De M-kaarten en N-kaarten vallen onder paragraaf f) en h) in ons huidige retributiereglement.
Overeenkomstig de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953, worden de gemeenten gemachtigd de retributies te innen welke zijn bestemd tot dekking van hun administratieve kosten, telkens als zij de verblijfsvergunningen of verblijfsdocumenten van een vreemdeling afleveren, vernieuwen of vervangen.
De gemeenten kunnen een retributie voorzien voor de afgifte, de vernieuwing, of de vervanging van M-kaarten en de N-kaarten. Voor de M-kaarten met vermelding van duurzaam verblijf -volgens de normale procedure- dienen de eerste keer kosteloos te worden afgeleverd.
Er zijn momenteel 8 Britten in Berlaar die in aanmerking komen voor een M kaart:
- 3 personen die voldoen aan de voorwaarden om een 1e gratis M-kaart te bekomen;
- 4 personen die betalend een M-kaart toegekend krijgen. Zij hebben nog geen duurzaam verblijf.
- 1 persoon heeft gekozen om haar E+ om te wisselen voor een F+ kaart.
Het is uiteraard altijd mogelijk dat we door verhuis meer Britten krijgen, maar deze hebben dan waarschijnlijk van de andere gemeente al een M- of N- kaart. Zij moeten dan binnen 5 jaar een betalende M- of N- kaart aanvragen.
We stellen voor om de huidige retributie te behouden omwille van de aanhoudende coronacrisis en de bijkomende kosten die sommige burgers hierdoor ervaren.
De gemeenteraad heft het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 november 2020, op vanaf 1 januari 2021.
De gemeenteraad keurt met ingang van 1 januari 2021 en voor een termijn, eindigend op 31 december 2025, het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken goed