Terug
Gepubliceerd op 17/03/2021

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 16/03/2021 - 22:00 Raadszaal gemeentehuis

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur

Secretaris

Anja Neels, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Horemans

Agendapunten

1.

2021_RMW_00013 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 23 februari 2021 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00013 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 23 februari 2021 - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Guy Staes, Geert Fierens, Nadine Boekaerts, Thomas Wellens, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels
Stemmen voor 15
Thomas Wellens, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Dirk Aras, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Julie Cools, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 6
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Wim Kelber, Koen Kerremans, Giel Van de Zande
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2021_RMW_00013 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 23 februari 2021 - goedkeuring

2021_RMW_00013 - Organisatie van agenda en besluitvorming - verslag vergadering 23 februari 2021 - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 februari 2021 vind je terug als bijlage.

Het zittingsverslag van deze vergadering werd vervangen door een audio-opname, welke beschikbaar is op https://channel.royalcast.com/berlaar/#!/berlaar/20210223_2

De live-stream was te bekijken op de website van Berlaar https://www.berlaar.be/raden-live en kan nog steeds geraadpleegd worden.

De raad dient dit conform het Decreet Lokaal Bestuur goed te keuren.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 23 februari 2021 goed.

2.

2021_RMW_00014 - Opmaak van reglementen - Reglement Digicheques i.s.m. BEEGO BVBA - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00014 - Opmaak van reglementen - Reglement Digicheques i.s.m. BEEGO BVBA - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Guy Staes, Geert Fierens, Nadine Boekaerts, Thomas Wellens, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels
Stemmen voor 21
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Julie Cools, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2021_RMW_00014 - Opmaak van reglementen - Reglement Digicheques i.s.m. BEEGO BVBA - goedkeuring

2021_RMW_00014 - Opmaak van reglementen - Reglement Digicheques i.s.m. BEEGO BVBA - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0062
Argumentatie

Binnen de Sociale dienst hebben we de afgelopen maanden heel wat computermateriaal aangekocht en verdeeld. We merken echter dat onze tijd en kennis te beperkt is om de digitale kloof voor onze doelgroep te dichten. We hebben hulp nodig. Vandaar dat we dachten aan BEEGO BVBA. Zij sturen IT-studenten aan huis of helpen vanop afstand. Ze kunnen helpen met allerhande digitale ondersteuning en installatie voor zij die digibeet zijn. 

Deze organisatie wil de digitale kloof verkleinen voor al wie hulp kan gebruiken. Dat kan gaan van kansengroepen tot mensen met een migratie-achtergrond, tot ouderen. Iedereen kan hulp inschakelen. Hogeschool- en uniefstudenten (min. 18 jaar) komen ter plaatse. Ze worden door BEEGO grondig gescreend op basis van kennis en skills, maar ook of men mondig genoeg is. In de bijlage kan je meer informatie terugvinden hoe dit tot in detail werkt. 

De organisatie maakt deel uit van het Vlaams taskforce rond Einclusie en werkt op dit moment samen met o.a. de stad Lier en Sint-Niklaas. Ze geven maandelijks ook terugkoppeling over de cheques die werden gebruikt zodat we op de hoogte zijn van de stappen die onze cliënten hebben gezet. 

Om een samenwerking op te starten vraagt men een minimum engagement van 4 000 euro voor één jaar. Dit betekent dat we hiervoor 100 digicheques (incl. BTW) ontvangen. 1 digicheque komt overeen met 1 uur hulp aan huis. 

De digicheques bieden we gratis aan aan een afgebakende doelgroep (OCMW-cliënten én ouderen vanaf 60 jaar met een VT-statuut). De mensen van deze doelgroep kunnen een aanvraag richten aan de Sociale dienst die zal nagaan of er sprake is van een nood. Men heeft recht op twee digicheques, indien nodig kunnen tot vijf digicheques per persoon gratis toegekend worden. Deze laatste drie cheques kunnen mits motivatie worden toegekend. 


