Terug
Gepubliceerd op 19/05/2021

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 18/05/2021 - 21:00 Digitaal via Teams

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Anja Neels, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nadine Boekaerts, voorzitter; Julie Cools

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Agendapunten

HD 1.

2021_RMW_00026 - Behandeling van subsidie-aanvragen - samenwerkingsovereenkomst/het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het door het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei gewijzigde besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - goedkeuring

Aanvaard

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Boekaerts, voorzitter; Julie Cools
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
HD 1.

2021_RMW_00026 - Behandeling van subsidie-aanvragen - samenwerkingsovereenkomst/het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het door het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei gewijzigde besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - goedkeuring

2021_RMW_00026 - Behandeling van subsidie-aanvragen - samenwerkingsovereenkomst/het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het door het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei gewijzigde besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - goedkeuring
1.

2021_RMW_00019 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 20 april 2021 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Boekaerts, voorzitter; Julie Cools
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00019 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 20 april 2021 - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Guy Staes, Geert Fierens, Thomas Wellens, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Anja Neels
Stemmen voor 13
Thomas Wellens, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Dirk Aras, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 6
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Wim Kelber, Koen Kerremans, Giel Van de Zande
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2021_RMW_00019 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 20 april 2021 - goedkeuring

2021_RMW_00019 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 20 april 2021 - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 april 2021 vind je terug als bijlage.

Het zittingsverslag van deze vergadering werd vervangen door een audio-opname, welke beschikbaar is op https://channel.royalcast.com/berlaar/#!/berlaar/20210420_2

De live-stream was te bekijken op de website van Berlaar https://www.berlaar.be/raden-live en kan nog steeds geraadpleegd worden.

De raad dient dit conform het Decreet Lokaal Bestuur goed te keuren.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 20 april 2021 goed.

2.

2021_RMW_00025 - Organisatie van agenda en besluitvorming - wijziging huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Boekaerts, voorzitter; Julie Cools
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00025 - Organisatie van agenda en besluitvorming - wijziging huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Guy Staes, Geert Fierens, Thomas Wellens, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Anja Neels
Stemmen voor 11
Thomas Wellens, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 7
Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Leen Vervoort
Onthoudingen 1
Rudy Nuyens
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2021_RMW_00025 - Organisatie van agenda en besluitvorming - wijziging huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn - goedkeuring

2021_RMW_00025 - Organisatie van agenda en besluitvorming - wijziging huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn - goedkeuring

Motivering

Context en historiek

Het vast bureau stelde bij de aanvang van de zittingsperiode op 31 januari 2019 een huishoudelijk reglement vast.

Argumentatie

De raad stelde bij aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende regels worden opgenomen voor de werking van de zittingen conform aritkel 38 van het decreet lokaal bestuur.

Het huishoudelijk reglement werd voor het laatst gewijzigd op 25 augustus 2020.

Er worden enkele wijzigingen voorgesteld:

    • Artikel 18 - invoegen §1. Algemeen 
    • Artikel 22 - invoegen alinea over geheime stemming n.a.v. brief gouverneur (zie bijlage)

     

Je vindt het voorstel tot wijziging als bijlage.

Wetgeving
  • decreet lokaal bestuur, artikel 38

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de wijzigingen aan het huishoudelijk reglement zoals voorgesteld in bijlage goed.

3.

2021_RMW_00020 - Organisatie van agenda en besluitvorming - klachten - administratief toezicht - kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Boekaerts, voorzitter; Julie Cools
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
3.

2021_RMW_00020 - Organisatie van agenda en besluitvorming - klachten - administratief toezicht - kennisneming

2021_RMW_00020 - Organisatie van agenda en besluitvorming - klachten - administratief toezicht - kennisneming

Motivering

Context en historiek

Op 30 november 2021 stelde het Agentschap Binnenlands Bestuur het gemeentebestuur van Berlaar in kennis van de klacht met als onderwerp: Agendapunt 4 (Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden-Ferm Huishoudhulp) van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van dinsdag 17 november 2020.

Op 10 en 22 december 2021 werden het antwoord en de nodige documenten via het loket lokale besturen overgemaakt.

Op 12 april 2021 ontving het OCMW de brief met het antwoord van de gouverneur.


Alle documenten vind je terug als bijlagen.

Argumentatie

Het antwoord na het onderzoek van Agentschap Binnenlands Bestuur dient ter kennis voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.

