Terug
Gepubliceerd op 17/03/2021

Notulen  Gemeenteraad

di 16/03/2021 - 21:00 Raadszaal gemeentehuis

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Agendapunten

1.

2021_GR_00030 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 23 februari 2021 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00030 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 23 februari 2021 - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels
Stemmen voor 15
Thomas Wellens, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Dirk Aras, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Julie Cools, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 6
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Wim Kelber, Koen Kerremans, Giel Van de Zande
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2021_GR_00030 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 23 februari 2021 - goedkeuring

2021_GR_00030 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 23 februari 2021 - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De notulen van de gemeenteraad van 23 februari 2021 vind je terug als bijlage.

Het zittingsverslag van deze vergadering werd vervangen door een audio-opname, welke beschikbaar is op de website www.berlaar.be/beleid/verslagen of rechtstreeks via https://channel.royalcast.com/berlaar/#!/berlaar/20210223_1.

De live-stream was te bekijken op de website van Berlaar https://www.berlaar.be/raden-live en kan nog steeds geraadpleegd worden.

De raad dient dit conform het Decreet Lokaal Bestuur goed te keuren.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 23 februari 2021 goed.

2.

2021_GR_00031 - Voering van boekhouding - Tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00031 - Voering van boekhouding - Tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels
Stemmen voor 13
Thomas Wellens, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Julie Cools, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 2
Dirk Aras, Leen Vervoort
Onthoudingen 6
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Wim Kelber, Koen Kerremans, Giel Van de Zande
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2021_GR_00031 - Voering van boekhouding - Tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW - goedkeuring

2021_GR_00031 - Voering van boekhouding - Tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0022
Context en historiek

Vanaf het meerjarenplan 2020-2025 vormen de gemeente en het OCMW één rapporteringsentiteit. Zij maken een geïntegreerde en geconsolideerde jaarrekening.
Er wordt geen gemeentelijke bijdrage aan het OCMW meer berekend en gerapporteerd in de jaarrekening.
De regelgeving bepaalt echter wel dat de gemeente ervoor moet zorgen dat het OCMW zijn financiële verplichtingen kan nakomen (art. 274 DLB). Dit gebeurt a.d.h.v. een gemeentelijke tussenkomst.

Argumentatie

De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen in onderlinge consensus het bedrag van de tussenkomst. De regelgeving legt geen berekeningswijze, timing of procedure op om het bedrag van de tussenkomst vast te stellen.

Dit bedrag kan jaarlijks afzonderlijk worden bepaald of op basis van een "principe". Dit principe wordt voor de volledige legislatuurperiode vastgesteld om te vermijden dat de raden elk jaar opnieuw het bedrag van de tussenkomst moeten bepalen.

Hieronder sommen we de 4 verschillende opties op: 

  • Tussenkomst berekend op basis van de budgettaire resultaten van het boekjaar van het OCMW (éénmalige beslissing)
    De tussenkomst wordt bepaald a.d.h.v. de budgettaire ontvangsten en uitgaven van het OCMW.
  • Tussenkomst berekend op basis van de algemene boekhouding (éénmalige beslissing)
    De tussenkomst wordt bepaald op basis van de saldi in de algemene boekhouding. Zo worden eveneens de niet-kasstromen (afschrijvingen, ...) in rekening gebracht.
  • Jaarlijks het bedrag van de tussenkomst bepalen op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn
  • Geen afzonderlijk besluit nemen zodat de beslissing impliciet vervat is in de beslissing over de vaststelling van de jaarrekening, waarin de tussenkomst in kwestie verwerkt is
    In dit geval is het aangewezen om jaarlijks in de toelichting van de jaarrekening een paragraaf op te nemen.
Wetgeving

Art. 274 Decreet Lokaal Bestuur

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 18° van het Decreet Lokaal Bestuur (besluit GR - financiën - geen delegatie naar CBS mogelijk)
<p>De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de bevoegdheden van de gemeenteraad, vermeld in artikel 263, 265, 266, 267, 269 en 304, &sect; 6. Dit overeenkomstig artikel 41 18&deg; van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt vast dat de gemeentelijke tussenkomst berekend wordt op basis van optie 2, waarbij de tussenkomst berekend wordt op basis van de algemene boekhouding.

3.

2021_GR_00032 - Inning van belastingen en retributies - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken aanslagjaren 2021, 2022, 2023, 2024 en 2025 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00032 - Inning van belastingen en retributies - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken aanslagjaren 2021, 2022, 2023, 2024 en 2025 - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels
Stemmen voor 16
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Julie Cools, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 5
Brend Van Ransbeeck, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Leen Vervoort
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2021_GR_00032 - Inning van belastingen en retributies - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken aanslagjaren 2021, 2022, 2023, 2024 en 2025 - goedkeuring

2021_GR_00032 - Inning van belastingen en retributies - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken aanslagjaren 2021, 2022, 2023, 2024 en 2025 - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De M-kaarten en N-kaarten vallen onder paragraaf f) en h) in ons huidige retributiereglement.

Overeenkomstig de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953, worden de gemeenten gemachtigd de retributies te innen welke zijn bestemd tot dekking van hun administratieve kosten, telkens als zij de verblijfsvergunningen of verblijfsdocumenten van een vreemdeling afleveren, vernieuwen of vervangen. 

De gemeenten kunnen een retributie voorzien voor de afgifte, de vernieuwing, of de vervanging van M-kaarten en de N-kaarten. Voor de M-kaarten met vermelding van duurzaam verblijf -volgens de normale procedure- dienen de eerste keer kosteloos te worden afgeleverd.

 

Er zijn momenteel 8 Britten in Berlaar die in aanmerking komen voor een M kaart:

- 3 personen die voldoen aan de voorwaarden om een 1e gratis M-kaart te bekomen; 

- 4 personen die betalend een M-kaart toegekend krijgen. Zij hebben nog geen duurzaam verblijf.

- 1 persoon heeft gekozen om haar E+ om te wisselen voor een F+ kaart.

Het is uiteraard altijd mogelijk dat we door verhuis meer Britten krijgen, maar deze hebben dan waarschijnlijk van de andere gemeente al een M- of N- kaart. Zij moeten dan binnen 5 jaar een betalende M- of N- kaart aanvragen.


