De notulen van de gemeenteraad van 20 april 2021 vind je terug als bijlage.
Het zittingsverslag van deze vergadering werd vervangen door een audio-opname, welke beschikbaar is op de website www.berlaar.be/beleid/verslagen of rechtstreeks via https://channel.royalcast.com/berlaar/#!/berlaar/20210420_1
De live-stream was te bekijken op de website van Berlaar https://www.berlaar.be/raden-live en kan nog steeds geraadpleegd worden.
De raad dient dit conform het decreet lokaal bestuur goed te keuren.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 20 april 2021 goed.
De gemeenteraad stelde bij aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende regels worden opgenomen voor de werking van de zittingen conform aritkel 38 van het decreet lokaal bestuur.
Het huishoudelijk reglement werd voor het laatst gewijzigd op 23 februari 2021.
Er worden enkele wijzigingen voorgesteld:
Je vindt het voorstel tot wijziging als bijlage.
Het college van burgemeester en schepenen stelde bij de aanvang van de zittingsperiode op 31 januari 2019 een huishoudelijk reglement vast.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het huishoudelijk reglement zoals voorgesteld in bijlage goed.
Door de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IGEMO werden in vergadering van 30 april 2021 voorstellen geformuleerd betreffende de agenda van de algemene vergadering van 11 december 2020.
Volgende documenten worden bijgevoegd:
De agenda van de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IGEMO op 11 juni 2021:
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van 11 juni 2021 en verleent haar afgevaardigde(n) het mandaat in te stemmen met de voorstellen van de raad van bestuur van IGEMO aan de algemene vergadering.
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de intergemeentelijke vereniging IGEMO.
In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.
Op 23 april 2021 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie. De Vlaamse Regering gaf op 7 mei haar definitieve goedkeuring aan een wijzigingsbesluit tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021. Het wijzigingsbesluit verlengt de subsidieperiode voor optie 1 en optie 2 tot 31 augustus 2021.
Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum kiezen tussen de volgende opties:
Besturen die op basis van het BVR van 13 november geen samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid, kunnen vanaf 1 april 2021 een overeenkomst voor optie 1 (sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) afsluiten.
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 31 augustus 2021.
De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1.
Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd :
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
De raad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en het door het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken gewijzigde .besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De raad neemt kennis van het voorgelegde addendum met bijlagen en keurt dit goed.
De burgemeester, Walter Horemans en algemeen directeur Anja Neels worden gemachtigd om dit addendum te ondertekenen.
De functiebeschrijving van financieel directeur dient nog aangepast te worden aan de huidige functie-inhoud.
De functiebeschrijving van financieel directeur wordt vastgesteld zoals in bijlage van dit besluit
Huidige financieel directeur Mai Vermeiren is langdurig ziek sinds 29 juli 2019 en heeft al laten weten het werk niet meer te hervatten. Ze zal ambtshalve op pensioen gaan vanaf 1 mei 2022.
De functie van financieel directeur kan vanaf 6 maanden voor de pensionering van de huidige titularis ingevuld worden, dus vanaf 1 november 2021. De functie dient openverklaard te worden.
De gemeenteraad verklaart de functie van financieel directeur (decretale graad) open.
Bijgevoegde vacature wordt intern bekendgemaakt en gepubliceerd op de sociale media en de gemeentelijke website. De sollicitaties worden uiterlijk ter post afgestempeld of afgegeven op 11 juni 2021.
Er wordt een wervingsreserve van 2 jaar aangelegd.
De selectie zal uitbesteed worden aan extern bureau Monitor (via Poolstok). Anja Neels zal zetelen als intern jurylid, Bart Luyckx (financieel directeur stad Lier) en een assessor van Monitor zullen zetel als extern jurylid. Monitor wordt vergoed volgens een ingediende offerte. Een afgevaarde van de personeelsdienst fungeert als secretaris van de jury.
De selectieprocedure zal bestaan uit 3 delen:
- Deel 1: een verkennend, competentiegericht interview waarin zal gepolst worden naar de motivatie en ervaring maar ook naar de technische vaardigheden.
- Deel 2: een voorstelling van een case met een uitgebreider interview voor de geslaagden van het eerste deel
- Deel 3: een assessment voor de maximum 3 geslaagden met de hoogste score
De data hiervoor worden vastgelegd op:
- Deel 1: de data worden later bepaald op basis van de beschikbaarheden van de jury
- Deel 2: de data worden later bepaald op basis van de beschikbaarheden van de jury
- Deel 3: volgens beschikbaarheid assessment center
Het raadsbesluit 2021_GR_00033 van 16 maart 2021: herstructureren en opsplitsen van de gemeentelijke basisscholen
Op dit moment zijn er 2 titularissen in het bevorderingsambt van directeur: 1 van deze titularissen werkt halftijds en wordt vervangen door de 2e titularis. Er zal dus voor de opsplitsing van de scholen een selectieprocedure voor een directeur opgestart dienen te worden. Voor die selectieprocedure dient een algemeen kader vastgelegd te worden.
Het decreet rechtspositie personeelsleden gesubsidieerd onderwijs.
Het decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs.
Er kan een wervingsreserve aangelegd worden, voor de maximumduur van 3 jaar. Kandidaten blijven in de wervingsreserve opgenomen tot de duur verstrijkt of tot ze zelf vroegtijdig verzoeken geschrapt te worden.
Bij de aanstelling in het bevorderingsambt van directeur basisonderwijs wordt steeds een proefperiode voorzien. De maximale duur van deze proeftijd is 2 jaar. Voor de begeleiding en beoordeling van deze proefperiode kan het college een beroep doen op externen.
Het programma van de selectieproef bestaat uit ten minste een schriftelijk onderdeel en een mondeling onderdeel. Een eventueel psychosociaal-technisch onderdeel wordt afgenomen door een selectiebureau of door een persoon die daartoe bevoegd en erkend is.