Wetgeving
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 333

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het schrijven van 12 april 2021 van Agentschap Binnenlands Bestuur met het antwoord op de klacht met als onderwerp: Agendapunt 4 (Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden-Ferm Huishoudhulp) van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van dinsdag 17 november 2020.

HD 1.

2021_RMW_00026 - Behandeling van subsidie-aanvragen - samenwerkingsovereenkomst/het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het door het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei gewijzigde besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Boekaerts, voorzitter; Julie Cools
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
HD 1.

2021_RMW_00026 - Behandeling van subsidie-aanvragen - samenwerkingsovereenkomst/het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het door het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei gewijzigde besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - goedkeuring

2021_RMW_00026 - Behandeling van subsidie-aanvragen - samenwerkingsovereenkomst/het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het door het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei gewijzigde besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.  

  • Bij contactonderzoek wordt gezocht met wie een besmet iemand nauw contact heeft gehad. Hier is de snelheid van de contacttracing belangrijk. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk mensen te bereiken die in contact zijn gekomen met besmette personen. Zij krijgen advies over hoe ze zich kunnen beschermen en welke maatregelen ze kunnen nemen om anderen te beschermen. Dat vermijdt een mogelijke (nieuwe) toename van het aantal patiënten.
  • Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.

Op 23 april 2021 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie. De Vlaamse Regering gaf op 7 mei haar definitieve goedkeuring aan een wijzigingsbesluit tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021. Het wijzigingsbesluit verlengt de subsidieperiode voor optie 1 en optie 2 tot 31 augustus 2021.

 

Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum kiezen tussen de volgende opties: 

  • Optie 1: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching
  • Optie 2: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantainecoaching én  aanvullend lokaal contactonderzoek.

 

Besturen die op basis van het BVR van 13 november geen samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid, kunnen vanaf 1 april 2021 een overeenkomst voor optie 1 (sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) afsluiten.

De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.  

 

De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 31 augustus 2021. 

De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1.

 

Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.

 

Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd : 

  • Afsprakennota waarin de gemeente, in overleg met de COVID-19-teams haar engagementen die zij in het kader van de samenwerkingsovereenkomst zal uitvoeren,  concreet omschrijft;
  • De nodige verwerkersovereenkomst(en) zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be;
  • De contactlijsten m.h.o. op het aanvragen van de nodige accounts op deze engagementen te kunnen uitvoeren;
  • In voorkomend geval, de nodige protocollen zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be.

 

Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.  

De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ.  Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.

Wetgeving
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de covid-19 pandemie te versterken
  • Principieel besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 voor de lokale preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek, met een bijhorende (zelfde) subsidie
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing  en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken
  • Wijzigingsbesluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en het door het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken gewijzigde .besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek  ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.

Artikel 2

De raad neemt kennis van het voorgelegde addendum met bijlagen en keurt dit goed.

Artikel 3

De burgemeester, Walter Horemans en algemeen directeur Anja Neels worden gemachtigd om dit addendum te ondertekenen.

4.

2021_RMW_00021 - Verhandeling van onroerend goed en van zakelijke rechten op onroerend goed - Verkoop Wipstraat 8 Berlaar - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Boekaerts, voorzitter; Julie Cools
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
4.

2021_RMW_00021 - Verhandeling van onroerend goed en van zakelijke rechten op onroerend goed - Verkoop Wipstraat 8 Berlaar - goedkeuring

2021_RMW_00021 - Verhandeling van onroerend goed en van zakelijke rechten op onroerend goed - Verkoop Wipstraat 8 Berlaar - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0070
Context en historiek

De Raad heeft op 17 december 2019 beslist om het pand in de Wipstraat 8 in Berlaar te verkopen.

Er werd een openbare verkoop georganiseerd via Fednet.



Argumentatie

De hoogste bieder is Keysers Jozef, Smoutmolendreef 36 in 2560 Kessel voor een bedrag van 127.001 euro.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 11° van het Decreet Lokaal Bestuur - (besluit RMW - daden beschikking onroerende goederen)
<p>De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die vermeld in artikel 84, &sect; 3, 8&deg;, b) overeenkomstig artikel 78 11&deg; van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad gaat akkoord met de verkoop van Wipstraat nr.8 in Berlaar aan de hoogste bieder, Keysers Jozef, Smoutmolendreef 36 in Kessel voor een bedrag van 127.001 euro.

Artikel 2

De Raad keurt de onderhandse akte goed.