Meer info, zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=pCZn5TuUp8M

https://www.youtube.com/watch?v=nSDTt7rPxnY (Het Nieuws)

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 3° van het Decreet Lokaal Bestuur - (besluit RMW - reglementen)
<p>De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor het vaststellen van andere reglementen dan die over personeelsaangelegenheden overeenkomstig artikel 78 3&deg; van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Keurt het reglement voor de toekenning van Digicheques en de samenwerking met BEEGO BVBA goed.

Artikel 2

Keurt de kostprijs ten bedrage van 4 121,01 euro voor dit project met BEEGO BVBA voor één jaar goed. 

3.

2021_RMW_00015 - Voering van boekhouding - Tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00015 - Voering van boekhouding - Tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Walter Horemans, Guy Staes, Geert Fierens, Nadine Boekaerts, Thomas Wellens, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels
Stemmen voor 13
Thomas Wellens, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Julie Cools, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 2
Dirk Aras, Leen Vervoort
Onthoudingen 6
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Wim Kelber, Koen Kerremans, Giel Van de Zande
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2021_RMW_00015 - Voering van boekhouding - Tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW - goedkeuring

2021_RMW_00015 - Voering van boekhouding - Tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0075
Context en historiek

Vanaf het meerjarenplan 2020-2025 vormen de gemeente en het OCMW één rapporteringsentiteit. Zij maken een geïntegreerde en geconsolideerde jaarrekening.
Er wordt geen gemeentelijke bijdrage aan het OCMW meer berekend en gerapporteerd in de jaarrekening.
De regelgeving bepaalt echter wel dat de gemeente ervoor moet zorgen dat het OCMW zijn financiële verplichtingen kan nakomen (art. 274 DLB). Dit gebeurt a.d.h.v. een gemeentelijke tussenkomst.

Argumentatie

De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen in onderlinge consensus het bedrag van de tussenkomst. De regelgeving legt geen berekeningswijze, timing of procedure op om het bedrag van de tussenkomst vast te stellen.

Dit bedrag kan jaarlijks afzonderlijk worden bepaald of op basis van een "principe". Dit principe wordt voor de volledige legislatuurperiode vastgesteld om te vermijden dat de raden elk jaar opnieuw het bedrag van de tussenkomst moeten bepalen.

Hieronder sommen we de 4 verschillende opties op: 

  • Tussenkomst berekend op basis van de budgettaire resultaten van het boekjaar van het OCMW (éénmalige beslissing)
    De tussenkomst wordt bepaald a.d.h.v. de budgettaire ontvangsten en uitgaven van het OCMW.
  • Tussenkomst berekend op basis van de algemene boekhouding (éénmalige beslissing)
    De tussenkomst wordt bepaald op basis van de saldi in de algemene boekhouding. Zo worden eveneens de niet-kasstromen (afschrijvingen, ...) in rekening gebracht.
  • Jaarlijks het bedrag van de tussenkomst bepalen op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn
  • Geen afzonderlijk besluit nemen zodat de beslissing impliciet vervat is in de beslissing over de vaststelling van de jaarrekening, waarin de tussenkomst in kwestie verwerkt is
    In dit geval is het aangewezen om jaarlijks in de toelichting van de jaarrekening een paragraaf op te nemen.
Wetgeving

Art. 274 Decreet Lokaal Bestuur

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 16° van het Decreet Lokaal Bestuur - (besluit RMW - financien/rapportering MJP)
<p>De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor de bevoegdheden, vermeld in artikel 263 en artikel 273 juncto artikel 265, 266, 267 en 269 overeenkomstig artikel 78 16&deg; van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn stelt vast dat de gemeentelijke tussenkomst berekend wordt op basis van optie 2, waarbij de tussenkomst berekend wordt op basis van de algemene boekhouding.

4.

2021_MV_00039 - Mondelinge vraag van raadsleden Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans: Evaluatie van de door Groen twee jaar geleden ingediende ´Nota Sociaal Beleid’

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Walter Horemans; Guy Staes, raadslid; Geert Fierens, raadslid; Nadine Boekaerts, voorzitter; Thomas Wellens; Rudy Nuyens; Lies Ceulemans; Brend Van Ransbeeck; Hanne Cuypers; Ingeborg Van Hoof; Wim Kelber; Stefaan Lambrechts; Suzy Put; Jan Hendrickx; Willy Beullens; Koen Kerremans; Dirk Aras; Giel Van de Zande; Nathan Rijnders; Leen Vervoort; Julie Cools; Anja Neels, algemeen directeur
Secretaris
Anja Neels, algemeen directeur
Voorzitter
Walter Horemans
4.