Tussen de bekendmaking van een vacature en de uiterste datum voor de indiening van kandidaten, verlopen minstens veertien kalenderdagen. De dag van de bekendmaking van de vacature is niet in de termijn inbegrepen, de uiterste datum voor de indiening van de kandidaturen wel. De datum van verzending van de kandidatuur wordt beschouwd als de datum waarop de kandidatuur is ingediend. De datum van de poststempel / ontvangststempel / het mailbericht geldt als datum van verzending. De uiterste datum van kandidaatstelling geldt op straffe van onontvankelijkheid.
Bij de vaststelling van de concrete selectieprocedure houdt het college rekening met de kostprijs en met de doeltreffendheid ervan voor de vacante functie.
De gemeenteraad van 15 oktober 2019 keurde reeds een aankoop van landbouwgrond goed voor de aanleg van een hondenweide.
De aankoop van dit perceel ter hoogte van de Merelstraat kadert in de optimalisatie van de ontsluiting van het natuurgebied Ebroek en het verhogen van de beleving/recreatieve waarde van het perceel. Het terrein Ebroek (1/B/805A) wordt momenteel ontsloten via Ebroek maar deze toegang kan enkel gebruikt worden voor het beheer van het perceel en niet als toegangsweg voor de bezoekers van de hondenweiden en het natuurgebied. In het kader van de verdere ontwikkeling wordt er ingezet op een optimale ontsluiting van het gebied via Ebroek, Valkenhof en Merelstraat. In samenwerking met de bosgroep Antwerpen Zuid zal onderzocht worden of er voor dit perceel mogelijkheden zijn om de subsidie voor de aankoop van gronden i.k.v. bebossing in te zetten, het perceel sluit aan bij de huidige realisatie van het heldenbos.
Er werd een schattingsverslag opgemaakt door landmeter Van Eester.
De aankoop van een perceel hooiland, gelegen Ebroek, volgens titel ten kadaster gekend sectie B nummer 797/G voor een oppervlakte van 2.850m² en thans sectie B nummer 0797GP0000 voor een oppervlakte van 2.750m².wordt goedgekeurd voor een bedrag van 22.000 euro.
De gemeenteraad keurt de verkoopovereenkomst goed.
Notaris Goedele Vandekerckhove, Montignystraat 91-93, 2018 Antwerpen wordt aangesteld voor het verlijden van de akte.
De gemeente moet dus een marktbevraging doen voor het aangaan van leningen. De gemeente wenst aan deze leningen projectbegeleiding te koppelen.
De wet van 17 juni 2016 inzake de overheidsopdrachten art.28 §1,6° (uitsluiting van aangaan van leningen uit de wetgeving overheidsopdrachten)
Niettegenstaande de wetgeving overheidsopdrachten niet van toepassing is op het aangaan van leningen, dienen bepaalde basisbeginselen van de overheidsopdrachten gerespecteerd te worden; met name het principe van behoorlijk bestuur, het gelijkheidsbeginsel, de werking van de vrije markteconomie.
De gemeenteraad keurt het document Markconsultatie financiering met projectbegeleiding goed.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Rumoldus heeft in zitting van 10 april 2021 de jaarrekening 2020 goedgekeurd.
Overschot exploitatie: 6 904,93 euro
Overschot investeringen: 0,00 euro
In de gemeenteraad moet er advies gegeven worden over de jaarrekening 2020 van kerkfabriek Sint-Rumoldus.
De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Rumoldus wordt gunstig geadviseerd.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Pieter heeft in zitting van 25 maart 2021 de jaarrekening 2020 goedgekeurd.
Overschot exploitatie: 96 523,00 euro
Overschot investeringen: 187 652,76 euro
In de gemeenteraad moet er advies gegeven worden voor jaarrekening 2020 van kerkfabriek Sint-Pieter.
De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Pieter wordt gunstig geadviseerd.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Lambertus heeft in zitting van 24 maart 2021 de rekening 2020 goedgekeurd.
Overschot exploitatie: 33.905,14 euro
Overschot investeringen: 10.356,85 euro
In de gemeenteraad moet er advies gegeven worden over de jaarrekening 2020 van kerkfabriek Sint-Lambertus.
De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Lambertus wordt gunstig geadviseerd.
Naar aanleiding van het afsluiten van werkjaar 2020 werd een jaarverslag opgemaakt. De budgetten voor 2021 werden begroot.
De Gemeentelijke Basisschool is aangesloten bij de scholengemeenschap "Scholen aan de Nete" met de overeenkomst "Scholengemeenschap 2020-2026" die werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 19 mei 2020. Volgens dezelfde overeenkomst draagt elke gemeente a rato van het aantal leerlingen bij tot de financiële middelen van de scholengemeenschap.
Het jaarverslag wordt voorgelegd op de gemeenteraad.
De budgettering voor 2021 is als volgt:
verplaatsingskosten : €1900
bureelmateriaal : €1000
telefoonkosten : €1298,92
nascholing : €7000
ICT : €2000
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag van 2020 van de scholengemeenschap "Scholen aan de Nete".
De gemeenteraad beslist de begroting van de scholengemeenschap "Scholen aan de Nete" voor het jaar 2021 goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen vraagt aan de gemeenteraad de aanpassingen in het huishoudelijk reglement van Speelplein Kriebels goed te keuren.
Verder werden er wijzigingen aangebracht in de verzekeringscontracten wat resulteert in nieuwe polisnummers.
De gemeenteraad keurt het voorgelegde huishoudelijk reglement voor Speelplein Kriebels goed met ingang van heden.
