Terug
Gepubliceerd op 17/03/2021

2021_GR_00032 - Inning van belastingen en retributies - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken aanslagjaren 2021, 2022, 2023, 2024 en 2025 - goedkeuring

Gemeenteraad
di 16/03/2021 - 21:00 Raadszaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Wim Kelber; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00032 - Inning van belastingen en retributies - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken aanslagjaren 2021, 2022, 2023, 2024 en 2025 - goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels
Stemmen voor 16
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Julie Cools, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 5
Brend Van Ransbeeck, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Leen Vervoort
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00032 - Inning van belastingen en retributies - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken aanslagjaren 2021, 2022, 2023, 2024 en 2025 - goedkeuring 2021_GR_00032 - Inning van belastingen en retributies - Wijziging retributie op de afgifte van administratieve stukken aanslagjaren 2021, 2022, 2023, 2024 en 2025 - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De M-kaarten en N-kaarten vallen onder paragraaf f) en h) in ons huidige retributiereglement.

Overeenkomstig de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953, worden de gemeenten gemachtigd de retributies te innen welke zijn bestemd tot dekking van hun administratieve kosten, telkens als zij de verblijfsvergunningen of verblijfsdocumenten van een vreemdeling afleveren, vernieuwen of vervangen. 

De gemeenten kunnen een retributie voorzien voor de afgifte, de vernieuwing, of de vervanging van M-kaarten en de N-kaarten. Voor de M-kaarten met vermelding van duurzaam verblijf -volgens de normale procedure- dienen de eerste keer kosteloos te worden afgeleverd.

 

Er zijn momenteel 8 Britten in Berlaar die in aanmerking komen voor een M kaart:

- 3 personen die voldoen aan de voorwaarden om een 1e gratis M-kaart te bekomen; 

- 4 personen die betalend een M-kaart toegekend krijgen. Zij hebben nog geen duurzaam verblijf.

- 1 persoon heeft gekozen om haar E+ om te wisselen voor een F+ kaart.

Het is uiteraard altijd mogelijk dat we door verhuis meer Britten krijgen, maar deze hebben dan waarschijnlijk van de andere gemeente al een M- of N- kaart. Zij moeten dan binnen 5 jaar een betalende M- of N- kaart aanvragen.


We stellen voor om de huidige retributie te behouden omwille van de aanhoudende coronacrisis en de bijkomende kosten die sommige burgers hierdoor ervaren.

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0018

Wetgeving

  • Grondwet (art. 170 § 4)
  • KB van 12/06/1998 tot wijziging van het KB van 8/10/1981 waarin de artikelen 45§5, 49§5, 51§7, 53§7,54§5 en 61§ 5 bepalen dat de totale kostprijs die de gemeente vordert voor de afgifte van een verblijfbewijs voor vreemdelingen niet meer mag bedragen dan de prijs die wordt geheven voor de afgifte van de identiteitskaarten van Belgische onderdanen.
  • Rondzendbrief van d.d. 29/11/2005 over de spoedprocedure van de elektronische identiteitskaarten.
  • Rondzendbrief van d.d. 13/02/2009 over het opstarten van de veralgemening van het elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar.
  • Rondzendbrief van 3/01/2013 over het rijbewijs in bankkaartmodel.
  • Rondzendbrief van 27/02/2013 over het rijbewijs in bankkaartmodel.
  • Rondzendbrief van 26/11/2013 over retributie afleveren internationale rijbewijzen vanaf 1/02/2014.
  • Rondzendbrief van 20/09/2017 over de stopzetting van afgifte paspoorten en reisdocumenten door de provinciale administraties.
  • Rondzendbrief van 12/09/2017
  • Omzendbrief d.d. 28 oktober 2019 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken betreffende het ministerieel besluit van 15 maart 2013

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 14° van het Decreet Lokaal Bestuur (besluit GR - belastingen en retributies - geen delegatie naar CBS mogelijk)
<p>De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen. Dit overeenkomstig artikel 41 12&deg; van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad heft het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 november 2020, op vanaf 1 januari 2021.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt met ingang van 1 januari 2021 en voor een termijn, eindigend op 31 december 2025, het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken goed