De notulen van de gemeenteraad van 23 februari 2021 vind je terug als bijlage.
Het zittingsverslag van deze vergadering werd vervangen door een audio-opname, welke beschikbaar is op de website www.berlaar.be/beleid/verslagen of rechtstreeks via https://channel.royalcast.com/berlaar/#!/berlaar/20210223_1.
De live-stream was te bekijken op de website van Berlaar https://www.berlaar.be/raden-live en kan nog steeds geraadpleegd worden.
De raad dient dit conform het Decreet Lokaal Bestuur goed te keuren.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 23 februari 2021 goed.
Vanaf het meerjarenplan 2020-2025 vormen de gemeente en het OCMW één rapporteringsentiteit. Zij maken een geïntegreerde en geconsolideerde jaarrekening.
Er wordt geen gemeentelijke bijdrage aan het OCMW meer berekend en gerapporteerd in de jaarrekening.
De regelgeving bepaalt echter wel dat de gemeente ervoor moet zorgen dat het OCMW zijn financiële verplichtingen kan nakomen (art. 274 DLB). Dit gebeurt a.d.h.v. een gemeentelijke tussenkomst.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen in onderlinge consensus het bedrag van de tussenkomst. De regelgeving legt geen berekeningswijze, timing of procedure op om het bedrag van de tussenkomst vast te stellen.
Dit bedrag kan jaarlijks afzonderlijk worden bepaald of op basis van een "principe". Dit principe wordt voor de volledige legislatuurperiode vastgesteld om te vermijden dat de raden elk jaar opnieuw het bedrag van de tussenkomst moeten bepalen.
Hieronder sommen we de 4 verschillende opties op:
Art. 274 Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad stelt vast dat de gemeentelijke tussenkomst berekend wordt op basis van optie 2, waarbij de tussenkomst berekend wordt op basis van de algemene boekhouding.
De M-kaarten en N-kaarten vallen onder paragraaf f) en h) in ons huidige retributiereglement.
Overeenkomstig de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953, worden de gemeenten gemachtigd de retributies te innen welke zijn bestemd tot dekking van hun administratieve kosten, telkens als zij de verblijfsvergunningen of verblijfsdocumenten van een vreemdeling afleveren, vernieuwen of vervangen.
De gemeenten kunnen een retributie voorzien voor de afgifte, de vernieuwing, of de vervanging van M-kaarten en de N-kaarten. Voor de M-kaarten met vermelding van duurzaam verblijf -volgens de normale procedure- dienen de eerste keer kosteloos te worden afgeleverd.
Er zijn momenteel 8 Britten in Berlaar die in aanmerking komen voor een M kaart:
- 3 personen die voldoen aan de voorwaarden om een 1e gratis M-kaart te bekomen;
- 4 personen die betalend een M-kaart toegekend krijgen. Zij hebben nog geen duurzaam verblijf.
- 1 persoon heeft gekozen om haar E+ om te wisselen voor een F+ kaart.
Het is uiteraard altijd mogelijk dat we door verhuis meer Britten krijgen, maar deze hebben dan waarschijnlijk van de andere gemeente al een M- of N- kaart. Zij moeten dan binnen 5 jaar een betalende M- of N- kaart aanvragen.
We stellen voor om de huidige retributie te behouden omwille van de aanhoudende coronacrisis en de bijkomende kosten die sommige burgers hierdoor ervaren.
De gemeenteraad heft het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 november 2020, op vanaf 1 januari 2021.
De gemeenteraad keurt met ingang van 1 januari 2021 en voor een termijn, eindigend op 31 december 2025, het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken goed
Als wij beide scholen herstructureren en opsplitsen in 2 autonome scholen, heeft elke school recht op een voltijdse directeur. Daardoor valt de huidige loonkost van de halftijdse aanvullende directeur weg. Verder is er ook een lichte stijging van het aantal uren zorgcoördinator, uren administratie en uren kinderverzorgster.
Een nadeel is dat de nieuw op te richten school de eerstvolgende 6 jaren als teldag 1 oktober heeft, wat ons telkens een verlies van een halftijdse kleuterjuf zou geven tot aan de krokusvakantie. Dat verlies zouden we moeten kunnen compenseren, bv. door een stuk van het budget dat vrijkomt van het halftijdse loon van de directeur hiervoor te gebruiken.
