Terug
Gepubliceerd op 19/05/2021

2021_MV_00059 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: Covid-19 vragen Werd er gebruik gemaakt van het prioritair voorrecht?

Gemeenteraad
di 18/05/2021 - 20:00 Digitaal via Teams
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Anja Neels, algemeen directeur

Afwezig

test raadslid

Verontschuldigd

Nadine Boekaerts; Julie Cools

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans
2021_MV_00059 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: Covid-19 vragen Werd er gebruik gemaakt van het prioritair voorrecht? 2021_MV_00059 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: Covid-19 vragen Werd er gebruik gemaakt van het prioritair voorrecht?

Motivering

Indiener(s)

Rudy Nuyens

Tijdstip van indienen

wo 12/05/2021 - 22:12

Toelichting

Een week geleden had ongeveer 40% van de Belgische bevolking op zijn minst haar of zijn eerste prik gekregen. Het aantal mensen dat gebruik maakt van het gratis vaccin ligt erg hoog en eigenlijk moeten we daar fier op zijn. We hebben zo hard geroepen op een vaccin, we werden zo zwaar gegijzeld door corona dat het toch maar normaal is dat we samen liefst zo snel mogelijk deze pandemie disciplinair willen verslaan? We waren niet akkoord met sommige jongeren die zich rebels begonnen te gedragen omdat ze ook snel hun prik wilden krijgen, maar konden er wel begrip voor opbrengen. Minder voor politici die ’s morgens vroeg de vaccins van de vorige dag uit de vuilbak gingen halen en daar dan geen uitleg voor klaar hadden.

Er bestaat zoiets als integriteit. Ook bij de warme bakker moet je je beurt afwachten. Anders moet je maar droge toast eten.

Omgekeerd vinden wij het nog veel erger. Prioritaire beroepen en soortgelijke diensten die recht hebben op een vervroegde inspuiting maar er geen gebruik van willen maken ? 

Het dragen van mondmaskers en het regelmatig wassen van onze handen alleen zal de pandemie niet oplossen. We hebben alle vaccins NODIG en eigenlijk zou IEDEREEN twee keer  moeten ingeënt worden. Werd er door de politiemensen en de vrijwilligers bij het rode kruis en de brandweer gebruik gemaakt van dit voorrecht dat ze terecht kregen? 

  1. Kunnen daar cijfers op geplakt worden? 

Naar aanleiding van de snel aankomende versoepelingen:

2. Zijn er evenementen op Berlaarse bodem die ondanks in eerste instantie ‘afgelast werden door corona’ uiteindelijk toch nog zouden kunnen doorgaan? 

3. Zullen de gemeenteraadszittingen na de vakantie nog digitaal blijven ?


Bespreking

Antwoord

Burgemeester Walter Horemans antwoordt:

Vaccinatiestrategie 

 

Priorititenvolgorde VC

1. 65-plussers, risicopatiënten en zwangere vrouwen

2. Rest van de bevolking

In elke fase geldt het principe van oud naar jong.

 

Reservelijsten

Wanneer iemand zijn vaccinatieafspraak niet nakomt en er daardoor vaccins over zijn die niet bewaard kunnen worden, kan het vaccinatiecentrum snel mensen oproepen van een reservelijst om die vrijgekomen vaccins niet verloren te laten gaan. Ook bij het oproepen vanop die reservelijst, moeten vaccinatiecentra maximaal proberen om de prioriteitenvolgorde te respecteren. 

Intussen maken de meeste vaccinatiecentra daarvoor gebruik van QVAX: hiermee worden mensen automatisch in volgorde van hun leeftijd opgeroepen (de oudste eerst) of als ze onderliggende aandoeningen hebben. Vaccinatiecentra die (daarnaast) nog een eigen reservelijst hanteren, hebben ook de opdracht die volgorde zo veel mogelijk te respecteren. 

 

Het algemene principe is en blijft dat het vaccinatiecentrum in de eerste plaats en zoveel mogelijk moet proberen om vrijgekomen plaatsen in te vullen met mensen uit de prioritaire doelgroep die gevaccineerd wordt.

