In het eerste jaar van elke bestuursperiode keurt de gemeenteraad nieuwe belastingreglementen goed die gelden voor de komende zes jaar. Ook voor afvalbeheer werd dus een nieuw belastingreglement goedgekeurd in de gemeenteraad van 17 december 2019.
Dit belastingreglement dient aangepast te worden door de invoering van de papier en kartoncontainers. Er dient een belasting opgenomen te worden voor het plaatsen en verwijderen van een slot.
De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele belastingen.
De gemeente zamelt volgende afvalstoffen in:
- huisvuil, papier & karton, gemengde plastics en PMD via huis-aan-huis inzameling
- snoeihout en grof vuil selectief op afroep
- textiel en hol glas via containers die op verschillende plaatsen in de gemeente zijn opgesteld
- o.a. papier & karton, PMD, glas, groenafval, houtafval, oude metalen, bouw- en sloopafval, textiel, grof vuil, piepschuim, kunststoffen, asbestcement, KGA en AEEA via het recyclagepark;
Aan deze inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen zijn kosten verbonden, die zwaar doorwegen op de gemeentelijke financiën.
Om de scheiding aan de bron aan te moedigen is het niet aangewezen de inzameling- en verwerkingskosten voor de selectieve fracties volledig in functie van het aanbod door te rekenen aan de aanbieders;
Deze contantbelasting neemt de financiële toestand van de gemeente in overweging en heeft als doel ontradend te werken door de vervuiler te laten betalen voor het restafval dat hij produceert.
Bijgevolg is het wenselijk om een belasting te heffen op het inzamelen en verwijderen van huishoudelijke en daarmee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, zodat op die manier wordt bijgedragen in de gemeentelijke uitgaven.
Er worden sociale toelagen voorzien bij gezinnen die om medische redenen extra afval produceren.
Deze contantbelasting in de gemeenten aangesloten bij het samenwerkingsverband IVAREM wordt zo optimaal mogelijk op elkaar afgestemd.
De tariefzetting van de variabele kosten van deze gedifferentieerde contantbelasting werd afgetoetst met OVAM en conform de opgelegde min- en max tarieven zijn;
Artikel 26 van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen laat toe dat de gemeente het intergemeentelijk samenwerkingsverband machtigt de kosten voor het beheer van huishoudelijk afval te innen;
Het innen van een belasting gedefinieerd wordt als het in ontvangst nemen van de schuld;
De gemeente heeft een beheersoverdracht verleend aan de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM).
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie-en gemeentebelastingen
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid artikel 26, en latere wijzigingen (intergemeentelijke inning)
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)
Het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 2016 tot vaststelling van het uitvoeringsplan voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval
De algemene bestuurlijke politieverordening, meer bepaald de artikelen betreffende het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen
De gemeenteraad heft het belastingreglement op ingezamelde afvalfracties van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong, goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019, op vanaf 1 oktober 2021.
De gemeenteraad keurt het nieuwe belastingreglement op ingezamelde afvalfracties van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong, voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed, met ingang van 1 oktober 2021 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025.