Ook de school die blijft bestaan telt éénmalig op 1 oktober en zal ook éénmalig uren kleuteronderwijzer verliezen.
Concreet betekent dit dat de volgende stappen gezet worden:
-) advies schoolraad en ABOC: 12 maart 2021
-) goedkeuring gemeenteraad 16 maart 2021
-) communicatie leraren: informeel reeds gebeurd over de intentie, communicatie op 17 maart
-) communicatie ouders: 17 maart (ouderraad reeds informeel op de hoogte van de intentie)
Aanvragen tegen 1 april, verwezenlijking tegen 1 september 2021:
-) verhuis maatschappelijke zetel van Aarschotsebaan 60 naar Pastorijstraat 60 (behoud van kleinste entiteit, zodat de grootste de nieuwe school wordt en makkelijker de programmatienorm na 6 jaar behaalt)
-) sluiten van de vestigingsplaats Aarschotsebaan 60
-) oprichten nieuwe school op Aarschotsebaan 60
-) aanwerving nieuwe directeur voor een van beide scholen
Verder dient elke school te beschikken over een eigen schoolwerkplan, schoolreglement, contracten met o.a. CLB, … een aantal zaken zitten reeds in bijlage (met aanduiding in geel van wat eventueel nog aangepast moet worden wanneer de nodige info over schooljaar 2021-2022 beschikbaar is), anderen worden de komende maanden herwerkt en later voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met de herstructurering en splitsing van de gemeentelijke basisscholen tot twee autonome scholen.
In het eerste academiejaar zal naargelang het aantal inschrijvingen gestart worden met 1 of 2 klassen voor de jongste kinderen, van het 1ste, 2de en 3de leerjaar. Indien de interesse groot genoeg is breiden we het jaar erna uit met 1 klas voor de oudere kinderen (4de, 5de, 6de leerjaar).
Het gelijkvloers van het archiefgebouw aan de brandweer (Liersesteenweg 55) wordt ingericht met 2 klaslokalen. 1 klas bestaat uit 16 Ã 23 leerlingen.
Het inschrijfgeld wordt gelijk gehouden met het door Vlaanderen bepaald tarief. In 2020 ging dat over 68 euro voor het eerste kind en 44 euro vanaf het 2e kind. Er wordt geen extra retributie gevorderd en kinderen zullen ook geen eigen materiaal moeten aankopen. De sociale dienst voorziet een bijdrage voor de sociaal zwakkere gezinnen. Die bijdrage kan het volledige inschrijfbedrag of een deel ervan zijn op basis van een financieel onderzoek. Ook niet-OCMW-cliënteel kan hierop beroep doen.
De financiële bijdrage van Berlaar aan Nijlen bedraagt 1.000 euro aan werkingsgeld voor elke nieuw opgestarte klas en 500 euro vanaf het 2de jaar. De onderwijskost dient het 1ste jaar van elke nieuwe klas door Berlaar gedragen te worden. Vanaf het 2de jaar wordt dit bedrag gesubsidieerd. Het inschrijfgeld van de leerlingen wordt door de gemeente Nijlen geïnd.
De gemeenteraad keurt de oprichting van een Interlokale vereniging Deeltijds Kunstonderwijs (Beeldende en Audiovisuele kunsten) Berlaar - Nijlen goed vanaf 1 april 2021.
De gemeenteraad keurt de ontwerp-overeenkomst van de Interlokale vereniging Deeltijds Kunstonderwijs (Beeldende en Audiovisuele kunsten) Berlaar - Nijlen goed vanaf 1 april 2021.
De gemeenteraad stelt schepen Suzy Put aan als afgevaardigde in het beheerscomité van de Interlokale vereniging Deeltijds Kunstonderwijs (Beeldende en Audiovisuele kunsten) Berlaar - Nijlen.
De gemeenteraad stelt schepen Jan Hendrickx aan als plaatsvervangend afgevaardigde in het beheerscomité van de Interlokale vereniging Deeltijds Kunstonderwijs (Beeldende en Audiovisuele kunsten) Berlaar - Nijlen.