  • zorgverleners en medewerkers van het vaccinatiecentrum (medewerkers worden gevaccineerd de eerste dag dat ze komen werken)
  • een prioritaire reservelijst van 65+’ers (ondertussen uitgeput)
  • een tweede reservelijst van beroepsgroepen met een hoger besmettingsrisico: politie/brandweer, kleuterleiders en personen werkzaam in de kinderopvang

 

Politie/brandweer:

  • bij restvaccins afwisselend mensen opgeroepen via de korpchef voor personeel die in nauw contact met burger staan
  • Prioritaire agenten worden ondertussen automatisch uitgenodigd via Doclr
  • Exacte cijfers kan ik hier niet van doorgeven

 

Begeleiding kinderopvang/kleuterleiders

  • Lijst door VC Pallieterland opgesteld en worden van oud naar jong opgeroepen

 

Deze lijsten worden enkel op het einde van de dag gebruikt, andere open slots worden opgevuld via QVAX.

 

 

2. Evenementen in Coronatijd

 

Op dit moment wordt er bekeken wat er mogelijk is in de verschillende fasen van de exitstrategie.

Voor de komende maanden waren er nog geen concrete aanvragen binnengekomen. We merken dat de verenigingen eerder een afwachtende houding aannemen.

 

Volgens de huidige maatregelen, mogen er enkel evenementen georganiseerd worden door professionelen en dit heel veel organisatoren uitsluit:

De omschrijving ‘professionele organisator’ is niet evident omdat eventorganisator geen officieel erkend beroep is. Dus wordt een organisator als professioneel beschouwd als hij/zij een ondernemingsnummer heeft. Bij vennootschappen moet er uit de statuten kunnen worden opgemaakt dat het betrokken bedrijf actief is in de eventsector.  Bij een eenmanszaak of andere vorm van uitbating moet op aanvraag kunnen aangetoond worden dat de betrokkene afdoende professionele ervaring heeft binnen de eventsector. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen vzw en andere rechtspersonen (het is immers de uitbating die iets professioneel maakt, niet de rechtsvorm).
 

We plannen op korte termijn een communicatie naar de verenigingen om de exitstrategie toe te lichten:

Exitstrategie:

  • 9 juni

 

  • De horeca heropent binnen tussen 8.00 uur en 22.00 uur, tot 4 personen per tafel of één huisgezin per tafel en met 1,5 meter tussen de tafelgezelschappen.

Het sluitingsuur voor de horeca buiten gaat van 22.00 uur naar 23.30 uur. De tafelregels blijven behouden: 4 personen of één huisgezin per tafel en met 1,5 meter tussen de tafelgezelschappen.

De regels voor horeca binnen en buiten zullen tijdens de zomermaanden verder evolueren. Het Overlegcomité zal de regels vastleggen.

 

  • Evenementen (bvb. culturele voorstellingen, optredens of sportwedstrijden) kunnen doorgaan.
    • Binnen: tot 200 personen of 75% van de zaalcapaciteit zittend, met mondmasker en op veilige afstand van elkaar.
    • Buiten: tot 400 personen, met mondmasker en op veilige afstand van elkaar.

 

  • 1 juli

 

Evenementen (bvb. culturele voorstellingen, optredens of sportwedstrijden) kunnen doorgaan:

  • Binnen: tot 2.000 personen of 80% van de zaalcapaciteit (CIRM), zittend, met mondmasker en op een veilige afstand van elkaar.
  • Buiten: tot 2.500 personen, met mondmasker en op veilige afstand van elkaar.
  • Erediensten, huwelijken en begrafenissen tot 200 personen binnen of 400 personen buiten.
  • Feesten en recepties tot 100 personen binnen. Voor het overige volgen ze de regels van de horeca.

 

 

  • 30 juli

 

  • Evenementen (bvb. culturele, optredens of sportwedstrijden) kunnen doorgaan:
    • Binnen: tot 3.000 personen of 100% van de zaalcapaciteit (CIRM), met mondmasker en op veilige afstand van elkaar.
    • Buiten: tot 5.000 personen.  Vanaf 13 augustus zijn massa-evenementen buiten toegelaten bij voorleggen van bewijs van vaccinatie of een recente negatieve PCR-test.
  • Handelsbeurzen toegelaten, volgens regels andere bedrijven die goederen en diensten leveren.
  • Feesten en recepties tot 250 personen binnen. Voor het overige volgen zij de regels van de horeca.

 

  • 1 september

 

  • Evenementen (culturele voorstellingen, optredens of sportwedstrijden) kunnen doorgaan:
    • Binnen: nog te bepalen.
    • Buiten: nog te bepalen.
  • Erediensten, huwelijken en begrafenissen zonder beperkingen.
      
  • Feesten en recepties zonder beperkingen binnen. Voor het overige volgen ze de regels van de horeca.
      
  • Markten, kermissen, niet-professionele brocante- en rommelmarkten en braderijen zonder beperkingen.
 

 

di 18/05/2021 - 14:23

Bijlagen