Terug
Gepubliceerd op 26/08/2020

2020_MV_00079 - Mondelinge vraag van raadsleden Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans: beslissing toelating zomerbar op Berlaars Dorpsplein roept vele vragen op.

Gemeenteraad
di 25/08/2020 - 20:00 digitaal via Teams
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels

Verontschuldigd

Lies Ceulemans

Secretaris

Anja Neels

Voorzitter

Walter Horemans
2020_MV_00079 - Mondelinge vraag van raadsleden Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans: beslissing toelating zomerbar op Berlaars Dorpsplein roept vele vragen op. 2020_MV_00079 - Mondelinge vraag van raadsleden Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans: beslissing toelating zomerbar op Berlaars Dorpsplein roept vele vragen op.

Motivering

Indiener(s)

Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans

Tijdstip van indienen

do 20/08/2020 - 22:35

Toelichting

Groen Berlaar heeft geen probleem met de organisatie van evenementen op ons dorpsplein. Het brengt leven in de gemeente en het kan mensen verbinden. De "zomer van Balder" was de laatste jaren een gesmaakt initiatief. éénmaal per week feest op de Markt en dat enkel gedurende de maanden juli en augustus. Dit jaar, het jaar van het vermaledijde coronavirus, zou er geen zomerevenement doorgaan. Dat was tenminste de informatie die wij als mandatarissen te horen hebben gekregen. Alle evenementen werden trouwens geannuleerd tot eind augustus. De verbazing was dan ook groot toen er half juli plots opbouwwerken werden gestart op het dorpsplein, klaarblijkelijk voor een evenement. Snel kregen we vragen vanuit verschillende hoeken. De Berlaarse horeca wist van niets, de omwonenden waren niet op de hoogte, de politie reageerde heftig, de verenigingen begrepen het niet en enkele Berlaarse initiatefnemers die net een weigering hadden gekregen voor de organisatie van een evenement begrepen het al helemaal niet. Al snel bleek er bij de bevolking brede verontwaardiging te ontstaan over de beslissing om, net in tijden van covid-19, toch toelating te geven voor niet minder dan 5 avonden per week zomerbar op de Markt. niemand begreep dit.

Ook Groen Berlaar had bij deze beslissing vragen, zeker na het inwinnen van informatie bij horecazaken, omwonenden en politie. Terwijl de zomerbar wel toelating kreeg werden andere aanvragen geweigerd. Het betreft veel kleinere initiatieven -van horecazaken maar ook van verenigingen - die gemakkelijk coronaproof konden doorgaan. Live-muziek was verboden voor alle horecazaken. Toch kreeg Bal der Zomer toelating voor livemuziek (de toelating werd daarna plots ingetrokken om vervolgens even plots terug toegepast te worden) . Groen Berlaar heeft geen probleem met de zomerbar op zich. Wij hebben wel een probleem met de inconsequentie van het gevoerde beleid. Het lijkt er sterk op dat niet iedereen op gelijke manier wordt behandeld. Hierover vragen wij duidelijkheid.

omdat wij als mandatarissen niet ingelicht werden hebben wij volgende vragen:

Waarom werd de horeca niet geconsulteerd?

Waarom werden de omwonenden niet op de hoogte gebracht?

Waarom werd er toegestaan om vijf avonden i.p.v.één avond per week toe te laten?

Waarom werden de verenigingen niet betrokken? 

Op welke basis zullen in de toekomst toelatingen gegeven worden?

Welke conclusies trekt het bestuur naar volgende zomer toe?

wij rekenen op een ernstig debat.


 



Bespreking

Antwoord

Walter Horemans antwoordt: 

Zoals we allemaal hebben ervaren, zijn de coronamaatregelen, zowel op federaal als provinciaal vlak, afgelopen zomer meermaals gewijzigd. Wanneer we deze vraag over de zomerbar ernstig willen behandelen, is het dan ook belangrijk om de juiste context te schetsen. We hopen daarbij ook enkele misverstanden op te helderen.