Het MB van 28 juli 2020 legt het aantal aanwezigen bij de burgerlijke huwelijken vast. Vanaf 8 mei mogen maximum 50 personen, kinderen tot en met 12 jaar en de ambtenaar van de burgerlijke stand niet meegeteld, tegelijkertijd aanwezig zijn bij burgerlijke huwelijken, voor zover deze buiten worden georganiseerd op de plaatsen die daartoe bestemd zijn (art. 15, § 3, tweede lid, 2° MB 28/10/2020).
Huwelijken binnen blijven beperkt tot 15 personen, kinderen tot en met 12 jaar en de ambtenaar van de burgerlijke stand niet meegeteld (art. 15, § 3, eerste lid, 1° MB 28/10/2020). Dit maximum geldt onafhankelijk van het aantal ruimtes binnen het gebouw. Om aan de richtlijnen inzake hygiëne en social distancing te voldoen, kunnen we in de raadzaal van lokaal bestuur Berlaar slechts 11 volwassenen of 10 volwassenen en 2 kinderen laten plaatsnemen.
Een bijkomende optie is dus welkom.
Voor het eerst worden huwelijken buiten specifiek geregeld, voorheen vielen deze onder de algemene samenscholingsregel van artikel 15, § 1 MB.
Met maximale inachtneming van de veiligheidsmaatregelen ter bestrijding van het coronavirus, stellen voor om voortaan ook huwelijken te laten voltrekken op het domein van de pastorie (Lambertusplaats 3, 2590 Berlaar) in openlucht.
Vanaf 27.05.2021 tot en met 30.09.2021 is de raadzaal van het gemeentehuis niet beschikbaar voor huwelijksceremonies wegens renovatie en worden de burgerlijke huwelijken buiten voltrokken. Nadien heeft men de keuze. Zolang de gevolgen van de pandemie een invloed hebben kan men kiezen waar de huwelijksceremonie plaatsvindt: in de raadzaal van het gemeentehuis of in de pastorie te Gestel.
Gaat akkoord dat het voltrekken van burgerlijke huwelijken voortaan, bijkomend aan de raadzaal in het gemeentehuis, kan plaatsvinden op het domein van de pastorie – Lambertusplaats 3, 2590 Berlaar.
Deze mogelijkheid geldt voor alle huwelijken vanaf 27.05.2021 en tot de richtlijnen rond COVID-19 die een impact hebben op de aanwezigheid van publiek bij het voltrekken van burgerlijke huwelijken, worden opgeheven.
De burgerlijke huwelijken die plaatsvinden tussen 27.05.2021 en 30.09.2021 vinden enkel plaats op het domein van de pastorie vermits de raadzaal in het gemeentehuis wordt gerenoveerd en hierdoor niet beschikbaar is.
Op 18 december 2020 diende Vosselaars Bouwbedrijf een omgevingsaanvraag OMG / SH / 0400 in tot het rooien van bomen, het oprichten van 8 ééngezinswoningen, 2 carports en 6 tuinbergingen, de aanleg van 8 overdekte parkeerplaatsen en het uitvoeren van weg- en rioleringswerken.
Op 5 februari 2021 werd de aanvraag ontvankelijk en volledig verklaard door de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Tussen 16 februari 2021 en 17 maart 2021 werd een openbaar onderzoek georganiseerd. Op basis hiervan werd geen enkel bezwaar ingediend over het wegtracé, ook niet over andere onderwerpen trouwens.
Zonder de aanvraag inhoudelijk stedenbouwkundig te evalueren, dient de gemeenteraad een uitspraak te doen over het tracé en de aanleg van de wegenis zoals voorgesteld in het aanvraagdossier.
- omgevingsdecreet
- Vlaamse codex ruimtelijke ordening
Het tracé en de aanleg van de wegenis n.a.v. het creëren van 8 ééngezinswoningen op de percelen J.B. Coomansstraat 28-30 zoals voorzien op de bouwplannen gevoegd bij de omgevingsaanvraag OMG / SH / 0400 worden goedgekeurd.
Recentelijk werd het park rond het Berlaarhof opengesteld voor publiek. Het park heeft momenteel maar een publiekelijke toegangsweg via de Pastorijstraat.
Voor de veiligheid en als recreatieve meerwaarde is het aangewezen om een bijkomende toegang te voorzien naar het park via de pastorij. Hiervoor dient een private weg gebruikt te worden die in eigendom is van de Kerkfabriek. Deze laatste is bereid om de toegangsweg open te stellen, onder strikte voorwaarden.
Een overeenkomst tussen de Kerkfabriek en de gemeente Berlaar wordt afgesloten, ten einde duidelijke afspraken te maken rond het publiekelijk gebruik van deze weg.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van overeenkomst tussen de Kerkfabriek en het gemeentebestuur voor het creëren van een 2de toegang naar het Berlaarhof via de Pastorij goed.
De gemeenteraad geeft machtiging aan algemeen directeur en burgemeester tot het ondertekenen van deze overeenkomst.
De IOED Berg en Nete is een intergemeentelijk samenwerkingsverband in de vorm van een projectvereniging. De projectvereniging telt 3 gemeenten: Berlaar, Heist-op-den-Berg, en Nijlen.
De vereniging heeft tot doel te zorgen voor het behoud (zonder eigendomsverwerving), beheer, onderzoek en ontsluiting van het onroerend (bouwkundig, landschappelijk en archeologisch) erfgoed. De IOED Berg en Nete staat in voor het opbouwen, delen en uitwisselen van kennis en expertise rond dit erfgoed en het creëren van een ruimer maatschappelijk draagvlak. Dit houdt onder meer adviesverlening in aan gemeenten en eigenaars, en het opzetten of ondersteunen van publieksprojecten.
