Het verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 april 2021 vind je terug als bijlage.
Het zittingsverslag van deze vergadering werd vervangen door een audio-opname, welke beschikbaar is op https://channel.royalcast.com/berlaar/#!/berlaar/20210420_2
De live-stream was te bekijken op de website van Berlaar https://www.berlaar.be/raden-live en kan nog steeds geraadpleegd worden.
De raad dient dit conform het Decreet Lokaal Bestuur goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 20 april 2021 goed.
Het vast bureau stelde bij de aanvang van de zittingsperiode op 31 januari 2019 een huishoudelijk reglement vast.
De raad stelde bij aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende regels worden opgenomen voor de werking van de zittingen conform aritkel 38 van het decreet lokaal bestuur.
Het huishoudelijk reglement werd voor het laatst gewijzigd op 25 augustus 2020.
Er worden enkele wijzigingen voorgesteld:
Je vindt het voorstel tot wijziging als bijlage.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de wijzigingen aan het huishoudelijk reglement zoals voorgesteld in bijlage goed.
Op 30 november 2021 stelde het Agentschap Binnenlands Bestuur het gemeentebestuur van Berlaar in kennis van de klacht met als onderwerp: Agendapunt 4 (Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden-Ferm Huishoudhulp) van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van dinsdag 17 november 2020.
Op 10 en 22 december 2021 werden het antwoord en de nodige documenten via het loket lokale besturen overgemaakt.
Op 12 april 2021 ontving het OCMW de brief met het antwoord van de gouverneur.
Alle documenten vind je terug als bijlagen.
Het antwoord na het onderzoek van Agentschap Binnenlands Bestuur dient ter kennis voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het schrijven van 12 april 2021 van Agentschap Binnenlands Bestuur met het antwoord op de klacht met als onderwerp: Agendapunt 4 (Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden-Ferm Huishoudhulp) van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van dinsdag 17 november 2020.
In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.
Op 23 april 2021 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie. De Vlaamse Regering gaf op 7 mei haar definitieve goedkeuring aan een wijzigingsbesluit tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021. Het wijzigingsbesluit verlengt de subsidieperiode voor optie 1 en optie 2 tot 31 augustus 2021.
Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum kiezen tussen de volgende opties:
Besturen die op basis van het BVR van 13 november geen samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid, kunnen vanaf 1 april 2021 een overeenkomst voor optie 1 (sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) afsluiten.
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 31 augustus 2021.
De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1.
Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd :
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
De raad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en het door het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken gewijzigde .besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De raad neemt kennis van het voorgelegde addendum met bijlagen en keurt dit goed.
De burgemeester, Walter Horemans en algemeen directeur Anja Neels worden gemachtigd om dit addendum te ondertekenen.
De Raad heeft op 17 december 2019 beslist om het pand in de Wipstraat 8 in Berlaar te verkopen.
Er werd een openbare verkoop georganiseerd via Fednet.
De hoogste bieder is Keysers Jozef, Smoutmolendreef 36 in 2560 Kessel voor een bedrag van 127.001 euro.
De Raad gaat akkoord met de verkoop van Wipstraat nr.8 in Berlaar aan de hoogste bieder, Keysers Jozef, Smoutmolendreef 36 in Kessel voor een bedrag van 127.001 euro.
De Raad keurt de onderhandse akte goed.
Notaris Verreth-Ruiters, Mechelsesteenweg 92 in 2500 Lier wordt aangesteld voor de opmaak van de verkoopakte.
Kinderdagverblijf Wolkewietje is een erkend sociaal economie bedrijf. OCMW Berlaar maakt gebruik van de samenwerking met de tewerkstellingsplaats om in het kader van art. 60§7 trajecten op te starten binnen de ruimere TWE-wetgeving (Tijdelijke WerkErvaring). Dit om cliënten werkervaring en een -houding aan te leren. Ze worden tewerkgesteld voor een vaste periode, zodat ze nadien kunnen doorstromen naar het NEC of een werkloosheidsuitkering kunnen aanvragen.
Sinds de start van het Groeipakket op 1 januari 2019 staan FONS, Infino, Kidslife, MyFamily en Parentia in voor de uitbetaling van elk Groeipakket in Vlaanderen.