We stellen voor om de huidige retributie te behouden omwille van de aanhoudende coronacrisis en de bijkomende kosten die sommige burgers hierdoor ervaren.

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0018
Wetgeving
  • Grondwet (art. 170 § 4)
  • KB van 12/06/1998 tot wijziging van het KB van 8/10/1981 waarin de artikelen 45§5, 49§5, 51§7, 53§7,54§5 en 61§ 5 bepalen dat de totale kostprijs die de gemeente vordert voor de afgifte van een verblijfbewijs voor vreemdelingen niet meer mag bedragen dan de prijs die wordt geheven voor de afgifte van de identiteitskaarten van Belgische onderdanen.
  • Rondzendbrief van d.d. 29/11/2005 over de spoedprocedure van de elektronische identiteitskaarten.
  • Rondzendbrief van d.d. 13/02/2009 over het opstarten van de veralgemening van het elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar.
  • Rondzendbrief van 3/01/2013 over het rijbewijs in bankkaartmodel.
  • Rondzendbrief van 27/02/2013 over het rijbewijs in bankkaartmodel.
  • Rondzendbrief van 26/11/2013 over retributie afleveren internationale rijbewijzen vanaf 1/02/2014.
  • Rondzendbrief van 20/09/2017 over de stopzetting van afgifte paspoorten en reisdocumenten door de provinciale administraties.
  • Rondzendbrief van 12/09/2017
  • Omzendbrief d.d. 28 oktober 2019 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken betreffende het ministerieel besluit van 15 maart 2013
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 14° van het Decreet Lokaal Bestuur (besluit GR - belastingen en retributies - geen delegatie naar CBS mogelijk)
<p>De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen. Dit overeenkomstig artikel 41 12&deg; van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad heft het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 november 2020, op vanaf 1 januari 2021.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt met ingang van 1 januari 2021 en voor een termijn, eindigend op 31 december 2025, het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken goed

4.

2021_GR_00033 - Organisatie van onderwijs en vorming - herstructureren en opsplitsen van de gemeentelijke basisscholen - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00033 - Organisatie van onderwijs en vorming - herstructureren en opsplitsen van de gemeentelijke basisscholen - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels
Stemmen voor 21
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Julie Cools, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2021_GR_00033 - Organisatie van onderwijs en vorming - herstructureren en opsplitsen van de gemeentelijke basisscholen - goedkeuring

2021_GR_00033 - Organisatie van onderwijs en vorming - herstructureren en opsplitsen van de gemeentelijke basisscholen - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0030
Argumentatie

Als wij beide scholen herstructureren en opsplitsen in 2 autonome scholen, heeft elke school recht op een voltijdse directeur. Daardoor valt de huidige loonkost van de halftijdse aanvullende directeur weg. Verder is er ook een lichte stijging van het aantal uren zorgcoördinator, uren administratie en uren kinderverzorgster.

 Een nadeel is dat de nieuw op te richten school de eerstvolgende 6 jaren als teldag 1 oktober heeft, wat ons telkens een verlies van een halftijdse kleuterjuf zou geven tot aan de krokusvakantie. Dat verlies zouden we moeten kunnen compenseren, bv. door een stuk van  het budget dat vrijkomt van het halftijdse loon van de directeur hiervoor te gebruiken.

Ook de school die blijft bestaan telt éénmalig op 1 oktober en zal ook éénmalig uren kleuteronderwijzer verliezen.

Wetgeving
  • Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 art. 62 t.e.m.75, art.102 en art.173ter
  • Decreet van 8 mei 2009 betreffende de kwaliteit van onderwijs, art. 35
  • Besluit van de Vlaamse regering van 1 oktober 2010 tot uitvoering van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de kwaliteit van onderwijs met betrekking tot de wijze waarop sommige bevoegdheden van de inspectie worden uitgevoerd, artikel 2
  • Besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 over de programmatie- en rationalisatienormen in het gewoon basisonderwijs
  • Decreet over participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad van 2 april 2004
  • Omzendbrief BaO/97/10 van 17 juni 1997 over programmatie en rationalisatie in het gewoon basisonderwijs
  • Omzendbrief BaO/97/3 van 17 juni 1997 over erkenning, financiering en subsidiëring van scholen
Fasering

Concreet betekent dit dat de volgende stappen gezet worden:

 

-) advies schoolraad en ABOC: 12 maart 2021

-) goedkeuring gemeenteraad 16 maart 2021

-) communicatie leraren: informeel reeds gebeurd over de intentie, communicatie op 17 maart

-) communicatie ouders: 17 maart (ouderraad reeds informeel op de hoogte van de intentie)

 

Aanvragen tegen 1 april, verwezenlijking tegen 1 september 2021:  

 -) verhuis maatschappelijke zetel van Aarschotsebaan 60 naar Pastorijstraat 60 (behoud van kleinste entiteit, zodat de grootste de nieuwe school wordt en makkelijker de programmatienorm na 6 jaar behaalt)

-) sluiten van de vestigingsplaats Aarschotsebaan 60

-) oprichten nieuwe school op Aarschotsebaan 60

-) aanwerving nieuwe directeur voor een van beide scholen

Verder dient elke school te beschikken over een eigen schoolwerkplan, schoolreglement, contracten met o.a. CLB, …  een aantal zaken zitten reeds in bijlage (met aanduiding in geel van wat eventueel nog aangepast moet worden wanneer de nodige info over schooljaar 2021-2022 beschikbaar is), anderen worden de komende maanden herwerkt en later voorgelegd aan de gemeenteraad.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 56 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur - (besluit CBS - voorbereiding besluiten GR)
<p>Artikel 56 &sect;1 van het Decreet Lokaal Bestuur: Het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor. Het college van burgemeester en schepenen voert de besluiten van de gemeenteraad uit.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met de herstructurering en splitsing van de gemeentelijke basisscholen tot twee autonome scholen.

5.

2021_GR_00034 - Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden - Interlokale vereniging Deeltijds Kunstonderwijs (Beeldende en Audiovisuele kunsten) Berlaar - Nijlen - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
5.

