De bepalingen rond het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen is vastgelegd in de huidige bijzondere bestuurlijke politieverordening -Afval, goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 april 2009.
Ter bescherming van het leefmilieu is het noodzakelijk om het ontstaan van afvalstoffen tot een minimum te beperken en het afval maximaal selectief in te zamelen;
Er moet prioriteit verleend worden aan afvalpreventie en het hergebruik van afvalstoffen; in 2de orde moet het afval selectief worden ingezameld met het oog op recyclage en/of andere nuttige toepassingen;
De Algemene Bestuurlijke Politieverordening bevat de algemene bepalingen voor de gemeente Berlaar, Nijlen en Heist op den Berg. Specifieke gemeentelijke aangelegenheden worden vastgesteld in Bijzondere Bestuurlijke Politieverordeningen.
De gemeenteraad besliste in zitting van 8 oktober 2020 om de gemeente Berlaar met ingang van 1 januari 2021 haar beheersrechten met betrekking tot de opdracht "inzameling papier en karton in containers aan huis" aan IVAREM over te dragen.
De gemeenteraad besliste in zitting van 15 december 2020 om beheer overdracht te verlenen aan IVAREM voor de selectieve inzameling en verwerking van verpakkingsafval en papier en karton die geen verpakking zijn tot 25 april 2039, onder voorbehoud van wijzigingen door regiovorming.
De Bijzondere Bestuurlijke Politieverordening: Afval dient aangepast te worden naar aanleiding van bovenstaande wijzigingen (zie bijlage).
Decreet van 28 april 1993 houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het administratief toezicht op de gemeenten;
Decreet van 2 juli 1981 betreffende de voorkoming en het beheer van afvalstoffen, gewijzigd bij decreet van 20 april 1994, inzonderheid artikel 15;
Besluit van de Vlaamse regering van 17 december 1997 tot vaststelling van het Vlaams reglement inzake afvalvoorkoming en –beheer (VLAREA) en zijn wijzigingen;
Uitvoeringsplan Milieuverantwoord beheer van Huishoudelijke Afvalstoffen d.d. 6 februari 2008.
Gemeenteraadsbeslissing van 21 april 2009 houdende goedkeuring van de Bijzondere Bestuurlijke Politieverordening -Afval.
De gemeenteraad keurt de “Bijzondere Bestuurlijke Politieverordening: Afval” goed.
Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2021.
De vorige Bijzondere Bestuurlijke Politieverordening wordt opgeheven.
Er wordt onmiddellijk een afschrift van dit politiereglement aan de Bestendige Deputatie, de griffie van de politierechtbank en de Procureur des Konings van het arrondissement Mechelen toegezonden.