Artikel 3

Notaris Verreth-Ruiters, Mechelsesteenweg 92 in 2500 Lier wordt aangesteld voor de opmaak van de verkoopakte.

5.

2021_RMW_00022 - Goederen en diensten aan externe - Samenwerkingsovereenkomst kinderdagverblijf Wolkewietje voor de periode 2021 - 2025 in het kader van TWE - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Boekaerts, voorzitter; Julie Cools
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
5.

2021_RMW_00022 - Goederen en diensten aan externe - Samenwerkingsovereenkomst kinderdagverblijf Wolkewietje voor de periode 2021 - 2025 in het kader van TWE - goedkeuring

2021_RMW_00022 - Goederen en diensten aan externe - Samenwerkingsovereenkomst kinderdagverblijf Wolkewietje voor de periode 2021 - 2025 in het kader van TWE - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0065 dlb0078
Argumentatie

Kinderdagverblijf Wolkewietje is een erkend sociaal economie bedrijf. OCMW Berlaar maakt gebruik van de samenwerking met de tewerkstellingsplaats om in het kader van art. 60§7 trajecten op te starten binnen de ruimere TWE-wetgeving (Tijdelijke WerkErvaring).  Dit om cliënten werkervaring en een -houding aan te leren. Ze worden tewerkgesteld voor een vaste periode, zodat ze nadien kunnen doorstromen naar het NEC of een werkloosheidsuitkering kunnen aanvragen. 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 6° van het Decreet Lokaal Bestuur - (besluit RMW - samenwerkingsovereenkomsten)
<p>De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196, overeenkomstig artikel 78 6&deg; van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>
Artikel 84 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur - (besluit VB - voorbereiding/uitvoering RMW)
<p>Het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit. Dit is overeenkomstig artikel 84 &sect;1 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Keurt de samenwerkingsovereenkomst met kinderdagverblijf Wolkewietje te Berlaar goed voor de periode 2021 - 2025.
6.

2021_RMW_00023 - Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden - Samenwerkingsovereenkomst tussen het Huis van het Kind Berlaar en de uitbetalingsactoren van het Groeipakket - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Boekaerts, voorzitter; Julie Cools
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
6.

2021_RMW_00023 - Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden - Samenwerkingsovereenkomst tussen het Huis van het Kind Berlaar en de uitbetalingsactoren van het Groeipakket - goedkeuring

2021_RMW_00023 - Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden - Samenwerkingsovereenkomst tussen het Huis van het Kind Berlaar en de uitbetalingsactoren van het Groeipakket - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0065
Context en historiek

Sinds de start van het Groeipakket op 1 januari 2019 staan FONS, Infino, Kidslife, MyFamily en Parentia in voor de uitbetaling van elk Groeipakket in Vlaanderen.   

In Berlaar groeide er al een samenwerking met het Huis van het Kind Berlaar uit, maar zijn de zitdagen Groeipakket na evaluatie ondertussen niet meer ingepland. Er kwamen te weinig burgers langs met vragen tijdens deze zitdagen. Dit werd daarom eind 2019 stopgezet. Niettemin zijn we fier op de opgebouwde samenwerking tussen ons Huis en de uitbetalingsactoren, en is het de bedoeling om met de hele sector verder te gaan op de ingeslagen weg.  

Argumentatie

Met ondersteuning van de agentschappen Uitbetaling Groeipakket en Opgroeien werkte men een document uit dat men als standaard gebruikt bij elke samenwerking.  Het is de bedoeling dat er op zijn minst een basisovereenkomst wordt afgesloten met elk Huis van het Kind. Bijkomende afspraken op maat van ons Huis blijft met hen allen even goed mogelijk.   

 De uitbetalingsactoren blijven de gezinnen ook informeren en naar hun rechten begeleiden. Met de standaard samenwerkingsovereenkomst garanderen zij een neutrale aanpak waarbij elke uitbetalingsactor elk gezin helpt of verwijst naar de juiste instantie.   

In de overeenkomst vind je een beschrijving van de samenwerking, het service aanbod en de contactpersonen per uitbetalingsactor.  In de bijlagen nemen we een overzicht op van de gemaakte afspraken.


De toelichting van de samenwerkingsovereenkomst alsook de mogelijkheden worden besproken tijdens de volgende stuurgroep van het Huis van het Kind (d.i. eind mei). Zo kunnen we samen met onze partners van ons Huis op maat werken van onze burgers. 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 6° van het Decreet Lokaal Bestuur - (besluit RMW - samenwerkingsovereenkomsten)
<p>De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196, overeenkomstig artikel 78 6&deg; van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst tussen het Huis van het Kind Berlaar en de uitbetalingsactoren van het Groeipakket zoals in de bijlage toegevoegd. 

