Terug
Gepubliceerd op 20/10/2021

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 21/09/2021 - 21:00 Digitaal via Teams

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Miguel Vissers; Anja Neels, algemeen directeur

Verontschuldigd

Hanne Cuypers

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Agendapunten

1.

2021_RMW_00038 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 15 juni 2021 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Miguel Vissers; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Hanne Cuypers
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00038 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 15 juni 2021 - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Guy Staes, Geert Fierens, Nadine Boekaerts, Thomas Wellens, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Miguel Vissers, Anja Neels
Stemmen voor 14
Thomas Wellens, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Miguel Vissers, Ingeborg Van Hoof, Dirk Aras, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 6
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Wim Kelber, Koen Kerremans, Giel Van de Zande
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2021_RMW_00038 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 15 juni 2021 - goedkeuring

2021_RMW_00038 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 15 juni 2021 - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 juni 2021 vind je terug als bijlage.

Het zittingsverslag van deze vergadering werd vervangen door een audio-opname, welke beschikbaar is op https://channel.royalcast.com/berlaar/#!/berlaar/20210615_2

De live-stream was te bekijken op de website van Berlaar https://www.berlaar.be/raden-live en kan nog steeds geraadpleegd worden.

De raad dient dit conform het Decreet Lokaal Bestuur goed te keuren.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 15 juni 2021 goed.

2.

2021_RMW_00039 - Organisatie van agenda en besluitvorming - aanvaarding - ontslag van Julie Cools als raadslid - aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Miguel Vissers; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Hanne Cuypers
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
2.

2021_RMW_00039 - Organisatie van agenda en besluitvorming - aanvaarding - ontslag van Julie Cools als raadslid - aktename

2021_RMW_00039 - Organisatie van agenda en besluitvorming - aanvaarding - ontslag van Julie Cools als raadslid - aktename

Motivering

Argumentatie

Het aangeboden ontslag van mevrouw Julie Cools als raadslid werd vandaag door de gemeenteraad aanvaardt.

Het ontslag van gemeenteraadslid houdt van rechtswege ook het ontslag in van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn, aldus artikel 70 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Wetgeving
  • Decreet Lokaal Bestuur, art. 70
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 77 van het Decreet Lokaal Bestuur - (besluit RMW - volheid bevoegdheid/reglementen)
<p>De raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd. De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en kan daarvoor algemene regels vaststellen. De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en op het inwendige bestuur ervan overeenkomstig artikel&nbsp;77 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad neemt akte van de aanvaarding van het ontslag van mevrouw Julie Cools als gemeenteraadslid. Hierdoor is zij van rechtswege ook ontslagnemend lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.

3.

2021_RMW_00040 - Organisatie van agenda en besluitvorming - aanstelling raadslid Miguel Vissers ter vervanging van raadslid Julie Cools - aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Miguel Vissers; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Hanne Cuypers
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
3.

2021_RMW_00040 - Organisatie van agenda en besluitvorming - aanstelling raadslid Miguel Vissers ter vervanging van raadslid Julie Cools - aktename

2021_RMW_00040 - Organisatie van agenda en besluitvorming - aanstelling raadslid Miguel Vissers ter vervanging van raadslid Julie Cools - aktename

Motivering

Argumentatie

De heer Miguel Vissers legde de eed af in handen van de burgemeester in openbare zitting van de gemeenteraad van heden.

Hierdoor is hij ook van rechtswege lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.

Wetgeving
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 68 § 1.
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 77-78 van het Decreet Lokaal Bestuur - (besluit RMW - algemeen)
<p>De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de installatie van de heer Miguel Vissers als raadslid van de gemeenteraad en bijgevolg ook van rechtswege lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.

4.

2021_RMW_00041 - Organisatie van agenda en besluitvorming - klachten - administratief toezicht en aangepast huishoudelijk reglement - kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Miguel Vissers; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Hanne Cuypers
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
4.

2021_RMW_00041 - Organisatie van agenda en besluitvorming - klachten - administratief toezicht en aangepast huishoudelijk reglement - kennisneming

2021_RMW_00041 - Organisatie van agenda en besluitvorming - klachten - administratief toezicht en aangepast huishoudelijk reglement - kennisneming

Motivering

Context en historiek

Op 7 juni 2021 stelde het Agentschap Binnenlands Bestuur het gemeentebestuur van Berlaar in kennis van de klacht met als onderwerp: klacht aangaande artikel 18 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn van Berlaar.

