Terug
Gepubliceerd op 19/05/2021

2021_MV_00060 - Mondelinge vraag van raadsleden Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans: Vragen bij de berichtgeving omtrent vzw ‘t Vlammeke

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
di 18/05/2021 - 21:00 Digitaal via Teams
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Anja Neels, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nadine Boekaerts, voorzitter; Julie Cools

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans
2021_MV_00060 - Mondelinge vraag van raadsleden Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans: Vragen bij de berichtgeving omtrent vzw ‘t Vlammeke 2021_MV_00060 - Mondelinge vraag van raadsleden Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans: Vragen bij de berichtgeving omtrent vzw ‘t Vlammeke

Motivering

Indiener(s)

Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans

Tijdstip van indienen

wo 12/05/2021 - 23:14

Toelichting

Op woensdag 12/05/2021 werd in een persbericht kenbaar gemaakt dat de gemeente Nijlen per direct een einde heeft gemaakt aan elke vorm van samenwerking met vzw 't Vlammeke. Omdat dezelfde vzw ook activiteiten ontplooit in Berlaar hebben wij volgende vragen:

1. zet Berlaar de samenwerking met de vzw stop? of was dat al het geval?

2. Hoe komt het dat de problemen waarvan sprake in het persbericht (fraude) nu pas naar buiten komen?

3. Hoeveel mensen maakten voor de Corona crisis gebruik van de mogelijkheid om te eten in het sociaal restaurant, van de vzw, in Berlaar?

4. Welke mogelijkheden van sociaal restaurant zijn er nog in Berlaar?

5. Welke vorm van samenwerking was er tot nu toe tussen OCMW -Berlaar en vzw 't Vlammeke ?

6. Hoeveel gezinnen maken momenteel gebruik van initiatieven zoals Welzijnschakels? 

7. Hebben we voldoende aanbod in Berlaar om mensen in nood voedselhulp te bieden.

Bespreking

Antwoord

Schepen Nadine Boekaerts antwoordt:

 

1. zet Berlaar de samenwerking met de vzw stop? of was dat al het geval?

Ja, net zoals Nijlen zullen wij ook een persbericht uitsturen en zal onze samenwerking officieel stopgezet worden. Onze dienst Communicatie is er mee aan de slag.

Een samenwerking, in de zin van doorverwijzen, was er al een tijdje niet meer. Door Corona waren immers de activiteiten van ’t Vlammeke in Berlaar on hold gezet.

 

2. Hoe komt het dat de problemen waarvan sprake in het persbericht (fraude) nu pas naar buiten komen?

Er waren tot voor kort enkel geruchten. Geruchten zijn geen feiten. Vandaar dat hierover niets officieel werd gecommuniceerd. Tot nu.

De geruchten hielden we uiteraard in ons achterhoofd.

 

3. Hoeveel mensen maakten voor de Corona crisis gebruik van de mogelijkheid om te eten in het sociaal restaurant, van de vzw, in Berlaar?

Een 5-tal (zie uitleg bij vraag 5).

 

4. Welke mogelijkheden van sociaal restaurant zijn er nog in Berlaar?

Zoals reeds toegelicht door Sharon aan Koen op 12 mei hebben we in Berlaar nog ’t Balderhuys in WZC Kloosterhof, maar door Corona is dat ondertussen ook al een tijdje gesloten.

Verder zijn er geen sociaal restaurants in Berlaar.

 

5. Welke vorm van samenwerking was er tot nu toe tussen OCMW -Berlaar en vzw 't Vlammeke ?

Met de vzw ’t Vlammeke hadden we voor Corona elke zes maanden een overleg. Om zo een zicht te krijgen op de gebruikers en de activiteiten binnen vzw ‘t Vlammeke. Leona vergat al wel eens ons op de hoogte te brengen, al was het maar om de menu van het sociaal restaurant te kennen. Ze ontving van ons bestuur een jaarlijkse toelage ten bedrage van 1 000 euro na voorlegging van haar activiteiten, inkomsten en uitgaven, en verslagen van de bestuursvergaderingen van het voorgaande jaar. Zo hoopten we een volledig zicht te krijgen op het doen en laten van de vzw. Ook vanuit het lokaal bestuur van Nijlen ontving de vzw een toelage.