De burgemeester, Walter Horemans en algemeen directeur Anja Neels worden gemachtigd om deze overeenkomst te ondertekenen.
Notaris Cuvelier, Markt 85 te 2590 Berlaar, werd belast met de opmaak en behandeling van de koopaktes.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 20 maart 2018 het ontwerp en de verdere behandeling van de AKVK-beloftes en het schattingsverslag in het kader van de minnelijke onderhandelingen voor het innemen van gronden ten behoeve van de realisatie van het fietspad in Hemelshoek goed. (2018_GR_00026)
Het schepencollege keurde in de zittingen van 17 april 2018, 31 mei 2018, 4 april 2019, 16 mei 2019, 29 augustus 2019, 26 september 2019, 14 november 2019, 27 december 2019, 6 februari en 24 september 2020 door minnelijke onderhandelingen bekomen AKVK beloftes (7,8,10,11,16,17,22,40 & 12,13,18,19,20,23,24,39 & 14, 15, 37, 41-42 & 21, 25-27, 26, 32, 34-35 & 1B-2, 33 & 36-38, 9 & 4 & 3, 5 en 6, 43-44) goed.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 12 februari 2019 de voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan goed. (2019_GR_00066)
De gemeenteaard keurde in zitting van 15 december 2020 de door minnelijke onderhandelingen bekomen AKVK belofte voor inname 28, 29 en 30 goed.
De aankoopakte voor de gronden gelegen in Hemelshoek gekend onder innamenummers 28, 29 en 30 op de voorlopig vastgestelde onteigenings- en rooilijnplannen, en kadastrale gegevens 1ste afdeling Sectie D perceelnummer 478 D (deel A), 478 C(deel B) 478 C (deel C) en 478 G (deel D) wordt goedgekeurd voor een verkoopbedrag van 7.747,50 euro incl. BTW (voor deel A, B en C), 1 euro incl. BTW (voor deel D) en 13.095,23 euro incl. BTW voor het aandeel van de gemeente in de aanpassingswerken aan de voortuin van de eerste verkoper, te verhogen met 1.409.21 euro incl. BTW geraamde notariskosten.
Het college van burgemeester en schepenen zal de nodige maatregelen treffen voor uitvoering van dit besluit
De burgemeester, Walter Horemans en algemeen directeur, Anja Neels, worden gemachtigd om tot ondertekening van de overeenkomst tot aankoop van de gronden over te gaan.
De aankoop van de hierboven bovenvernoemde gronden gebeurt ten behoeve van het openbaar nut.
De gemeenteraad keurde in zitting van 19 september 2017 de algemene samenwerkingsovereenkomst met de Provincie Antwerpen voor het ontwerp van de F104 fietsostrade Lier-Aarschot goed.
De studieopdracht voorziet dat de zowel de lokale overheden als de provincie Antwerpen de aanleg van de fietsostrade kan afroepen bij het aangestelde studiebureau Arcadis.
Op 21 januari 2021 maakte Arcadis een projectnota op voor de Heestenweg, in het kader van de aanleg van de fietsostrade Antwerpen - Lier.
Het schepencollege werd belast met de samenstelling van het dossier en het zorgen voor de nodige bekendmakingen en het opstellen van een opmetingsplan en schattingsverslag.
Het schepencollege werd gevraagd minnelijke onderhandelingen met het oog op de nodige grondinnames met de te onteigenen personen of instanties aan te vangen conform de bepalingen opgenomen in het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
Het doel is het realiseren van een fietsostrade, tussen Lier en Aarschot, met volwaardige fietsvoorzieningen die beantwoorden aan de verwachtingen en noden van fietsers en minstens voldoet aan de richtlijnen uit het Vademecum Fietsvoorzieningen.
Het schepencollege stelde Arcadis aan voor het opmaken van het schattingsverslag en voor het inventariseren van de opstallen.
Het schepencollege stelde IGEMO aan voor het voeren van de onderhandelingen met de grondeigenaars, met het oog op de aankopen in der minne aan te vangen op basis van het schattingsverslag. Onderhandelaar in dit dossier is Ken Franssen.