De projectvereniging werd op 9 januari 2017 opgericht voor een termijn van drie jaar. De projectvereniging kan opeenvolgende keren verlengd worden voor een termijn van 6 jaar, na een gunstige beslissing door de deelnemende gemeenten. De verlenging van de projectvereniging voor de periode van 2020 tot en met 2025 vraagt nog de goedkeuring door de betrokken gemeenteraden.
Daarnaast dient een actualisatie van de statuten van de projectvereniging zich aan:
Artikel 5 § 1. De projectvereniging werd op 9 januari 2017 opgericht voor de periode 2017-2019, daarna verlengd voor de periode 2020-2025. Tijdens deze periode is geen uittreding mogelijk.
§ 2. De projectvereniging kan opeenvolgende keren voor het verstrijken van de termijn opnieuw worden verlengd voor een periode van maximum zes jaar, indien dit de unanieme wil is van de deelnemende gemeenten. Tijdens die periode is geen uittreding mogelijk.
2. Om beter aan te sluiten bij de dagelijkse werking en de termijnen waarbinnen het jaarlijkse verslag door de boekhouder en de jaarrapportering aan de Vlaamse overheid worden aangeleverd, wordt ook de aanpassing van artikel 12 §2 voorgesteld:
Artikel 12 § 2. De raad van bestuur legt de jaarrekeningen, samen met het activiteitenverslag en het verslag van de accountant jaarlijks ter kennisgeving voor aan de gemeenteraden.
-statuten projectvereniging Berg en Nete
De gemeenteraad keurt de verlenging van de projectvereniging Berg en Nete goed voor de periode 2020-2025.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van artikel 5 van de statuten van de projectvereniging goed.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van artikel 12 § 2 van de statuten van de projectvereniging goed.
Het mandaat van de afgevaardigde voor elke algemene vergadering moet door de vennoten herhaald worden conform artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De agenda van de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM van 18 juni 2021 bevat volgende punten:
-Balans, resultatenrekening en toelichting
-Jaarverslag van de raad van bestuur
-Verslag van de revisor
5. Het verlenen van kwijting aan de bestuurders en de revisor van de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM)
6. Benoeming (vervanging) bestuurder van de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM)
7. Volmacht aan de raad van bestuur tot uitvoering van de genomen beslissingen
8. Goedkeuring van de notulen van de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM) van 18 juni 2021Je vindt als bijlage:
- document VVAV2100001, houdende het activiteitenverslag voor het jaar 2020 van de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM), zoals vastgesteld door de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IVAREM in zitting van
23-04-2021;
- document VVAV2100002, houdende de definitieve bijdragen voor het jaar 2020 van de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM), zoals vastgesteld door de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IVAREM in zitting van
23-04-2021;
- document VVAV2100003, houdende de balans, de resultatenrekening en de toelichting bij de jaarrekening voor het jaar 2020 van de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM), zoals opgesteld door de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IVAREM in zitting van 23-04-2021;
- document VVAV2100004, houdende het financiële jaarverslag voor het jaar 2020 van de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM), zoals vastgesteld door de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IVAREM in zitting van
23-04-2021;
- document VVAV2100005, het verslag van de commissaris voor het jaar 2020 van de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM);
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van 18 juni 2021 en verleent aan zijn afgevaardigde(n) het mandaat in te stemmen met het voorstel van de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging.
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de intergemeentelijke vereniging IVAREM.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 18 juni 2021 om 11.30 uur organiseert Pidpa een buitengewone algemene vergadering op afstand.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:
9. Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de werking van Pidpa over het voorbije jaar 2020. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten en benoemingen.
Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2020, de jaarrekening over het boekjaar 2020 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd
Het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2020, wordt goedgekeurd.
Goedkeuring wordt verleend aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.
Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen.
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de buitengewone algemene vergadering van 18 juni 2021, overeenkomstig deze beslissing te stemmen alsook de benoemingen goed te keuren, evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
In het nieuwe reglement is de termijn van de concessies aangepast van 9 naar 15 jaar. Ook de instelprijzen per locatie werden aangepast op basis van de taxatieverslagen.
Het gemeentelijk reglement voor standplaatsen voor frituren op openbaar domein wordt goedgekeurd.
Een week geleden had ongeveer 40% van de Belgische bevolking op zijn minst haar of zijn eerste prik gekregen. Het aantal mensen dat gebruik maakt van het gratis vaccin ligt erg hoog en eigenlijk moeten we daar fier op zijn. We hebben zo hard geroepen op een vaccin, we werden zo zwaar gegijzeld door corona dat het toch maar normaal is dat we samen liefst zo snel mogelijk deze pandemie disciplinair willen verslaan? We waren niet akkoord met sommige jongeren die zich rebels begonnen te gedragen omdat ze ook snel hun prik wilden krijgen, maar konden er wel begrip voor opbrengen. Minder voor politici die ’s morgens vroeg de vaccins van de vorige dag uit de vuilbak gingen halen en daar dan geen uitleg voor klaar hadden.
Er bestaat zoiets als integriteit. Ook bij de warme bakker moet je je beurt afwachten. Anders moet je maar droge toast eten.
Omgekeerd vinden wij het nog veel erger. Prioritaire beroepen en soortgelijke diensten die recht hebben op een vervroegde inspuiting maar er geen gebruik van willen maken ?
Het dragen van mondmaskers en het regelmatig wassen van onze handen alleen zal de pandemie niet oplossen. We hebben alle vaccins NODIG en eigenlijk zou IEDEREEN twee keer moeten ingeënt worden. Werd er door de politiemensen en de vrijwilligers bij het rode kruis en de brandweer gebruik gemaakt van dit voorrecht dat ze terecht kregen?
Naar aanleiding van de snel aankomende versoepelingen:
2. Zijn er evenementen op Berlaarse bodem die ondanks in eerste instantie ‘afgelast werden door corona’ uiteindelijk toch nog zouden kunnen doorgaan?