Op 6 juli 2021 werd geantwoord en de nodige documenten werden via het loket lokale besturen overgemaakt.

Op 13 juli 2021 ontving het gemeentebestuur de brief met het antwoord van de gouverneur en een gedeeltelijk vernietigingsbesluit.

Alle documenten vind je terug als bijlagen.

Argumentatie

Het antwoord na het onderzoek van Agentschap Binnenlands Bestuur dient ter kennis voorgelegd te worden aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

Het vernietigingsbesluit meldt "Artikel 18. § 1. tweede lid van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn van de gemeente Berlaar, zoals vastgesteld op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 mei 2021, wordt vernietigd."

Het aangepaste huishoudelijk reglement vind je terug als bijlage.

Wetgeving
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 333

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het schrijven van 13 juli 2021 en van het vernietigingsbesluit van Agentschap Binnenlands Bestuur met het antwoord op de klacht met als onderwerp: Klacht aangaande artikel 18 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn van Berlaar.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het aangepaste huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.

5.

2021_RMW_00042 - Behandeling van subsidie-aanvragen - het addendum van de samenwerkingsovereenkomst, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Miguel Vissers; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Hanne Cuypers
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00042 - Behandeling van subsidie-aanvragen - het addendum van de samenwerkingsovereenkomst, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Guy Staes, Geert Fierens, Nadine Boekaerts, Thomas Wellens, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Miguel Vissers, Anja Neels
Stemmen voor 20
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Miguel Vissers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2021_RMW_00042 - Behandeling van subsidie-aanvragen - het addendum van de samenwerkingsovereenkomst, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - goedkeuring

2021_RMW_00042 - Behandeling van subsidie-aanvragen - het addendum van de samenwerkingsovereenkomst, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - goedkeuring

Motivering

Context en historiek

Door op de sterke stijging van het aantal indexpatiënten, nam de Vlaamse regering op 13 november 2020 de beslissing om het contactonderzoek en de bronopsporing bijkomend te ondersteunen door de mobilisering van de lokale besturen om complementair en aanvullend aan het centrale contactcenter en de werking van de covid-19 teams binnen de zorgraden, engagementen op te nemen ter bestrijding van de coronapandemie.

Voor de invulling ervan kunnen de lokale besturen kiezen tussen twee opties :

▪ Optie 1 : complementaire inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantaine-coaching, analyse van clusters en zorg voor kwetsbare personen of groepen

▪ Optie 2 : alle voorgaande opdrachten, aangevuld met de aanvullende inzet in contactonderzoek

De raad keurde in de zitting van 19 januari 2021 (punt 2) de samenwerkingsovereenkomst met Agentschap Zorg en Gezondheid, optie 1 goed. In de zitting van 20 april 2021 (punt 8) keurde de raad het addendum goed met verlenging van de overeenkomst tot 1 augustus 2021.


Argumentatie

Sedert de opstart vormt optie 1 (bronopsporing, en quarantainecoaching) een belangrijk beheersinstrument om (1) contacten van besmette personen snel te identificeren en in quarantaine te plaatsen, (2) (uitbraak)clusters te detecteren en isoleren en (3) burgers blijvend aan te moedigen en te sensibiliseren om de basismaatregelen vol te houden om zo de transmissie van het COVID-19 virus te doorbreken en deze pandemie in te dijken. 

Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.

Als enige niveau ondernemen lokale besturen concrete acties om de bronopsporing te versterken. Ze leggen verbanden door analyse van de beschikbare gegevens, inclusief de gegevens verkregen uit de samenwerkingsovereenkomst met de zorgraad, waardoor ogenschijnlijk willekeurige besmettingen tot één en dezelfde bron kunnen worden teruggebracht om op die manier verdere verspreiding van COVID-19 te beperken door het aanpassen van het lokale beleid inzake infectiebestrijding. Wanneer zij hotspots detecteren, nemen zij eveneens maatregelen om deze te isoleren en zo mogelijk in te perken. 