7.

2021_RMW_00024 - Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden - Verlenging project 'Jobatelier' met vzw Samenlevingsopbouw - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Boekaerts, voorzitter; Julie Cools
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00024 - Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden - Verlenging project 'Jobatelier' met vzw Samenlevingsopbouw - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Guy Staes, Geert Fierens, Thomas Wellens, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Anja Neels
Stemmen voor 13
Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Koen Kerremans, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 4
Rudy Nuyens, Wim Kelber, Dirk Aras, Leen Vervoort
Onthoudingen 2
Lies Ceulemans, Giel Van de Zande
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2021_RMW_00024 - Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden - Verlenging project 'Jobatelier' met vzw Samenlevingsopbouw - goedkeuring

2021_RMW_00024 - Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden - Verlenging project 'Jobatelier' met vzw Samenlevingsopbouw - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0065 dlb0092
Context en historiek

Het project 'Jobatelier' is opgestart op 1 mei 2019. Er is toen beslist om dit na één jaar te evalueren om nadien te gaan kijken of we dit project verlengen. 

De jaaropbrengst van 2019 van wijk-werken binnen de cluster Neteland (Berlaar, Nijlen, Lier en Heist-op-den-Berg) spreken we opnieuw aan om het project 'Jobatelier' met vzw Samenlevingsopbouw te bekostigen. Vorig jaar werd het positief saldo ten bedrage van 46 000 euro binnen wijk-werken geïnvesteerd in dit project. Ook voor de periode 1 mei 2021 tot en met 30 april 2022 wordt opnieuw een bedrag van 46 000 euro aangerekend. 

Meer informatie kan je ook terugvinden in de eerdere beslissingen door de RMW op 18.02.2020 en 15.09.2020.

Argumentatie

Het 'Jobatelier' wil een laagdrempelige en veilige plek creëren waar werkzoekenden de nodige basishulp krijgen om te solliciteren. Laagdrempelig wil zeggen: zonder verplichting, naar vrije keuze en zonder afspraak, zo vaak als nodig of gewenst. Elke werkzoekende kan in het 'Jobatelier' zijn wie hij of zij is. De basis vertrekt vanuit vrijwilligheid, waar er geen aanmeldingsprocedure is.

De sociale dienst is tevreden over de aanpak en invulling van de trajectbegeleiding binnen het project 'Jobatelier'. Corona heeft heel veel roet in het eten gegooid om op een 'normale' manier contact te zoeken met kwetsbare mensen die op de arbeidsmarkt geactiveerd dienen te worden. Bij de start van het programma was het dan ook zoeken naar een werkwijze die werkt. Niet evident, vermits deze doelgroep eerder nood heeft aan een outreachende aanpak. Net wat corona bemoeilijkte. Regelmatig vond er dan ook overleg plaats met de arbeidstrajectbegeleider en het diensthoofd van de sociale dienst, samen met de begeleider van de vzw Samenlevingsopbouw om te brainstormen over deze aanpak. 

Na een aantal maanden kwam er wat meer voeling met de doelgroep en werden de aanpakmogelijkheden-  die haalbaar zijn tijdens deze coronacrisis -duidelijk. Binnen de sociale dienst zien we een positieve evolutie binnen de trajecten en heeft dit project een meerwaarde om deze extra laagdrempelige aanpak ook dit jaar verder te zetten. Leefloongerechtigden, andere OCMW-cliënten, maar ook wijk-werkers en andere kwetsbare werkzoekenden kunnen aansluiten of een vraag stellen bij het 'Jobatelier'. Naast onze eigen arbeidstrajectbegeleiding wordt het 'Jobatelier' ingezet om aanvullend te werken, maar ook voor zij die het wensen fungeert het als een volwaardige werking. Dat is zeker welkom om de toevloed van leefloongerechtigden die werkbereidheid dienen aan te tonen op het tempo van de cliënt te begeleiden in hun zoektocht naar werk. 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 6° van het Decreet Lokaal Bestuur - (besluit RMW - samenwerkingsovereenkomsten)
<p>De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196, overeenkomstig artikel 78 6&deg; van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>
Artikel 84 §6 van het Decreet Lokaal Bestuur (besluit VB - overzicht samenwerkingsverbanden)
<p>Het vast bureau houdt een volledig en geactualiseerd overzicht bij van alle verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn deelneemt. Minstens eenmaal per jaar wordt de raad voor maatschappelijk welzijn op de hoogte gebracht van het geactualiseerde overzicht met een toelichting van alle wijzigingen die zich sinds de vorige toelichting hebben voorgedaan overeenkomstig artikel 84 &sect;6 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Gaat akkoord dat de samenwerking met vzw Samenlevingsopbouw binnen het project 'Jobatelier' verder gezet wordt voor de periode van 1 mei 2021 tot 30 april 2022 omwille van een positieve evaluatie. De verlenging van de convenant wordt goedgekeurd. 

