Terug
Gepubliceerd op 21/04/2021

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 20/04/2021 - 21:00 Raadszaal gemeentehuis

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur

Afwezig

test raadslid

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Agendapunten

1.

2021_RMW_00016 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 16 maart 2021 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Afwezig
test raadslid
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00016 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 16 maart 2021 - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Guy Staes, Geert Fierens, Nadine Boekaerts, Thomas Wellens, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels
Stemmen voor 15
Thomas Wellens, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Dirk Aras, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Julie Cools, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 6
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Wim Kelber, Koen Kerremans, Giel Van de Zande
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2021_RMW_00016 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 16 maart 2021 - goedkeuring

2021_RMW_00016 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 16 maart 2021 - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 maart 2021 vind je terug als bijlage.

Het zittingsverslag van deze vergadering werd vervangen door een audio-opname, welke beschikbaar is op https://channel.royalcast.com/berlaar/#!/berlaar/20210316_1

De live-stream was te bekijken op de website van Berlaar https://www.berlaar.be/raden-live en kan nog steeds geraadpleegd worden.

De raad dient dit conform het Decreet Lokaal Bestuur goed te keuren.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 16 maart 2021 goed.

2.

2021_RMW_00017 - Behandeling van subsidie-aanvragen - verlenging optie 1 met samenwerkingsovereenkomst/ het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid over het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Afwezig
test raadslid
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00017 - Behandeling van subsidie-aanvragen - verlenging optie 1 met samenwerkingsovereenkomst/ het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid over het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Guy Staes, Geert Fierens, Nadine Boekaerts, Thomas Wellens, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels
Stemmen voor 21
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Julie Cools, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2021_RMW_00017 - Behandeling van subsidie-aanvragen - verlenging optie 1 met samenwerkingsovereenkomst/ het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid over het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - goedkeuring

2021_RMW_00017 - Behandeling van subsidie-aanvragen - verlenging optie 1 met samenwerkingsovereenkomst/ het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid over het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - goedkeuring

Motivering

Context en historiek

Door op de sterke stijging van het aantal indexpatiënten, nam de Vlaamse regering op 13 november 2020 de beslissing om het contactonderzoek en de bronopsporing bijkomend te ondersteunen door de mobilisering van de lokale besturen om complementair en aanvullend aan het centrale contactcenter en de werking van de covid-19 teams binnen de zorgraden, engagementen op te nemen ter bestrijding van de coronapandemie.

Voor de invulling ervan kunnen de lokale besturen kiezen tussen twee opties :

▪ Optie 1 : complementaire inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantaine-coaching, analyse van clusters en zorg voor kwetsbare personen of groepen

▪ Optie 2 : alle voorgaande opdrachten, aangevuld met de aanvullende inzet in contactonderzoek

De gemeenteraad keurde in de zitting van 19 januari 2021 (punt 2) de samenwerkingsovereenkomst met Agentschap Zorg en Gezondheid, optie 1 goed.


Argumentatie

In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.

• Bij contactonderzoek wordt gezocht met wie een besmet iemand nauw contact heeft gehad. Hier is de snelheid van de contacttracing belangrijk. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk mensen te bereiken die in contact zijn gekomen met besmette personen. Zij krijgen advies over hoe ze zich kunnen beschermen en welke maatregelen ze kunnen nemen om anderen te beschermen. Dat vermijdt een mogelijke (nieuwe) toename van het aantal patiënten.

• Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.

Op 19 maart 2021 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie.

Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum kiezen tussen de volgende opties:

• Optie 1: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching

• Optie 2: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantainecoaching én aanvullend lokaal contactonderzoek.

Besturen die op basis van het besluit van de Vlaamse regering van 13 november 2020 geen samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid, kunnen vanaf 1 april 2021 een overeenkomst voor optie 1 (sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) afsluiten.

De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.

De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021.

De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, verder complementair inzetten op optie 1.

Hiertoe wordt door de gemeente een addendum bij de bestaande samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid. De eerder goedgekeurde documenten blijven van toepassing.

Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.

De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.

Wetgeving
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de covid-19 pandemie te versterken
  • Principieel besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 voor de lokale preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek, met een bijhorende (zelfde) subsidie

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de besluiten van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 en van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de voorgestelde verlenging (addendum) van de samenwerkingsovereenkomst met Agentschap Zorg en Gezondheid goed. Het afsprakenkader met het Covid-19-team is niet gewijzigd en wordt dus niet mee verstuurd.

Artikel 3

De burgemeester, Walter Horemans en algemeen directeur Anja Neels worden gemachtigd om deze overeenkomst  te ondertekenen.

3.

