ontvangen.)
Verder wordt er ook naar leveranciers gekeken om onveilige communicatie zoals pop3 aan te passen naar meer gepaste communicatiemiddelen.
Intern wordt er ook gekeken om communicatie te optimaliseren; geen gesprekken per mail voeren, maar via chat of video-conference in teams.
Op een veilige manier documenten delen met burgers via privé-kanalen in Teams en niet via ongecontroleerde gratis tools zoals dropbox, wetransfer of andere.
Er wordt ook werk gemaakt om intranet via sharepoint op te zetten zodat de algemene communicatie niet per sé via mail moet verlopen.
RDS zal op korte termijn ook ge-upgrade worden naar de meest recente versie om ook de beveiliging op dat vlak in orde te brengen. We hebben bvb al gemerkt dat MFA niet altijd correct werkt op de oude omgeving. Dit heeft ook te maken met Legacy authenticatie.
Er wordt periodiek een campagne opgezet via windows defender om mensen intern op te leiden op het vlak van phishing, malware en andere gevaren op vlak van internet beveiliging.
Er worden af en toe testmails gezonden zoals bv. op 6/8 met volgende titel: “Uw persoonlijke storage voor uw Office 365-account is vergroot”
De mensen die toch de mail zulke mail openklikken krijgen allen een uitnodiging om een online bewustwordingscampagne te volgen. Dit betreft een video die ongeveer 4 minuten duurt.
Er waren een aantal medewerkers die de mail toch openden.
De mailcampagnes worden niet aangekondigd en worden verstuurd naar alle gebruikers op het mailplatform.
Als zou blijken dat dit niet efficiënt genoeg is zal er bijkomende opleiding voorzien worden.
do 23/09/2021 - 16:12De gemeente heeft onlangs verdere stappen gezet op het vlak van burgerparticipatie.
Aangezien we hier met een derde partij samenwerken en dat deze vorm van burgerparticipatie nieuw is voor de gemeente hadden wij graag even stil gestaan bij deze initiatieven.
Hoe evalueert de gemeente het initiatief en de samenwerking in het algemeen?
Burgemeester Walter Horemans antwoordt:
Het lokaal bestuur heeft het afgelopen jaar inderdaad verdere stappen gezet op het vlak van burgerparticipatie. Ook in het verleden namen we al initiatieven in die richting, zoals bijvoorbeeld bij de heraanleg van het Kardinaal Cardijnplein, de herinrichting van openbaar speelplein Kriebels en de uitbreiding van het Berlaarse skatepark.
Momenteel maakt het lokaal bestuur onder meer werk van de heraanleg van de Berlaarse dorpskern. Omdat het om een belangrijk en groot project gaat en we daarin ook onze inwoners willen betrekken, besloten we in 2020 hiervoor een externe partij onder de arm te nemen. Deze externe partij staat ons alleen bij in het project rond de heraanleg van de dorpskern.
In het kader van dat project kochten we echter ook een digitaal platform aan dat we onder meer inzetten voor burgerparticipatie, nl. samen.berlaar.be (Citizenlab).
* Nomineer jouw lokale held! Hierbij vroegen we onze inwoners om duurzame helden, inwoners die zich inzetten voor duurzame ontwikkeling, te nomineren.
* Samen naar een klimaatneutraal Berlaar. Hierbij deden we een oproep naar onze inwoners om duurzame acties te melden aan het lokaal bestuur, om elkaar te inspireren en omdat we zo een overzicht krijgen van acties die bijdragen aan Berlaar2030.
Deze onderwerpen waren ideaal om te vertalen naar het platform. De ervaring van de verenigingen bij de heropstart is namelijk essentieel om ondersteuning op maat van Berlaar te kunnen bieden. Met de twee andere onderwerpen vergroten we, dankzij onze inwoners, onze kennis over zaken die er binnen dat thema plaatsvinden.
Voor de bevraging van de vereniging telden we 38 deelnemende verenigingen. Er werden 4 lokale helden genomineerd. Voor de bevraging m.b.t. klimaatneutraal Berlaar tellen we momenteel 20 bijdragen (bevraging loopt nog).
Als lokaal bestuur zijn we ons ervan bewust dat ook onze inwoners het proces van burgerparticipatie nog moeten leren. Het aantal deelnemers aan de bevraging m.b.t de heraanleg van de dorpskern stemt ons in dat opzicht wel tevreden. We ontvingen veel meer respons dan op andere bevragingen en kregen alleszins een duidelijk beeld over bepaalde wensen en verwachtingen.
Het aantal deelnemende verenigingen valt binnen de verwachtingen, het aantal bijdragen voor klimaatneutraal Berlaar evolueert gunstig. Het aantal nominaties voor lokale helden is aan de lage kant, maar ligt niet lager dan in andere jaren.
In de loop van komend najaar bekijken we graag of we een project rond park Berlaarhof kunnen lanceren.
Maar niet alleen als lokaal bestuur moeten we burgerparticipatie in de praktijk leren toe te passen, ook voor onze inwoners is deze manier van werken relatief nieuw. Dat betekent dat ook zij hieraan moeten wennen en vertrouwen moeten winnen in het proces.
Verder verliep er zeer veel, zeker in coronatijden, digitaal en online. We hebben de indruk dat we alle doelgroepen wel bereikt hebben en dat inwoners via flyers ook offline hun zegje hebben kunnen doen, maar het evenwicht tussen online en offline blijft steeds een aandachtspunt.
De beste stimulans voor burgerparticipatie is het gewonnen vertrouwen van de inwoners die deelnemen. Er volgen in het kader daarvan nog belangrijke stappen, want de vertaling van alle feedback naar een nieuwe dorpskern is minstens even belangrijk als de ingewonnen feedback zelf.
Door regelmatig terug te koppelen en inwoners te blijven betrekken, hopen we het vertrouwen van onze inwoners in burgerparticipatie te blijven behouden. De weg die we tot nu toe afgelegd hebben en de feedback die we daarop kregen, stellen ons alleszins al tevreden.
do 23/09/2021 - 16:16