2021_GR_00034 - Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden - Interlokale vereniging Deeltijds Kunstonderwijs (Beeldende en Audiovisuele kunsten) Berlaar - Nijlen - goedkeuring

2021_GR_00034 - Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden - Interlokale vereniging Deeltijds Kunstonderwijs (Beeldende en Audiovisuele kunsten) Berlaar - Nijlen - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het eerste academiejaar zal naargelang het aantal inschrijvingen gestart worden met 1 of 2 klassen voor de jongste kinderen, van het 1ste, 2de en 3de leerjaar. Indien de interesse groot genoeg is breiden we het jaar erna uit met 1 klas voor de oudere kinderen (4de, 5de, 6de leerjaar).

Het gelijkvloers van het archiefgebouw aan de brandweer (Liersesteenweg 55) wordt ingericht met 2 klaslokalen.  1 klas bestaat uit 16 à 23 leerlingen.

Het inschrijfgeld wordt gelijk gehouden met het door Vlaanderen bepaald tarief.  In 2020 ging dat over 68 euro voor het eerste kind en 44 euro vanaf het 2e kind.  Er wordt geen extra retributie gevorderd en kinderen zullen ook geen eigen materiaal moeten aankopen.  De sociale dienst voorziet een bijdrage voor de sociaal zwakkere gezinnen.  Die bijdrage kan het volledige inschrijfbedrag of een deel ervan zijn op basis van een financieel onderzoek. Ook niet-OCMW-cliënteel kan hierop beroep doen.

De financiële bijdrage van Berlaar aan Nijlen bedraagt 1.000 euro aan werkingsgeld voor elke nieuw opgestarte klas en 500 euro vanaf het 2de jaar. De onderwijskost dient het 1ste jaar van elke nieuwe klas door Berlaar gedragen te worden. Vanaf het 2de jaar wordt dit bedrag gesubsidieerd.  Het inschrijfgeld van de leerlingen wordt door de gemeente Nijlen geïnd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de oprichting van een Interlokale vereniging Deeltijds Kunstonderwijs (Beeldende en Audiovisuele kunsten) Berlaar - Nijlen goed vanaf 1 april 2021.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de ontwerp-overeenkomst van de Interlokale vereniging Deeltijds Kunstonderwijs (Beeldende en Audiovisuele kunsten) Berlaar - Nijlen goed vanaf 1 april 2021.

Artikel 3

De gemeenteraad stelt schepen Suzy Put aan als afgevaardigde in het beheerscomité van de Interlokale vereniging Deeltijds Kunstonderwijs (Beeldende en Audiovisuele kunsten) Berlaar - Nijlen.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 0
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 3
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0

Artikel 4

De gemeenteraad stelt schepen Jan Hendrickx aan als plaatsvervangend afgevaardigde in het beheerscomité van de Interlokale vereniging Deeltijds Kunstonderwijs (Beeldende en Audiovisuele kunsten) Berlaar - Nijlen.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 0
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 3
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0

Artikel 5

De burgemeester, Walter Horemans en algemeen directeur Anja Neels worden gemachtigd om deze overeenkomst  te ondertekenen.

6.

2021_GR_00035 - Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden - Igemo - Verlenging intergemeentelijk samenwerkingsverband - goedkeuring

Verdaagd
7.

2021_GR_00036 - Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden - IGEMO - goedkeuring statutenwijziging en kennisname van de agendapunten van de algemene vergadering op 23 april 2021 - goedkeuring

Verdaagd
8.

2021_GR_00037 - Beheer van contracten, verzekeringen en gunningen - Verhandeling van onroerend goed en van zakelijke rechten op onroerend goed - Project Hemelshoek : Goedkeuring aankoopakte inname nummer 28, 29, 30 - bekrachtiging - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00037 - Beheer van contracten, verzekeringen en gunningen - Verhandeling van onroerend goed en van zakelijke rechten op onroerend goed - Project Hemelshoek : Goedkeuring aankoopakte inname nummer 28, 29, 30 - bekrachtiging - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels
Stemmen voor 21
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Julie Cools, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2021_GR_00037 - Beheer van contracten, verzekeringen en gunningen - Verhandeling van onroerend goed en van zakelijke rechten op onroerend goed - Project Hemelshoek : Goedkeuring aankoopakte inname nummer 28, 29, 30 - bekrachtiging - goedkeuring

2021_GR_00037 - Beheer van contracten, verzekeringen en gunningen - Verhandeling van onroerend goed en van zakelijke rechten op onroerend goed - Project Hemelshoek : Goedkeuring aankoopakte inname nummer 28, 29, 30 - bekrachtiging - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Notaris Cuvelier, Markt 85 te 2590 Berlaar, werd belast met de opmaak en behandeling van de koopaktes.

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0002
Context en historiek

De gemeenteraad keurde in de zitting van 20 maart 2018 het ontwerp en de verdere behandeling van de AKVK-beloftes en het schattingsverslag in het kader van de minnelijke onderhandelingen voor het innemen van gronden ten behoeve van de realisatie van het fietspad in Hemelshoek goed. (2018_GR_00026)

Het schepencollege keurde in de zittingen van 17 april 2018, 31 mei 2018, 4 april 2019, 16 mei 2019, 29 augustus 2019, 26 september 2019, 14 november 2019, 27 december 2019, 6 februari en 24 september 2020 door minnelijke onderhandelingen bekomen AKVK beloftes (7,8,10,11,16,17,22,40 & 12,13,18,19,20,23,24,39 & 14, 15, 37, 41-42 & 21, 25-27, 26, 32, 34-35 & 1B-2, 33 & 36-38, 9 & 4 & 3, 5 en 6, 43-44) goed. 

De gemeenteraad keurde in de zitting van 12 februari 2019 de voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan goed. (2019_GR_00066)

De gemeenteaard keurde in zitting van 15 december 2020 de door minnelijke onderhandelingen bekomen AKVK belofte voor inname 28, 29 en 30 goed.


