Terug
Gepubliceerd op 16/06/2021

2021_MV_00076 - Mondelinge vraag van raadslid Giel Van de Zande: Voorstel gemeenteraad: Opmaak lokaal laadpaal-plan voor Berlaar

Gemeenteraad
di 15/06/2021 - 20:30 Digitaal via Teams
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Nadine Boekaerts; Ingeborg Van Hoof; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Geert Fierens; Thomas Wellens; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Guy Staes; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Nancy Roelands, plaatsvervangend algemeen directeur

Afwezig

Wim Kelber

Verontschuldigd

Anja Neels, algemeen directeur

Secretaris

Nancy Roelands, plaatsvervangend algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans
2021_MV_00076 - Mondelinge vraag van raadslid Giel Van de Zande: Voorstel gemeenteraad: Opmaak lokaal laadpaal-plan voor Berlaar 2021_MV_00076 - Mondelinge vraag van raadslid Giel Van de Zande: Voorstel gemeenteraad: Opmaak lokaal laadpaal-plan voor Berlaar

Motivering

Indiener(s)

Giel Van de Zande

Tijdstip van indienen

do 10/06/2021 - 21:57

Toelichting

Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers pleit voor een laadpaal-plan in elke gemeente met als ultiem doel één laadpunt per 100 inwoners tegen 2030 of 66.000 laadpunten in totaal. Dat is de doelstelling van het Lokaal Energie- en Klimaatpact van Vlaams minister Bart Somers. Ook lokale besturen dienen tijdig te anticiperen op de doelstelling van de overheid om tegen 2026 enkel nog elektrische bedrijfswagens financieel te stimuleren. 

 

Uit het nationaal laadonderzoek in Nederland blijkt dat het tekort aan laadpalen in de openbare ruimte het meest ervaren knelpunt is voor elektrische rijders. Nochtans staat Nederland al veel verder dan wij. Alleen al in Amsterdam staan er 4.600 laadpalen, slechts 100 minder dan in heel Vlaanderen. Daarom is er nood aan een laadpaal-plan in elke Vlaamse gemeente. Het is duidelijk dat dit een én-én verhaal wordt, waarbij verschillende instrumenten ingezet worden om een stroomversnelling in de uitrol van laadpunten te realiseren. Van belang is nu dat we als lokaal bestuur beginnen met het anticiperen hierop, ons eigen inzicht verhogen en samenwerkingsmogelijkheden in de regio onderzoeken. 

Een lokaal bestuur kan zelf al aan de slag om strategische locaties (zoals laadhubs, gekoppeld aan mobipunten) te detecteren, een doelgroepenbeleid uit te stippelen (rond schoolomgevingen, e-taxi’s, stadsdistributie, …) en beginnen innoveren met laadpalen die in het energiesysteem van de toekomst een belangrijke rol zullen spelen.  

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters lanceerde zeer recent ook een projectoproep voor de plaatsing van (semi)-publieke laadpunten op privaat domein. De oproep richt zich op laadinfrastructuur die minstens 10 uur per dag publiek toegankelijk is. Het kan dus gaan over parkings aan horeca, supermarkten maar evengoed ook om tankstations. Bedoeling is dat iedereen kan laden aan de laadpalen en dat het gaat om laadpunten met groene stroom. Minister Peeters is druk bezig met de uitrol van laadpalen en wil tegen 2025 30.000 extra laadpunten in Vlaanderen en om elke 25 km langs de grote verkeersassen oplaadpunten. Het gaat hier zowel om snelle als ultrasnelle laders op carpoolparkings, langs snelwegen, op drukke gewestwegen,... Hiervoor worden tal van projectoproepen gelanceerd. De Vlaamse Regering voorziet hiervoor 30 miljoen euro.

 

CONCREET:

Om bovenstaande redenen vraagt de gemeenteraad aan het college van Burgemeester en Schepenen om een actieplan op te maken voor Berlaar waarin aangegeven wordt hoeveel laadpalen er momenteel in onze gemeente al zijn en hoeveel er nog dienen te komen en hoe het college dit concreet wil realiseren.  

Naast het zelf installeren van publieke laadpalen, denkt de gemeenteraad hierbij aan vier specifieke acties: 

  1. Het geven van een stimulans om een laadpaal niet langer dan nodig bezet te houden. Dit kan door het toelaten van een rotatietarief (tijdsgebonden bedrag dat een gebruiker betaalt zodra een elektrische wagen een bepaalde tijd aangesloten blijft na de laadsessie). Dit moet toegestaan worden aan de laadpaalexploitant. 
  2. Een samenwerkingsakkoord afsluiten met bedrijven en winkels die hun privé-parking openstellen voor buurtbewoners met elektrische wagens 
  3. Het bouwreglement van Berlaar aanpassen, zodat een privé-ontwikkelaar onverkochte parkeerplaatsen gemakkelijker kan omzetten in publieke laadplaatsen voor elektrische deel-autosystemen, zodat de parkeerdruk vermindert.  
  4. Bij de vernieuwing van het wagenpark uitsluitend opteren voor koolstofvrije dienstwagens.
  5. Duidelijke richtlijnen die grote projecten verplichten om publieke laadpalen te installeren

De goede initiatieven die nu her en der in Vlaanderen en Nederland al lopen, kunnen ook in het laadpaal-plan van Berlaar opgenomen worden.

Bespreking

Antwoord

Schepen Jan Hendrickx antwoordt op de zitting.

di 15/06/2021 - 14:23

Bijlagen