3. Zullen de gemeenteraadszittingen na de vakantie nog digitaal blijven ?
Burgemeester Walter Horemans antwoordt:
Vaccinatiestrategie
Priorititenvolgorde VC
1. 65-plussers, risicopatiënten en zwangere vrouwen
2. Rest van de bevolking
In elke fase geldt het principe van oud naar jong.
Reservelijsten
Wanneer iemand zijn vaccinatieafspraak niet nakomt en er daardoor vaccins over zijn die niet bewaard kunnen worden, kan het vaccinatiecentrum snel mensen oproepen van een reservelijst om die vrijgekomen vaccins niet verloren te laten gaan. Ook bij het oproepen vanop die reservelijst, moeten vaccinatiecentra maximaal proberen om de prioriteitenvolgorde te respecteren.
Intussen maken de meeste vaccinatiecentra daarvoor gebruik van QVAX: hiermee worden mensen automatisch in volgorde van hun leeftijd opgeroepen (de oudste eerst) of als ze onderliggende aandoeningen hebben. Vaccinatiecentra die (daarnaast) nog een eigen reservelijst hanteren, hebben ook de opdracht die volgorde zo veel mogelijk te respecteren.
Het algemene principe is en blijft dat het vaccinatiecentrum in de eerste plaats en zoveel mogelijk moet proberen om vrijgekomen plaatsen in te vullen met mensen uit de prioritaire doelgroep die gevaccineerd wordt.
Politie/brandweer:
Begeleiding kinderopvang/kleuterleiders
Deze lijsten worden enkel op het einde van de dag gebruikt, andere open slots worden opgevuld via QVAX.
2. Evenementen in Coronatijd
Op dit moment wordt er bekeken wat er mogelijk is in de verschillende fasen van de exitstrategie.
Voor de komende maanden waren er nog geen concrete aanvragen binnengekomen. We merken dat de verenigingen eerder een afwachtende houding aannemen.
Volgens de huidige maatregelen, mogen er enkel evenementen georganiseerd worden door professionelen en dit heel veel organisatoren uitsluit:
De omschrijving ‘professionele organisator’ is niet evident omdat eventorganisator geen officieel erkend beroep is. Dus wordt een organisator als professioneel beschouwd als hij/zij een ondernemingsnummer heeft. Bij vennootschappen moet er uit de statuten kunnen worden opgemaakt dat het betrokken bedrijf actief is in de eventsector. Bij een eenmanszaak of andere vorm van uitbating moet op aanvraag kunnen aangetoond worden dat de betrokkene afdoende professionele ervaring heeft binnen de eventsector. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen vzw en andere rechtspersonen (het is immers de uitbating die iets professioneel maakt, niet de rechtsvorm).
We plannen op korte termijn een communicatie naar de verenigingen om de exitstrategie toe te lichten:
Exitstrategie:
Het sluitingsuur voor de horeca buiten gaat van 22.00 uur naar 23.30 uur. De tafelregels blijven behouden: 4 personen of één huisgezin per tafel en met 1,5 meter tussen de tafelgezelschappen.
De regels voor horeca binnen en buiten zullen tijdens de zomermaanden verder evolueren. Het Overlegcomité zal de regels vastleggen.
Evenementen (bvb. culturele voorstellingen, optredens of sportwedstrijden) kunnen doorgaan:
di 18/05/2021 - 14:23
Natuurlijk wordt het ook zomer in Berlaar. Maar zal die zomer ook zomeren? Dat is de vraag. Vorig jaar was er commotie rond de organisatie van de festiviteiten op de Markt. Groen Berlaar formuleerde de pijnpunten en organiseerde een vragenronde bij organisatie, horeca en Marktbewoners. Eigenlijk is niemand "tegen", en toch was niemand tevreden. Ook los van Corona is het duidelijk dat de formule aan herziening toe is. GroenBerlaar stelde daarom voor om een overlegronde te organiseren met organisatie en horeca. Ook stelden we dat voorafgaand overleg met onze Berlaarnaren van de Markt noodzakelijk is.
Heeft het gemeentebestuur ondertussen een initiatief genomen tot een dergelijk overleg?
Geheel terecht stelden we in de gemeenteraad de vraag of openbaar domein, het marktplein met zijn verkoelende bomen, zomaar gedurende 8 weken kan ingepalmd en zelfs afgesloten worden omwille van een private commerciele activiteit. Bovendien wordt de Markt die wij allen als "mooi" omschrijven de laatste jaren omgetuned in een lelijke burcht. Wij vinden dat dit plein, en zeker in de zomer, toegankelijk moet blijven voor alle Berlaarnaren. Initiatieven die deze voorwaarde als uitgangspunt willen nemen blijven welkom.
Denkt het gemeentebestuur nieuwe initiatieven toe te laten gedurende de zomer op de Markt? Aan welke formule wordt eventueel al nagedacht?
Het gemeentebestuur had de laatste jaren veel geld over om een privé-initiatief te subsidiëren. Heeft het bestuur ook dit jaar een subsidie over voor een origineel en veilig initiatief?
Burgemeester antwoordt tijdens de zitting.
di 18/05/2021 - 14:24"Het aantal eenpersoonshuishoudens zal door de vergrijzing toenemen. Dat blijkt uit de prognoses voor de periode 2020-2030 van Statistiek Vlaanderen, die op dinsdag 11 mei 2021 gepubliceerd werden. In Berlaar zou de komende tien jaar een groei zijn van 34.6%. Er zijn op dit moment te weinig betaalbare woningen voor alleenstaanden en eenpersoonshuishoudens, zowel voor jongeren als voor ouderen.
Welke inspanningen doet de gemeente om de bouw van eenpersoonswoningen te stimuleren?
Welke projecten waren in het verleden toegespitst op alleenstaanden?
