Het is en blijft een mooi doel. Voor elke inwoner een nieuwe boom planten nog binnen deze legislatuur. Na een derde deel van deze legislatuur blijven wij met een minder goed gevoel zitten. We zijn ook een beetje wantrouwig over de telling. Worden gekapte bomen -al dan niet privé in mindering gebracht? Wij hebben alvast het gevoel dat er de laatste tijd meer bomen gekapt worden (met kapvergunning!?) dan dat er geplant worden! Nog erger dan de bekende processie dus. Om de discussie iets gemakkelijker te maken gaan we een paar van onze bijkomende punten koppelen.
Schepen Willy Beullens antwoordt:
We werken nog steeds intensief aan een plan van aanpak om de vooropgestelde doelstelling “1 boom per Berlaarnaar” te halen. Samen met partners als Regionaal Landschap, Bosgroep Antwerpen Zuid en provincie Antwerpen zal er een concrete strategie worden vooropgesteld binnen de groenvisie. We dienen te onderzoeken hoe we de gekapte bomen kunnen opnemen in de telling, stad Mechelen heeft bv. de kapteller, waarbij alle vergunningen met bijhorende compensaties worden opgenomen in GIS (enkel aanvragen). Op korte termijn willen we al een “lightversie” opzetten waarbij alle vergunningen zullen worden opgenomen in een database (Excel) en we 2 x per jaar (maart/november) een controle zullen uitvoeren, in eerste instantie door de aanvragers aan te schrijven en te vragen om de compensatie aan te tonen. Wanneer reactie uitblijft zullen er controles worden uitgevoerd. Daarnaast wordt er sinds eind 2020 ook opgenomen in de vergunning dat de compensatie dient gemeld te worden (vergelijkbaar met start der werken). Dit proces moet op termijn verder geautomatiseerd worden. We hopen alvast dat we via verschillende kanalen de aanvragers kunnen duiden op het belang van de compensatie en de opvolging.
Natuurlijk zijn cijfers als bostellers, kaptellers,… één ding “een belangrijke monitor” maar net als vergunnen en opleggen van compensatiemaatregelen is controle op terrein noodzakelijk. Het aanplanten van bomen op privédomein dient trouwens ook niet te worden gemeld, wat maakt dat er ook in de bomenteller bomen niet worden opgenomen. Zoals al een aantal maal gemeld dienen de 11.000 bomen niet enkel op openbaar domein te worden voorzien, privéeigenaars kunnen ook hun steentje bijdragen. We moeten algemeen inzetten op het vergroten van het draagvlak voor bomen.
Ook het beschermen van het bestaande groen tijdens grond- en bouwwerken is een belangrijk werkpunt, ze lijden vaak tot beschadiging die slechts enkele jaren nadien een zichtbaar effect zullen hebben op de gezondheid van de boom. Er kunnen bv? voorwaarden gekoppeld worden als het verplicht uitvoeren van een BEA (boom effect analyse) waarin de gevolgen van bepaalde werkzaamheden op voorhand onderzocht worden, daaropvolgend wordt er dan een boombeschermingsplan opgemaakt met opvolging van een boomdeskundige. Zeker mogelijkheden die dienen onderzocht te worden. Ook zijn er gemeente die werken met waarborgreglementen i.k.v. kappen van bomen en de opgelegde compensatie.
Dit alles komt neer op eenzelfde punt, capaciteit, er dienen mensen beschikbaar te zijn om dit verder uit te werken en op te volgen.
Specifiek voor de vernoemde projecten:
Gezien de omvang van de aanvragen m.b.t. Netekant:
zijn er verschillende overleg momenten geweest, zowel in de aanloop naar de vergunning als de evaluatie. Omdat het over een groot aantal bomen gaat en de impact op de omgeving wel degelijk in vraag gesteld werd hebben we een adviseur Natuur van de firma Landmax, Jeroen Truyen onder de arm genomen en werd er ook advies ingewonnen bij ANB. Zo werd ook de vraag gesteld of een eventuele gefaseerde aanpak tot de mogelijkheden zou bestaan. Het Agentschap Natuur en Bos heeft vooral de nadruk gelegd op de schoontijd, wat betekende dat de vellingswerken niet mochten plaatsvinden tussen 1 maart en 30 juni. De bomen hebben hun economisch optimale leeftijd bereikt (25 tot 30 jaar), gezien de verdere beperkte ontwikkelingsmogelijkheden en de aanwezige gebreken zijn de vellingswerken gerechtvaardigd. Gezien de belangrijke waarde van de bomen als groenstructuur en het landschappelijk karakter van het gebied is het nodige herstel van deze natuurelementen noodzakelijk. Dit type populieren werden origineel geplant uit economisch oogpunt “houtopbrengst” ook het beheer is hierop afgestemd (opsnoeien van de onderstam). De Canada populier is een kenmerkende soort voor de vallei, vooral de eenvormigheid van de bomenrij en dreefstructuur dient bewaard te worden, de mogelijkheid tot inheemse ondergroei dient te worden onderzocht. Voor de compensatie dienen de bomen minimaal 4 tot maximaal 8 m uit elkaar te worden voorzien. Er dient te worden gewerkt met populieren poten met een min. Plantmaat van 10/12, de verjonging zal op korte termijn zichtbaar zijn. De Canada populier is een cultuurpopulier gekenmerkt door een snelle groei. De aanplant dient te gebeuren ten laatste het eerstvolgend plantseizoen volgend op de velwerken. Het noordelijk gedeelte van de bomenrij, dat grenst aan de Grote Nete, ligt in bos- en VEN gebied, hier dient een inheemse en standplaatsgeschikte boomsoort te worden gekozen met minimum plantmaat 12-14.