De onteigeningskosten voor bouwgrond in Berlaar worden ingeschat op 250 à 275 euro/m². Het totaalbedrag voor de aankopen wordt geschat op 209.000 euro (excl. btw) (optie 1, enkel Heestenweg) of 369.325 euro (excl. btw) (optie 2: met inbegrip van het perceel op de hoek, ten behoeve van een betere zichtbaarheid aan het kruispunt met de Melkouwensteenweg. Dit gaat over de grondvergoeding.
Bijkomende kosten die te dragen zijn door de koper (de Gemeente Berlaar) bestaan nog uit:
Aktekosten : (incl. dossierskosten + overschrijvingskosten hypotheekkantoor + ereloon)
Kosten voor handlichting hypotheek: (incl. registratie, hypotheek, dossierskosten, ereloon en BTW)
Kosten onderhandelen door Igemo: 12.625 (bestuurlijke fase) en 1.313 euro (gerechtelijke fase).
Vergoeden van de opstallen
De bedoeling is om de onderhandelaar in deze opdracht zo snel mogelijk op pad te sturen zodat we in de mate van het mogelijke rekening kunnen houden met de eigenaars bij het ontwerpplan. Na de eerste onderhandelingen over het ontwerpplan wordt het definitief rooilijnplan opgemaakt en de onteigeningsprocedure opgestart. De AK-VK belofte wordt nu al ter goedkeuring voorgelegd zodat eigenaars die al minnelijk overeen willen komen al een overeenkomst kunnen ondertekenen
In het kader van de minnelijke onderhandelingen dient het ontwerp van van AKVK-belofte in bijlage te worden goedgekeurd om te gebruiken en te laten ondertekenen bij een akkoord tussen de Gemeente Berlaar en de verkoper.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van AKVK-belofte voor de aankoop van de gronden langs de Heestenweg ikv het realiseren van een fietsostrade, tussen Lier en Aarschot, opgesteld door Ken Franssen, onderhandelaar Igemo, goed.
De gemeenteraad neemt akte van de bijgevoegde oplijsting van eigenaars waarmee onderhandelingen dienen te gebeuren.
De gemeenteraad geeft delegatie aan het College van Burgemeester en Schepenen voor de verdere afhandeling van de AKVK-overeenkomsten met de eigenaars.
In de maand maart 2021 werd het nieuwe Financieel Rapport door Belfius voorgesteld.
Graag had ik dit Financieel Rapport bekomen.
Kan de schepen van financiën de belangrijkste conclusies opsommen en weergeven hoe onze gemeente zich positioneert ten opzichte van de cluster van vergelijkbare gemeenten?
Met vriendelijke groeten en een woord van dank,
Wim
Schepen Stefaan Lambrechts antwoordt:
De laatste 2 jaar hebben wij Philip van Belfius steeds uitgenodigd op de begrotingscommissie. Ook dit jaar zal dat het geval zijn.
di 16/03/2021 - 14:51Sinds het begin van de coronapandemie organiseren verschillende Vlaamse gemeenten officiele huwelijksplechtigheden in openlucht. In Antwerpen, Grobbendonk , Willebroek , Sint Katelijne Waver is dit reeds mogelijk. In Sint Katelijne Waver laat men 100 gasten toe mits inachtname van de regels.
ik stel voor dat deze gemeenteraad een aantal plaatsen in Berlaar met een neutraal karakter aanwijst om huwelijken te voltrekken. Ik denk hier aan het nieuwe gemeentelijk parkdomein Berlaarhof , de kiosk of een buitenruimte in de buurt van de kerk van Gestel of Rameyenhof.
De lente komt eraan dus graag nu actie ondernemen.
Burgemeester Walter Horemans antwoordt:
Het huwelijk kan voltrokken worden in het gemeentehuis of op een andere locatie zoals bij gemeenteraadsbesluit vastgelegd.
Deze andere locatie mag niet willekeurig gekozen worden. Deze moet:
- neutraal zijn;
- openbaar zijn; dit betekent dat de toegang tot de huwelijkslocaties moet worden bepaald door de gemeente. Het principe van openbaarheid is een essentiële vereiste voor de geldigheid van het huwelijk (art. 191 BW);
- EN uitsluitend gebruikt worden door het gemeentebestuur.