Welke projecten zullen in de toekomst voorzien worden van eenpersoonswoningen?
In welke mate zijn kleinschalige woonprojecten mogelijk in Berlaar en wat gebeurt er met aanvragen voor de plaatsing van "tiny houses" op ons grondgebied?
Burgemeester antwoordt tijdens de zitting.
di 18/05/2021 - 14:24Graag had ik vernomen wat er met het bedrijvencentrum Itterbeek van Igemo aan de Oude Liersebaan te Duffel is gebeurd. In januari 2012 werd dit met veel poeha geopend door minister president Kris Peeters.Kmo’s konden opteren voor de huur of koop van een ruimte tussen 400 m² en 850 m², al dan niet aangevuld met een apart kantoor in hetzelfde gebouw. Ondanks de interessante huurprijzen werd dit project geen succes. De 9 ateliers en 21 kantoren stonden meer leeg dan dat ze verhuurd werden of vergis ik me ?
Waar liep het mis ? Het bedrijvencentrum is blijkbaar in juli 2019 verkocht aan Raes Constructies.
Wat heeft het bedrijvencentrum gekost en aan welke prijs werd het verkocht ?
www.bedrijvencentrumitterbeek.be
Burgemeester Walter Horemans antwoordt:
Het bedrijfsgebouw werd door IGEMO op 18 mei 2009 aangekocht van de firma Orlians voor een bedrag van 2.625.000 euro, opgesplitst in een grondwaarde van 926.860 euro en een gebouwwaarde van 1.698.140 euro. De totale investering (inclusief renovatie, inrichting en uitrusting) om dit bedrijfsgebouw te kunnen aanwenden als bedrijvencentrum bedroeg 1.794.563,21 euro. De totale gebouwwaarde voor het bedrijvencentrum ‘Itterbeek’ bedroeg aldus 3.492.703,21 euro. De jaarlijkse afschrijving bedroeg gemiddeld 175.172,36 EURO. Op 31 december 2018 had het BCI een boekwaarde van 1.933.505,16 euro.
Na een moeizame opstart in de periode 2012 – 2014 (start van de financieel-economische crisis) heeft IGEMO haar aanbod gediversifieerd met diverse verhuurscenario’s en -opties (o.a. stockage) waardoor vanaf 2015 een gemiddelde bezettingsgraad van 75% werd bereikt. Het bedrijvencentrum werd opgericht in functie van startende ondernemingen met als gevolg dat hetzij omwille van faling hetzij omwille van groei en expansie de verblijftijd van ondernemingen in het BCI eerder beperkt was. Dit betekende dat IGEMO veel tijd en energie diende te besteden aan het zoeken en contracteren van nieuwe huurders. Aangezien IGEMO slechts één bedrijvencentrum exploiteerde, kon dit niet uitgroeien tot een corebusiness van IGEMO. Om die reden heeft de raad van bestuur van IGEMO in 2018 beslist het bedrijvencentrum van de hand te doen, evenwel op voorwaarde dat er zich een valabele kandidaat-koper zou aandienen. IGEMO werd gecontacteerd door de overnemer van de firma Raes, een van de eerste bedrijven die zich had gevestigd op de KMO-zone. De firma Raes kende op dat moment een exponentiële groei en was op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden of een alternatieve locatie, bij voorkeur op de KMO-zone Itterbeek. Op 9 april 2019 werd het bedrijvencentrum verkocht aan Nv Berle (rechtsopvolger van Raes Construct) voor een bedrag van 3.109.140 euro. IGEMO boekte aldus op het BCI in 2019 een boekhoudkundig resultaat van + 248.774,84 euro, zijnde het verkoopbedrag (3.109.140 euro) minus de grondwaarde (926.860,00 euro) en minus de boekwaarde van het gebouw (1.933.505,16 euro).
di 18/05/2021 - 14:25Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bart Somers, wil meer vernieuwing in lokale burgerparticipatie. Met 'Right to Challenge' geeft het lokaal bestuur burgers, verenigingen en lokale ondernemers de ruimte om initiatief te tonen en taken van het bestuur over te nemen die ze zelf beter, sneller, slimmer of goedkoper kunnen uitvoeren.
Het bestuur kan de taken of domeinen perfect aflijnen zoals het onderhouden van openbaar groen of een plaatselijke speeltuin of het organiseren van activiteiten voor eenzame buurtbewoners. Het lokaal bestuur stelt deze criteria en vereisten vooraf vast in een reglement.
Het lokaal bestuur kan naast de prijs ook de kwaliteit, het bereik of de creativiteit vooropstellen. Het right to challenge, ook wel ‘uitdaagrecht’ of ‘recht om uit te dagen’ genoemd, betekent niet dat burger en bestuur tegenover elkaar staan of in concurrentie treden, maar juist dat burgers ruimte krijgen om actief met het bestuur samen te werken aan een betere lokale samenleving.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur schreef een online inspiratiegids met een stappenplan, voorbeelden en concrete handvaten om met Right to Challenge aan de slag te gaan in Vlaanderen.
Wij willen dat het Right to Challenge ook in Berlaar opgestart wordt om op die manier de bewoners meer te betrekken bij het beleid.
Burgemeester Walter Horemans antwoordt:
Het ‘Right to Challenge’ werd inderdaad recent ook in Vlaanderen geïntroduceerd. We willen in eerste instantie graag bekijken hoe dit in de praktijk verder evolueert en hoe de experimenten die VVSG zal begeleiden verlopen. Maar initiatieven die bepaalde zaken in onze gemeente kunnen verbeteren, burger en overheid korter bij elkaar kunnen brengen en vooral ook meer (wederzijds) inzicht geven in een aantal processen, willen we steeds in overweging nemen.
