Niet de kasseibobbels en pijnlijke zitvlakken interesseren ons, maar vooral de fietsveiligheid. Terwijl er steeds gezegd werd dat de fietsers zich langs de Doelstraat richting centrum moesten begeven krijgen we nu plots bredere fietssuggestiestroken in de Stationsstraat? Wij zijn daar uiteraard zeer tevreden over, maar waarom werden de versmallingen weggelaten? Blijkbaar zou er weer gemakkelijker te snel gereden worden? Vooral in de late uurtjes dan.
Was het geen optie om de fietssuggestiestrook van de Dorpsstraat en de Markt mee te verbreden?
Schepen Jan Hendrickx antwoordt:
Het is nog steeds zo dat we de Doelstraat promoten als alternatieve fietsroute, de Stationsstraat wordt nog best vermeden. Er is echter ook lokaal fietsverkeer in de Stationsstraat, bijvoorbeeld van bewoners of bezoekers van de handelszaken. Zij kunnen niet anders dan (een deel van) de Stationsstraat te gebruiken, vandaar de keuze om brede fietssuggestiestroken te realiseren.
Er bevond zich nog een versmalling met alternerend verkeer. Deze werd weggelaten om diverse redenen. Eén van de belangrijkste redenen is dat de fietser zijn plaats kan behouden en dat hij niet, net na de versmalling, terug in conflict komt met een auto die nog net een tegenligger wou voor zijn en waarbij zowel fietser als automobilist zich naar dezelfde zone willen begeven.
Aan de kruispunten werd ervoor gekozen om de brede fietssuggestiestroken zo lang mogelijk door te trekken. Hierdoor was het niet meer mogelijk om de paaltjes te plaatsen tussen fietssuggestiestrook en de zwarte asfaltverharding. De fietser krijgt wel de meeste ruimte op die manier. Door het nieuwe wegbeeld, gaat de gemiddelde snelheid lager liggen dan voor de heraanleg, waardoor de wegversmallingen minder aan de orde zijn. ’s Avonds en ’s nachts hadden zij ook geen nut omdat er dan te weinig verkeer is, de snelle voertuigen waarvan sprake zijn amper te vermijden met infrastructurele maatregelen.
Er werd gekozen om enkel de fietssuggestiestroken van de Stationsstraat te verbreden omdat hier de asfaltlaag vernieuwd werd. De brede fietssuggestiestroken worden aan beide zijden begrensd door een fietspad, aan de ene zijde ter hoogte van de rotonde en aan de andere zijde aan de stationsomgeving. Als er asfalteringswerken gepland staan op Markt en in de Dorpsstraat (eerste deel, de rest heeft een fietspad), dan zal dit bekeken worden. We kunnen dan ook lessen trekken uit de nieuwe situatie in de Stationsstraat.
do 23/09/2021 - 16:09