Op 3 februari 2021 stelde het Agentschap Binnenlands Bestuur het gemeentebestuur van Berlaar in kennis van de klacht met als onderwerp: bezwaarschrift niet behandeld tijdens gemeenteraad van 19 januari 2021 m.b.t. goedkeuring tracé en aanleg wegenis in verkaveling Havikstraat.
Op 25 februari 2021 werd geantwoord en de nodige documenten werden via het loket lokale besturen overgemaakt. Op 1 maart 2021 werd nog een laatste document toegevoegd.
Op 11 maart 2021 ontving het gemeentebestuur de brief met het antwoord van de gouverneur.
Alle documenten vind je terug als bijlagen.
Het antwoord na het onderzoek van Agentschap Binnenlands Bestuur dient ter kennis voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van 11 maart 2021 van Agentschap Binnenlands Bestuur met het antwoord op de klacht met als onderwerp: bezwaarschrift niet behandeld tijdens gemeenteraad van 19 januari 2021 m.b.t. goedkeuring tracé en aanleg wegenis in verkaveling Havikstraat.
Op 30 november 2020 stelde het Agentschap Binnenlands Bestuur het gemeentebestuur van Berlaar in kennis van de klacht met als onderwerp: gebruik stemprocédé.
Op 8 december 2020 werd geantwoord en de nodige documenten werden via het loket lokale besturen overgemaakt.
Op 23 maart 2021 ontving het gemeentebestuur de brief met het antwoord van de gouverneur.
Alle documenten vind je terug als bijlagen.
Het antwoord na het onderzoek van Agentschap Binnenlands Bestuur dient ter kennis voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van 23 maart 2021 van Agentschap Binnenlands Bestuur met het antwoord op de klacht met als onderwerp: gebruik stemprocédé.
De notulen van de gemeenteraad van 16 maart 2021 vind je terug als bijlage.
Het zittingsverslag van deze vergadering werd vervangen door een audio-opname, welke beschikbaar is op de website www.berlaar.be/beleid/verslagen of rechtstreeks via https://channel.royalcast.com/berlaar/#!/berlaar/20210316_2..
De live-stream was te bekijken op de website van Berlaar https://www.berlaar.be/raden-live en kan nog steeds geraadpleegd worden.
De raad dient dit conform het decreet lokaal bestuur goed te keuren.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 16 maart 2021 goed.
De gemeenteraad richtte op 12 februari 2019 een commissie klimaat en natuur in. In de gemeenteraad van 19 maart 2019 werd akte genomen van de samenstelling van de commissie op basis van voordrachtsakten.
Raadslid Lies Ceulemans diende bij mail van 8 maart 2021 haar ontslag in als lid van de commissie klimaat en natuur. (zie bijlage)
Kartel BHG diende op 10 maart 2021 een nieuwe voordrachtsakte in waarbij raadslid Rudy Nuyens wordt voorgedragen.
Je vindt de voordrachtsakte terug als bijlage.
De voordrachtsakte van kartel BHG is ontvankelijk en werd tijdig ingediend.
De samenstelling van de commissie klimaat en natuur ziet er voortaan als volgt uit:
- CD&V-fractie
- N-VA
- Groen
- Vlaams Belang
- Kartel BHG
De schepen van milieu en de milieuambtenaar maken deel uit van deze commissie als niet-stemgerechtigde leden.
Het secretariaat van deze commissie wordt waargenomen door een medewerker van de afdeling Ruimte.
Schaalvergroting en/door samenwerking was reeds van bij de politiehervorming (geconcretiseerd in de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP)) aan de orde. De Ministeriële omzendbrief PLP 27 van 4 november 2002 inzake de intensifiëring en bevordering van de interzonale samenwerking moedigt samenwerking c.q. schaalvergroting aan met het oog op meer rationalisatie en efficiëntie. Deze samenwerking of schaalvergroting kan de vorm aannemen van bovenlokale verbanden, diensten en structuren.
De Federale politieraad (2009) pleitte in haar rapport over de evaluatie van 10 jaar politiehervorming reeds voor een correctie op de schaalgrootte van een aantal politiezones “wanneer de lokale bereidheid daartoe ondubbelzinnig wordt uitgesproken…”. Hierbij werd vooral gedacht aan zones die minder dan 50 personeelsleden tellen en ook aan zones die zelf ook om andere redenen streven naar schaalvergroting. Eerder stelde het Comité P (2008) dat een hertekening van de politiezones zich opdringt, aangezien “een reeks politiezones momenteel te klein is om degelijk te kunnen functioneren”. Politiezones zouden minstens 100 tot 150 manschappen moeten hebben om leefbaar te zijn.
Op 24 april 2019 werd een belangrijk onderzoek naar de bestaande en toekomstige samenwerkingsverbanden in de diverse regio’s van ons land, toegelicht in de Kamer. Uit deze studie bleek dat er algemeen een draagvlak bestaat in de provincie Antwerpen om intenser te gaan samenwerken. Voor de gouverneur van Antwerpen is het vooral belangrijk dat er een draagvlak voor bestaat. Zij ziet associaties als een mogelijke, niet per se noodzakelijke, stap naar schaalvergroting. Ook de gerechtelijke overheid gaf de nood aan schaalvergroting aan en de wens om dit af te stemmen op de werking van parket en rechtbanken.
De minister van Binnenlandse Zaken verklaarde in haar beleidsnota dat ze een multidisciplinaire commissie zou opstarten die een nieuw financieringsmodel en een optimale grootte van de lokale politiezones moet voorstellen. In afwachting moedigt zij vrijwillige initiatieven zoals associaties en samenwerkingsverbanden aan.
Om vrijwillige samensmelting van bestaande politiezones toe te laten, kunnen de gemeente- of politieraden van de betrokken politiezones een aanvraag tot vrijwillige samensmelting indienen bij de ministers van Binnenlandse Zaken en van Justitie. Alvorens deze beslissing te nemen, is het wenselijk dat het een haalbaarheidsstudie wordt uitgevoerd om na te gaan of het haalbaar, doelmatig en doeltreffend is om de politiezones Berlaar-Nijlen en Heist te fuseren met het oog op het duurzaam verwezenlijken van een betere basispolitiezorg in de betrokken gemeenten en een optimalere bedrijfsvoering in de politieorganisaties. In deze studie worden minimaal de financiële, technische, organisatorische en personele aspecten van een fusieoperatie en de toekomstige organisatie onderzocht.
De gemeenteraad heeft de intentie een vrijwillige fusie aan te vragen van de politiezones Berlaar-Nijlen (met zonenummer 5361) en Heist (5362) indien uit verder onderzoek blijkt dat deze fusie haalbaar, doelmatig en doeltreffend is.
De opdracht wordt gegeven om een haalbaarheidsstudie te verrichten om na te gaan of het haalbaar, doelmatig en doeltreffend is om de politiezones politiezones Berlaar-Nijlen (met zonenummer 5361) en Heist (5362) te fusioneren met het oog op het duurzaam verwezenlijken van een betere basispolitiezorg en bedrijfsvoering in de betrokken gemeenten. In deze studie worden minimaal de financiële, technische, organisatorische en personele aspecten van een fusieoperatie onderzocht.
Er wordt een projectstructuur opgericht bestaande uit een stuurgroep met volgende personen:
De stuurgroep bespreekt de belangrijkste stappen binnen het proces, geeft richting aan de haalbaarheidsstudie en staat desgevallend in voor het vlot verloop van het verdere fusieproces;
Een externe procesbegeleiding door de verbindingsambtenaar voor politie bij de gouverneur van de provincie Antwerpen.
Gemeente Berlaar is aangesloten bij TMVS dv.
De oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv, waarin de agenda werd meegedeeld vind je als bijlage terug.
De (gemeente)raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 15 juni 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Toetreding van deelnemers en overdracht van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge de toetreding van deelnemers en de overdracht van een deelnemer
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2020
4. Verslag van de commissaris
5.a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
5.b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2020
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanpassing huishoudelijk reglement
8. Statutaire benoemingen - raad van bestuur
Varia en mededelingen
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 15 juni 2021, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Een afschrift van dit besluit zal :
gestuurd worden.
Gemeente Berlaar is vennoot van de cvba Zefier.
Cvba Zefier nodigt het gemeentebestuur van Berlaar met e-mail van 16 maart 2021 uit op de algemene vergadering van 10 juni 2021.