De effectieve vergunningen zullen worden bezorgd i.k.v. een schriftelijke vraag van het betrokken raadslid.
In het kader van de asfaltwerken wordt er jaarlijks gekeken waar de prioriteiten liggen, de focus ligt op de hoofdwegen en systematisch worden kleinere straten meegenomen om de continuïteit te garanderen.
De kapvergunning maakt deel uit van de aanvraag tot uitbreiding onder dossier OMG/SH/0130, de ecologische en landschappelijke waarde van de omgeving werd hier benadrukt, de aanvraag omvat minimaal 10 bomen en de aanvrager stelde slechts 2 berken voor ter compensatie. Er werd gevraagd om minimaal 6 i.p.v. 2 standplaats geschikte Inheemse bomen met min. Plantmaat 10/12 te voorzien. Gezien de schoolomgeving moet er worden ingezet op klimaat robuustheid en het verhogen van de omgevingskwaliteit. De blijvende bomen diende de nodige aandacht te krijgen, door de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen als het niet stockeren van materialen, niet betreden met werfvoertuigen. Achteraan het kerkgebouw bevond er spontane bosgroei onder de vorm van wilg, esdoorn en berk, de bomen waren beperkt in stamomtrek maar vormde samen met de onder begroeiing voor heel wat nestelgelegenheid en voedselvoorziening, een lokale biotoop. In relatie tot de vooropgestelde uitbreiding van de school diende er noodzakelijk groen te verdwijnen, dit zal gecompenseerd worden door de 6 vooropgestelde toekomstbomen (zie opmerking *). Ook landschappelijk gaat het over een groenvolume dat zorgde voor de plaatselijke landschapsbeleving. De werken zijn gestart met het bouwrijp maken van het perceel en dus het uitvoeren van de noodzakelijke vellingen. Medewerkers van de politiezone Berlaar Nijlen kwamen ter plaatse en stemde de vooropgestelde werken af met de dienst omgeving. In samenspraak met de aannemer Lauwreys werden ter plaatse nog enkele (3 bomen (wilg en berk)) met een beperkte stamomtrek verwijderd dewelke in slechte conditie verkeerde, waarvan reeds één was afgestorven.
In het kader van het project “Bossen” is er al een voorontwerp opgemaakt op basis van advies van VVOG. Dit voorontwerp werd al gebruikt om deel te nemen aan de projectoproep “natuur in je buurt”. We hoopte hiermee subsidies binnen te halen voor de realisatie, gezien het groot succes van deze oproep bleek ons project minder aan de vooropgestelde criteria te voldoen dan andere waardoor het niet werd weerhouden. Het ontwerp wordt momenteel geëvalueerd door de jeugddienst. Zij hebben deze groenzone ook hoog op hun verlanglijst staan. Gezien er op dit ogenblik verschillende projecten lopen en op de planning staan kan dit project enkel gerealiseerd worden wanneer we ondersteuning krijgen van bv. Regionaal landschap, op een eerstvolgend overleg zal dit worden voorgelegd.
De turnzaal wordt voorzien in de voormalige kerk, deze functiewijziging is vergund onder OMG/SH/0014 (28/06/2018).
De effectieve vergunning zal worden bezorgd i.k.v. een schriftelijke vraag van het betrokken raadslid.
In het kader van FC De Weerdt werden inderdaad al verschillende plannen uitgewerkt en werd de strategie al een aantal maal bijgestuurd. Momenteel is het duidelijk dat er geen investeringen meer zullen gebeuren en de focus ligt bij de Doelvelden. Ondertussen zijn er al voorstellen van FC De Weerdt en andere partijen maar deze dienen nog verder te worden besproken.
Gezien de invulling van de percelen nog niet vastligt staat momenteel de kap en heraanplant on-hold. Wanneer de definitieve plannen vorm krijgen zal er ook met aandacht naar de bomen worden gekeken.
opmerking *: Tot slot toch nog even duiden dat het opleggen van een compensatie geen 1 op 1 verhaal is, dit moet steeds bekeken worden in verhouding met het perceel. Het is waardevoller om te kijken naar het kroonvolume en meer in te zetten op duurzame toekomstbomen.
Schepen Jan Hendrickx antwoordt:
De onderhoudswerken 2020 zijn op 2 commissies openbare werken aan bod gekomen en overlopen in deze gunning zit Netekant in verwerkt.
Bij de keuze leggen we eerst de focus op onze toegangswegen en fiets en voetpaden . Ook zetten we ieder jaar in om enkele kleine wegen te vernieuwen dit bekijken we volgens een lijst en de toestand van de wegen. Netekant is momenteel echt in slechte staat en krijgt een nieuwe toplaag.
di 23/02/2021 - 17:14