  • Eind maart was Berlaar bij de eerste gemeenten om alle eigen gemeentelijke activiteiten en evenementen tot de zomer te annuleren. Voor evenementen van verenigingen en externe organisatoren volgden we de richtlijnen en maatregelen van de federale overheid, die inderdaad een hele tijd de organisatie van alle evenementen niet zou toelaten.
  • Toen we begin juni zicht kregen op de zomersituatie, en de federale overheid aankondigde kermissen tot eind juli te verbieden, besloot het lokaal bestuur Heikermis en Balder Zomer te annuleren.
  • Omdat de cijfers gunstig bleven evolueren, kondigde de Nationale Veiligheidsraad op 24 juni de mogelijkheid aan om vanaf 1 juli bepaalde evenementen weer te organiseren. Daarvoor werden protocollen en het Covid Event Risk Model (CERM) ingevoerd. 
  • Net als vele sectoren werden ook de evenementensector en het verenigingsleven hard getroffen door de coronacrisis. Na de aankondiging van de veiligheidsraad bleven gemotiveerde en creatieve organisatoren dan ook niet bij de pakken zitten. Zoals Balder Zomer op 26 juni zelf via de eigen kanalen aankondigde, onderzocht de organisator een alternatief in de vorm van een zomerbar. Omdat de nationale cijfers toen nog gunstig en dalend waren, werd dit positief onthaald.

Het is in deze context dat we de organisatie en de toelating voor de zomerbar moeten zien. Als lokaal bestuur vinden we het onze plicht om minstens naar alle aanvragen of voorstellen voor evenementen te luisteren wanneer de omstandigheden dat toelaten. Ook die sector kan elke steun namelijk goed gebruiken.

De organisatie van Balder Zomer vulde een CERM-analyse in en nam contact op met het lokaal bestuur. 

Alle aanvragen van evenementen of organisaties worden sinds het begin van de zomer besproken in een wekelijkse (digitale) bijeenkomst met vertegenwoordigers van de Intergemeentelijke Veiligheidscel Berlaar-Nijlen (met daarin vertegenwoordigers van het lokaal bestuur van Berlaar en Nijlen, de noodplanningsambtenaar voor beide gemeenten en vertegenwoordigers van lokale politie Berlaar-Nijlen). Op die manier probeerden we de behandeling van evenementen in onze politiezone uniform te houden.

Tijdens die overlegmomenten kijken we kritisch naar de uitslag van het CERM en brengen we bijkomende risico’s in kaart. Er kan dan extra verduidelijking gevraagd worden of er kunnen bijkomende maatregelen opgelegd worden. Dat blijft, samen met de sectorprotocollen, ook de manier van behandelen naar de toekomst toe.

De zomerbar van Balder Zomer werd besproken, net als aanvragen van andere evenementen of louter vragen om informatie voor het organiseren van evenementen. Het opzet van Balder Zomer was dit jaar geen festival zoals we dat elk jaar kennen, maar wel een zomerbar die onder het sectorprotocol van de horeca valt. De lokale crisiscel bepaalde echter dat ook enkele bijkomende maatregelen, volgens het protocol voor evenementen, moesten gevolgd worden. Dat zorgde ervoor dat de zomerbar kon plaatsvinden, volgens enkele strenge maatregelen. Dat waren toen strengere maatregelen dan maatregelen voor andere zomerbars in buurgemeenten als Nijlen, Lier en Herentals.

Op 9 juli werd de groene CERM-scan, met de aanvraag en de bijkomende maatregelen besproken in de vergadering van het schepencollege. In die vergadering werd officieel goedkeuring gegeven voor de zomerbar. Opnieuw: dit was toen de cijfers nog gunstig en dalend waren.