Alle nodige documenten zijn terug te vinden als bijlagen. Het jaarverslag 2020 van Zefier vind je via https://www.jaarverslag.zefier.be/2020/cover/.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 10 juni 2021, zijnde
Door op de sterke stijging van het aantal indexpatiënten, nam de Vlaamse regering op 13 november 2020 de beslissing om het contactonderzoek en de bronopsporing bijkomend te ondersteunen door de mobilisering van de lokale besturen om complementair en aanvullend aan het centrale contactcenter en de werking van de covid-19 teams binnen de zorgraden, engagementen op te nemen ter bestrijding van de coronapandemie.
Voor de invulling ervan kunnen de lokale besturen kiezen tussen twee opties :
▪ Optie 1 : complementaire inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantaine-coaching, analyse van clusters en zorg voor kwetsbare personen of groepen
▪ Optie 2 : alle voorgaande opdrachten, aangevuld met de aanvullende inzet in contactonderzoek
De gemeenteraad keurde in de zitting van 19 januari 2021 (punt 2) de samenwerkingsovereenkomst met Agentschap Zorg en Gezondheid, optie 1 goed.
In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.
• Bij contactonderzoek wordt gezocht met wie een besmet iemand nauw contact heeft gehad. Hier is de snelheid van de contacttracing belangrijk. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk mensen te bereiken die in contact zijn gekomen met besmette personen. Zij krijgen advies over hoe ze zich kunnen beschermen en welke maatregelen ze kunnen nemen om anderen te beschermen. Dat vermijdt een mogelijke (nieuwe) toename van het aantal patiënten.
• Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.
Op 19 maart 2021 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie.
Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum kiezen tussen de volgende opties:
• Optie 1: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching
• Optie 2: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantainecoaching én aanvullend lokaal contactonderzoek.
Besturen die op basis van het besluit van de Vlaamse regering van 13 november 2020 geen samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid, kunnen vanaf 1 april 2021 een overeenkomst voor optie 1 (sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) afsluiten.
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021.
De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, verder complementair inzetten op optie 1.
Hiertoe wordt door de gemeente een addendum bij de bestaande samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid. De eerder goedgekeurde documenten blijven van toepassing.
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
De gemeenteraad neemt kennis van de besluiten van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 en van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde verlenging (addendum) van de samenwerkingsovereenkomst met Agentschap Zorg en Gezondheid goed. Het afsprakenkader met het Covid-19-team is niet gewijzigd en wordt dus niet mee verstuurd.
De burgemeester, Walter Horemans en algemeen directeur Anja Neels worden gemachtigd om deze overeenkomst te ondertekenen.
De gemeente Berlaar is eigenaar van de onroerende goederen gelegen te 2590 Berlaar, Liersesteenweg 350, kadastraal gekend onder Sectie A nummers 28/C en 28/F, in het bijzonder bestaande uit twee voetbalterreinen met een cafetaria en aanhorigheden, die momenteel de thuishaven vormen van voetbalclub FC De Weerdt vzw op basis van een recht tot bruikleen.
De gemeente Berlaar beoogt op de onroerende goederen:
Met dien verstande dat de gemeente Berlaar wenst dat FC De Weerdt vzw haar voetbalactiviteiten op de onroerende goederen kan verderzetten.
De gemeente Berlaar wenst op de onroerende goederen een recht van erfpacht te verlenen, met het oog op de (her)ontwikkeling en exploitatie van die onroerende goederen in bovenvermelde zin en waarbij de erfpachtvergoeding(en) minimaal beantwoorden aan de waarde(s) vermeld in het schattingsverslag dd. (°).
De gemeente Berlaar is evenwel bereid de asbest dewelke zich in de bestaande cafetaria met aanhorigheden bevindt op haar kosten te laten verwijderen.
Teneinde een recht van erfpacht op de onroerende goederen te verlenen met het oog op de (her)ontwikkeling en exploitatie ervan, wenst de gemeente Berlaar – rekening houdende met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur – een marktraadpleging te organiseren.
Daartoe heeft de gemeente Berlaar de volgende ontwerpdocumenten opgesteld: een ontwerp van leidraad inzake de vestiging van een recht van erfpacht onder voorwaarden voor de (her)ontwikkeling en exploitatie van de onroerende goederen te Liersesteenweg 350 Berlaar, inclusief bijlagen.
Na publicatie van de leidraad inzake de vestiging van een recht van erfpacht onder voorwaarden voor de (her)ontwikkeling en exploitatie van de onroerende goederen te Liersesteenweg 350 Berlaar, met de bijhorende bijlagen, kunnen de kandidaat-erfpachter een voorstel indienen. De voorstellen van de kandidaat-erfpachters die voldoen aan de minimale eisen tot deelneming worden door de gemeente Berlaar beoordeeld op basis van twee beoordelingscriteria:
De kandidaat-erfpachter die, voor de vestiging van het recht van erfpacht onder voorwaarden op de onroerende goederen met het oog op de (her)ontwikkeling en exploitatie ervan zoals omschreven in de leidraad, het meest voordelige voorstel indient, kan – desgevallend na onderhandelingen – worden aangeduid als begunstigde (erfpachter) door de gemeente Berlaar.
Bepalingen van Boek 3 "Goederen" van het nieuwe Burgerlijk Wetboek, die van toepassing zijn op de vestiging en de modaliteiten van het recht van erfpacht onder voorwaarden ;
De beginselen van behoorlijk bestuur meer bepaald het principe van transparantie, het gelijkheidsbeginsel en de vrije mededinging
De gemeenteraad keurt het ontwerp van de leidraad inzake de vestiging van een recht van erfpacht onder voorwaarden voor de (her)ontwikkeling en exploitatie van de onroerende goederen te Liersesteenweg 350 Berlaar (inclusief bijlagen) goed.
Het ontwerp van de leidraad maakt samen met haar bijlagen deel uit van dit besluit.
De gemeenteraad gaat akkoord om het ontwerp van de leidraad inzake de vestiging van een recht van erfpacht onder voorwaarden voor de (her)ontwikkeling en exploitatie van de onroerende goederen te Liersesteenweg 350 Berlaar (inclusief bijlagen) te publiceren op de website van de gemeente en via de digitale infoborden van de gemeenten
De selectie van de kandidaat-erfpachter zal gebeuren aan de hand van een beoordeling van de voorstellen die voldoen aan de minimale eisen tot deelname aan volgende beoordelingscriteria:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd tot uitvoering van de verdere toewijzingsprocedure, met dien verstande dat de erfpachtovereenkomst nog dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Op 18 november 2014 ondertekende de gemeente Berlaar reeds het Burgemeestersconvenant 2020.
Op de gemeenteraad van 23 april 2019 besliste de gemeente Berlaar om daarop eveneens Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen en daarmee haar inspanningen verder te zetten.
Met de ondertekening van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie werken we aan volgende engagementen:
- de uitstoot van CO² (en eventueel van andere broeikasgassen) op haar grondgebied tegen 2030 met ten minste 40% terug te dringen, met name door een betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen;
- haar veerkracht te verhogen door zich aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering;
- een emissieberekening (CO²-nulmeting) en een beoordeling van de risico's van en de kwetsbaarheid voor klimaatverandering uit te voeren als uitgangspunten voor het gezamenlijk actieplan;
- het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan binnen twee jaar na de formele ondertekening van het Burgemeestersconvenant in te dienen;
- de nodige middelen in te zetten om de vereiste acties te kunnen ondernemen;
- het maatschappelijk middenveld op het grondgebied actief te betrekken bij het opstellen van het klimaatactieplan;
- minstens elke twee jaar na de indiening van het gezamenlijk actieplan te rapporteren over de geboekte vooruitgang, met het oog op evaluatie, monitoring en verificatie.
Om dit lokaal klimaatverhaal vorm te geven, werken we nauw samen met Igemo.
Igemo zorgt voor:
1) Regisseur voor het lokaal klimaatverhaal: samenbrengen van de juiste partners, draagvlak uitbouwen, acties opvolgen, ondersteunen van de gemeentelijke diensten,...
2) Oprichting en begeleiden van een taskforce voor de gemeente met de lokale stakeholders vanuit de burgers, academische wereld, industrie/bedrijven en ngo’s. De taskforce brengt ons in verbinding met de juiste partners in onze gemeente. De taskforce geeft doelgroepen inspraak in het klimaatverhaal maar neemt zelf ook verantwoordelijkheid op.
3) Opmaak van het nieuwe klimaatactieplan i.s.m. provincie Antwerpen. Dit klimaatactieplan wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring. Daarna zal dit nog aan Europa voorgelegd worden ter goedkeuring en zullen de nodige rapporteringen uitgevoerd worden. .