Adviezen
Financiën Geen advies ontvangen
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur (besluiten GR - algemeen)
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De aankoopakte voor de gronden gelegen in Hemelshoek gekend onder innamenummers 28, 29 en 30 op de voorlopig vastgestelde onteigenings- en rooilijnplannen, en kadastrale gegevens 1ste afdeling Sectie D perceelnummer 478 D (deel A), 478 C(deel B) 478 C (deel C)  en 478 G (deel D) wordt goedgekeurd voor een verkoopbedrag van 7.747,50 euro incl. BTW (voor deel A, B en C), 1 euro incl. BTW (voor deel D) en 13.095,23 euro incl. BTW voor het aandeel van de gemeente in de aanpassingswerken aan de voortuin van de eerste verkoper, te verhogen met 1.409.21 euro incl. BTW geraamde notariskosten.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen zal de nodige maatregelen treffen voor uitvoering van dit besluit

Artikel 3

De burgemeester, Walter Horemans en algemeen directeur, Anja Neels, worden gemachtigd om tot ondertekening van de overeenkomst tot aankoop van de gronden over te gaan.

Artikel 4

De aankoop van de hierboven bovenvernoemde gronden gebeurt ten behoeve van het openbaar nut. 

9.

2021_GR_00038 - Uitvoering van projecten - Project Heestenweg ontwerp Aankoop & Verkoopbelofte - Minnelijke onderhandeling - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00038 - Uitvoering van projecten - Project Heestenweg ontwerp Aankoop & Verkoopbelofte - Minnelijke onderhandeling - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels
Stemmen voor 13
Thomas Wellens, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Julie Cools, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 8
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Leen Vervoort
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2021_GR_00038 - Uitvoering van projecten - Project Heestenweg ontwerp Aankoop & Verkoopbelofte - Minnelijke onderhandeling - goedkeuring

2021_GR_00038 - Uitvoering van projecten - Project Heestenweg ontwerp Aankoop & Verkoopbelofte - Minnelijke onderhandeling - goedkeuring

Motivering

Context en historiek

De gemeenteraad keurde in zitting van 19 september 2017 de  algemene samenwerkingsovereenkomst met de Provincie Antwerpen voor het ontwerp van de F104 fietsostrade Lier-Aarschot goed.

De studieopdracht voorziet dat de zowel de lokale overheden als de provincie Antwerpen de aanleg van de fietsostrade kan afroepen bij het aangestelde studiebureau Arcadis.

Op 21 januari 2021 maakte Arcadis een projectnota op voor de Heestenweg, in het kader van de aanleg van de fietsostrade Antwerpen - Lier.

Het schepencollege werd belast met de samenstelling van het dossier en het zorgen voor de nodige bekendmakingen en het opstellen van een opmetingsplan en schattingsverslag. 

Het schepencollege werd gevraagd minnelijke onderhandelingen met het oog op de nodige grondinnames met de te onteigenen personen of instanties aan te vangen conform de bepalingen opgenomen in het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.

Het doel is het realiseren van een fietsostrade, tussen Lier en Aarschot, met volwaardige fietsvoorzieningen die beantwoorden aan de verwachtingen en noden van fietsers en minstens voldoet aan de richtlijnen uit het Vademecum Fietsvoorzieningen.

Het schepencollege stelde Arcadis aan voor het opmaken van het schattingsverslag en voor het inventariseren van de opstallen.

Het schepencollege stelde IGEMO aan voor het voeren van de onderhandelingen met de grondeigenaars, met het oog op de aankopen in der minne aan te vangen op basis van het schattingsverslag. Onderhandelaar in dit dossier is Ken Franssen. 

Argumentatie

De onteigeningskosten voor bouwgrond in Berlaar worden ingeschat op 250 à 275 euro/m². Het totaalbedrag voor de aankopen wordt geschat op 209.000 euro (excl. btw) (optie 1, enkel Heestenweg) of 369.325 euro (excl. btw) (optie 2: met inbegrip van  het perceel op de hoek, ten behoeve van een betere zichtbaarheid aan het kruispunt met de Melkouwensteenweg. Dit gaat over de grondvergoeding. 

Bijkomende kosten die te dragen zijn door de koper (de Gemeente Berlaar) bestaan nog uit:

Aktekosten : (incl. dossierskosten + overschrijvingskosten hypotheekkantoor + ereloon)

Kosten voor handlichting hypotheek: (incl. registratie, hypotheek, dossierskosten, ereloon en BTW)

Kosten onderhandelen door Igemo: 12.625 (bestuurlijke fase) en 1.313 euro (gerechtelijke fase).

Vergoeden van de opstallen

De bedoeling is om de onderhandelaar in deze opdracht zo snel mogelijk op pad te sturen zodat we in de mate van het mogelijke rekening kunnen houden met de eigenaars bij het ontwerpplan. Na de eerste onderhandelingen over het ontwerpplan wordt het definitief rooilijnplan opgemaakt en de onteigeningsprocedure opgestart.  De AK-VK belofte wordt nu al ter goedkeuring voorgelegd zodat eigenaars die al minnelijk overeen willen komen al een overeenkomst kunnen ondertekenen

In het kader van de minnelijke onderhandelingen dient het ontwerp van van AKVK-belofte in bijlage te worden goedgekeurd om te gebruiken en te laten ondertekenen bij een akkoord tussen de Gemeente Berlaar en de verkoper.

 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het ontwerp van AKVK-belofte voor de aankoop van de gronden langs de Heestenweg ikv het realiseren van een fietsostrade, tussen Lier en Aarschot, opgesteld door Ken Franssen, onderhandelaar Igemo, goed.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt akte van de bijgevoegde oplijsting van eigenaars waarmee onderhandelingen dienen te gebeuren.

Artikel 3

De gemeenteraad geeft delegatie aan het College van Burgemeester en Schepenen voor de verdere afhandeling van de AKVK-overeenkomsten met de eigenaars.

10.

2021_MV_00038 - Mondelinge vraag van raadslid Wim Kelber: Financieel Rapport gemeente Berlaar

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
10.