Zoals reeds aangegeven, geloven we dat bepaalde participatieprocessen waarde kunnen hebben. Maar tegelijkertijd is participatie een thema waar we allemaal nog stappen in zullen moeten zetten, zowel wij als overheid als de inwoners.
In het kader van het participatieproces rond de heraanleg van de Markt lanceerden we recent ons Citizenlab-platform. De eerste resultaten doen ons alvast plezier, inwoners lijken de weg naar dit platform te vinden. Dit platform heeft alleszins de mogelijkheid om het ‘Right to Challenge’ te integreren.
Het ‘Right to Challenge’ biedt de mogelijkheid om een aantal zaken anders aan te pakken. We willen daarvoor openstaan, maar moeten dan ook in Berlaar voor een duidelijk kader zorgen. We vragen daarom in eerste instantie om ons de tijd te geven om de experimenten van VVSG af te wachten en dit intern verder te bekijken.
di 18/05/2021 - 14:26Het Isave project wou kmo’s begeleiden die energie wilden besparen via een samenwerking met een ESCO (Energy Service Company). ESCO stond garant voor de beloofde energiebesparing.
Hoeveel bedrijven werden begeleid ? Bij hoeveel bedrijven werd een eerste haalbaarheidstoets uitgevoerd om na te gaan of er effectief mogelijkheden bestonden om een ESCO – werking op te starten ? Welke ESCO werd aangesteld ?
Het ISave project richtte zich voornamelijk naar kmo’s met een jaarlijkse energiekost (gas + elektriciteit) tussen 20.000 euro en 250.000 euro.
Het ISave project was een initiatief van IGEMO, Factor 4 en UNIZO provincie Antwerpen, met steun van het Agentschap Ondernemen in het kader van “Vlaanderen in Actie”.
Hoeveel steun werd ontvangen voor dit initiatief van VIA Pact 2020 ?
Burgemeester Walter Horemans antwoordt:
ISave is een project dat enkele jaren geleden werd uitgevoerd en afgesloten. De projectmanager van dit project is niet meer in dienst van IGEMO. Dit vergt bijgevolg meer tijd om dit uit te zoeken. De vraagsteller is lid van de Raad van Bestuur van IGEMO. Igemo kan hem ook op de volgende vergadering van de raad van bestuur (28 mei 2021) de gevraagde informatie bezorgen.
di 18/05/2021 - 14:27De Vlaamse overheid biedt sinds kort een raamcontract aan om relatief makkelijk onderzoeken naar buitenlandse eigendommen te kunnen uitvoeren. Hierdoor wil men sociale fraude met buitenlandse eigendommen aanpakken.
Sociale woningen moeten toekomen aan wie er recht op heeft.
Hoe ver staat onze huisvestingsmaatschappij c.v. Zonnige Kempen uit Westerlo met het opsporen van domicilie- en sociale fraude ?
Burgemeester Walter Horemans antwoordt ter zitting.
di 18/05/2021 - 14:28Naar aanleiding van het recentste stappenplan van het Overlegcomité had ik graag geweten welke
Initiatieven het gemeentebestuur wil toelaten of organiseren vanaf 9 juni 2021.
Hebben de initiatiefnemers van BALder zomer plannen deze zomer ?
Vanaf 1 juli 2021 is telewerk niet langer verplicht. Wat betekent dit voor de bezoekmogelijkheden
van de inwoners aan het gemeentehuis ?
Kortom hoe gaan we om met onze herwonnen vrijheid ?
Burgemeester Walter Horemans antwoordt ter zitting.
di 18/05/2021 - 14:28Naar aanleiding van de plannen met de voetbalvelden van liefhebbersvoetbalclub F.C. DE WEERDT
vraag ik de nodige aandacht bij de realisatie van de mogelijk 8 padelvelden.
Overlast verhalen uit Rumst en Kalmthout verschijnen in de krant (GvA 12 mei 2021). In Nederland
moet een padelveld minstens 50 meter van een woning liggen. Binnenkort zijn er 46 padelclubs in de
provincie Antwerpen. Recent kondigde T.C. Zevenbergen (Lier) nog extra padelvelden aan.
Indien een investeerder één of meerdere padelvelden wil realiseren op de gronden moeten er zeker
geluidswerende schermen en een voldoende hoge omheining geplaatst worden.
Ik vraag aan het gemeentebestuur om deze voorwaarden op te leggen bij iedere aanvraag voor een
padelveld.
De buren moeten geen ballenrapers worden. De terugverdientijd van een padelveld (kostprijs
39.000 euro) kan 1 jaar bedragen (afhankelijk van de bezettingscijfers). Het parkeren ter plaatse zal
een belangrijk thema worden en kan besproken worden in de “ verkeerscommissie”.
Ik vraag U om de directe buren te betrekken bij de plannen indien ze concreet worden.
Beter proactief handelen !
Schepen Nadine Boekaerts antwoordt:
Ook wij hebben de verontrustende berichten rond overlast omtrent padel (lawaai, beschadigingen) gelezen. We begrijpen de onrust van de buren. Als de kandidaten hun voorstellen inbrengen, met o.a. de inplanting van de terreinen, zullen we bij de keuze rekening houden met deze bijhorende ‘neveneffecten’ van deze populaire sport.
We hebben op deze site, nl. de Liersesteenweg, voldoende ruimte om de padelvelden en de kantine op ruime afstand van de naburige woonsten in te plannen.
We zullen bij de ontwikkeling van de site voldoende mensen met kennis, de buurt en onze adviesraad raadplegen zodat zij tijdig hun bezorgdheden kenbaar kunnen maken.
di 18/05/2021 - 14:29Onderwijsspecialisten zijn het erover eens dat de coronacrisis voor een leerachterstand heeft gezorgd bij zeer veel leerlingen, in het bijzonder in de lagere school en het middelbaar.
Om dit probleem aan te pakken organiseren verschillende scholen en gemeente huiswerk en studiebegeleiding.