2021_RMW_00018 - Goederen en diensten aan externe - Principiële beslissing: KB 10 december 2020 dringende maatregel inzake voedselhulp - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Afwezig
test raadslid
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00018 - Goederen en diensten aan externe - Principiële beslissing: KB 10 december 2020 dringende maatregel inzake voedselhulp - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Guy Staes, Geert Fierens, Nadine Boekaerts, Thomas Wellens, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels
Stemmen voor 21
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Julie Cools, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2021_RMW_00018 - Goederen en diensten aan externe - Principiële beslissing: KB 10 december 2020 dringende maatregel inzake voedselhulp - goedkeuring

2021_RMW_00018 - Goederen en diensten aan externe - Principiële beslissing: KB 10 december 2020 dringende maatregel inzake voedselhulp - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0061
Argumentatie

Deze maatregel is in het leven geroepen om de meest kwetsbare mensen de kans te geven om in hun voedselbehoefte te voorzien. De toelage richt zich tot de gebruikers van het OCMW in de ruime zin, maar er volgt wel een financieel onderzoek. Deze is dus niet uitsluitend bestemd voor gerechtigden op maatschappelijk integratie of dienstverlening. Iedereen die een vraag tot voedselhulp indient en behoeftig is, komt dus in aanmerking. Behoeftig wil zeggen dat het over personen gaat die onder de armoededrempel leven.

Binnen de sociale dienst hebben we een werkwijze uitgewerkt, zodat elke aanvraag op dezelfde manier wordt behandeld. 
 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 2° van het Decreet Lokaal Bestuur - (besluit RMW -andere wet, decreet, uitvoeringsbesluit)
<p>De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor de beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorbehoudt, overeenkomstig artikel 78 2&deg; van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de principiële beslissing m.b.t. de toekenning van voedselbonnen- volgens het KB van 10 december 2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 31 maart 2020 houdende dringende maatregelen inzake voedselhulp voor de doelgroep van gebruikers van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn -goed. 

4.

2021_MV_00048 - Mondelinge vraag van raadsleden Leen Vervoort, Dirk Aras: Begrafenis voor mensen in armoede

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Afwezig
test raadslid
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
4.

2021_MV_00048 - Mondelinge vraag van raadsleden Leen Vervoort, Dirk Aras: Begrafenis voor mensen in armoede

2021_MV_00048 - Mondelinge vraag van raadsleden Leen Vervoort, Dirk Aras: Begrafenis voor mensen in armoede

Motivering

Indiener(s)
Leen Vervoort, Dirk Aras
Tijdstip van indienen
di 13/04/2021 - 11:53
Toelichting

In 2013 maakte de VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten) een leidraad voor een menswaardige begrafenis voor mensen in armoede. Sindsdien maakt ongeveer de helft van de Vlaamse steden en gemeenten algemene afspraken met een begrafenisondernemer over de prijs en de kwaliteit (bron: Lokaal, december 2020).

Graag had de fractie Vlaams Belang een antwoord op volgende vragen:

  • Heeft onze gemeente / OCMW ook een afspraak met een begrafenisondernemer opdat mensen in armoede een menswaardige begrafenis kunnen hebben ? Zo ja, graag toelichting van de afspraak.
  • Welke zijn de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een begrafenis voor mensen in armoede ?
  • Hoeveel keer vanaf 1 januari 2019 tot op heden heeft de gemeente / het OCMW een begrafenis voor mensen in armoede geregeld ?
Bespreking
Antwoord

Schepen Nadine Boekaerts antwoordt:

Heeft onze gemeente / OCMW ook een afspraak met een begrafenisondernemer opdat mensen in armoede een menswaardige begrafenis kunnen hebben ? Zo ja, graag toelichting van de afspraak.

In 2017 hebben we offertes opgevraagd bij de begrafenisondernemers in de buurt. Tijdens de zitting van de RMW dd. 04.12.2017 werden deze voorgelegd, werd de inhoud en de kostprijs bij begrafenisondernemer Bosmans goedgekeurd. Dat besluit kan je gaan nalezen indien je meer informatie wenst. 

De andere begrafenisondernemers werden ingelicht en verwijzen naar Bosmans door als nabestaanden komen aankloppen voor een OCMW-begrafenis. 

Ook de WZC, waarmee we samenwerken i.k.v. betaling van rusthuisfacturen/SF, zijn op de hoogte van deze regeling. Een overlijden komt vaak plots en nadien moet het ook snel gaan. Vandaar dat we er veel belang aan hechten dat iedereen goed geïnformeerd is. Dit is dus verzekerd. 

 

De regelgeving verplicht gemeenten/OCMW’s om mensen in armoede op een behoorlijke wijze te begraven. Aan dit begrip wordt verder geen invulling gegeven. Het OCMW bepaalt zelf  welke invulling zij geeft.

Welke zijn de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een begrafenis voor mensen in armoede ?

Uit het sociaal financieel onderzoek moet het volgende blijken:

1) Er is geen partner. Er zijn geen kinderen.

Indien er wel een partner of kinderen zijn, zijn deze in principe verplicht om de begrafenis te betalen.  Zij kunnen echter billijkheidsredenen inroepen om de begrafenis niet te betalen. Bijvoorbeeld erfenis verwerpen of onvermogend zijn. 

Verwerping van erfenis is geen reden tot niet betalen van begrafenis.

2) De overledene was woonachtig/ingeschreven in Berlaar of ten laste van OCMW Berlaar (bij verblijf in instelling).

3) De overledene beschikt over onvoldoende gelden om de begrafenis te betalen.

 

Hoeveel keer vanaf 1 januari 2019 tot op heden heeft de gemeente / het OCMW een begrafenis voor mensen in armoede geregeld ?

Het OCMW heeft sinds 1 januari 2019 tot op heden 1 begrafenis ten laste genomen. Vóór 2019 lag dit cijfer hoger. 

di 20/04/2021 - 15:38