2021_MV_00038 - Mondelinge vraag van raadslid Wim Kelber: Financieel Rapport gemeente Berlaar

2021_MV_00038 - Mondelinge vraag van raadslid Wim Kelber: Financieel Rapport gemeente Berlaar

Motivering

Indiener(s)
Wim Kelber
Tijdstip van indienen
do 11/03/2021 - 13:54
Toelichting

In de maand maart 2021 werd het nieuwe Financieel Rapport door Belfius voorgesteld.

Graag had ik dit Financieel Rapport bekomen.

Kan de schepen van financiën de belangrijkste conclusies opsommen en weergeven hoe onze gemeente zich positioneert ten opzichte van de cluster van vergelijkbare gemeenten?

Met vriendelijke groeten en een woord van dank,

Wim



Bespreking
Antwoord

Schepen Stefaan Lambrechts antwoordt:

De laatste 2 jaar hebben wij Philip van Belfius steeds uitgenodigd op de begrotingscommissie. Ook dit jaar zal dat het geval zijn.

di 16/03/2021 - 14:51
11.

2021_MV_00040 - Mondelinge vraag van raadslid Wim Kelber: Burgerlijke trouw in openlucht nu ook te Berlaar

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
11.

2021_MV_00040 - Mondelinge vraag van raadslid Wim Kelber: Burgerlijke trouw in openlucht nu ook te Berlaar

2021_MV_00040 - Mondelinge vraag van raadslid Wim Kelber: Burgerlijke trouw in openlucht nu ook te Berlaar

Motivering

Indiener(s)
Wim Kelber
Tijdstip van indienen
do 11/03/2021 - 14:54
Toelichting

Sinds het begin van de coronapandemie organiseren verschillende Vlaamse gemeenten officiele huwelijksplechtigheden in openlucht. In Antwerpen, Grobbendonk , Willebroek , Sint Katelijne Waver is dit reeds mogelijk. In Sint Katelijne Waver laat men 100 gasten toe mits inachtname van de regels.

ik stel voor dat deze gemeenteraad een aantal plaatsen in Berlaar met een neutraal karakter aanwijst om huwelijken te voltrekken. Ik denk hier aan het nieuwe gemeentelijk parkdomein Berlaarhof , de kiosk of een buitenruimte in de buurt van de kerk van Gestel of Rameyenhof.

De lente komt eraan dus graag nu actie ondernemen.

Bespreking
Antwoord

Burgemeester Walter Horemans antwoordt:

Het huwelijk kan voltrokken worden in het gemeentehuis of op een andere locatie zoals bij gemeenteraadsbesluit vastgelegd. 

Deze andere locatie mag niet willekeurig gekozen worden. Deze moet:

- neutraal zijn;

- openbaar zijn; dit betekent dat de toegang tot de huwelijkslocaties moet worden bepaald door de gemeente. Het principe van openbaarheid is een essentiële vereiste voor de geldigheid van het huwelijk (art. 191 BW);

- EN uitsluitend gebruikt worden door het gemeentebestuur. 

Het gemeentelijk parkdomein Berlaarhof, de kiosk of een buitenruimte in de buurt van de kerk van Gestel of Rameyenhof voldoen niet aan al deze voorwaarden. Ze worden namelijk niet uitsluitend gebruikt door het gemeentebestuur. Tenzij we een stuk gaan afbakenen. 

In SKW wordt het huwelijk voltrokken op het binnenplein. Volgens de richtlijnen rond samenscholingen zijn er momenteel maximaal 15 personen aanwezig. 

In de toekomst gaan zij achter het gemeentehuis tussen twee vijvers een constructie maken zodat dit meer afgebakend is.

di 16/03/2021 - 14:52
12.

2021_MV_00041 - Mondelinge vraag van raadslid Giel Van de Zande: Wifi4EU locaties

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
12.

2021_MV_00041 - Mondelinge vraag van raadslid Giel Van de Zande: Wifi4EU locaties

2021_MV_00041 - Mondelinge vraag van raadslid Giel Van de Zande: Wifi4EU locaties

Motivering

Indiener(s)
Giel Van de Zande
Tijdstip van indienen
do 11/03/2021 - 17:48
Toelichting

Wat is de huidige status van het Wifi4EU project?

Welke locaties zijn er gekozen?

Komen publieke parken in aanmerking?

Hoeveel AP's (access points) zal de gemeente inrichten?

Wat zijn de belangrijkste criteria voor het plaatsen van een AP?

Bespreking
Antwoord

Schepen Willy Beullens antwoordt:

In bijlage vinden jullie het excel-bestand terug dat ik destijds voorgesteld heb. Hou rekening dat dit budgetoffertes zijn en geen definitieve offertes. De werkelijke kostprijs kan nog hoger liggen.

Conclusie: Wifi4EU is geen gratis wifi, maar gesubsidieerd voor 15000 € voor installatiekosten alleen. De recurrente kosten (connectiviteit, onderhoud, SLA’s, …) zitten hier niet bij in en die wegen door op het totale budget. Men zou dit goed kunnen verantwoorden als er naast de jaarlijkse evenementen ook bijkomende smart city-toepassingen zou inzetten. CityMesh heeft hier verschillende voorbeelden voor aangehaald;

- metingen van hotspots (qua drukte en verkeer)

- metingen van waterstanden

- controle van rioleringssystemen

- beheer van vuilbakken

- inzetten van drones boven het grondgebied ter assistentie van hulp- en veiligheidsdiensten

- metingen van luchtkwaliteit en weersomstandigheden

- beheer van verkeerslichten

- remote camerasystemen

- monitoring van voetbalstadions

- beheer van parkingcamera’s

- toepassingen met GPS tracking (zoals ANPR-camera’s)

- sturing van licht- en geluidsinstallaties

 

Rekening houdend dat de toepassingen die als voorbeeld dienen ook nog extra kosten met zich meebrengen. Het bestuur is in het verhaal gestapt als zijnde “gratis” wifi, maar dat blijkt dus na rondvraag niet geval te zijn.

Er zijn behoorlijke investeringen nodig en er zijn momenteel geen concrete plannen/vragen omtrent smart city-toepassingen.