4) Opmaak van communicatietool om lokale projecten, initiatieven in beeld te brengen. De tool visualiseert alle lokale klimaatinspanningen. Zo kunnen burgers vooruitgang zien en zelf hun steentje bijdragen. De tool wordt ontwikkeling in nauw overleg met de gemeente en wordt ingepast in de communicatiemiddelen van de gemeente.
De college van burgemeester en schepenen keurt het bijgevoegde energie - en klimaatplan van het lokaal bestuur Berlaar goed.
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Igemo.
Op 26 juni 2020 werd Stichting Kempens Landschap erkend als stichting van openbaar nut, waarna alle personeelsleden, alle activa en passiva en alle rechten en plichten van de vzw Kempens Landschap (ondernemingsnummer: 0463.095.123) werden overgenomen;
De Stichting Kempens Landschap heeft navolgend belangeloos doel, ten dienste van de gemeenschap: “de verwerving, bescherming, valorisatie en het gebeurlijk herstel van monumenten, architecturale gehelen en landschappen, het leefmilieu, onroerend erfgoed en natuur- en cultuurpatrimonium in de provincie Antwerpen en inzonderheid de instandhouding, het herstel en beheer en de ontsluiting van beschermde goederen in haar bezit of haar beheer. De Stichting neemt een voorbeeldrol op inzake onroerenderfgoedzorg en draagt bij aan het vergroten van het draagvlak.”;
Deze samenwerkingsovereenkomst herbevestigt de voormalige pijlers en werkingsprincipes van- en tussen Kempens Landschap en het lokale bestuur, weliswaar rekening houdend met de nieuwe rechtsvorm als stichting voor openbaar nut.
Deze samenwerkingsovereenkomst wordt door de partijen aangegaan voor onbepaalde duur en is inherent verbonden aan het lidmaatschap bij stichting Kempens Landschap. De samenwerkingsovereenkomst zal opnieuw ter bevestiging worden voorgelegd in het jaar na de gemeenteraadsverkiezingen.
De samenwerkingsovereenkomst in bijlage tussen de stichting Kempisch Landschap en het gemeentebestuur wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad geeft machtiging aan algemeen directeur en burgemeester tot het ondertekenen van deze overeenkomst.
De gemeente Berlaar is vennoot van IGEMO, intergemeentelijk samenwerkingsverband met de rechtsvorm van een dienstverlenende vereniging.
De verlenging van de deelname aan IGEMO is geagendeerd op de bijzondere algemene vergadering van IGEMO van 23 april 2021. De huidige statutaire duurtijd van IGEMO eindigt op 26 april 2021. Naar aanleiding van de verlenging van de vereniging heeft IGEMO een "verlengingsnota" opgemaakt zoals in bijlage. Deze nota vormt een leidraad voor de besluitvorming.
IGEMO is de voorbije decennia geëvalueerd van een intercommunale die in hoofdzaak afvalbeheer voor haar rekening nam, tot een intercommunale voor streekontwikkeling in de ware betekenis van het woord. De dienstverlening van IGEMO bestrijkt een veelheid aan beleidsdomeinen, zowel de grond- als persoonsgebonden materies.
De statuten van IGEMO, zoals laatst gewijzigd bij besluit van de buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2019.
Artikel 6 van voormelde statuten van IGEMO, volgens welk bij besluit van de algemene vergadering van 26 april 2003 de duur van de vereniging werd verlengd met achttien jaar, hetzij tot 26 april 2021.
Artikel 423, 1e lid van decreet lokaal bestuur, volgens welk de statutair bepaalde duur van een dienstverlenende vereniging kan verlengd worden voor een termijn die niet langer mag zijn dan 18 jaar.
Op basis van artikel 423, 2e lid van decreet lokaal bestuur, besliste de laatste algemene vergadering vóór het verstrijken van de statutair bepaalde duur tot verlenging op verzoek van de gewone meerderheid van het totaal aantal deelnemers (7 van 13) en op voorwaarde dat het verzoek gedragen wordt door een drie-vierde meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten (9 van 12). De algemene vergadering beslist tot de verlenging met een drie-vierde meerderheid van het aantal stemmen.
Overeenkomstig art. 423, 3de lid van het decreet lokaal bestuur beslissen de bevoegde raden van de vennoten over het verzoek tot verlenging; dat de raadsbeslissingen die daartoe worden genomen bij het verslag van de algemene vergadering moeten worden gevoegd.
Overeenkomstig art. 423, laatste lid van het decreet lokaal bestuur wordt geacht een deelnemer verder deel uit te maken van de dienstverlenende vereniging wanneer hij nalaat over de verlenging te beslissen of zijn beslissing niet tijdig – d.w.z. vóór datum van de algemene vergadering - meedeelt aan IGEMO.
De raad van bestuur van IGEMO heeft de algemene vergadering samengeroepen op vrijdag 23 april 2021 om over de verlenging van de duurtijd van IGEMO te beslissen.
De gemeente Berlaar is sedert 27 november 1978 vennoot van IGEMO en thans houder is van 2.403 A-aandelen.
De gemeente Berlaar participeert in haar hoedanigheid van A-aandeelhouder aan zowel de werkvorm ‘dienstverlenende vereniging’ als de werkvorm ‘regionaal samenwerkingsverband voor streekbeleid en -ontwikkeling’.
De gemeente Berlaar maakt ingevolge het besluit van de Vlaamse regering d.d. 12 maart 2021 deel uit van de referentieregio Rivierenland.
Het werkingsgebied van IGEMO valt op dit moment samen met de referentieregio Rivierenland.
Het besluit van de Vlaamse regering bepaalt dat – voor bestaande intergemeentelijke samenwerkingsverbanden – de gemeenten zich uiterlijk op 1 januari 2031 moeten aligneren met de referentieregio.
Indien de Vlaamse regering in de toekomst alsnog anderszins zou beslissen omtrent de afbakening van de referentieregio’s, dit – op basis van de voormelde beslissing – nog steeds betekent dat de gemeenten zich uiterlijk op 1 januari 2031 moet aligneren.
Overwegende dat momenteel een initiatief tot wijziging van het decreet over lokaal bestuur ter besluitvorming door het Vlaamse parlement voorligt, waarbij de tussentijdse uittreding in functie van afstemming op de referentieregio mogelijk zal worden gemaakt.
De gemeente Berlaar verzoekt de algemene vergadering van IGEMO om de statutaire bestaansduur van IGEMO te verlengen met een duurtijd van 18 jaar.
Tijdens de duur van de beheersovereenkomst, kunnen in onderling overleg en mits inachtname van een overgangsperiode, bepaalde diensten opnieuw uit de overeenkomst gehaald worden of kan de overeenkomst beëindigd worden.
Naar aanleiding van de referentieregio's en de keuze die de gemeente hierin maakt, kan de overeenkomst te allen tijde opgezegd worden.
Op basis van mogelijke wijzigingen in de afbakening van de referentieregio’s wordt na aanpassing van het decreet over lokaal bestuur, tussentijdse uittreding mogelijk in functie van het afstemmen van de referentieregio’s.
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de intergemeentelijke vereniging IGEMO.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 verschenen op 15 februari 2018 in het Belgisch Staatsblad;
Overwegend dat de Intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het gewest Mechelen en Omgeving, afgekort IGEMO, werd opgericht op 2 juni 1973;
Overwegende dat de laatste verlenging van de Intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het gewest Mechelen en Omgeving plaatsvond op 26 april 2003 voor een periode van 18 jaar en de verlenging bijgevolg dient te gebeuren voor 26 april 2021;
Gelet op artikel 423 van het decreet lokaal bestuur die bepaalt onder welke voorwaarden de verlenging van de dienstverlenende verenging kan plaatsvinden;
Overwegende dat ingevolge artikel 432 van het decreet lokaal bestuur, de agenda van de algemene vergadering door de vennoten moet worden voorgelegd aan hun respectieve raden;
Gelet op de statuten van de intergemeentelijke vereniging IGEMO, vastgesteld door de algemene vergadering op 2 juni 1973, zoals gewijzigd op 19 juni 1978, 26 mei 1981, 24 juni 1988, 3 mei 1991, 29 oktober 1993, 26 maart 1999, 29 juni 2001, 21 juni 2002, 26 april 2003, 5 december 2003, 25 juni 2004, 22 juni 2007, 26 juni 2009, 28 juni 2013, 20 juni 2014, 9 december 2016, 15 december 2017, 14 december 2018 en 28 juni 2019;
Gelet op de agenda van de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IGEMO op 23 april 2021:
Gelet op de voorstellen betreffende de agendapunten van de algemene vergadering van 23 april 2021, zoals geformuleerd door de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IGEMO in vergadering van 11 december 2020.