Hoe pakt Berlaar dit aan? Voorziet de gemeenteschool ook in dergelijke begeleiding?
Schepen Suzy Put antwoordt:
De huiswerkbegeleiding die we aanbieden binnen de Sociale dienst is sinds begin februari terug opgestart. Dit loopt vlot. Eén vrijwilliger voor 7 kinderen tussen 6 en 13 jaar is voldoende. Er wordt vooral aandacht besteed aan taal onder de vorm van spelletjes, werkblaadjes en (voor)lezen. De kinderen worden opgesplitst in groepjes om volgens hun niveau /leeftijd te oefenen. Dit verloopt digitaal, of in persoon met respect voor de corona-maatregelen afhankelijk van de mogelijkheden van de deelnemers.
Op 29 april hebben we op het overleg met alle lagere scholen op ons grondgebied hen opgeroepen om signalen van ouders en kinderen met financiële problemen maar ook met andere problemen te melden aan de Sociale dienst/Huis van het Kind (mits toestemming van de ouder). Ook de meerwaarde van een Huis van het Kind werd nogmaals in de verf gezet. Signalen vanuit de scholen van kinderen met een leerachterstand, specifiek omwille van Corona én die opgelost geraken met een huiswerkbegeleiding ontvingen we tot op heden niet. Op 19 april werd de middelbare school gecontacteerd en werden een aantal mogelijkheden van hulp meegegeven. Voorlopig ontvingen we ook vanuit die kant geen meldingen/vragen.
Diepgewortelde taalproblemen bij kinderen van nieuwkomers zijn er wel, voor de kinderen die we kennen kan daar huiswerkbegeleiding of een niet-professionele begeleider niet meteen de hulp bieden. Daarvoor moeten we rekenen op de hulp van OKAN-klassen, CBE Basiseducatie, etc., waar nodig kunnen we aanvullend werken.
In Berlaar organiseren we tussen 9 en 13 augustus en tussen 16 tot 20 augustus 2021 een Zomerschool. Twee keer twee klassen van 10 kinderen worden opgericht Beiden werken rond taalstimulatie (voor anderstaligen) en leerachterstand, verzorgd door Oscar vzw. Kinderen werken 10 dagen in de voormiddag inhoudelijk en in de namiddag speelser om zo met een grotere bagage aan het nieuwe schooljaar te beginnen. Voor de toeleiding naar dit project doen we beroep op de scholen en meer specifiek hun zorgcoördinatoren. Een mooi initiatief dat aanvullend kan werken.
Er zijn dus mogelijkheden, zolang we geen signalen/noden ontvangen, nemen we voorlopig geen bijkomende maatregelen.
di 18/05/2021 - 14:29TOELICHTING
Een beleefstraat is een speelstraat die tijdens bepaalde dagen en voor een bepaalde tijdsduur afgesloten wordt voor gemotoriseerd verkeer, om de kinderen de mogelijkheid te geven veilig en ongehinderd op straat te spelen en te sporten en ontmoetingen tussen buurtbewoners te stimuleren. Eén van de belangrijke kenmerken van beleefstraten ten opzichte van speelstraten is het limiteren in tijd, (bv. van 9u tot 21u, één dag, één vaste dag per week, één of twee weekends, een periode van twee weken of vier opeenvolgende weekends,…)
In een beleefstraat ligt de focus dus niet meer alleen op spelende kinderen maar gaat men ook het sporten specifiek promoten. Daarnaast kan de beleefstraat ook gebruikt worden als tool voor buurtopbouwwerk. Dit vanuit de idee dat een positieve buurt ook toleranter is voor spelende kinderen op andere momenten in het jaar. Daarvoor stelt men in tal van gemeenten en steden jaarlijks een budget ter beschikking. Beter een goede buur dan een verre vriend, zeg maar. Waar een speelstraat mikte op kinderen tussen 2 en 12, is een beleefstraat er voor iedereen tussen 0 en 99.
In sommige gemeenten met speelstraten wordt men soms geconfronteerd met klachten. De beleefstraat anticipeert hierop door de beperking in tijd.
VOORSTEL
Wij vragen aan het college van burgemeester en schepenen om naast de mogelijkheid om speelstraten toe te laten, de inrichting van beleefstraten mogelijk te maken op ons grondgebied.
Wij vragen tevens om diverse acties te ondernemen om de beleefstraat te promoten, zoals:
Schepen Suzy Put antwoordt:
Beleefstraten is een mooi project maar ik betwijfel of er in Berlaar voldoende interesse is. Onze inwoners kunnen steeds een aanvraag doen voor speelstraten. Zelfs meermaals in een vakantieperiode. Dit is in het verleden wel eens gebeurd oa in de Montystraat volgens een vergelijkbaar principe van een beleefstraat. We dienen keuzes te maken ofwel speelstraten ofwel beleefstraten. Maar deze laatste dienen zeker gescreend te worden via mobiliteit. Vermits elke straat er zich niet toe leent. Een straat steeds afsluiten gedurende bepaalde uren en dagen brengt wel wat consequenties met zich mee. En… het engagement dient gedragen te worden door de meeste gezinnen van die straat om het uiteindelijk doel te kunnen bereiken.
Een speelstraat kan elke burger op elk moment aanvragen wat meer afgestemd is op de populatie van het moment in die straat. Natuurlijk met de nodige verantwoordelijken en toezichthoudende ouders. Dit concept kan evengoed een gezellig samenzijn van de buurt met zich meebrengen.
Een beleefstraat is definitiever en voor een langere periode en daarom behouden we het ‘momenteel’ liever bij gesubsidieerde buurtfeesten en speelstraten in Berlaar waar wij wel de logistieke ondersteuning voor ons nemen.
di 18/05/2021 - 14:30