2021_MV_00039 - Mondelinge vraag van raadsleden Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans: Evaluatie van de door Groen twee jaar geleden ingediende ´Nota Sociaal Beleid’

2021_MV_00039 - Mondelinge vraag van raadsleden Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans: Evaluatie van de door Groen twee jaar geleden ingediende ´Nota Sociaal Beleid’

Motivering

Indiener(s)
Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans
Tijdstip van indienen
do 11/03/2021 - 13:56
Toelichting

Twee jaar geleden diende Groen Berlaar haar´nota Sociaal Beleid' in bij het gemeentebestuur. Tijd voor een evaluatie.

We sturen de inhoud van de evaluatie mee en hebben daarbij volgende vragen:

hoe wil het bestuur meer werk maken van

1. Een sociale reflex in elk beleidsdomein ?

2. Pro-actieve dienstverlening, werken met zorgconsulenten ?

3. concrete initiatieven binnen de welzijnskoepel ´Rivierenland'?

4. Terugdringen van de kinderarmoede, kansarmoede, onderwijs armoede ( komafmetarmoede.be, 2020)?

5. Afwerking noodwoningen ?

6. Een laagdrempelig dienstencentrum?

7. Signaalfunctie van het BCSD?

met dank voor de antwoorden.

Bespreking
Antwoord

Schepen Nadine Boekaerts antwoordt:

1. Een sociale reflex in elk beleidsdomein ?

Alle levensdomeinen worden behandeld wanneer een burger een vraag stelt naar recht op maatschappelijke integratie of budgethulp (binnen de OCMW-werking). Er wordt gewerkt met een sociale balans. 

2. Pro-actieve dienstverlening, werken met zorgconsulenten ?

Er wordt regelmatig gecommuniceerd via de sociale mediakanalen, Den Balder en De Kiosk over lopende maatregelen. Ook de samenwerking met de sociale partners van Berlaar verlopen vlot. Door onze werking met zoveel mogelijk partners te delen hopen we nog meer mensen te bereiken. Ik denk aan het Huis van het Kind, waar veel organisaties rond tafel zitten. We waren er van start gegaan om per vergadering een organisatie te laten voorstellen zodat de mogelijkheden bekend geraken. 

Ook binnen ons Team mens delen we informatie. Het diensthoofd Leven werkt zowel voor het OCMW als het gemeentebestuur, wat maakt dat informatie binnen de afdeling (van dienst Vrije Tijd, BKO, bib, school), maar ook van daarbuiten wordt gedeeld. De krachten worden gebundeld om iedere burger met een (hulp)vraag een gepast antwoord te bezorgen. 

De verplichte huisbezoeken voor het OCMW werden vanuit de federale overheid niet meer opgelegd (sinds 13 maart 2020 tot op heden), waar nodig gingen de maatschappelijk werkers toch op huisbezoek deze coronaperiode. Ook al was die verplichting er niet, het verantwoordelijkheidsgevoel bij onze collega’s primeert hier. 

3. concrete initiatieven binnen de welzijnskoepel ´Rivierenland'?

De opstart van de samenwerking met FJC en het project Ensure (wijk-werken) waren voorlopig de voornaamste. Er zijn ook nog twee werkgroepen aan de gang rond de acute opvang en Cipal waar actief aan deelnemen. Nog zoveel meer, maar deze zaken kan je ook nalezen in de verslagen van de beleidsgroep ‘Welzijn’. Of kunnen toegelicht worden tijdens een overleg. 

 

4. Terugdringen van de kinderarmoede, kansarmoede, onderwijs armoede ( komafmetarmoede.be, 2020)?

- Vlaamse middelen

Vanuit de Vlaamse overheid zijn middelen ter beschikking gesteld om de coronacrisis voor de meest kwetsbare mensen draagbaar te maken en om die minder financieel sterke gezinnen te ondersteunen zodat ze uit armoede blijven. 