Overwegende dat de wijziging van artikel 1 en artikel 10 van de statuten van IGEMO afhankelijk is van de besluitvorming van vennoten omtrent het verzoek tot verlenging van de duurtijd van IGEMO; dat desgevallend de wijziging de schrapping van vennoten en hun aandeel tot voorwerp heeft;
Overwegende dat de wijziging van artikel 6 van de statuten van IGEMO het evident gevolg is van desgevallend de beslissing van de algemene vergadering om de duurtijd van IGEMO te verlengen met 18 jaar, zijnde tot 23 april 2039;
Overwegende dat de wijziging van artikel 13 van de statuten van IGEMO betrekking heeft op de wijze van vaststelling van de statutaire werkingsbijdrage voor C-aandeelhouders, zijnde andere intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de door de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IGEMO voorgestelde wijziging der statuten, waarover de algemene vergadering van de intergemeentelijke IGEMO zal beraadslagen en beslissen op 23 april 2021.
De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 23 april 2021 van de intergemeentelijke vereniging IGEMO het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de intergemeentelijke verenigingen IGEMO.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 29 maart 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek die op 18 juni 2021 plaatsheeft in Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente overgemaakt op 25 maart 2021. Deze worden als bijlage toegevoegd aan dit punt.
Vanwege het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, staat het op heden niet vasts onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 18 juni 2021:
8.1 Actualisering van het register van de deelnemers
8.2 Definitieve creatie aandelen Apt n.a.v. kapitaalverhoging Publi-T.
in geval van schriftelijke algemene vergadering
De gemeenteraad van gemeente Berlaar verleent zijn akkoord over elk van de voorliggende agendapunten. Dit geeft het standpunt van de gemeente weer, en dient in geval van een schriftelijke algemene vergadering als een bindend akkoord te worden beschouwd en dat opgenomen zal worden in een overzichtslijst ‘houdende ontvangen inhoudelijke goedkeuringen van de deelnemers’ die gevoegd zal worden bij de notulen van bovenvermelde Algemene Vergadering en waarbij de individuele gemeenteraadsbeslissingen via het digitaal loket zullen overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
in geval van een fysieke algemene vergadering
De gemeenteraad van gemeente Berlaar draagt de vertegenwoordiger van de gemeente Berlaar die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 18 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 en 2 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervaan aan de opdrachthoudene vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De site Doelvelden is gelegen in de Welvaartstraat 101, te 2590 Berlaar.
De sportterreinen worden aan noordwestzijde omsloten door woonlint. Ten zuiden van de site bevindt zich de oude spoorwegbedding die deel uitmaakt van het militair domein. De oostzijde wordt begrensd door de spoorwegas.
Het gebied bestaat uit 3 volwaardige voetbalvelden, 1 klein oefenveld, groenbuffer, kantine met tribune, 2 loketten ticketverkoop, buitentribunes, een ruime parking en een hondenschool (Dakota) met clubhuis.
De overige faciliteiten worden gebruikt door en verhuurd aan voetbalvereniging Jong Rita – Lyra Lierse Berlaar.
De gemeente Berlaar wenst haar sportinfrastructuur op een kwaliteitsvolle manier te kunnen blijven aanbieden aan haar inwoners en verenigingen.
In de periode 2016-2018 liet de gemeente Berlaar een studie (Masterplan Sport) opmaken die de doorlichting van de mogelijkheden m.b.t. infrastructuur en beschikbare ruimte ter hoogte van de bestaande gemeentelijke sport-accommodaties bestudeerde.
In dit dossier wordt de gemeente juridisch ondersteund door het advocatenkantoor Rasschaert Advocaten.
Op technisch vlak werd Sweco aangesteld om de gemeente te ondersteunen voor alle technische aspecten van dit project.
Op basis van een uitgebreid onderzoek, en op advies van Rasschaert Advocaten en Sweco, wenst de gemeente Berlaar over te gaan tot de realisatie van een nieuw sportcomplex inclusief omgevingswerken op de site Doelvelden via een DBm formule (waarbij DBm staat voor Design, Build en maintenance, of vertaald ontwerp, bouw en technisch onderhoud).
Het bestuur opteert er voor een DBm-opdracht op de markt te plaatsen daarbij gebruik makend van de mededingingsprocedure met onderhandeling (Europese en Belgische publicatie) op basis van artikel 38, §1, 1°, b) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten. Dit omdat de uit te voeren werken tevens ontwerp – of innovatieve oplossingen bevatten. Daarenboven geldt dat de opdracht niet gegund kan worden zonder voorafgaandelijke onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s (op grond van artikel 38, §1, 1° c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten). Het geïntegreerd contract dat tot stand zal worden gebracht zal het voorwerp dienen te zijn van onderhandelingen tussen partijen waarna de precieze rechten en plichten van elk der partijen worden vastgelegd en de risico’s juist worden gealloceerd.
Als eerste fase in deze procedure diende een aankondiging van de opdracht te worden gepubliceerd en kon men zich kandidaat stellen voor de opdracht middels een aanvraag tot deelneming. Hiervoor werd een selectieleidraad opgemaakt en goedgekeurd door de gemeenteraad.
Aan de hand van de publicatie van dit document richt de gemeente zich tot consortia die geïnteresseerd zijn om dit project te realiseren. Na een toetsing van deze consortia aan de vooropgestelde selectiecriteria zullen de weerhouden kandidaten in een tweede fase een gunningsleidraad bekomen aan de hand waarvan ze dan een offerte kunnen indienen.
Er werden inmiddels vijf aanvragen tot deelneming ingediend. De beoordeling van deze aanvragen tot deelneming is nog lopende.
De gunningsleidraad wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van Berlaar.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid art. 41.10°;
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;
De Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (B.S. 14 juli 2016);
De Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten (B.S. 21 juni 2013;
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren (B.S. 9 mei 2017) - "K.B. van 18 april 2017";
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken (B.S. 14 februari 2013).
Goedkeuring wordt verleend aan de voorgestelde gunningsleidraad voor de opdracht "Het ontwerp, de bouw en het technisch onderhoud van een gemeentelijke sporthal in Berlaar" die wordt geplaatst middels de organisatie van een mededingingsprocedure met onderhandeling op basis van artikel 38, §1, 1°, b) en c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Er wordt door de gemeente Berlaar een ‘apparaat’, in casu een ipad, ter beschikking gesteld van de raadsleden (gemeenteraad / RMW). Er wordt daarbij een onderscheid gemaakt tussen de raadsleden en de raadsleden-bestuurders. Dit hoeft geen probleem te zijn.
Er stelt zich wel een probleem wanneer wordt vastgesteld dat:
Die zaken doen/deden zich voor.
Vraag is dan ook: zal het gemeentebestuur er in de toekomst van uit gaan dat de raadsleden voor het bijwonen van ‘vergaderingen op afstand’ (van welke aard dan ook) per definitie gebruik maken van het elektronische apparaat dat door de gemeente ter beschikking is gesteld en de dienstverlening daar op afstemmen ?
Schepen Willy Beullens antwoordt:
De toestellen van raadsleden en collegeleden zijn exact hetzelfde, met als enig verschil dat schepenen een toetsenbord en pencil erbij hebben gekregen én de mogelijkheid om via een simkaartje te werken op 4G. Het toestel van Willy Beullens is een ander omdat dit eind 2020 werd aangekocht.
Softwarematig zijn de toestellen identiek.
Wat wel verschillend is, is de kwaliteit van verbinding van thuis uit. Maar dit ligt buiten onze mogelijkheden voor ondersteuning. Hiervoor ben je aangewezen op de leverancier van de dienstverlening van je thuisverbinding of verbinding van de betreffende locatie (Telenet, Proximus, Scarlet, …).
di 20/04/2021 - 15:13Audit Vlaanderen voerde in 2018 een eerste controle-audit uit op vlak van cyberveiligheid. Deze werd vervolgd in 2020 bij zes lokale besturen. Hierdoor moet het eindverslag enigszins genuanceerd worden, maar de conclusies liggen in dezelfde lijn als bij de audit 2018 en zijn daarom toch waardevol. De belangrijkste conclusie is dat de lokale besturen nog steeds bijkomende inspanningen moeten leveren om de risico’s voor informatiebeveiliging voldoende te beheersen. Concreet blijven de meeste lokale besturen dus kwetsbaar voor hackers.