Ons laatste overleg tussen de Sociale dienst en de vzw dateert van 22.10.2019. In 2020 was er af en toe telefonisch contact, eind 2020 is dit stilgevallen en reageerde ze niet meer op telefoons/e-mails.

 

De 5-tal burgers van Berlaar die voor Corona gebruik maakten van de diensten en activiteiten van de vzw hadden niet alleen toegang tot het sociaal restaurant op woensdagnamiddag en -avond. Al gaf Leona toen al aan (in oktober 2019) dat er zeer weinig volk langskomt waardoor het moeilijk werd om voor 3 euro een maaltijd aan te bieden. Daarnaast organiseerden ze veel activiteiten, zoals het Sinterklaasfeest (eind november), Night of the Proms, winterrevue, kerstfeest en bingoavonden. Het winkeltje, met goedkope producten zoals wasmiddel, kuisproducten, enz. heeft men toen ook al stopgezet omdat het verlieslatend was. Groentepakketten tegen 3 euro per stuk gingen naar eigen zeggen wel nog vlotjes de deur uit.

 

Sinds Corona is die samenwerking dan stilgevallen, grotendeels ook doordat er geen activiteiten meer konden doorgaan. Doorverwijzen doen we vanuit de Sociale dienst dan ook al meer dan een jaar niet meer.

Ze deelden nog voedselpakketten uit, maar dat was naar haar zeggen voornamelijk voor de inwoners van Nijlen (ging ook door in Nijlen).

 

6. Hoeveel gezinnen maken momenteel gebruik van initiatieven zoals Welzijnschakels?

Dit cijfer dateert van ons laatste overleg op 4 mei 2021: 52 gezinnen en alleenstaanden die min. 1 x dit jaar een voedselpakket kregen.

Van deze 52 gezinnen brengen ze 10 pakketten aan huis. Bij enkelen brengen ze de groenten en fruit aan huis omdat het transport te moeilijk is. Op deze manier geven ze hen de kans om in contact te komen met anderen.

 

De burgers hebben ook de mogelijkheid om kleding, beddengoed en schoenen bij hen te vinden. Eveneens huisraad, boeken, speelgoed, schoolgerief, zelfs fietsen.

Wasproducten en toiletgerief worden ook regelmatig uitgedeeld. En dit alles krijgt men GRATIS na doorverwijzing.

 

7. Hebben we voldoende aanbod in Berlaar om mensen in nood voedselhulp te bieden.

Voorlopig zit dat goed. Voedselpakketten worden aangeboden vanuit de vzw Welzijnsschakels, waar nodig ook aan huis geleverd. Met dank aan zuster Monique en zuster Ludwine én hun team van vrijwilligers! 

Wanneer ze van her en der andere producten ontvangen delen ze die uit onder de gebruikers. Dat kan gaan van speelgoed, tot winterjassen, tot ... Halfjaarlijks organiseren we een gesprek met de mensen van de Welzijnsschakels en de Sociale dienst. Zo overlopen we onze cliënten, worden er moeilijkheden gesignaleerd en zoeken we samen naar oplossingen. Dat werkt verbindend. We kunnen dus spreken van een zeer goed contact tussen onze twee diensten.

Voor Corona namen onze maatschappelijk werkers beurtelings wel eens deel aan de voedselbedeling om rechtstreeks van de cliënten en/of vrijwilligers signalen op te vangen.

 

Ons laatste (digitaal) overleg dateert dus van 4 mei 2021.

 

Wanneer het terug kan, hopen we dat we onze cliënten (wie wenst) kunnen doorverwijzen naar het sociaal restaurant ’t Balderhuys. Al maakte vóór Corona nog niemand gebruik van onze verwijsbrief. We maken hier uit op dat die nood er niet was.

di 18/05/2021 - 14:31

Bijlagen