Intussen vordert de vaccinatiecampagne in Vlaanderen met rasse schreden. Niettemin zal bronopsporing de komende maanden nodig blijven. Dit blijft een tweede belangrijke beschermingslinie tegen de verspreiding van het virus. 

Uit 2020 leerden we dat de combinatie van versoepelingen van de maatregelen die de verspreiding van het coronavirus moesten indijken in de lente- en zomermaanden, de terugkeer van vakantiegangers en het slechter wordende weer naar het einde van de zomer toe mogelijk aanleiding gaven tot de tweede en meest dodelijke golf van de corona-pandemie in België. Het begin van de tweede golf werd door Sciensano vastgesteld op maandag 31 augustus 2020. 

De vaccinatiecampagne draait weliswaar op volle toeren, maar het zal vermoedelijk nog tot het najaar 2021 duren vooraleer de vaccinatiegraad voldoende hoog is om groepsimmuniteit te bekomen. 

  • Dit komt doordat er voor de bestelde 1,4 miljoen J&J vaccins nog geen leverzekerheid is. Die onzekerheid omtrent de J&J vaccins heeft een dubbele impact: als ze niet tijdig geleverd worden, dan moeten er 2 andere vaccins in de plaats komen (J&J is vooralsnog immers het enige vaccin waarbij 1 prik volstaat). In de voorbije maanden is al enkele keren gebleken dat de onzekerheid met betrekking tot de leveringen en/of leeftijdsrestricties bepalend zijn voor het tempo van de vaccinatie. 
  • Daarnaast wordt de vaccinatiecampagne ook doorkruist door vakantieplannen van de bevolking, waardoor de uitrol van de vaccinaties mogelijks vertraging oploopt. Veel Belgen gaan deze zomer op vakantie naar het buitenland, en daarbovenop worden grote sportevenementen zoals de Tour de France en het EK voetbal bezocht door Europeanen uit alle windstreken. In combinatie met de versoepelingen van het “Zomerplan” en de oprukkende deltavariant bestaat zo een verhoogd risico is op het importeren/verder verspreiden van nieuwe varianten.
  • In andere delen van het land, zoals het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, valt de vaccinatiegraad tegen door twijfelaars en weigeraars. 
  • Bovendien bestaat de mogelijkheid dat een derde coronavaccinatie nodig zal zijn om de bevolking te beschermen tegen oprukkende nieuwe varianten van het coronavirus. 
  • Met een te lage vaccinatiegraad is er onvoldoende groepsimmuniteit en ontstaat er een grote kans dat het virus zich weer snel verspreidt. Deze kans wordt nog vergroot door de risico’s op het ontstaan van nieuwe virusvarianten, en door de recente versoepelingen inzake sociale contacten en reizen. Daarom is verhoogde waakzaamheid nodig om snel te kunnen ingrijpen bij uitbraken en een stijgende besmettingsgraad. Het reëel bestaan van dit risico is recent nog bevestigd door nieuwe uitbraken zoals in Israël en Portugal, niettegenstaande de zeer hoge vaccinatiegraad in Israël. Het is dan ook van essentieel belang dat iedere vorm van uitbraak of clustervorming zo snel mogelijk gedetecteerd wordt, zodat de nodige isolatie- en quarantainemaatregelen kunnen worden genomen. 
  • Daarenboven is er onvoldoende zekerheid over de duur van de beschermingsgraad die de huidige vaccins bieden. Hierdoor bestaat de kans dat de groepsimmuniteit onvoldoende hoog is om risicoloos het najaar en de winterperiode door te komen. 
  • Elke burger die overtuigd kan worden de basismaatregelen te respecteren, elke besmette persoon die wordt opgebeld met het oog op de identificatie van (uitbraak)clusters en elke persoon die begeleid wordt in het volhouden van de isolatie of de quarantaine, is een extra rem op de verspreiding van het virus. 

 

We verwijzen hierbij ook naar het Hoog Overlegcomité in haar verslag van 18 juni 2021 (2020C80750.002): “Het virus zal de volgende maanden blijven circuleren. Bovendien is het risico op nieuwe varianten reëel, die mogelijks een hogere besmettelijkheid en ziektegraad veroorzaken. In dat verband heeft het Comité kennis genomen van de huidige situatie met betrekking tot de delta-variant. Alleen een zo breed mogelijke vaccinatiecampagne biedt hier een afdoend antwoord op. Verder is het belangrijk dat de verschillende onder(delen van een deugdelijk risicobeheer, met name preventie, testing, isolatie en quarantaine, contactopvolging, outbreak management, ventilatie, enz. op een adequaat en doeltreffend niveau worden gehandhaafd.”. 