Omdat de cyberveiligheid van de lokale besturen belangrijk is, biedt Audit Vlaanderen de mogelijkheid om een basisaudit te laten uitvoeren die de belangrijkste potentiële kwetsbaarheden op vlak van cyberveiligheid detecteert. Een dergelijke audit wordt voor 2/3 gefinancierd door de Vlaamse overheid. De kostprijs voor het eigen bestuur valt dus zeer goed mee. Deze regeling geldt nog tot 31 december 2021.
Daarom volgende vragen:
Schepen Willy Beullens antwoordt:
Werd Berlaar al slachtoffer van hacking ?
Ja, er zijn 11 mensen binnen de organisatie waarvan het paswoord en mogelijk ook andere gegevens terecht zijn gekomen in de verkeerde handen. Daarnaast is berlaar.eu gebruikt geweest om gericht te spoofen. Intussen is de registratie op berlaar.eu terug verwijderd.
Indien ja, welke stappen werden ondernomen om de cyberveiligheid te verbeteren ?
Inschakelen van Microsoft Defender en Multi-Factor Authenticatie op Microsoft 365. Alle interne toestellen en deze voor thuiswerk zijn geregistreerd op Microsoft Azure.
Als er aangemeld wordt op een ongekend toestel en/of op een ongekende locatie of netwerk, wordt er meteen gevraagd om via de alternatieve manieren aan te melden; via de microsoft authenticator-app, via sms of via automatische telefoonoproep.
We zijn van een veiligheidsscore van 11% geëvolueerd naar een veiligheidsscore van 40,4% door de implementatie van de extra maatregelen. Er is nog werk aan de winkel, maar qua meldingen gaat het ook de juiste richting uit.
De score kan nog verbeterd worden door verdere analyse op zwakke paswoorden, niet gebruiken van onveilige toegangen. Sommige van die toegangen zijn ons opgelegd door hogere instanties zoals provincie Antwerpen dat ons verplicht om verbinding te maken via een gratis google-account, de Vlaamse Overheid die ons vraagt om bepaalde bestanden op te laden via onveilige Russische freeware, … Deze problemen hebben we op een creatieve manier omzeild.
De score wordt ook beïnvloed door gebruik van onveilige websites van onze leveranciers en hogere instanties die gebruik maken van verouderde technologie; deze problemen zijn gekend, maar daar is voorlopig geen oplossing voor.
Indien nee, is de huidige cyberveiligheid nog afdoende ?
Het vorige systeem detecteerde 2 à 3 abnormale dingen per jaar, wat verdacht weinig is. Bij overschakeling naar het nieuwe systeem hadden we gemiddeld 500 meldingen per dag. Na finetuning van het systeem zitten we momenteel aan een 60-tal meldingen per dag. Gaande van dubieuze mails tot openen van verdachte url’s.
Hoe wordt deze geactualiseerd ?
Door het feit dat we gebruik maken van Cloud-toepassingen via Microsoft 365, worden deze ook via de Cloud geactualiseerd.
Via Intune is het nu mogelijk om toegangen meteen te blokkeren voor gebruikers of toestellen, in geval van misbruik of diefstal. Bijkomend kan Kris Banken nu software distribueren van thuis uit naar alle gebruikers en zijn on-site interventies minder noodzakelijk.
Heeft Berlaar al een basisaudit cyberveiligheid laten uitvoeren ? Indien ja, welke conclusies kwamen hieruit naar voor ? Indien nee, zal onze gemeente gebruik maken van de cofinanciering door de Vlaamse overheid en alsnog zo’n audit laten uitvoeren ?
De gemeente heeft een basisaudit laten uitvoeren in augustus 2020.
Conclusies:
Schematische voorstelling van problemen: zie bijlage.
Idealiter zouden we ook een systeem voor paswoordkluizen moeten vinden voor de gebruikers om op een veiligere manier met paswoorden te kunnen omgaan. Hier is in eerste instantie Keepass voor voorgesteld, maar dit blijkt niet gebruiksvriendelijk genoeg te zijn om organisatiebreed uit te rollen. Hiervoor wordt nog een oplossing gezocht.
di 20/04/2021 - 15:20Verschillende gemeenten geven hun werknemers de mogelijkheid een opleiding te volgen hoe ze correct moeten reageren in geval van brand. Snel en efficiënt handelen bij een beginnende brand kan niet alleen het patrimonium vrijwaren van materiële schade, maar vooral levens redden.
Graag had de Vlaams-Belangfractie een antwoord op volgende vragen:
Burgemeester Walter Horemans antwoordt:
De opleiding blusmiddelen werd voor het laatst gegevens in 2011.
Daar waar de opleiding vroeger kon gegeven worden door de “gemeentelijke” brandweer heeft zich dit in de jaren wat gewijzigd. De brandweer legt hier geen prioriteit meer mede door de vergunningplicht bij het maken van openvuur en blussen. Er bestaan gespecialiseerde firma’s die deze opleidingen aanbieden met bv blusbussen.
De Gemeenschappelijke interne preventiedienst IGEMO is momenteel bezig met een prijsvraag bij verschillende opleidingsverstrekkers voor een opleiding kleine blusmiddelen. De bedoeling is dat ze dit dan gezamenlijk kunnen aanbieden aan de aangesloten besturen en zo een interessantere prijsstelling kunnen bieden. Sowieso zal dit iets zijn dat naar het najaar zal verplaatst worden in de hoop dat de corona maatregelen wat soepeler zijn inzake aanwezigheid van personeel.
Momenteel kan vanuit de preventiedienst wel het theoretische luik voorzien worden aangaande brand en evacuatie. Verder zal er na de vakantieperiode, wederom bij versoepeling maatregelen aangaande aanwezigheid personeel, ingezet worden op evacuatieoefeningen per locatie.
Het hebben van een “blusploeg” per locatie is geen verplichting wat niet wegneemt dat het een meerwaarde kan zijn, zeker bij beginnende brandhaarden. Belangrijk is dat er ingezet kan worden naar evacuatie en melding (met evacuatie Stuarts) zoals dit nu reeds gebeurd.
di 20/04/2021 - 15:21Een ontmoetingsplek waar wie rouwt om een kind welkom is om verhalen te delen, troost te vinden en herinneringen te koesteren ? Een plek waar ouders, grootouders, familie en vrienden terecht kunnen met vragen over rouwen om een kind of om er op een laagdrempelige manier kennis te maken met de vele vraagstukken die daaraan verbonden zijn. Dat is een ‘koesterhuis’.
De ‘koesterhuizen’ zijn een initiatief van vzw Berrefonds dat ontstond als een kleinschalig burgerinitiatief van ouders die een kind verloren. Zij wilden daarmee aantonen dat er binnen het professionele zorgveld, maar ook in de hele maatschappij, nood is aan meer aandacht voor rouw na het verlies van een kind.
Initiatieven als een ‘koesterhuis’ verdienen niet alleen veel algemene bekendheid, maar ook en vooral navolging. Een plek voor wie dergelijk lot overkomt, waar herinneringen en ervaringen gedeeld kunnen worden, zou in elke regio aanwezig moeten zijn.
Daarom volgende vragen:
Graag dan ook een stand van zaken omtrent de inrichting van het reeds anderhalf jaar geleden door deze raad goedgekeurde initiatief om een sterrenweide in te richten op de begraafplaats Hemelshoek. De Vlaams-Belangfractie vernam recent dat er door het gemeentebestuur nog geen enkel initiatief zou zijn genomen om deze beslissing uit te voeren. Alleszins is er op het kerkhof nog niets te zien dat op een uitvoering wijst …
Schepen Suzy Put antwoordt:
Een koesterhuis is een warme ontmoetingsplek voor gezinnen die een kindje hebben verloren. Hier worden verhalen gedeeld, gekoesterd en troost gevonden. Deze huizen zijn opgericht door de vzw Berrefonds. Antwerpen is voor Berlaar het meest voor de hand liggend. Hetgeen absoluut haalbaar is wat de toegankelijkheid betreft. Niet onbelangrijk is ook dat de meeste ziekenhuizen deze getroffen gezinnen met de vzw Berrefonds sowieso in contact brengt.
Als gemeente hebben we een onrechtstreekse samenwerking met deze organisatie om onze gezinnen ten gepaste tijden te ondersteunen. Dit via het agentschap Opgroeien en de gezinsbond.
Beiden hebben contacten met het Berrefonds en zijn partners van de huizen van het kind. Maar deze ontmoetingsplekken nog meer in de verf zetten kan alleen maar ten goede komen aan hen die het broodnodig hebben.
Daarom stel ik voor om dit item te agenderen op een overlegmoment van het huis van het kind. Misschien onwetend maar ik wil het wel even aanstippen dat de gemeentelijke bib over een aantal zeer interessante boeken beschikt voor de getroffenen en hun lotgenoten. Tevens is het Berrefonds voor onze jongen gezinnen in Berlaar echt geen onbekende. Dit is al gebleken in het verleden.
