Terug
Gepubliceerd op 23/09/2021

2021_MV_00084 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: Brede fietssuggestiestroken. Waarom niet verder?

Gemeenteraad
di 21/09/2021 - 20:00 Digitaal via Teams
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Miguel Vissers; Anja Neels, algemeen directeur

Verontschuldigd

Hanne Cuypers

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans
2021_MV_00084 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: Brede fietssuggestiestroken. Waarom niet verder? 2021_MV_00084 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: Brede fietssuggestiestroken. Waarom niet verder?

Motivering

Indiener(s)

Rudy Nuyens

Tijdstip van indienen

do 16/09/2021 - 09:39

Toelichting

Niet de kasseibobbels en pijnlijke zitvlakken interesseren ons, maar vooral de fietsveiligheid. Terwijl er steeds gezegd werd dat de fietsers zich langs de Doelstraat richting centrum moesten begeven krijgen we nu plots bredere fietssuggestiestroken in de Stationsstraat? Wij zijn daar uiteraard zeer tevreden over, maar waarom werden de versmallingen weggelaten? Blijkbaar zou er weer gemakkelijker te snel gereden worden? Vooral in de late uurtjes dan.


Was het geen optie om de fietssuggestiestrook van de Dorpsstraat en de Markt mee te verbreden?


Bespreking

Antwoord

Schepen Jan Hendrickx antwoordt:

Het is nog steeds zo dat we de Doelstraat promoten als alternatieve fietsroute, de Stationsstraat wordt nog best vermeden. Er is echter ook lokaal fietsverkeer in de Stationsstraat, bijvoorbeeld van bewoners of bezoekers van de handelszaken. Zij kunnen niet anders dan (een deel van) de Stationsstraat te gebruiken, vandaar de keuze om brede fietssuggestiestroken te realiseren.

Er bevond zich nog een versmalling met alternerend verkeer. Deze werd weggelaten om diverse redenen. Eén van de  belangrijkste redenen is dat de fietser zijn plaats kan behouden en dat hij niet, net na de versmalling, terug in conflict komt met een auto die nog net een tegenligger wou voor zijn en waarbij zowel fietser als automobilist zich naar dezelfde zone willen begeven.

Aan de kruispunten werd ervoor gekozen om de brede fietssuggestiestroken zo lang mogelijk door te trekken. Hierdoor was het niet meer mogelijk om de paaltjes te plaatsen tussen fietssuggestiestrook en de zwarte asfaltverharding. De fietser krijgt wel de meeste ruimte op die manier. Door het nieuwe wegbeeld, gaat de gemiddelde snelheid lager liggen dan voor de heraanleg, waardoor de wegversmallingen minder aan de orde zijn. ’s Avonds en ’s nachts hadden zij ook geen nut omdat er dan te weinig verkeer is, de snelle voertuigen waarvan sprake zijn amper te vermijden met infrastructurele maatregelen.

 

Er werd gekozen om enkel de fietssuggestiestroken van de Stationsstraat te verbreden omdat hier de asfaltlaag vernieuwd werd. De brede fietssuggestiestroken worden aan beide zijden begrensd door een fietspad, aan de ene zijde ter hoogte van de rotonde en aan de andere zijde aan de stationsomgeving. Als er asfalteringswerken gepland staan op Markt en in de Dorpsstraat (eerste deel, de rest heeft een fietspad), dan zal dit bekeken worden. We kunnen dan ook lessen trekken uit de nieuwe situatie in de Stationsstraat.

do 23/09/2021 - 16:09