Het gemeentelijk parkdomein Berlaarhof, de kiosk of een buitenruimte in de buurt van de kerk van Gestel of Rameyenhof voldoen niet aan al deze voorwaarden. Ze worden namelijk niet uitsluitend gebruikt door het gemeentebestuur. Tenzij we een stuk gaan afbakenen.
In SKW wordt het huwelijk voltrokken op het binnenplein. Volgens de richtlijnen rond samenscholingen zijn er momenteel maximaal 15 personen aanwezig.
In de toekomst gaan zij achter het gemeentehuis tussen twee vijvers een constructie maken zodat dit meer afgebakend is.
di 16/03/2021 - 14:52Wat is de huidige status van het Wifi4EU project?
Welke locaties zijn er gekozen?
Komen publieke parken in aanmerking?
Hoeveel AP's (access points) zal de gemeente inrichten?
Wat zijn de belangrijkste criteria voor het plaatsen van een AP?
Schepen Willy Beullens antwoordt:
In bijlage vinden jullie het excel-bestand terug dat ik destijds voorgesteld heb. Hou rekening dat dit budgetoffertes zijn en geen definitieve offertes. De werkelijke kostprijs kan nog hoger liggen.
Conclusie: Wifi4EU is geen gratis wifi, maar gesubsidieerd voor 15000 € voor installatiekosten alleen. De recurrente kosten (connectiviteit, onderhoud, SLA’s, …) zitten hier niet bij in en die wegen door op het totale budget. Men zou dit goed kunnen verantwoorden als er naast de jaarlijkse evenementen ook bijkomende smart city-toepassingen zou inzetten. CityMesh heeft hier verschillende voorbeelden voor aangehaald;
- metingen van hotspots (qua drukte en verkeer)
- metingen van waterstanden
- controle van rioleringssystemen
- beheer van vuilbakken
- inzetten van drones boven het grondgebied ter assistentie van hulp- en veiligheidsdiensten
- metingen van luchtkwaliteit en weersomstandigheden
- beheer van verkeerslichten
- remote camerasystemen
- monitoring van voetbalstadions
- beheer van parkingcamera’s
- toepassingen met GPS tracking (zoals ANPR-camera’s)
- sturing van licht- en geluidsinstallaties
Rekening houdend dat de toepassingen die als voorbeeld dienen ook nog extra kosten met zich meebrengen. Het bestuur is in het verhaal gestapt als zijnde “gratis” wifi, maar dat blijkt dus na rondvraag niet geval te zijn.
Er zijn behoorlijke investeringen nodig en er zijn momenteel geen concrete plannen/vragen omtrent smart city-toepassingen.
Om een voorbeeld van enkele gerealiseerde projecten te geven:
https://www.vlaio.be/nl/andere-doelgroepen/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things
https://www.voka.be/nieuws/uitgelicht-7-smart-city-toepassingen
Praktisch gezien komt vaak hetzelfde naar voor bij presentaties van besturen die dit al toegepast hebben:
Zorg dat je interne organisatie goed georganiseerd is en klaar is voor verdere digitalisering. Dit is de basis van goede opvolging en ondersteuning van de bevolking. Zonder de ondersteuning riskeer je frustraties op te wekken naar de bevolking toe en mis je het doel van de digitalisering. De werking moet praktisch en transparant zijn en mag niet te technisch worden voor diegene die het gebruiken.
Ingebruikname van de berlaar-app is al een eerste goede stap in die richting. Mogelijk gaan er vanuit die piste vragen en noden ontstaan.
Een ander tegenargument: Is de dekking van 5G mogelijk niet voldoende voor wat er initieel gepland was qua dekking van wifi voor evenementen?
We kunnen nog altijd instappen in Wifi4EU, maar er zal budget voor moeten zijn en voldoende reserve voor eventuele uitbreidingen die niet ingecalculeerd kunnen worden.
Voor een gemeente als Berlaar lijkt me het verstandig om zulke projecten op te zetten in samenwerking met omliggende gemeenten die dezelfde noden/vragen hebben en zo kostendelend kunnen werken.
Om maar zelf een voorbeeld te geven, zou je een project omtrent de N10 kunnen starten om te meten hoeveel fietsers en voetgangers oversteken en bij drukte de snelheid aan die knooppunten kunnen aanpassen naar zone 30 met flitscamera’s of slimme verkeerslichten die een vlotte transitie garanderen, maar ook verkeersremmend werken. Dat zou iets kunnen zijn waarbij je verschillende gemeenten betrekt en zwarte punten op de N10 in kaart brengt.