Wat de begraafplaats betreft?
Er komt een bestemmingswijziging van perk 1.
Perk 2 is nog steeds voorzien van een foetusparkje waar deze al jaren welkom zijn. Maar echter een opwaardering dient te krijgen.
Vandaar dat de voorgestelde sterrenweide of -boom mee zou worden opgenomen bij de heraanleg van het kerkhof op de Hemelshoek.
di 20/04/2021 - 15:22We kunnen en mogen het niet ontkennen. Het is hoog tijd dat de beleidsvoerders op elk niveau, maar ook de burgers zelf, gaan beseffen hoe belangrijk de natuur is voor onze toekomst, en vooral voor de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen. We keken eens in de ‘Databank Ondergrond Vlaanderen’ dov.vlaanderen.be en onze conclusie is dat er nu echt wel dringend moet ingegrepen worden door het gemeentebestuur zelf. Mogelijk is het maar wat beperkt spierballengerol, maar de stad Lier stelde toch al een goed voorbeeld met het verplicht ontharden van de voortuintjes in de Boomlaarstraat.
In de gemeenteraad van januari 2017 al waren wij niet onder de indruk van Schauvliege’s betonstop en we vroegen toen om burgers te sensibiliseren om betonnen opritten en terrassen vrijwillig te vervangen door waterdoorlatend materiaal. We vroegen ook om die mensen van goede wil hierbij financieel te ondersteunen. Wij vragen dat nu opnieuw met iets meer hoogdringendheid. Een goed idee is misschien om in die gevallen gemeentearbeiders in te schakelen. Zij hebben hun vakmanschap al meermaals bewezen tijdens het her-aanleggen van fiets- en voetpaden. Na wat gehaper 4 jaar geleden kwam er een week na die gemeenteraad toch al een beetje goed nieuws. De verantwoordelijke schepen destijds liet in de pers weten dat hij toch misschien een mogelijkheid zag om hiervoor gelden vrij te maken. Ook de burgemeester stelde dat er voortaan strenger zou gecontroleerd worden. “Er is iemand binnen de intercommunale aangeworven voor toezicht en handhaving die zou gaan controleren en overtredingen beteugelen” waren letterlijk zijn woorden in de pers.
-Wat is hier van geworden?
4 jaar na datum. Met welke frequentie werd er gecontroleerd?
Hoeveel werd er beteugeld?
Is het geen hoog tijd om effectief een sanctionerende ambtenaar aan te stellen die dan constant alle gerelateerde problemen opvolgt, meldt en registreert? Die dan ook het onwettig kappen van bomen bewaakt en de compenserende heraanplantingen begeleidt? Het klopt dat het gemeentebestuur haar portemonnaie moet beheren als een goede huismoeder, maar wees niet vrekkig. Niet besparen op natuur aub. Een vaste medewerker die alleen instaat voor deze zaken is een prima investering voor een gezonde toekomst voor Berlaar.
Hemelwaterplan en stand van zaken rioleringsgraad
Mogen wij dan in dezelfde context ook hier naar informeren?
Rioleringsgraad
Hemelwaterplan
Schepen Willy Beullens antwoordt:
-Wat is hiervan geworden?
Momenteel lopen er gesprekken met innovatiesteunpunt rond een communicatie/sensibiliseringsactie om onze inwoners te informeren rond de verplichtingen in het kader van verharding en hen opnieuw de meerwaarde te leren van groen in de voortuin. De campagne zal zich voornamelijk richten op het vergroenen van voortuinen en hoe mensen met eenvoudige ingrepen hun voortuin onderhoudsvriendelijk kunnen aanleggen (we denken eventueel aan samen aankopen, advies van landschapsarchitecten,…)… de juiste ondersteuning. We moeten eerst inzetten op informeren. Gezien de beperkte ruimte binnen de eigen diensten zullen we hier beroep doen op een externe organisatie die ervaring heeft in deze problematiek.
Een gemeentelijke subsidie voor het ontharden heeft ook al een aantal maal op tafel gelegen, echter moeten we hier de kanttekening maken dat we dan middelen vrijmaken voor mensen die in het verleden tegen de regels zijn ingegaan. Uit de evaluatie van dergelijke subsidies heeft VVOG ook kunnen concluderen dat deze middelen worden ingezet bij mensen die zo is zo plannen hadden om de verharding te verwijderen en dus niet stimulerend werken…
We geven prioriteit aan communicatie en ondersteuning bij het uitwerken van een groenere voortuin.
4 jaar na datum. Met welke frequentie werd er gecontroleerd?
Er zijn geen proactieve controles gepland, de onvergunde verhardingen staan als gemeentelijke prioriteit in het actieplan 2021 van de IGOHC. Dus de dossiers die bij ons komen, worden prioritair behandeld.
Hoeveel werd er beteugeld?
Balans na 2 à 3 jaar intensief “onthardingsbeleid”:
- uitbraak van 7 verharde voortuinen
-stillegging van de werken: ca 10 tuinen
- sensibilisatie acties: 3x in infoblad gemeente, 1x reportage TV kempen
- bij telefonische vraag naar bijgebouwen in de tuin of opritten vermelden dat de gemeente hard inzet op ontharden en vergroenen
Is het geen hoog tijd om effectief een sanctionerende ambtenaar aan te stellen die dan constant alle gerelateerde problemen opvolgt, meldt en registreert? Die dan ook het onwettig kappen van bomen bewaakt en de compenserende heraanplantingen begeleidt? Het klopt dat het gemeentebestuur haar portemonnaie moet beheren als een goede huismoeder, maar wees niet vrekkig. Niet besparen op natuur aub. Een vaste medewerker die alleen instaat voor deze zaken is een prima investering voor een gezonde toekomst voor Berlaar.
Handhaving is een zeer arbeidsintensief verhaal, hier is ook samenwerking met verschillende actoren (IGEMO, politie, ANB, VMM,…) van groot belang. Momenteel worden er al middelen voorzien voor de werking van IGOHC (intergemeentelijke omgevingshandhavingscel), maar gezien de ruime context van omgevingshandhaving (milieu & stedenbouw) kunnen enkel klachten verder worden opgevolgd en worden er geen proactieve controles uitgevoerd.
Momenteel zijn alle kapvergunningen in kaart gebracht en zal er een gerichte controle worden opgezet i.k.v. de compensatie.
Hemelwaterplan en stand van zaken rioleringsgraad
Mogen wij dan in dezelfde context ook hier naar informeren?
Rioleringsgraad
De Europese richtlijn stelt dat alle waterlopen een goede ecologische toestand bereikt moeten hebben tegen 2027. (dit gaat verder dan enkel rioleringsgraad) Deze doelstelling is echter niet haalbaar, zowel om budgettaire redenen als om organisatorische redenen: zowel gemeenten, rioolbeheerders, studiebureaus als aannemers kunnen onmogelijk zoveel projecten op zo’n korte tijd in uitvoering brengen.
Binnen het nieuwe stroomgebiedbeheerplan 3 ,dat in opmaak is, zijn er per waterlichaam nieuwe reductiedoelstellingen opgesteld. De waterlopen worden hierbij ingedeeld in verschillende klasse,, waaraan verschillende deadlines worden gekoppeld voor het behalen van de goede ecologische toestand. De gemeente Berlaar valt binnen het aandachtsgebied van de Getijdenetes.
Er zal maximaal aan gewerkt worden om de nieuwe doelstellingen per waterlooplichaam te realiseren, maar ook deze doelstelling is vermoedelijk niet haalbaar binnen de gemeente Berlaar.
Enkele concrete cijfers:
Er lopen geen handhavingsdossiers of concrete klachtendossiers rond vuilwater.
=> Hiermee zijn bijna alle IBA’s met prioriteiten 1 en 2 aangelegd of lopende.
Hemelwaterplan
Het hemelwaterplan wordt opgemaakt in opdracht van onze rioolbeheerder PIDPA, zij dienen deze plannen op te maken voor alle gemeenten binnen hun werkingsgebied. Gemeenten met veel waterproblematiek in harde bestemmingen hebben hierbij voorrang gekregen. In Berlaar blijft dit beperkt tot enkel locaties en verder het landbouwgebied. Een groot voordeel om nu met de hemelwaterplannen te starten is dat we de visie kunnen uitbreiden naar een hemelwater en droogteplan waardoor we in de toekomst aanspraak kunnen maken op subsidies binnen de Blue Deal.