Uit de evaluatie van de periode 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021 blijkt de meerwaarde van de lokale besturen. Door hun direct contact met de burger en diepgaande kennis van de lokale situatie kunnen de lokale besturen de bronopsporing en quarantainecoaching heel doeltreffend aanpakken. Hierbij gebruiken ze verschillende acties en methodieken om nieuwe uitbraken en nieuwe besmettingen snel te lokaliseren en te bekampen. In aanvulling van de centrale contacttracing op het Vlaamse niveau konden de lokale besturen fysieke hulp bieden of zelfs beschermingsmateriaal ter beschikking stellen. 

 

Op 16 juli 2021  heeft de Vlaamse Regering met het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021  tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna BVR 16 juli  2021) de contouren voor de complementaire werking en inzet in preventie, sensibilisering, lokale bronopsporing, quarantainecoaching en aandacht voor kwetsbare personendoor lokale besturen na 31 augustus 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie voor optie 1. 

 

Besturen die op basis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna: BVR 13 november 2020)  en/of het BVR van 23 april 2021 geen samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid, kunnen vanaf 1 september 2021 alsnog een overeenkomst voor optie 1 afsluiten.

De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters. 

 

De gemeenten die inzetten op optie 1 (sensibilisering / communicatie, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021 

De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1.

Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.

Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd : 

  • Afsprakennota waarin de gemeente, in overleg met de COVID-19-teams haar engagementen die zij in het kader van de samenwerkingsovereenkomst zal uitvoeren,   concreet omschrijft;
  • De nodige verwerkersovereenkomst(en) zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be;
  • De contactlijsten m.h.o. op het aanvragen van de nodige accounts op deze engagementen te kunnen uitvoeren;
  • In voorkomend geval, de nodige protocollen zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be.

 

Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.  

De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ.  Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.

Wetgeving
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de covid-19 pandemie te versterken
  • Principieel besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 voor de lokale preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek, met een bijhorende (zelfde) subsidie
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna: BVR van 16 juli 2021)

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, het geconsolideerde  besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing  en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.

Artikel 2

De raad neemt kennis van het voorgelegde addendum met bijlagen en keurt dit goed.

Artikel 3

De burgemeester, Walter Horemans en algemeen directeur Anja Neels worden gemachtigd om deze overeenkomst  te ondertekenen.

6.

2021_RMW_00043 - Beheer van patrimonium en openbaar domein - Verkoop Wipstraat 8/ verkoopakte - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Miguel Vissers; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Hanne Cuypers
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00043 - Beheer van patrimonium en openbaar domein - Verkoop Wipstraat 8/ verkoopakte - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Guy Staes, Geert Fierens, Nadine Boekaerts, Thomas Wellens, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Miguel Vissers, Anja Neels
Stemmen voor 20
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Miguel Vissers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2021_RMW_00043 - Beheer van patrimonium en openbaar domein - Verkoop Wipstraat 8/ verkoopakte - goedkeuring

2021_RMW_00043 - Beheer van patrimonium en openbaar domein - Verkoop Wipstraat 8/ verkoopakte - goedkeuring

Motivering

Context en historiek

Op 18/5/2021 keurde de Raad de verkoop van de Wipstraat 8 aan de hoogste bieder, Keysers Jozef, Smoutmolendreef 36 in Kessel voor een bedrag van 127.001 euro goed.


Argumentatie

Notaris Verreth en Ruiters, Mechelsesteenweg 92 2500 Lier werd gelast met de opmaak van de verkoopakte.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 11° van het Decreet Lokaal Bestuur - (besluit RMW - daden beschikking onroerende goederen)
<p>De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die vermeld in artikel 84, &sect; 3, 8&deg;, b) overeenkomstig artikel 78 11&deg; van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad keurt de verkoopakte van de woning in de Wipstraat 8 goed.

7.