Dit voorbeeld is fictief, want ik weet niet of hier draagkracht kan zijn bij de andere gemeenten en of dit binnen de mogelijkheden van de gemeente vallen of niet.
Je zou inderdaad Wifi4EU kunnen gebruiken als smart city-toepassing in parken en natuurgebieden in theorie, maar dan riskeer je wel storende elementen te integreren zoals masten, electriciteitskasten en kabels. Hou er rekening mee dat wifi-toepassingen altijd nood hebben aan infrastructuur en bekabeling en dit wordt makkelijker gecamoufleerd in een stedelijke omgeving.
(zie ook bijlage)
di 16/03/2021 - 14:55Nadat het Nac met stille trom einde januari 2021 werd afgevoerd, gevolgd door een agendapunt in het schepencollege van 18 februari 2021 blijkt dat er veel verliezers zijn en weinig winnaars.
Wat er ook zou gebeuren het advocatenkantoor GD&A advocaten bvba is altijd winnaar. Op 1 maart 2021 hadden ze nog factuur van 1298,75 euro ivm het nac klaar.
Hoeveel euro werd besteed aan juridisch advies sinds de start van het Nac project?
Burgermeester Walter Horemans antwoordt of schepen Stefaan Lambrechts antwoordt:
In bijlage overzicht van de facturen van GD&A ivm het juridisch advies NAC. Het gaat over een totaalbedrag van 167.171,69 euro. De factuur van maart 2021 staat niet in het overzicht, want wij hebben die ook nog niet ontvangen.
di 16/03/2021 - 14:57Een aantal vragen met betrekking tot Corona gebundeld.
-Hoe gaat het verder met de gemeenteraad?
Gelukkig bestaat er zoiets als Teams of andere videoconferentie-software, maar met de stilaan beter wordende situatie vragen wij ons af of we niet -naar het voorbeeld van de gemeente Nijlen- terug deels live kunnen gaan vergaderen? Wij kijken graag mensen die goed nieuws brengen recht in de ogen en we kunnen dan misschien ook aan hun lichaamstaal beter merken of het al dan niet wel allemaal klopt wat er gezegd wordt. Alhoewel de vergaderingen door het publiek online te volgen zijn zien we in de chat (die niet zichtbaar is voor de bevolking) soms ongepaste opmerkingen verschijnen. Wij houden daar niet van. Onze vraag is om met een beperkte raad live te vergaderen met de inachtname van de corona-maatregelen. De meeste raadsleden van de meerderheid (die meestal toch niet aan het woord komen) kunnen dan nog perfect van thuis uit de raad volgen en indien gewenst alsnog hun ‘handje opsteken’. Is dit systeem bespreekbaar? Het is niet omdat het gemeentehuis geen kasteel zal worden dat we steeds online moeten blijven vergaderen.
-De Horecabon. Wat was het resultaat? Nog eens opnieuw?
Het was een mooi initiatief toen de gemeente vorig jaar na de eerste coronagolf aan de Berlaarnaars een Horecabon van € 5,- schonk. Werd daar veel gebruik van gemaakt? Hoeveel heeft dat gekost aan de gemeente? Nu de zon al priemt en haar stralen in de tunnel werpt vragen wij om opnieuw die zet te doen om onze horecazaken mee terug op de rails te helpen zetten. Laten we er nu een bon van maken ter waarde van € 10,- die kan gebruikt worden bij een minimumuitgave van € 15,-. Laat ons snel handelen, de terrassen staan klaar.