In nieuwe verkavelingen/ontwikkelingen en bij de heraanleg wordt steeds in eerste instantie geopteerd voor bovengrondse opvang van hemelwater d.m.v. wadi’s en bufferbekkens. Ook wordt er gezocht naar mogelijkheden voor extra regenwateropvang en hergebruik. In alle rioleringsdossiers wordt de code van goede praktijk rioleringen gevolgd. Hierin worden minimale eisen gesteld aan het regenwatersysteem om in te zetten op buffering en infiltratie. Dit gebeurt bij voorkeur via wadi’s, grachten of bufferbekkens of kan in ondergrondse (infiltrerende) systemen voorzien worden. Grondwaterpeilmetingen en infiltratietesten helpen om de juiste keuzes te maken.
Momenteel is het basishemelwaterplan in opmaak en wordt een visie opgemaakt i.k.v. waterbuffering en wordt er gezocht naar opportuniteiten/kansen, er is momenteel geen concreet project voorzien voor Alflaar/Gestelbeek. Een digitale infovergadering rond de eerste visievorming i.k.v. hemelwaterplan is voorzien voor dinsdag 11mei om 20.00u we nodigen jullie allen uit om hier actief aan deel te nemen.
PIDPA is aangeduid als rioolbeheerder. Pidpa is intussen actief in 41 gemeenten als rioolbeheerder en heeft op regelmatige basis contact met Vlaanderen en de minister. In de stroomgebiedbeheerplannen zijn/worden doelstellingen opgenomen. Gemeenten en Pidpa engageren zich om zich maximaal in te zetten op het bereiken van deze doelstellingen.
di 20/04/2021 - 15:27Met het einde der werken in ’t zicht ziet de toekomst er voor de Pastorijstraat en de kerkomgeving weer rooskleurig uit. Eind goed, al goed, maar het zal even wennen zijn. Opnieuw die drukte in het centrum. Laat ons hopen dat de hoofdstukken ‘zwaar verkeer’ en ‘veiligheid’ zeker ernstig worden genomen in de vergaderingen rond de heraanleg van de Markt.
Ook de omleiding langs de Heibergstraat in Itegem kan dan worden opgeheven en de ANPR-camera’s kunnen uit de Hertstraat weggehaald worden en geplaatst worden waar ze echt nuttig kunnen zijn. Hét moment om het zwaar verkeer en de (te) hardrijders te beginnen tellen, registreren en beboeten. De politie heeft al werk genoeg en bijvoorbeeld de Stationsstraat heeft er behoefte aan. Wij hopen alvast dat de toestellen nuttig ingezet gaan worden en pleiten zelfs voor nog meer slimme camera’s.
De dorpskern heeft uiteindelijk maar zes grote toegangswegen en wanneer dan ook de ANPR camera’s op de Liersesteenweg zullen hangen stellen we voor om stelselmatig deze zes wegen te beveiligen.
Schepen Jan Hendrickx antwoordt:
De ANPR-camera’s in de Hertstraat worden gehuurd en zijn dus geen eigendom van het lokaal bestuur. De huurovereenkomst is ingegaan op 27 mei 2020 en zou bijgevolg na één jaar aflopen op 26 mei 2021. Er werd beslist, zoals mogelijk gemaakt in het bestek, om de overeenkomst te verlengen met één maand, tot 26 juni 2021. Zodoende worden ook tijdens de geplande onderhoudswerken in de Pastorijstraat, de fietsers in de Hertstraat beschermd. Als we camera’s wensen op een andere locatie, moet dit via een nieuwe overheidsopdracht.
Vrijdag 30 april vindt er een overleg plaats met de lokale besturen Nijlen en Heist-op-den-Berg en de verschillende politiezones. Tijdens dit overleg worden de invalswegen Berlaarsesteenweg (N) - Kesselsteenweg (B) en Pastorijstraat (B), Gestelsesteenweg (H), Bevelsesteenweg (H) en Kruiskensbaan (N) besproken. Hierbij komt ook de plaatsing van ANPR-camera’s aan bod en de kruisingen met de Nete.
Verder verwijzen we graag naar de politieraad waar de meerjarenplanning van de camera’s werd besproken, door de politie werd dit ook afgestemd met de naburige zones om zodoende een sluitend netwerk te creëren zonder overlappingen. di 20/04/2021 - 15:27Omwille van Corona werden zowat alle bibliotheken van Vlaanderen gesloten. Zo was het in de eerste lok downloaden althans. In mei 2020 gingen de bibliotheken terug open. Berlaar is echter een van de weinigen gemeenten waar de bibliotheek vandaag nog steeds is gesloten. Enkel boeken pakketten op afspraak zijn mogelijk. het systeem om te werken op afspraak is echter niet voor iedereen evident. In de ons omringende gemeenten zijn de bibliotheken wel open. Groen Berlaar pleit ervoor om de bibliotheek opnieuw te openen met inachtname van de beschermingsmaatregelen tegen Corona.
Met aandrang vragen wij opnieuw om gelijktijdig met een heropening van de bibliotheek ook de publieke PC's ter beschikking te stellen van deze Berlaarnaren die ze nodig hebben. Het is onze plicht om rekening te houden met de zwaksten Iedereen moet mee kunnen en daar kunnen wij voor zorgen.
Bijkomend hebben wij enkele vragen:
- hoeveel mensen maakten gebruik van het systeem "op afspraak"?
- hoe wordt het systeem "op afspraak" door het personeel van de bibliotheek ervaren?
Schepen Stefaan Lambrechts antwoordt:
De beslissing om de bib te heropenen werd al genomen: de bibliotheek gaat begin mei opnieuw open voor het publiek.
De coronamaatregelen zullen daarbij uiteraard gerespecteerd moeten worden. Voor de precieze modaliteiten voor een bezoek werd gewacht op de recentste instructies inzake mogelijke versoepelingen. Ze zullen zeker niet verschillen van die van vorige zomer; ik denk dan aan maximum 5 bezoekers op hetzelfde moment, verplicht handen ontsmetten en een mondmasker dragen, het uitzetten van looplijnen, afstand houden, geen zitplaatsen en bezoek op afspraak.
Tegelijk zal de bibliotheek ook boekenpakketten op afspraak blijven aanbieden.
Het ter beschikking stellen van de publieke pc’s lijkt ons niet opportuun: de afstand van 1,5 meter tussen 2 gebruikers kan niet worden gegarandeerd en bovendien is de afstand van de publieke pc’s tot de uitleenkiosken minder dan 1,5. De pc’s staan ook nog eens vlak naast de ingang, waar elke bezoeker dus passeert.
409 mensen maakten gebruik van het systeem “op afspraak” (tussen 17 juni en 28 oktober).
Het inschrijvingssysteem is makkelijk voor het bibliotheekpersoneel, in die zin, dat ze op een eenvoudige manier kunnen volgen wie een afspraak heeft geboekt en op welk uur. Ze hebben er bovendien geen extra werk mee (in tegenstelling tot telefonische reservatie of via mail).
di 20/04/2021 - 15:28Achter de LIDL geraakt de beschikbare bebouwbare ruimte stilaan opgevuld. Toch moeten er volgens de kannen nog heel wat wooneenheden bijkomen. Uit onze contacten met Berlaarnaren die er wonen leren ons dat men er zich zorgen maakt. Er is nu hier en daar al sprake van parkeerproblemen en toch zullen er nog veel meer parkeerplaatsen moeten voorzien worden. Tegelijk willen de bewoners het behoud van het open karakter en van de fijne groene ruimten in de wijk. Men vraagt zich af hoe dat te combineren zal zijn. Zeer recent namen een aantal Berlaarnaren er een burgerinitiatief dat resulteerde in concrete voorstellen. Groen Berlaar ondersteunt en wil duidelijkheid. Daarom vragen wij aan het gemeentebestuur om ons te vertellen
- hoeveel bijkomende wooneenheden er nog voorzien worden.
- in welke tijdspanne deze bijkomende wooneenheden worden gebouwd?
- hoe men de parkeer druk denkt op te vangen?
- welk gevolg er zal gegeven worden aan het burgerinitiatief en de concrete voorstellen?
Burgemeester Walter Horemans antwoordt:
Het woonuitbreidingsgebied “achter de Lidl” werd omgezet in woongebied d.m.v. BPA nr 12 “Balder Dorp”, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 8 februari 2011.
In dat BPA werd ook de ordening van de wegentracés en de bouwstroken vastgelegd, waarvan nadien niet meer kan van afgeweken worden totdat het BPA minstens 15 jaar oud is.
