We hebben er al eens eerder over geïnterpelleerd, maar nu we ook nog eens een verplaatsbaar verkeersbord ‘zone 30’ zien verschijnen zouden we er toch nog eens graag op terugkomen. Zijn er plannen om de situatie alsnog te veranderen of is men vergeten een vast verkeersbord te plaatsen? Hoe ingewikkeld is de situatie daar!? Niet tot op de meter exact, maar we hebben het nog eens nagemeten. Wie vanuit richting Heist op den Berg komt mag vanaf de Gestelbeek nog max. 50km/u rijden. 300 meters verder staat het (verplaatsbaar) bord dat je er op wijst dat je nog max 30 km/u mag en 250 meters verder mag je nog even op je gas gaan staan om max 50km/u te rijden tot je 200 meters verder alles moet ‘dichtsmijten’ bij het bord ‘zone 30’ van het centrum.
Dit is bijna kafkaïaans! Waarom kan die 200 m 50km/u niet weggelaten worden zodat er vanaf waar nu nog het verplaatsbare ‘zone 30’ bord staat er al een definitief ‘zone 30’ bord kan gezet worden dat dan geldt voor de rest van de bebouwde kom? Het zou veel verkeersborden en vooral verwarring besparen.
Schepen Jan Hendrickx antwoordt:
Er werden variabel borden F4a voorzien, deze borden mogen enkel geplaatst worden nabij de schoolpoort. De flitspaal die in deze zone geplaatst wordt, zal verbonden zijn met de variabele borden zodat de flitspaal zowel op 30 als op 50 km/u zal controleren, afhankelijk of het bord al dan niet oplicht.
Deze koppeling maakt dat er wel wat technische eisen gesteld worden aan zowel de borden als de flitspaal. Deze technische vereisten zorgden voor een vertraging. Zowel de borden als de flitspaal zijn ondertussen in bestelling. In afwachting daarvan, werd er voor 1 september tijdelijke signalisatie geplaatst zodat het schooljaar veilig van start kon gaan.
In de toekomst zal men dus buiten de schooluren 50 km/u kunnen rijden tot aan de kerkomgeving. De weg is hier ook op voorzien met aparte fietspaden en voetpaden.
do 23/09/2021 - 16:09