Artikel 2

Gaat akkoord dat het positief saldo binnen de cluster Neteland wijk-werken ook voor deze periode kan aangesproken worden om het project 'Jobatelier' te bekostigen.

Artikel 3

Gaat akkoord dat we dit project 'Jobatelier' na de periode van 1 mei 2021 tot 30 april 2022 opnieuw evalueren vooraleer we dit verlengen. 

8.

2021_MV_00060 - Mondelinge vraag van raadsleden Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans: Vragen bij de berichtgeving omtrent vzw ‘t Vlammeke

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Boekaerts, voorzitter; Julie Cools
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
8.

2021_MV_00060 - Mondelinge vraag van raadsleden Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans: Vragen bij de berichtgeving omtrent vzw ‘t Vlammeke

2021_MV_00060 - Mondelinge vraag van raadsleden Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans: Vragen bij de berichtgeving omtrent vzw ‘t Vlammeke
Indiener(s)
Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans
Tijdstip van indienen
wo 12/05/2021 - 23:14
Toelichting

Op woensdag 12/05/2021 werd in een persbericht kenbaar gemaakt dat de gemeente Nijlen per direct een einde heeft gemaakt aan elke vorm van samenwerking met vzw 't Vlammeke. Omdat dezelfde vzw ook activiteiten ontplooit in Berlaar hebben wij volgende vragen:

1. zet Berlaar de samenwerking met de vzw stop? of was dat al het geval?

2. Hoe komt het dat de problemen waarvan sprake in het persbericht (fraude) nu pas naar buiten komen?

3. Hoeveel mensen maakten voor de Corona crisis gebruik van de mogelijkheid om te eten in het sociaal restaurant, van de vzw, in Berlaar?

4. Welke mogelijkheden van sociaal restaurant zijn er nog in Berlaar?

5. Welke vorm van samenwerking was er tot nu toe tussen OCMW -Berlaar en vzw 't Vlammeke ?

6. Hoeveel gezinnen maken momenteel gebruik van initiatieven zoals Welzijnschakels? 

7. Hebben we voldoende aanbod in Berlaar om mensen in nood voedselhulp te bieden.

Bespreking
Antwoord

Schepen Nadine Boekaerts antwoordt:

 

1. zet Berlaar de samenwerking met de vzw stop? of was dat al het geval?

Ja, net zoals Nijlen zullen wij ook een persbericht uitsturen en zal onze samenwerking officieel stopgezet worden. Onze dienst Communicatie is er mee aan de slag.

Een samenwerking, in de zin van doorverwijzen, was er al een tijdje niet meer. Door Corona waren immers de activiteiten van ’t Vlammeke in Berlaar on hold gezet.

 

2. Hoe komt het dat de problemen waarvan sprake in het persbericht (fraude) nu pas naar buiten komen?

Er waren tot voor kort enkel geruchten. Geruchten zijn geen feiten. Vandaar dat hierover niets officieel werd gecommuniceerd. Tot nu.

De geruchten hielden we uiteraard in ons achterhoofd.

 

3. Hoeveel mensen maakten voor de Corona crisis gebruik van de mogelijkheid om te eten in het sociaal restaurant, van de vzw, in Berlaar?

Een 5-tal (zie uitleg bij vraag 5).

 

4. Welke mogelijkheden van sociaal restaurant zijn er nog in Berlaar?

Zoals reeds toegelicht door Sharon aan Koen op 12 mei hebben we in Berlaar nog ’t Balderhuys in WZC Kloosterhof, maar door Corona is dat ondertussen ook al een tijdje gesloten.

Verder zijn er geen sociaal restaurants in Berlaar.