Burgemeester Walter Horemans antwoordt:
Op dit moment mogen we maximaal met acht vergaderen in de raadzaal, indien de ramen openblijven en de mondmaskers gedragen worden. Niet ideaal dus. Bovendien werken hybride vergaderingen zeker niet beter dan louter digitale. De ongepaste opmerkingen die in de chat verschijnen, zijn beperkt en Anja heeft de afzender ervan duidelijk laten weten dat dat deontologisch niet in orde is. Sindsdien heeft ze geen ongepaste chats meer gezien.
di 16/03/2021 - 14:57In de pers kunnen we lezen dat er nog vraagtekens worden gezet achter de toekomst van het oude schoolgebouw in de Schoolstraat. ”Het kan eventueel dienen voor een sociaal woonproject, maar daar zijn we nog niet uit”. Zijn er nog geen contacten geweest met mensen of groepen die een sociaal project willen opstarten (en bekostigen)? Hopelijk wordt er hier wel eens goed over nagedacht, maar niet te lang! Hoe gaat het nu echt verder met de zogenaamde NAC-site? Mogen we nu tijdig de denkbeeldige plannen kennen voor dat die getekend op tafel worden gesmeten?
Wij zouden graag nog eens terug willen komen op de aankoop van de drie AED-toestellen. Wij hebben alle begrip voor het feit dat die toestellen vrij duur zijn, maar dat neemt niet weg dat wij toch vinden dat er meer moeten hangen in onze gemeente. Om aan het landelijk gemiddelde van aantal inwoners per AED-toestel te komen zouden er in onze gemeente 11 moeten hangen. Een beetje na de feiten (mondelinge vraag tijdens vorige gemeenteraad) leerden wij de vzw HeartSaver kennen. HeartSaver zet zich in voor meer openbaar beschikbare ‘hartstarters’. Telkens wanneer een hartstarter via hun bemiddeling wordt geïnstalleerd – in de buurt van een openbaar gebouw, een school, sportcentrum, kerk, bedrijf, een drukbezochte winkel … – zorgen ze ervoor dat het apparaat dag en nacht maximaal opvalt voor bezoekers en passanten. Ook geven ze zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan de installatie ervan, zodat de omwonenden weten waar ze terecht kunnen in geval van nood. Ze zoeken (en hebben!) ook sponsors die het financieel plaatje helpen dragen. Misschien toch een ideaal moment om met de gepaste begeleiding nog een aantal ‘hartstarters’ voor onze gemeente te voorzien?
Schepen Nadine Boekaerts antwoordt:
Dat is een mooi initiatief, maar wij zijn van mening dat het niet aan een lokaal bestuur is om geld te gaan zoeken via sponsoring bij lokale handelaars. Wij denken dat het doel van de VZW is om verengingen, bedrijven, handelaars, ... te ondersteunen bij de aankoop van een AED-toestel.
Het gaat interessanter zijn om voor 2022 4.000 euro extra te voorzien voor 2 extra toestellen. Locaties: Gestel en midden v Berlaar.
Ook het Rode kruis heeft nog één toestel liggen dat ze nog moeten ophangen.
di 16/03/2021 - 14:59
Tot 20/09 kan de gemeente een of meerdere projecten indienen die in aanmerking komen voor een subsidie van Vlaanderen. Het gewest heeft namelijk 150 miljoen euro opzij gezet voor het verbeteren van de gemeentelijke fietsinfrastructuur en betaalt 1 euro voor elke 2 euro die de gemeente investeert.
Graag had ik gehad dat Berlaar hiervoor een dossier zou voorbereiden!
Ik had ook graag van de hele gemeenteraad gehoord welke fietspaden zij graag willen aanpakken in het kader van dit project. Een debat hierover aub!
Schepen Jan Hendrickx antwoordt:
We zijn langs alle kanten bestookt met info betreft deze subsidie , we gaan er zeker mee aan de slag en gaan een dossier voorbereiden .
Om hier nu op de gemeenteraad een debat te openen welke fietspaden in aanmerking komen, zou ik graag terugvallen op de laatste commissie mobiliteit en openbare werken waar we dit item juist uitvoerig besproken hebben en waar ieder lid van de commissie zijn stem kon uitbrengen welke voet- en fietspaden en -wegen we het snelste moeten aanpakken en welke prioriteit hebben.
En deze problematiek nog eens terug bespreken op een volgende commissie is volgens mij een beetje te laat het is bij deze subsidie ook weer “ wie het eerst komt wie het eerst maalt”.
di 16/03/2021 - 15:00De coronapandemie heeft ons opnieuw gewezen op het belang van sporten en recreatie in open lucht.