In Berlaar groeide er al een samenwerking met het Huis van het Kind Berlaar uit, maar zijn de zitdagen Groeipakket na evaluatie ondertussen niet meer ingepland. Er kwamen te weinig burgers langs met vragen tijdens deze zitdagen. Dit werd daarom eind 2019 stopgezet. Niettemin zijn we fier op de opgebouwde samenwerking tussen ons Huis en de uitbetalingsactoren, en is het de bedoeling om met de hele sector verder te gaan op de ingeslagen weg.
Met ondersteuning van de agentschappen Uitbetaling Groeipakket en Opgroeien werkte men een document uit dat men als standaard gebruikt bij elke samenwerking. Het is de bedoeling dat er op zijn minst een basisovereenkomst wordt afgesloten met elk Huis van het Kind. Bijkomende afspraken op maat van ons Huis blijft met hen allen even goed mogelijk.
De uitbetalingsactoren blijven de gezinnen ook informeren en naar hun rechten begeleiden. Met de standaard samenwerkingsovereenkomst garanderen zij een neutrale aanpak waarbij elke uitbetalingsactor elk gezin helpt of verwijst naar de juiste instantie.
In de overeenkomst vind je een beschrijving van de samenwerking, het service aanbod en de contactpersonen per uitbetalingsactor. In de bijlagen nemen we een overzicht op van de gemaakte afspraken.
De toelichting van de samenwerkingsovereenkomst alsook de mogelijkheden worden besproken tijdens de volgende stuurgroep van het Huis van het Kind (d.i. eind mei). Zo kunnen we samen met onze partners van ons Huis op maat werken van onze burgers.
Gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst tussen het Huis van het Kind Berlaar en de uitbetalingsactoren van het Groeipakket zoals in de bijlage toegevoegd.
Het project 'Jobatelier' is opgestart op 1 mei 2019. Er is toen beslist om dit na één jaar te evalueren om nadien te gaan kijken of we dit project verlengen.
De jaaropbrengst van 2019 van wijk-werken binnen de cluster Neteland (Berlaar, Nijlen, Lier en Heist-op-den-Berg) spreken we opnieuw aan om het project 'Jobatelier' met vzw Samenlevingsopbouw te bekostigen. Vorig jaar werd het positief saldo ten bedrage van 46 000 euro binnen wijk-werken geïnvesteerd in dit project. Ook voor de periode 1 mei 2021 tot en met 30 april 2022 wordt opnieuw een bedrag van 46 000 euro aangerekend.
Meer informatie kan je ook terugvinden in de eerdere beslissingen door de RMW op 18.02.2020 en 15.09.2020.
Het 'Jobatelier' wil een laagdrempelige en veilige plek creëren waar werkzoekenden de nodige basishulp krijgen om te solliciteren. Laagdrempelig wil zeggen: zonder verplichting, naar vrije keuze en zonder afspraak, zo vaak als nodig of gewenst. Elke werkzoekende kan in het 'Jobatelier' zijn wie hij of zij is. De basis vertrekt vanuit vrijwilligheid, waar er geen aanmeldingsprocedure is.
De sociale dienst is tevreden over de aanpak en invulling van de trajectbegeleiding binnen het project 'Jobatelier'. Corona heeft heel veel roet in het eten gegooid om op een 'normale' manier contact te zoeken met kwetsbare mensen die op de arbeidsmarkt geactiveerd dienen te worden. Bij de start van het programma was het dan ook zoeken naar een werkwijze die werkt. Niet evident, vermits deze doelgroep eerder nood heeft aan een outreachende aanpak. Net wat corona bemoeilijkte. Regelmatig vond er dan ook overleg plaats met de arbeidstrajectbegeleider en het diensthoofd van de sociale dienst, samen met de begeleider van de vzw Samenlevingsopbouw om te brainstormen over deze aanpak.