 

5. Welke vorm van samenwerking was er tot nu toe tussen OCMW -Berlaar en vzw 't Vlammeke ?

Met de vzw ’t Vlammeke hadden we voor Corona elke zes maanden een overleg. Om zo een zicht te krijgen op de gebruikers en de activiteiten binnen vzw ‘t Vlammeke. Leona vergat al wel eens ons op de hoogte te brengen, al was het maar om de menu van het sociaal restaurant te kennen. Ze ontving van ons bestuur een jaarlijkse toelage ten bedrage van 1 000 euro na voorlegging van haar activiteiten, inkomsten en uitgaven, en verslagen van de bestuursvergaderingen van het voorgaande jaar. Zo hoopten we een volledig zicht te krijgen op het doen en laten van de vzw. Ook vanuit het lokaal bestuur van Nijlen ontving de vzw een toelage.

Ons laatste overleg tussen de Sociale dienst en de vzw dateert van 22.10.2019. In 2020 was er af en toe telefonisch contact, eind 2020 is dit stilgevallen en reageerde ze niet meer op telefoons/e-mails.

 

De 5-tal burgers van Berlaar die voor Corona gebruik maakten van de diensten en activiteiten van de vzw hadden niet alleen toegang tot het sociaal restaurant op woensdagnamiddag en -avond. Al gaf Leona toen al aan (in oktober 2019) dat er zeer weinig volk langskomt waardoor het moeilijk werd om voor 3 euro een maaltijd aan te bieden. Daarnaast organiseerden ze veel activiteiten, zoals het Sinterklaasfeest (eind november), Night of the Proms, winterrevue, kerstfeest en bingoavonden. Het winkeltje, met goedkope producten zoals wasmiddel, kuisproducten, enz. heeft men toen ook al stopgezet omdat het verlieslatend was. Groentepakketten tegen 3 euro per stuk gingen naar eigen zeggen wel nog vlotjes de deur uit.

 

Sinds Corona is die samenwerking dan stilgevallen, grotendeels ook doordat er geen activiteiten meer konden doorgaan. Doorverwijzen doen we vanuit de Sociale dienst dan ook al meer dan een jaar niet meer.

Ze deelden nog voedselpakketten uit, maar dat was naar haar zeggen voornamelijk voor de inwoners van Nijlen (ging ook door in Nijlen).

 

6. Hoeveel gezinnen maken momenteel gebruik van initiatieven zoals Welzijnschakels?

Dit cijfer dateert van ons laatste overleg op 4 mei 2021: 52 gezinnen en alleenstaanden die min. 1 x dit jaar een voedselpakket kregen.

Van deze 52 gezinnen brengen ze 10 pakketten aan huis. Bij enkelen brengen ze de groenten en fruit aan huis omdat het transport te moeilijk is. Op deze manier geven ze hen de kans om in contact te komen met anderen.

 

De burgers hebben ook de mogelijkheid om kleding, beddengoed en schoenen bij hen te vinden. Eveneens huisraad, boeken, speelgoed, schoolgerief, zelfs fietsen.

Wasproducten en toiletgerief worden ook regelmatig uitgedeeld. En dit alles krijgt men GRATIS na doorverwijzing.

 

7. Hebben we voldoende aanbod in Berlaar om mensen in nood voedselhulp te bieden.

Voorlopig zit dat goed. Voedselpakketten worden aangeboden vanuit de vzw Welzijnsschakels, waar nodig ook aan huis geleverd. Met dank aan zuster Monique en zuster Ludwine én hun team van vrijwilligers! 

Wanneer ze van her en der andere producten ontvangen delen ze die uit onder de gebruikers. Dat kan gaan van speelgoed, tot winterjassen, tot ... Halfjaarlijks organiseren we een gesprek met de mensen van de Welzijnsschakels en de Sociale dienst. Zo overlopen we onze cliënten, worden er moeilijkheden gesignaleerd en zoeken we samen naar oplossingen. Dat werkt verbindend. We kunnen dus spreken van een zeer goed contact tussen onze twee diensten.

Voor Corona namen onze maatschappelijk werkers beurtelings wel eens deel aan de voedselbedeling om rechtstreeks van de cliënten en/of vrijwilligers signalen op te vangen.

 

Ons laatste (digitaal) overleg dateert dus van 4 mei 2021.

 

Wanneer het terug kan, hopen we dat we onze cliënten (wie wenst) kunnen doorverwijzen naar het sociaal restaurant ’t Balderhuys. Al maakte vóór Corona nog niemand gebruik van onze verwijsbrief. We maken hier uit op dat die nood er niet was.

di 18/05/2021 - 14:31