2021_RMW_00037 - Beheer van contracten, verzekeringen en gunningen - Huishoudelijk reglement en terbeschikkingstellingsovereenkomst voor de noodwoningen - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Miguel Vissers; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Hanne Cuypers
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00037 - Beheer van contracten, verzekeringen en gunningen - Huishoudelijk reglement en terbeschikkingstellingsovereenkomst voor de noodwoningen - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Guy Staes, Geert Fierens, Nadine Boekaerts, Thomas Wellens, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Miguel Vissers, Anja Neels
Stemmen voor 20
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Miguel Vissers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2021_RMW_00037 - Beheer van contracten, verzekeringen en gunningen - Huishoudelijk reglement en terbeschikkingstellingsovereenkomst voor de noodwoningen - goedkeuring

2021_RMW_00037 - Beheer van contracten, verzekeringen en gunningen - Huishoudelijk reglement en terbeschikkingstellingsovereenkomst voor de noodwoningen - goedkeuring

Motivering

Context en historiek

We hebben twee woningen aangekocht te Vinkenhof en Nethendal van C.V. Zonnige Kempen. Deze woningen worden opgeknapt en nadien aangekleed (bemeubeld). We gingen alvast aan de slag met de opmaak van een huishoudelijk reglement en de terbeschikkingstellingsovereenkomst. Beide documenten kan je in bijlage terugvinden.

We hebben ook een woning te Vinkenhof 18 die nu gebruikt wordt om een gezin op te vangen zonder woonst. 

In het BCSD van 22.06.2021 werd geadviseerd om de duur van de overeenkomst te verhogen naar zes maanden (i.p.v. drie maanden). Verlengbaar met nogmaals drie maanden. Dit omdat ze vrezen dat drie maanden + drie maanden te kort is om een kwalitatieve, betaalbare woonst te vinden. Zeker wanneer ook gerekend wordt op een toewijzing van een sociale woning bij de vzw SVK Onderdak waar nog steeds gewerkt wordt met een puntensysteem.

Zes maanden, verlengbaar met nogmaals zes maanden, op vraag van de ganse Sociale dienst, werd gezien als té lang. De leden van het BCSD willen zoveel mogelijk burgers met een problematische woonsituatie verder helpen. Al werd door de Sociale dienst opgemerkt dat de woningmarkt verzadigd is en zelfs werkende mensen in de kou blijven staan.

Argumentatie

Bij de opmaak van het huishoudelijk reglement en de terbeschikkingstellingsovereenkomst werd rekening gehouden met bestaande documenten van omliggende gemeenten. Alle lokale besturen die we contacteerden (Bonheiden, Putte en Nijlen) stellen hun woning voor een langere periode beschikbaar.  Vandaar ook onze vraag om de mogelijkheid te bieden de woning ter beschikking te stellen langer dan drie maanden (mits motivatie en beslissing van het BCSD verlengbaar met nogmaals meer dan drie maanden). Een redelijke termijn waarbinnen de cliënt intensief en mits begeleiding van een maatschappelijk werker op zoek gaat naar een definitieve oplossing.  Wanneer blijkt dat de cliënt niet intensief op zoek gaat naar een oplossing kan het OCMW Berlaar een einde stellen aan de overeenkomst mits een opzegtermijn van 7 werkdagen te respecteren. 

We zijn voorstander om een maandelijkse vergoeding te vragen inclusief de kosten van de nutsvoorzieningen, kabel, internet en verzekering. We stellen vast dat elk lokaal bestuur dit op een andere manier regelt. Zo is er een bestuur dat aan de hand van meterstanden de berekening maakt, een ander bestuur rekent een dagprijs aan. We stellen voor om de eerste drie maanden een vergoeding aan te rekenen t.b.v. 500 euro. Vanaf de vierde maand bedraagt de bijdrage maandelijks 550 euro.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §3 van het Decreet Lokaal Bestuur (besluit GR - reglementen)
<p>De gemeenteraad stelt, overeenkomstig artikel 40 &sect;3 van het Decreet Lokaal Bestuur, de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het opgemaakte huishoudelijk reglement en de terbeschikkingstellingsovereenkomst in de bijlage voor de noodwoningen gelegen te Vinkenhof en Nethendal.

8.