Om een voorbeeld van enkele gerealiseerde projecten te geven:

https://www.vlaio.be/nl/andere-doelgroepen/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things

https://www.voka.be/nieuws/uitgelicht-7-smart-city-toepassingen

 

Praktisch gezien komt vaak hetzelfde naar voor bij presentaties van besturen die dit al toegepast hebben:

Zorg dat je interne organisatie goed georganiseerd is en klaar is voor verdere digitalisering. Dit is de basis van goede opvolging en ondersteuning van de bevolking. Zonder de ondersteuning riskeer je frustraties op te wekken naar de bevolking toe en mis je het doel van de digitalisering. De werking moet praktisch en transparant zijn en mag niet te technisch worden voor diegene die het gebruiken.

Ingebruikname van de berlaar-app is al een eerste goede stap in die richting. Mogelijk gaan er vanuit die piste vragen en noden ontstaan.

 

Een ander tegenargument: Is de dekking van 5G mogelijk niet voldoende voor wat er initieel gepland was qua dekking van wifi voor evenementen?

 

We kunnen nog altijd instappen in Wifi4EU, maar er zal budget voor moeten zijn en voldoende reserve voor eventuele uitbreidingen die niet ingecalculeerd kunnen worden.

Voor een gemeente als Berlaar lijkt me het verstandig om zulke projecten op te zetten in samenwerking met omliggende gemeenten die dezelfde noden/vragen hebben en zo kostendelend kunnen werken.

 

Om maar zelf een voorbeeld te geven, zou je een project omtrent de N10 kunnen starten om te meten hoeveel fietsers en voetgangers oversteken en bij drukte de snelheid aan die knooppunten kunnen aanpassen naar zone 30 met flitscamera’s of slimme verkeerslichten die een vlotte transitie garanderen, maar ook verkeersremmend werken. Dat zou iets kunnen zijn waarbij je verschillende gemeenten betrekt en zwarte punten op de N10 in kaart brengt.

Dit voorbeeld is fictief, want ik weet niet of hier draagkracht kan zijn bij de andere gemeenten en of dit binnen de mogelijkheden van de gemeente vallen of niet.

 

Je zou inderdaad Wifi4EU kunnen gebruiken als smart city-toepassing in parken en natuurgebieden in theorie, maar dan riskeer je wel storende elementen te integreren zoals masten, electriciteitskasten en kabels. Hou er rekening mee dat wifi-toepassingen altijd nood hebben aan infrastructuur en bekabeling en dit wordt makkelijker gecamoufleerd in een stedelijke omgeving.

(zie ook bijlage)

di 16/03/2021 - 14:55
13.

2021_MV_00042 - Mondelinge vraag van raadslid Wim Kelber: NAC kater

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
13.

2021_MV_00042 - Mondelinge vraag van raadslid Wim Kelber: NAC kater

2021_MV_00042 - Mondelinge vraag van raadslid Wim Kelber: NAC kater

Motivering

Indiener(s)
Wim Kelber
Tijdstip van indienen
do 11/03/2021 - 19:02
Toelichting

Nadat het Nac met stille trom einde januari 2021 werd afgevoerd, gevolgd door een agendapunt in het schepencollege van 18 februari 2021 blijkt dat er veel verliezers zijn en weinig winnaars.

Wat er ook zou gebeuren het advocatenkantoor GD&A advocaten bvba is altijd winnaar. Op 1 maart 2021 hadden ze nog factuur van 1298,75 euro ivm het nac klaar.

Hoeveel euro werd besteed aan juridisch advies sinds de start van het Nac project?

Bespreking
Antwoord

Burgermeester Walter Horemans antwoordt of schepen Stefaan Lambrechts antwoordt: 

In bijlage overzicht van de facturen van GD&A ivm het juridisch advies NAC. Het gaat over een totaalbedrag van 167.171,69 euro. De factuur van maart 2021 staat niet in het overzicht, want wij hebben die ook nog niet ontvangen. 

di 16/03/2021 - 14:57
14.

2021_MV_00043 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: -Het licht aan het einde van de tunnel. Hoe gaat het verder?

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
14.

2021_MV_00043 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: -Het licht aan het einde van de tunnel. Hoe gaat het verder?

2021_MV_00043 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: -Het licht aan het einde van de tunnel. Hoe gaat het verder?

Motivering

Indiener(s)
Rudy Nuyens
Tijdstip van indienen
do 11/03/2021 - 19:15
Toelichting

Een aantal vragen met betrekking tot Corona gebundeld.

-Hoe gaat het verder met de gemeenteraad?

Gelukkig bestaat er zoiets als Teams of andere videoconferentie-software, maar met de stilaan beter wordende situatie vragen wij ons af of we niet -naar het voorbeeld van de gemeente Nijlen- terug deels live kunnen gaan vergaderen? Wij kijken graag mensen die goed nieuws brengen recht in de ogen en we kunnen dan misschien ook aan hun lichaamstaal beter merken of het al dan niet wel allemaal klopt wat er gezegd wordt. Alhoewel de vergaderingen door het publiek online te volgen zijn zien we in de chat (die niet zichtbaar is voor de bevolking) soms ongepaste opmerkingen verschijnen. Wij houden daar niet van. Onze vraag is om met een beperkte raad live te vergaderen met de inachtname van de corona-maatregelen. De meeste raadsleden van de meerderheid (die meestal toch niet aan het woord komen) kunnen dan nog perfect van thuis uit de raad volgen en indien gewenst alsnog hun ‘handje opsteken’. Is dit systeem bespreekbaar? Het is niet omdat het gemeentehuis geen kasteel zal worden dat we steeds online moeten blijven vergaderen.

-De Horecabon. Wat was het resultaat? Nog eens opnieuw?

Het was een mooi initiatief toen de gemeente vorig jaar na de eerste coronagolf aan de Berlaarnaars een Horecabon van € 5,- schonk. Werd daar veel gebruik van gemaakt? Hoeveel heeft dat gekost aan de gemeente? Nu de zon al priemt en haar stralen in de tunnel werpt vragen wij om opnieuw die zet te doen om onze horecazaken mee terug op de rails te helpen zetten. Laten we er nu een bon van maken ter waarde van € 10,- die kan gebruikt worden bij een minimumuitgave van € 15,-. Laat ons snel handelen, de terrassen staan klaar.