Ook een andere zomerbar (voor eind augustus), buurtfeesten, restaurantdagen en sportwedstrijden kregen in die periode goedkeuring. Als een evenement echter niet op een COVID-veilige manier georganiseerd kon worden, werden aanvragen geweigerd. Als bijkomende maatregelen na het inwinnen van informatie een evenement minder rendabel maakten, konden organisatoren ook zelf besluiten niet te organiseren. Als een evenement op een coronaveilige manier kon plaatsvinden, gingen we daar als lokaal bestuur in mee. (Opgelet: intussen werden de evenementen die goedkeuring kregen weer geannuleerd n.a.v. de provinciale maatregelen)

Omdat, zoals jullie zelf ook aangeven, Balder Zomer in normale jaren een positief effect heeft op onze gemeente en onze lokale economie en we het belangrijk vinden om zulke initiatieven te koesteren, kregen ze toelating om te openen op woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag. Op die manier was een rendabel initiatief mogelijk. De openingsuren werden daarbij echter beperkt, met respect voor de buurt en de mogelijkheid om achteraf nog door te zakken bij de cafés in de buurt.

De zomerbar stond wel onder grote tijdsdruk om na de toelating alles op te bouwen. Zij gingen daarom in het weekend van 11 juli al aan de slag. De bewonersbrief voor de omwonenden viel in de week die volgde in de brievenbussen, nadat ook de mogelijkheid om optredens te laten plaatsvinden met organisatie en politie werd afgestemd.

Optredens werden verboden in horecazaken omdat ze niet veilig kunnen plaatsvinden wanneer alleen de horecarichtlijnen gevolgd worden. In een gesloten (binnen)ruimte verhogen ze bovendien het risico op verspreiding van het virus. Optredens waren daarom alleen mogelijk wanneer er een CERM ingevuld werd en als de richtlijnen voor evenementen gevolgd worden. Horecazaken konden dus nog steeds optredens plannen, maar ze zouden dan wel ook alle bijkomende maatregelen moeten volgen zoals de zomerbar deed.

Conclusie:

1. Waarom werd de horeca niet geconsulteerd?

Balder Zomer werkt autonoom, al deden ze dat de voorbije jaren wel steeds in samenwerking met de lokale horeca (als sponsor, voor hun restaurant of voor bv. een afterparty). De horeca werd de voorbije jaren ook niet geconsulteerd, maar had, zo ondervonden we zelf, wel voordeel bij het evenement.

2. Waarom werden de omwonenden niet op de hoogte gebracht?

De omwonenden ontvingen een bewonersbrief op 16 of 17 juli, ongeveer een week voordat de zomerbar zou open gaan en nadat ook de laatste details (m.b.t. de optredens) volledig uitgeklaard waren. We hadden die graag bezorgd voor de opbouw startte, maar in die weken moest er snel geschakeld worden.

3. Waarom werd er toegestaan om vijf avonden i.p.v. één avond per week toe te laten?

Op die manier konden de bezoekers verspreid worden over meerdere avond en had de zomerbar een kans om rendabel te zijn. Voor het lokaal bestuur konden we op die manier de toekomst van Balder Zomer voor onze gemeente mee veilig proberen te stellen. Maar dat kon alleen wanneer alles op een veilige manier georganiseerd kon worden.

4. Waarom werden de verenigingen niet betrokken?

We geloven in de autonomie van een organisator. Balder Zomer werkt, net als vele verenigingen, zelfstandig. We geloven in de vrijheid van wie ondernemend ingesteld is en wie de nodige inspanningen wil leveren.

5. Op welke basis zullen in de toekomst toelatingen gegeven worden?

Die blijven momenteel verlopen via de intergemeentelijke veiligheidscel.

6. Welke conclusies trekt het bestuur naar volgende zomer toe?

De organisator heeft grote inspanningen geleverd om alle gevraagde maatregelen, zonder veel morren, te volgen. Ons geloof en vertrouwen in deze organisator is zeker bevestigd.

di 25/08/2020 - 13:56