Na een aantal maanden kwam er wat meer voeling met de doelgroep en werden de aanpakmogelijkheden- die haalbaar zijn tijdens deze coronacrisis -duidelijk. Binnen de sociale dienst zien we een positieve evolutie binnen de trajecten en heeft dit project een meerwaarde om deze extra laagdrempelige aanpak ook dit jaar verder te zetten. Leefloongerechtigden, andere OCMW-cliënten, maar ook wijk-werkers en andere kwetsbare werkzoekenden kunnen aansluiten of een vraag stellen bij het 'Jobatelier'. Naast onze eigen arbeidstrajectbegeleiding wordt het 'Jobatelier' ingezet om aanvullend te werken, maar ook voor zij die het wensen fungeert het als een volwaardige werking. Dat is zeker welkom om de toevloed van leefloongerechtigden die werkbereidheid dienen aan te tonen op het tempo van de cliënt te begeleiden in hun zoektocht naar werk.
Gaat akkoord dat de samenwerking met vzw Samenlevingsopbouw binnen het project 'Jobatelier' verder gezet wordt voor de periode van 1 mei 2021 tot 30 april 2022 omwille van een positieve evaluatie. De verlenging van de convenant wordt goedgekeurd.
Gaat akkoord dat het positief saldo binnen de cluster Neteland wijk-werken ook voor deze periode kan aangesproken worden om het project 'Jobatelier' te bekostigen.
Gaat akkoord dat we dit project 'Jobatelier' na de periode van 1 mei 2021 tot 30 april 2022 opnieuw evalueren vooraleer we dit verlengen.
Op woensdag 12/05/2021 werd in een persbericht kenbaar gemaakt dat de gemeente Nijlen per direct een einde heeft gemaakt aan elke vorm van samenwerking met vzw 't Vlammeke. Omdat dezelfde vzw ook activiteiten ontplooit in Berlaar hebben wij volgende vragen:
1. zet Berlaar de samenwerking met de vzw stop? of was dat al het geval?
2. Hoe komt het dat de problemen waarvan sprake in het persbericht (fraude) nu pas naar buiten komen?
3. Hoeveel mensen maakten voor de Corona crisis gebruik van de mogelijkheid om te eten in het sociaal restaurant, van de vzw, in Berlaar?
4. Welke mogelijkheden van sociaal restaurant zijn er nog in Berlaar?
5. Welke vorm van samenwerking was er tot nu toe tussen OCMW -Berlaar en vzw 't Vlammeke ?
6. Hoeveel gezinnen maken momenteel gebruik van initiatieven zoals Welzijnschakels?
7. Hebben we voldoende aanbod in Berlaar om mensen in nood voedselhulp te bieden.
Schepen Nadine Boekaerts antwoordt:
1. zet Berlaar de samenwerking met de vzw stop? of was dat al het geval?
Ja, net zoals Nijlen zullen wij ook een persbericht uitsturen en zal onze samenwerking officieel stopgezet worden. Onze dienst Communicatie is er mee aan de slag.
Een samenwerking, in de zin van doorverwijzen, was er al een tijdje niet meer. Door Corona waren immers de activiteiten van ’t Vlammeke in Berlaar on hold gezet.
2. Hoe komt het dat de problemen waarvan sprake in het persbericht (fraude) nu pas naar buiten komen?
Er waren tot voor kort enkel geruchten. Geruchten zijn geen feiten. Vandaar dat hierover niets officieel werd gecommuniceerd. Tot nu.
De geruchten hielden we uiteraard in ons achterhoofd.
3. Hoeveel mensen maakten voor de Corona crisis gebruik van de mogelijkheid om te eten in het sociaal restaurant, van de vzw, in Berlaar?
Een 5-tal (zie uitleg bij vraag 5).
4. Welke mogelijkheden van sociaal restaurant zijn er nog in Berlaar?
Zoals reeds toegelicht door Sharon aan Koen op 12 mei hebben we in Berlaar nog ’t Balderhuys in WZC Kloosterhof, maar door Corona is dat ondertussen ook al een tijdje gesloten.
Verder zijn er geen sociaal restaurants in Berlaar.