Bespreking
Antwoord

Burgemeester Walter Horemans antwoordt:

Op dit moment mogen we maximaal met acht vergaderen in de raadzaal, indien de ramen openblijven en de mondmaskers gedragen worden. Niet ideaal dus. Bovendien werken hybride vergaderingen zeker niet beter dan louter digitale. De ongepaste opmerkingen die in de chat verschijnen, zijn beperkt en Anja heeft de afzender ervan duidelijk laten weten dat dat deontologisch niet in orde is. Sindsdien heeft ze geen ongepaste chats meer gezien.

di 16/03/2021 - 14:57
15.

2021_MV_00044 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: -Bestemming gebouw oude gemeenteschool?

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
15.

2021_MV_00044 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: -Bestemming gebouw oude gemeenteschool?

2021_MV_00044 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: -Bestemming gebouw oude gemeenteschool?

Motivering

Indiener(s)
Rudy Nuyens
Tijdstip van indienen
do 11/03/2021 - 19:18
Toelichting

In de pers kunnen we lezen dat er nog vraagtekens worden gezet achter de toekomst van het oude schoolgebouw in de Schoolstraat. ”Het kan eventueel dienen voor een sociaal woonproject, maar daar zijn we nog niet uit”. Zijn er nog geen contacten geweest met mensen of groepen die een sociaal project willen opstarten (en bekostigen)? Hopelijk wordt er hier wel eens goed over nagedacht, maar niet te lang! Hoe gaat het nu echt verder met de zogenaamde NAC-site? Mogen we nu tijdig de denkbeeldige plannen kennen voor dat die getekend op tafel worden gesmeten? 

16.

2021_MV_00045 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: -Toch nog extra AED-toestellen bijhangen via sponsoring?

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
16.

2021_MV_00045 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: -Toch nog extra AED-toestellen bijhangen via sponsoring?

2021_MV_00045 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: -Toch nog extra AED-toestellen bijhangen via sponsoring?

Motivering

Indiener(s)
Rudy Nuyens
Tijdstip van indienen
do 11/03/2021 - 19:21
Toelichting

Wij zouden graag nog eens terug willen komen op de aankoop van de drie AED-toestellen. Wij hebben alle begrip voor het feit dat die toestellen vrij duur zijn, maar dat neemt niet weg dat wij toch vinden dat er meer moeten hangen in onze gemeente. Om aan het landelijk gemiddelde van aantal inwoners per AED-toestel te komen zouden er in onze gemeente 11 moeten hangen. Een beetje na de feiten (mondelinge vraag tijdens vorige gemeenteraad) leerden wij de vzw HeartSaver kennen. HeartSaver zet zich in voor meer openbaar beschikbare ‘hartstarters’. Telkens wanneer een hartstarter via hun bemiddeling wordt geïnstalleerd – in de buurt van een openbaar gebouw, een school, sportcentrum, kerk, bedrijf, een drukbezochte winkel … – zorgen ze ervoor dat het apparaat dag en nacht maximaal opvalt voor bezoekers en passanten. Ook geven ze zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan de installatie ervan, zodat de omwonenden weten waar ze terecht kunnen in geval van nood. Ze zoeken (en hebben!) ook sponsors die het financieel plaatje helpen dragen. Misschien toch een ideaal moment om met de gepaste begeleiding nog een aantal ‘hartstarters’ voor onze gemeente te voorzien? 

Bespreking
Antwoord

Schepen Nadine Boekaerts antwoordt:

Dat is een mooi initiatief, maar wij zijn van mening dat het niet aan een lokaal bestuur is om geld te gaan zoeken via sponsoring bij lokale handelaars. Wij denken dat het doel van de VZW is om verengingen, bedrijven, handelaars, ... te ondersteunen bij de aankoop van een AED-toestel.

Het gaat interessanter zijn om voor 2022 4.000 euro extra te voorzien voor 2 extra toestellen. Locaties: Gestel en midden v Berlaar.

Ook het Rode kruis heeft nog één toestel liggen dat ze nog moeten ophangen.

 

di 16/03/2021 - 14:59
17.

2021_MV_00046 - Mondelinge vraag van raadslid Giel Van de Zande: Gratis! 1/3 fietspad van Vlaanderen!

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
17.

2021_MV_00046 - Mondelinge vraag van raadslid Giel Van de Zande: Gratis! 1/3 fietspad van Vlaanderen!

2021_MV_00046 - Mondelinge vraag van raadslid Giel Van de Zande: Gratis! 1/3 fietspad van Vlaanderen!

Motivering

Indiener(s)
Giel Van de Zande
Tijdstip van indienen
do 11/03/2021 - 21:57
Toelichting

Tot 20/09 kan de gemeente een of meerdere projecten indienen die in aanmerking komen voor een subsidie van Vlaanderen. Het gewest heeft namelijk 150 miljoen euro opzij gezet voor het verbeteren van de gemeentelijke fietsinfrastructuur en betaalt 1 euro voor elke 2 euro die de gemeente investeert.

Graag had ik gehad dat Berlaar hiervoor een dossier zou voorbereiden!

Ik had ook graag van de hele gemeenteraad gehoord welke fietspaden zij graag willen aanpakken in het kader van dit project. Een debat hierover aub!

Bespreking
Antwoord

Schepen Jan Hendrickx antwoordt:

We zijn langs alle kanten bestookt met info betreft deze subsidie , we gaan er zeker mee aan de slag en gaan een dossier voorbereiden .

Om hier nu op de gemeenteraad een debat te openen welke fietspaden in aanmerking komen, zou ik graag terugvallen op de laatste commissie mobiliteit en openbare werken waar we dit item juist uitvoerig besproken hebben en waar ieder lid van de commissie zijn stem kon uitbrengen welke voet- en fietspaden en -wegen we het snelste moeten aanpakken en welke prioriteit hebben. 

En deze problematiek nog eens terug bespreken op een volgende commissie is volgens mij een beetje te laat het is bij deze subsidie ook weer “ wie het eerst komt wie het eerst maalt”.

di 16/03/2021 - 15:00
18.