2021_RMW_00044 - Behandeling van subsidie-aanvragen - Projectoproep noodwoningen 2021 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Miguel Vissers; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Hanne Cuypers
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00044 - Behandeling van subsidie-aanvragen - Projectoproep noodwoningen 2021 - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Guy Staes, Geert Fierens, Nadine Boekaerts, Thomas Wellens, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Miguel Vissers, Anja Neels
Stemmen voor 20
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Miguel Vissers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2021_RMW_00044 - Behandeling van subsidie-aanvragen - Projectoproep noodwoningen 2021 - goedkeuring

2021_RMW_00044 - Behandeling van subsidie-aanvragen - Projectoproep noodwoningen 2021 - goedkeuring

Motivering

Context en historiek

Een projectvoorstel indienen gebeurt aan de hand van het digitale aanvraagformulier dat beschikbaar is op www.wonenvlaanderen.be/noodwoningen


De uiterlijke datum om het digitale aanvraagformulier te finaliseren en in te dienen (en de vereiste stavingsstukken daarbij op te laden) is 30 september 2021. 

Argumentatie

In de bijlage kan je het projectvoorstel terugvinden bij de vragen van de projectoproep. Deze werden in geel aangeduid zodat duidelijk is wat zal ingediend worden. 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 17° van het Decreet Lokaal Bestuur - (besluit RMW - subsidies)
<p>De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies overeenkomstig artikel 78 17&deg; van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>
Artikel 84 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur - (besluit VB - voorbereiding/uitvoering RMW)
<p>Het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit. Dit is overeenkomstig artikel 84 &sect;1 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Gaat akkoord met het projectvoorstel en toegevoegde bijlagen die ingediend worden voor de projectoproep noodwoningen 2021 voor de recent aangekochte woningen te Nethendal 20 en Vinkenhof 15.

Artikel 2

Gaat akkoord dat we een subsidieaanvraag indienen voor de projectoproep noodwoningen 2021.

Artikel 3

Gaat akkoord dat de nodige eigen middelen worden voorzien om tegemoet te komen aan de voorwaarden van deze oproep en om de woningen te Nethendal 20 en Vinkenhof 15 gebruiksklaar te maken tegen de voorgestelde timing om zo ons aanbod noodwoningen te vergroten. 

9.

2021_RMW_00045 - Goederen en diensten aan externe - Samenwerking met vzw WEB en financiering i.k.v. ESF 457bis: project 'T3' - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Miguel Vissers; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Hanne Cuypers
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00045 - Goederen en diensten aan externe - Samenwerking met vzw WEB en financiering i.k.v. ESF 457bis: project 'T3' - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Guy Staes, Geert Fierens, Nadine Boekaerts, Thomas Wellens, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Miguel Vissers, Anja Neels
Stemmen voor 14
Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Miguel Vissers, Ingeborg Van Hoof, Koen Kerremans, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 2
Dirk Aras, Leen Vervoort
Onthoudingen 4
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Wim Kelber, Giel Van de Zande
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2021_RMW_00045 - Goederen en diensten aan externe - Samenwerking met vzw WEB en financiering i.k.v. ESF 457bis: project 'T3' - goedkeuring

2021_RMW_00045 - Goederen en diensten aan externe - Samenwerking met vzw WEB en financiering i.k.v. ESF 457bis: project 'T3' - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Begin 2020 is de vzw WEB een project gestart met de stad Lier. Dit project 'T3' dat staat voor taal,  talent en toekomst kadert binnen de ESF-oproep 457 bis. Het project is zo'n succes dat deze met een jaar werd verlengd (tot en met eind 2023). 

Via de vzw Mondiale Werken regio Lier zijn we in contact gekomen met de vzw WEB. Vooral omdat men van mening is dat ook inwoners van Berlaar, die geholpen worden door de vzw Mondiale Werken, gepaste hulp kunnen vinden in hun zoektocht naar werk via dit ESF-project. Na enkele gesprekken met de vzw is ook de Sociale dienst overtuigd van de meerwaarde voor sommige van onze anderstalige/analfabete cliënten. De expertise van de vzw WEB is ruimer dan de onze. 