Dat BPA werd verfijnd onder de vorm van verkavelingsvergunning V/490, goedgekeurd door het schepencollege van 6 september 2012. Deze verkavelingsvergunning regelde de invulling van de bouwstroken in kavels, en de invulling van de wegtracés in rijwegen, voetpaden, parkeerstroken, groenstroken. In die periode (2012) voorzag men 1 parkeerplaats per woning, bij actuele projecten is dat verhoogd naar 1,3 per wooneenheid. De verkaveling voorziet 69 kavels waarop maximaal 142 woongelegenheden gerealiseerd kunnen worden.
Op dit moment zijn nog onbebouwd:
Op de tijdspanne van de realisatie van deze nog te bouwen woningen heeft het gemeentebestuur geen invloed. Dat hangt af van de initiatieven van de eigenaars. Op dit moment zijn geen omgevingsaanvragen binnen.
di 20/04/2021 - 15:29Dat we in Berlaar, met Gstel, een van de mooiste parels van het land hebben is geweten. Dat we met die unieke omgeving op een unieke manier moeten omgaan is duidelijk. Dat we daarbij de Gestelnaren moeten horen is evident. Bij de laatste ingrepen in Gestel was er nogal wat commotie. Zo deed de komst van een koffiehuis heel wat stof waaien. De aanleg van een parking op een voor sommigen eigenaardige plaats beroerde evenzeer de gemoederen. Wanneer we vandaag gaan kijken op bepaalde momenten lijkt heel het centrum van Gestel wel op een grote auto showroom. Dat alles terwijl we niet mogen vergeten dat het een erkend stiltegebied is.
Er werd bij de goedkeuring van de recente veranderingen beloofd aan de Gestelnaren dat er een evaluatie moment zou komen. Tot op vandaag is dat moment er nog niet gekomen. Omdat Groen Berlaar oren heeft naar de bezorgdheden van de Gestelnaren en omdat het gemeentebestuur een evaluatie van de vernieuwde situatie zelf had voorgesteld vragen wij
- wanneer het bestuur een evaluatie zal organiseren?
- wie bij deze evaluatie zal betrokken worden?
- welke methodiek het bestuur zal gebruiken om van deze evaluatie een volwaardig inspraak moment te maken?
- hoe het bestuur gevolg zal geven aan de conclusies van de evaluatie?
Pano is een programma op VRT dat met zowat elke aflevering onze ogen opent rond actuele thema's. Ook de droogteproblematiek kwam onlangs aan bod. Naast de klimaatverandering kwamen ook twee bijkomende oorzaken aan bod. Het ging daarbij over de enorme toename van het aantal illegale waterwinningen en de exponentiële toename van verharde oppervlakten in Vlaanderen. Nochtans zijn beide ingrepen onderhevig aan regelgeving. Het toezicht en de handhaving van de betreffende regelgeving is echter niet evident. Ook onze diensten van de gemeente zijn niet voldoende bemand om een efficiënt beleid terzake te kunnen voeren. Daarom vragen wij
- welk beleid het gemeentebestuur politiek wil voeren rond illegale waterwinning en niet vergunde verharding?
- op welke wijze het bestuur onze diensten kan versterken om dit werk goed te kunnen doen?
- hoeveel oppervlakte er in Berlaar al onthard werd sinds de invoering van steunmiddelen voor ontharding?
- hoeveel niet vergunde verhardingen er al werden verwijderd?
- hoeveel vergunde waterwinningen er werden toegestaan in de laatste 4 jaar?
- of het bestuur de gemeentelijke diensten wil helpen met het opstellen van een visie rond waterwinning en verharding, zodat onze diensten een tool hebben die voor iedereen geldt?
Schepen Willy Beullens antwoordt:
De Grondwatervoorraad moet worden beheerd, we willen grondwaterbeschikbaarheid verzekeren – nu en in de toekomst – en een duurzame aanwending van grondwater zonder een onaanvaardbare impact op het grondwater. Globaal moet er ingezet worden op verhoogde infiltratie, hier kunnen verschillende instrumenten worden ingezet: hemelwaterplan, ontharding, 3de generatie stroomgebiedbeheerplannen (SGBP),.… en het handhaven van verharding en grondwaterwinningen.
Volgende vragen worden voorgelegd:
1. Welk beleid het gemeentebestuur politiek wil voeren rond illegale waterwinning en niet vergunde verharding?
1. Illegale waterwinningen
2. Welk beleid het gemeentebestuur politiek wil voeren rond illegale waterwinning en niet vergunde verharding?
? Samenwerking met externe (VMM, IGEMO, innovatiesteunpunt,…) rond communicatie en handhaving.
De onvergunde verhardingen staan als gemeentelijke prioriteit in het actieplan 2021 van de IGOHC (intergemeentelijke omgevingshandhavingscel)
Uitwerken van de visienota ruimte met kader rond verharding en klimaat robuuste omgeving
3. Hoeveel oppervlakte er in Berlaar al onthard werd sinds de invoering van steunmiddelen voor ontharding?
In het kader van publieke ontharding staat de site “Sportschuur Berlaar Heikant” hoog op de agenda, hiervoor werden al verschillende subsidiedossiers ingediend maar tot op heden nog geen weerhouden. De middelen worden steeds voorzien bij projectoproepen, onder de vorm van subsidies, en dit voor een beperkt aantal dossiers. Momenteel onderzoeken we of we via de plattelandssubsidies bijkomend budget kunnen voorzien voor de realisatie van nieuwe projecten…
In nieuwe ontwikkeling wordt er maximaal ingezet op groen, infiltratie en bovengrondse wateropvang en waterdoorlatende materialen. Daarnaast werd er bv. voor het magazijn bijkomende regenwateropvang voorzien.
4. - hoeveel niet vergunde verhardingen er al werden verwijderd?
Oppervlaktes zijn niet gekend doch er zijn al heel wat voortuinen onthard en bij nieuwe vergunningsaanvragen wordt specifiek vermeld dat verhardingen enkel toegestaan kunnen worden al zij als noodzakelijke toegang dienen tot de woning ( pad van max 1 meter breed) of toegang tot de garage/carport ( toegangsweg van max 3 meter breed). Élke vergunning wordt hierop getoetst. Bij kleinere percelen wordt de BOUWDIEPTE zelfs BEPERKT om voldoende tuin te behouden. Ook bij de veelvuldige aanvragen voor zwembaden worden zij enkel vergund als er voldoende groene tuinoppervlakte overblijft, hierbij worden telkens inplantingsplannen gevraagd om na te gaan of er niet te veel verhard zal worden.
Recent werden heel wat eigenaars persoonlijk aangesproken met de bedoeling te sensibiliseren rond “ontharden” in het kader van waterdoorlating, opwarming, biodiversiteit en groene ruimtelijke beleving. Stedenbouw is niet enkel gebouwen oprichten maar is een mix van goede ruimtelijke ordening met voldoende open vlakten, groene ruimten en plaats voor ontspanning en rust. Bij elke groot project wordt een groenzone van minimum 20 % opgelegd, met aandacht voor de groenblauwe dooradering. Voortuinen mogen NIET meer verhard worden op het pad naar de voordeur toe, tenzij gemotiveerd kan aangetoond worden dat er parkeerdruk is in de straat of er geen plaats is om de wagen in de woning of op het openbaar domein te plaatsen.
Balans na 2 à 3 jaar intensief “onthardingsbeleid”:
uitbraak van 7 verharde voortuinen
stillegging van de werken: ca 10 tuinen
sensibilisatie acties: 3x in infoblad gemeente, 1x reportage TV kempen
bij telefonische vraag naar bijgebouwen in de tuin of opritten vermelden dat de gemeente hard inzet op ontharden en vergroenen
5. - hoeveel vergunde waterwinningen er werden toegestaan in de laatste 4 jaar?
- 2x hervergunning van een bestaande waterwinning (onder procedure milieuvergunning tot 20j)
- 1 nieuwe vergunning in aanvraag (!)
(!) Steeds vergund na advies van VMM
6. - of het bestuur de gemeentelijke diensten wil helpen met het opstellen van een visie rond waterwinning en verharding, zodat onze diensten een tool hebben die voor iedereen geldt?
Inzetten op communicatie rond onvergunde waterwinningen en de werkwijze, een belangrijk handhavingsinstrument betreft de vooraf meldingsplicht dewelke is opgenomen in de in de 3de generatie stroomgebiedbeheerplannen
Een visie “ruimte” is in opmaak hierbij wordt ook intensief werk gemaakt van ontharding, vergroening en verblauwing (meer wateropvang, buffering (bv wadi’s)
di 20/04/2021 - 15:37