Zo ontving het Huis van het Kind een extra toelage ten bedrage van 938,03 euro, dat werd toegekend in het kader van het ‘actieplan maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren in tijden van corona’ en had het als doel kinderen in kwetsbare situaties te voorzien van noodzakelijk vrijetijdsmateriaal.

Bij de start van de zomervakantie 2020 werden zomerpretpakketten verdeeld door medewerkers van K&G en de sociale dienst van het OCMW. 72 kwetsbare kinderen en jongeren tussen 0 en 18 jaar ontvingen een boek op maat (volgens leeftijd en geslacht) en een gezelschapsspel of knutselmateriaal. We mochten alleen maar positieve reacties ontvangen. De ouders én de kinderen waren er blij mee. Zeker zij die thuis geen tuin hebben. 

Daarnaast hebben dit jaar 12 kinderen van OCMW-cliënten gedurende 195 dagen deelgenomen aan het speelplein. Zij konden gratis deelnemen. De kostprijs werd ten laste genomen door een budget dat de federale overheid ter beschikking stelt t.a.v. het OCMW. Vorig jaar, in 2019 waren dat 7 kinderen gedurende 65 dagen. 

Vervolgens ontvingen we 16 927,11 euro voor armoedebestrijding naar aanleiding van de COVID-19-pandemie. 2/3de zullen we gebruiken om een nauw samenwerkingsverband op te starten met het Family Justice Center ter bestrijding van intrafamiliaal geweld waarbij een casusregisseur intensief aan de slag gaat in onze politiezone. Het overige deel zal in 2021 gebruikt worden om mede tegemoet te komen aan individuele steunaanvragen ten aanzien van de sociale dienst, alsook om ons project i.s.m. BEEGO (digicheques) te bekostigen. 

De subsidie aan lokale besturen als consumptiebudget voor kwetsbare huishoudens ten bedrage van 17 867,51 euro zal vanaf december 2020  tot en met eind augustus 2021 verdeeld worden. Er werd een reglement uitgewerkt waarbij we een kansengroep hebben afgebakend die naargelang tot welke categorie ze behoren 175 of 250 euro zullen ontvangen in de vorm van Berlaarbons. Met die financiële aanmoediging wil de Vlaamse overheid enerzijds de koopkracht van gezinnen die omwille van de coronacrisis ernstig inkomensverlies leden verhogen, anderzijds de lokale economie, die evenzeer sterk is getroffen door de coronacrisis, via lokale aankopen versterken.

- Federale middelen

Vanuit de federale overheid ontvangen we- zoals elk jaar -een toelage voor participatie en sociale activering. Dit omvat eveneens de bestrijding van kinderarmoede. Doorgaans wordt dit budget volledig opgebruikt. Daarnaast kregen de OCMW’s het voorbije jaar, maar ook dit jaar nog extra toelages voor tussenkomst in huisvestingskosten, digitalisering, psychosociaal welzijn, gezondheidsproblemen en andere levensnoodzakelijke behoeften. Alsook een hoger subsidiebedrag om kosten m.b.t. energie en voedselpakketten te bekostigen. 

Enkele maatregelen waarmee we kinderarmoede en kansarmoede willen aanpakken. 

 

5. Afwerking noodwoningen ?

Er werden twee woningen aangekocht (OCMW-raad van 19 januari 2021). Deze dienen nog gerenoveerd en aangekleed te worden. 

 

6. Een laagdrempelig dienstencentrum?

Ook dit staat op de planning en zal de sociale dienst haar steentje aan bijdragen door mee na te denken over de mogelijkheden. Voorlopig is er nog geen dienstencentrum. 

Voor Corona wilden we in 2020 een sociaal tarief uitbouwen voor zij die binnen een afgebakende doelgroep zouden vallen en hierdoor uit de boot vallen om deel te nemen aan activiteiten. Dit jaar pikken we de draad terug op vanaf de moment dat deze terug kunnen doorgaan. 

 

7. Signaalfunctie van het BCSD?

 

di 16/03/2021 - 14:48