Berlaar heeft in dit opzicht al een stap ondernomen met de aanleg van het park aan het Berlaarhof, dit park is echter klein en biedt geen plaats voor sporten.
Wij vinden dus dat Berlaar extra plaats moet voorzien! Een plek waar het aangenaam sporten en vertoeven is wanneer het weer wat beter wordt.
Ik hoor de eerste tegenargumenten al komen: het is duur en er is geen plaats voor. Hierop hebben wij echter het geschikte antwoord gevonden! Het park achter het stapveld.
Momenteel wordt het park al gebruikt voor beachvolleybal, petanque en om te skaten. De groene stukken en de vijver worden echter niet gebruikt en dat is zonde.
Deze locatie lijkt ons ideaal door zijn ligging:
Hoe stellen we voor om onze visie om te zetten in realiteit:
Hoe willen we dit betalen:
Ons voorstel verfraait onze gemeente enorm, versterkt het sociaal weefsel over generaties heen en betaalt zichzelf terug. Als deze aanleg een succes blijkt, kan het parkje zelfs nog verder uitgebreid worden met de landbouwvelden erachter.
Een win-win voorstel dus!
Twijfel niet en begin eraan zodat we er deze zomer van kunnen genieten!
Schepen Jan Hendrickx antwoordt:
Er zijn wel enkele tegenargumenten , laat ons eerst eens investeren in een parel achter de kerk op Heikant en het sportcentrum op Heikant , op de Hei zeggen ze nog wel sportcentrum maar daar is met de tand des tijds niets meer van te merken.
En achter de kerk ligt “Den Hof van de Pastoor “ een mooi plekje groen in het hartje van de Hei , we moeten hier voor de Heikanters investeren in een plek waar ze kunnen samen komen , en de kinderen kunnen ravotten in het bos en het grasplein.
Gesprekken met de Kerkfabriek Sint - Rumoldus zijn momenteel in een eindfase.
Voor rond de vijver achter de sporthal, hier zou ik het pad dat nu in grote betontegels ligt verwijderen en een nieuw pad aanleggen in een waterdoorlatend materiaal.
De boomwortels hebben het bestaande pad praktisch ontoegankelijk gemaakt. Op deze manier kan het gebruikt worden door de lopers, inline skaters,..
Eventueel kunnen we nog een gedeelte struiken verwijderen, maar laat ons wel opmerken dat de aanwezige beplanting een ecologische meerwaarde levert naar bv. vlinders, bijen,…
Zo kan je er verschillende hazelaars terugvinden met eetbare vruchten voor de dieren, staan er een aantal prachtige bomen waaronder wilgen en moeraseiken. Eind vorig jaar zijn er ook bloembollen voorzien en de locatie staat gekend voor zijn prachtige bloemenweide. De vijver wordt ook al verschillende jaren beheerd door Natuurwerk, 2 x per jaar wordt deze “gemaaid” (zomer/winter) om “verlanding” tegen te gaan, anders zou het riet al lang de overhand hebben genomen.
Op openbaar domein gaat de voorkeur wel naar oevers die afschuinen, een belangrijk aspect naar veiligheid. Wanneer je rechte oevers hebt kan je er nooit zelfstandig uitraken. In de zomer maken trouwens vele jongeren dankbaar gebruik van dit hellende vlak als zonneweide.
Ook enkele picknick tafels zouden kunnen maar dan een type in beton of ronde metalen zoals op het Kardinaal Cardijnplein. We hebben hier al ervaring met vandalisme (brandstichting picknick bank).
Een tweede basketbal ring is besteld en geleverd en zal geplaatst worden.
Andere investeringen zou ik daar momenteel niet doen, Laat ons dit bekijken tijdens de bouw van het jeugdhuis .
Er is momenteel al plaats voor sport onder de vorm van skaten, beachvolleybal, basketbal en petanque.
Op wandelafstand bevindt zich het Berlaarhof waar voldoende grasplekken aanwezig zijn, ook de jonge kinderen komen aan hun trekken in de speeltuin Kriebels.
Nu is het eerst Heikant aan zet !
En Giel zelfs als we niet twijfelen zal het tegen de zomer niet klaar zijn , we hebben nog een achterstal in te halen van werken in eigen beheer.
di 16/03/2021 - 15:00