Het project legt dus de focus op analfabeten en anderstaligen. Mensen met een meer dan normale achterstand tot de arbeidsmarkt waarbij dus een opleiding via de VDAB niet zomaar soelaas kan bieden. Een specifieke doelgroep die zeer moeilijk te begeleiden is omwille van de tijdsintensiviteit en de noodzaak aan aanklampend werken. Kortom, hulp is welkom omdat onze eigen trajectbegeleiding en hulp van VDAB tekort schiet. 

Een traject neemt 6 tot 9 maanden in beslag, maar wordt flexibel ingezet. 

Meer informatie over de vzw WEB, kan je hier terugvinden. In de bijlage 'T3 inhoudelijk' vind je meer informatie over het project en de resultaten tot nu toe. 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 6° van het Decreet Lokaal Bestuur - (besluit RMW - samenwerkingsovereenkomsten)
<p>De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196, overeenkomstig artikel 78 6&deg; van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Keurt de intentieverklaring, de samenwerking i.k.v. de ESF-oproep 457 bis project 'T3' met vzw WEB en de bijhorende financiering goed vanaf 1 oktober 2021 tot 31 december 2023.  

10.

2021_RMW_00046 - Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden - Samenwerkingsovereenkomst i.k.v. LDC Balderhuys - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Miguel Vissers; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Hanne Cuypers
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00046 - Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden - Samenwerkingsovereenkomst i.k.v. LDC Balderhuys - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Guy Staes, Geert Fierens, Nadine Boekaerts, Thomas Wellens, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Miguel Vissers, Anja Neels
Stemmen voor 13
Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Miguel Vissers, Ingeborg Van Hoof, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 7
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Leen Vervoort
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2021_RMW_00046 - Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden - Samenwerkingsovereenkomst i.k.v. LDC Balderhuys - goedkeuring

2021_RMW_00046 - Organisatie en participatie aan samenwerkingsverbanden - Samenwerkingsovereenkomst i.k.v. LDC Balderhuys - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Samenwerkingsovereenkomst tussen het LDC Balderhuys en het lokaal bestuur Berlaar.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 6° van het Decreet Lokaal Bestuur - (besluit RMW - samenwerkingsovereenkomsten)
<p>De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196, overeenkomstig artikel 78 6&deg; van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>
Artikel 84 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur - (besluit VB - voorbereiding/uitvoering RMW)
<p>Het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit. Dit is overeenkomstig artikel 84 &sect;1 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het LDC Balderhuys en het lokaal bestuur Berlaar - zoals in bijlage toegevoegd - goed.

11.

2021_RMW_00047 - Opmaak van reglementen - Herziening reglement mantelzorgpremie - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Miguel Vissers; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Hanne Cuypers
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00047 - Opmaak van reglementen - Herziening reglement mantelzorgpremie - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Guy Staes, Geert Fierens, Nadine Boekaerts, Thomas Wellens, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Miguel Vissers, Anja Neels
Stemmen voor 20
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Miguel Vissers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2021_RMW_00047 - Opmaak van reglementen - Herziening reglement mantelzorgpremie - goedkeuring

2021_RMW_00047 - Opmaak van reglementen - Herziening reglement mantelzorgpremie - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het bestaande reglement voor de mantelzorgpremie dateert van 19 februari 2019.

Het nieuwe voorstel kan je terugvinden in bijlage. Dit reglement treedt in werking overeenkomstig artikel 285 en 286 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 vanaf de vijfde dag na de bekendmaking.

Het betreft een aanvulling op het bestaande reglement naar aanleiding van de ingebruikname van een nieuw instrument voor het scoren van de zorgbehoefte van een persoon. Dit instrument zal het mogelijk maken de zorgbehoefte van een persoon correct in te schatten en vervangt de BEL-profielschaal op papier. De uitrol van de BelRAI-screener vindt plaats in heel Vlaanderen.

Vanaf 01.06.2021 vervalt de opmaak van de BEL-score op papier en maken we gebruik van de BelRAI-screener. Bij een nieuwe aanvraag vanaf 01.06.2021 moet er een minimum van 13 punten zijn op de gehele BelRAI-screener of een minimum van 6 punten op de ADL- en IADL-modules van de screener (Activiteiten Dagelijks Leven en Instrumentele Activiteiten Dagelijks Leven) om rechten te openen op de toekenning voor de zorgverzekering en bijgevolg de mantelzorgpremie van OCMW Berlaar. De toegekende scores van de BEL-profielschaal van voor 01.06.2021 blijven geldig tot er een opmaak van een nieuwe score vereist is. 

