dat er een en ander beweegt op gebied van ruimtelijk ordening is geen geheim. Zowat elk dorp wordt geterroriseerd door projectontwikkelaars die Quick Wins willen realiseren en vervolgens de gemeenten achterlaten met verrommeling, plaatsgebrek, kosten aan het publieke domein en een onoplosbaar mobiliteitsprobleem. Ook in onze gemeente is dat niet anders. Het ene gemeentebestuur reageert al wat doortastender dan het andere. In Berlaar schijnt het licht al een beetje (mag ook na al onze inspanningen) maar het gemeentebestuur en de burgemeester moeten nog met ogen beginnen knipperen en beslissingen nemen. Groen Berlaar is vast besloten om te blijven kloppen op dezelfde nagel, tot er bevredigende antwoorden komen en goede beslissingen worden genomen.
Stap voor stap willen we verschillende facetten van de problematiek aanpakken. Deze vraag gaat over de richtlijn die door de gemeente gehanteerd wordt wat betreft het aantal parkeerplaatsen te voorzien in bouwprojecten. Op dit ogenblik wordt een richtlijn van 1,5 plaatsen per wooneenheid opgelegd. Wij vinden dit te hoog. Wij pleiten namelijk voor het promoten van andere vervoersvormen. Openbaar vervoer moet beter, het gebruik van deelwagens moet aangemoedigd worden. Het zijn twee belangrijke werkpunten naast het aanmoedigen van het STOP-principe.
In de commissie Ruimte van de Vlaamse overheid pleitte Koen Van Den Heuvel er nog deze maand voor om de parkeernorm dringend te herbekijken en naar beneden bij te stellen én het gebruik van deelwagens bovenaan de politieke agenda te plaatsen.
Concreet vragen wij dus om ook in Berlaar de parkeernorm van 1,5 plaatsen per wooneenheid te verlagen.
Ook willen we weten welke concrete maatregelen het gemeentebestuur op korte termijn zal nemen om het gebruik van deelwagens mogelijk te maken en aan te moedigen.