2021_MV_00047 - Mondelinge vraag van raadslid Giel Van de Zande: Een park achter de sporthal, een nieuwe parel in de Berlaarse kroon?

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
18.

2021_MV_00047 - Mondelinge vraag van raadslid Giel Van de Zande: Een park achter de sporthal, een nieuwe parel in de Berlaarse kroon?

2021_MV_00047 - Mondelinge vraag van raadslid Giel Van de Zande: Een park achter de sporthal, een nieuwe parel in de Berlaarse kroon?

Motivering

Indiener(s)
Giel Van de Zande
Tijdstip van indienen
do 11/03/2021 - 21:58
Toelichting

De coronapandemie heeft ons opnieuw gewezen op het belang van sporten en recreatie in open lucht.

Berlaar heeft  in dit opzicht al een stap ondernomen met de aanleg van het park aan het Berlaarhof, dit park is echter klein en biedt geen plaats voor sporten.

Wij vinden dus dat Berlaar extra plaats moet voorzien! Een plek waar het aangenaam sporten en vertoeven is wanneer het weer wat beter wordt.

Ik hoor de eerste tegenargumenten al komen: het is duur en er is geen plaats voor. Hierop hebben wij echter het geschikte antwoord gevonden! Het park achter het stapveld.

Momenteel wordt het park al gebruikt voor beachvolleybal, petanque en om te skaten. De groene stukken en de vijver worden echter niet gebruikt en dat is zonde.

Deze locatie lijkt ons ideaal door zijn ligging:

  • Super goed bereikbaar via fiets en te voet
  • Goede parking is reeds aanwezig
  • Er is al plaats voor veel sporten
  • Goed bereikbaar voor jong (kort bij middelbaar& jeugdhuis) en oud (kort bij het woonzorgcentrum)

Hoe stellen we voor om onze visie om te zetten in realiteit:

  • Verwijderen van de huidige begroeiing
  • Opschonen van de vijver en het ook veiliger maken door rechte randen te gebruiken (in plaats van de huidige afhellende vlakken)
  • Aanleggen van extra plaatsen voor (andere) buitensporten
  • Aanplanten van een paar strategische bomen
  • Aanleggen van groene grasvelden
  • Picknicktafels voorzien

 

Hoe willen we dit betalen:

  • Op zich gaan de kosten niet enorm zijn omdat we geen grote werken vragen
  • De meeste werken kunnen gedaan worden door het gemeentepersoneel
  • Aanleg van “parkings” (uit waterdoorlatende dallen)  voor foodtrucks van verenigingen of lokale ondernemers
  • Verhuur van deze standplaatsen door de gemeente (= inkomsten)

Ons voorstel verfraait onze gemeente enorm, versterkt het sociaal weefsel over generaties heen en betaalt zichzelf terug. Als deze aanleg een succes blijkt, kan het parkje zelfs nog verder uitgebreid worden met de landbouwvelden erachter.

Een win-win voorstel dus!

Twijfel niet en begin eraan zodat we er deze zomer van kunnen genieten!

Bespreking
Antwoord

Schepen Jan Hendrickx antwoordt:

Er zijn wel enkele tegenargumenten , laat ons eerst eens investeren in een parel achter de kerk op Heikant en het sportcentrum op Heikant , op de Hei zeggen ze nog wel sportcentrum maar daar is met de tand des tijds niets meer van te merken. 

En achter de kerk ligt “Den Hof van de Pastoor “ een mooi plekje groen in het hartje van de Hei , we moeten hier voor de Heikanters investeren in een plek waar ze kunnen samen komen , en de kinderen kunnen ravotten in het bos en het grasplein. 

Gesprekken met de Kerkfabriek Sint - Rumoldus zijn momenteel in een eindfase. 

Voor rond de vijver achter de sporthal, hier zou ik het pad dat nu in grote betontegels ligt  verwijderen en een nieuw pad aanleggen in een waterdoorlatend materiaal. 

De boomwortels hebben het bestaande pad praktisch ontoegankelijk gemaakt. Op deze manier kan het gebruikt worden door de lopers, inline skaters,..

Eventueel kunnen we nog een gedeelte struiken verwijderen, maar laat ons wel opmerken dat de aanwezige beplanting een ecologische meerwaarde levert naar bv. vlinders, bijen,…

Zo kan je er verschillende hazelaars terugvinden met eetbare vruchten voor de dieren, staan er een aantal prachtige bomen waaronder wilgen en moeraseiken. Eind vorig jaar zijn er ook bloembollen voorzien en de locatie staat gekend voor zijn prachtige bloemenweide. De vijver wordt ook al verschillende jaren beheerd door Natuurwerk, 2 x per jaar wordt deze “gemaaid” (zomer/winter) om “verlanding” tegen te gaan, anders zou het riet al lang de overhand hebben genomen. 

Op openbaar domein gaat de voorkeur wel naar oevers die afschuinen, een belangrijk aspect naar veiligheid. Wanneer je rechte oevers hebt kan je er nooit zelfstandig uitraken. In de zomer maken trouwens vele jongeren dankbaar gebruik van dit hellende vlak als zonneweide. 

Ook enkele picknick tafels zouden kunnen maar dan een type in beton of ronde metalen zoals op het Kardinaal Cardijnplein. We hebben hier al ervaring met vandalisme (brandstichting picknick bank). 

Een tweede basketbal ring is besteld en geleverd en zal geplaatst worden. 

Andere investeringen zou ik daar momenteel niet doen, Laat ons dit bekijken tijdens de bouw van het jeugdhuis .

Er is momenteel al plaats voor sport onder de vorm van skaten, beachvolleybal, basketbal en petanque.

Op wandelafstand bevindt zich het Berlaarhof waar voldoende grasplekken aanwezig zijn, ook de jonge kinderen komen aan hun trekken in de speeltuin Kriebels. 

Nu is het eerst Heikant aan zet ! 

En Giel zelfs als we niet twijfelen zal het tegen de zomer niet klaar zijn , we hebben nog een achterstal in te halen van werken in eigen beheer. 

di 16/03/2021 - 15:00