Verder blijft het reglement ongewijzigd.

De wijziging werd ter kennisname en voor advies voorgelegd aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst van 22 juni 2021. 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 3° van het Decreet Lokaal Bestuur - (besluit RMW - reglementen)
<p>De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor het vaststellen van andere reglementen dan die over personeelsaangelegenheden overeenkomstig artikel 78 3&deg; van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Keurt de toevoeging aan het reglement van de mantelzorgpremie van het OCMW zoals voorgesteld in de bijlage goed. 

12.

2021_RMW_00048 - Opmaak van reglementen - Aanstelling eerstelijnspsycholoog i.s.m. KINA p.v. - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Miguel Vissers; Anja Neels, algemeen directeur
Verontschuldigd
Hanne Cuypers
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00048 - Opmaak van reglementen - Aanstelling eerstelijnspsycholoog i.s.m. KINA p.v. - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Guy Staes, Geert Fierens, Nadine Boekaerts, Thomas Wellens, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Miguel Vissers, Anja Neels
Stemmen voor 20
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Miguel Vissers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
12.

2021_RMW_00048 - Opmaak van reglementen - Aanstelling eerstelijnspsycholoog i.s.m. KINA p.v. - goedkeuring

2021_RMW_00048 - Opmaak van reglementen - Aanstelling eerstelijnspsycholoog i.s.m. KINA p.v. - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Er zijn op dit moment zeer lange wachtlijsten wanneer mensen op zoek gaan naar psychologische hulp. Vóór corona was dit al een probleem, de pandemie heeft het probleem alleen maar groter gemaakt. Betaalbare psychologen in onze regio zijn eerder schaars, er wordt vaak met wachtlijsten gewerkt en de drempel voor onze cliënten wordt als zeer hoog ervaren. Vandaar dat we i.s.m. WELZIJNSVERENIGING KINA P.V. een eerstelijnspsycholoog willen aanstellen. 

Cliënten kunnen worden doorverwezen, maar ook onze maatschappelijk werkers die vaker te maken krijgen met multi-problematieken bij cliënten, waar niet meteen een oplossing kan geboden worden, kunnen te rade gaan bij deze psycholoog. We merken immers al een hele tijd op dat dergelijke organisaties kampen met wachtlijsten, specifieke aanmeldvoorwaarden hanteren en moeilijk bereikbaar zijn. Langer wachten op hulp wanneer men klaar is om de stap te zetten, maakt het probleem alleen maar groter. 

Op deze manier wensen we de geestelijke gezondheid en het psychologisch welzijn bij onze burgers te verhogen. Onze meest kwetsbare burgers hebben daar nood aan. 


De startdatum in het projectplan wordt nog aangepast naar 1 oktober 2021, maar wegens verlof langs de kant van KINA is dit niet tijdig meer aangepast (wel mondeling afgesproken). 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 3° van het Decreet Lokaal Bestuur - (besluit RMW - reglementen)
<p>De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor het vaststellen van andere reglementen dan die over personeelsaangelegenheden overeenkomstig artikel 78 3&deg; van het decreet lokaal bestuur.</p>
Artikel 84 §6 van het Decreet Lokaal Bestuur (besluit VB - overzicht samenwerkingsverbanden)
<p>Het vast bureau houdt een volledig en geactualiseerd overzicht bij van alle verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn deelneemt. Minstens eenmaal per jaar wordt de raad voor maatschappelijk welzijn op de hoogte gebracht van het geactualiseerde overzicht met een toelichting van alle wijzigingen die zich sinds de vorige toelichting hebben voorgedaan overeenkomstig artikel 84 &sect;6 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Keurt het projectplan zoals bijgevoegd en de samenwerking in het kader van een eerstelijnspsycholoog met welzijnsorganisatie KINA p.v. goed. 

Artikel 2

Keurt de startdatum en de bijhorende kostprijs van deze overeenkomst goed vanaf 1 oktober 2021. 

Artikel 3

Keurt het reglement inzake de psychologische ondersteuning via het OCMW Berlaar zoals bijgevoegd goed.