5. Welke vorm van samenwerking was er tot nu toe tussen OCMW -Berlaar en vzw 't Vlammeke ?
Met de vzw ’t Vlammeke hadden we voor Corona elke zes maanden een overleg. Om zo een zicht te krijgen op de gebruikers en de activiteiten binnen vzw ‘t Vlammeke. Leona vergat al wel eens ons op de hoogte te brengen, al was het maar om de menu van het sociaal restaurant te kennen. Ze ontving van ons bestuur een jaarlijkse toelage ten bedrage van 1 000 euro na voorlegging van haar activiteiten, inkomsten en uitgaven, en verslagen van de bestuursvergaderingen van het voorgaande jaar. Zo hoopten we een volledig zicht te krijgen op het doen en laten van de vzw. Ook vanuit het lokaal bestuur van Nijlen ontving de vzw een toelage.
Ons laatste overleg tussen de Sociale dienst en de vzw dateert van 22.10.2019. In 2020 was er af en toe telefonisch contact, eind 2020 is dit stilgevallen en reageerde ze niet meer op telefoons/e-mails.
De 5-tal burgers van Berlaar die voor Corona gebruik maakten van de diensten en activiteiten van de vzw hadden niet alleen toegang tot het sociaal restaurant op woensdagnamiddag en -avond. Al gaf Leona toen al aan (in oktober 2019) dat er zeer weinig volk langskomt waardoor het moeilijk werd om voor 3 euro een maaltijd aan te bieden. Daarnaast organiseerden ze veel activiteiten, zoals het Sinterklaasfeest (eind november), Night of the Proms, winterrevue, kerstfeest en bingoavonden. Het winkeltje, met goedkope producten zoals wasmiddel, kuisproducten, enz. heeft men toen ook al stopgezet omdat het verlieslatend was. Groentepakketten tegen 3 euro per stuk gingen naar eigen zeggen wel nog vlotjes de deur uit.
Sinds Corona is die samenwerking dan stilgevallen, grotendeels ook doordat er geen activiteiten meer konden doorgaan. Doorverwijzen doen we vanuit de Sociale dienst dan ook al meer dan een jaar niet meer.
Ze deelden nog voedselpakketten uit, maar dat was naar haar zeggen voornamelijk voor de inwoners van Nijlen (ging ook door in Nijlen).
6. Hoeveel gezinnen maken momenteel gebruik van initiatieven zoals Welzijnschakels?
Dit cijfer dateert van ons laatste overleg op 4 mei 2021: 52 gezinnen en alleenstaanden die min. 1 x dit jaar een voedselpakket kregen.
Van deze 52 gezinnen brengen ze 10 pakketten aan huis. Bij enkelen brengen ze de groenten en fruit aan huis omdat het transport te moeilijk is. Op deze manier geven ze hen de kans om in contact te komen met anderen.
De burgers hebben ook de mogelijkheid om kleding, beddengoed en schoenen bij hen te vinden. Eveneens huisraad, boeken, speelgoed, schoolgerief, zelfs fietsen.
Wasproducten en toiletgerief worden ook regelmatig uitgedeeld. En dit alles krijgt men GRATIS na doorverwijzing.
7. Hebben we voldoende aanbod in Berlaar om mensen in nood voedselhulp te bieden.
Voorlopig zit dat goed. Voedselpakketten worden aangeboden vanuit de vzw Welzijnsschakels, waar nodig ook aan huis geleverd. Met dank aan zuster Monique en zuster Ludwine én hun team van vrijwilligers!
Wanneer ze van her en der andere producten ontvangen delen ze die uit onder de gebruikers. Dat kan gaan van speelgoed, tot winterjassen, tot ... Halfjaarlijks organiseren we een gesprek met de mensen van de Welzijnsschakels en de Sociale dienst. Zo overlopen we onze cliënten, worden er moeilijkheden gesignaleerd en zoeken we samen naar oplossingen. Dat werkt verbindend. We kunnen dus spreken van een zeer goed contact tussen onze twee diensten.
Voor Corona namen onze maatschappelijk werkers beurtelings wel eens deel aan de voedselbedeling om rechtstreeks van de cliënten en/of vrijwilligers signalen op te vangen.
Ons laatste (digitaal) overleg dateert dus van 4 mei 2021.
Wanneer het terug kan, hopen we dat we onze cliënten (wie wenst) kunnen doorverwijzen naar het sociaal restaurant ’t Balderhuys. Al maakte vóór Corona nog niemand gebruik van onze verwijsbrief. We maken hier uit op dat die nood er niet was.
di 18/05/2021 - 14:31