Terug
Gepubliceerd op 18/11/2020

2020_MV_00120 - Mondelinge vraag van raadsleden Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans: Hulp en begeleiding anderstaligen

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
di 17/11/2020 - 21:00 Digitaal via Teams met live-stream
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans, Guy Staes, Geert Fierens, Nadine Boekaerts, Thomas Wellens, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Anja Neels

Verontschuldigd

Julie Cools

Secretaris

Anja Neels

Voorzitter

Walter Horemans
2020_MV_00120 - Mondelinge vraag van raadsleden Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans: Hulp en begeleiding anderstaligen 2020_MV_00120 - Mondelinge vraag van raadsleden Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans: Hulp en begeleiding anderstaligen

Motivering

Indiener(s)

Brend Van Ransbeeck, Koen Kerremans

Tijdstip van indienen

do 12/11/2020 - 13:35

Toelichting

Onze samenleving wordt erg beïnvloed door de consequenties van COVID-19. Voor ieder van ons is het moeilijker dan voorheen. We vroegen voorheen al aandacht voor het toenemend risico op armoede. We moeten allemaal alert zijn en goed om ons heen kijken en luisteren en waar nodig actie ondernemen. Zo werd onze aandacht getrokken door een anderstalige nieuwe Berlaarnaar. Iemand die wel graag beter Nederlands zou willen leren spreken maar nergens terecht kan. Een jong kind ondervindt de grootste problemen om te leren lezen. De moeder kan thuis ook niet helpen. Het lijken kleine dingen maar ze vormen een belangrijke hindernis. Door de coronacrisis zijn ook de sessies in de bibliotheek, met medewerking van vrijwilligers, helemaal weggevallen. 

Onze vraag:

kan een covid-19-proof project gestart worden voor taalbegeleiding (en eventueel andere vormen van begeleiding) opgezet worden en is het bestuur bereid om daartoe een initiatief te nemen? In de eerste plaats denken we aan taalbegeleiding en eventueel huiswerkbegeleiding voor jonge kinderen.

graag ook een open debat hierover met de gehele raad.

Bespreking

Antwoord

Schepen Nadine Boekaerts antwoordt:

Zulke vragen mogen steeds gemeld worden aan de sociale dienst of aan het diensthoofd Leven zodat er meteen gereageerd kan worden. Wacht hier niet mee tot een zitting van RMW/GR. Het is voor deze specifieke situatie van belang wat er reeds is ondernomen. Heeft de nieuwkomer zich reeds aangemeld bij het AGII? Zo ja, zijn de lessen nog niet kunnen starten omwille van een wachtlijst (deze zouden op dit moment eerder beperkt zijn), of gaan de lessen digitaal door. Als er een probleem is om digitale lessen te volgen zijn er opnieuw mogelijkheden. AGII ontleent laptops, of de sociale dienst kan mogelijkheden bekijken. Dat kan gaan van uitleen tot aankoop (financiële ondersteuning).

Als de volwassene bijkomend nog Nederlands wil oefenen zijn inderdaad de mogelijkheden op dit moment beperkt omwille van de lockdown. Onder normale omstandigheden bekijken we bij de sociale dienst welke oplossing het best aansluit bij de vraag én de mogelijkheden van betrokkene. Is het bijvoorbeeld haalbaar om deel te nemen aan de Babbelberg? Is samen oefenen, thuis of op een andere plaats, eerder noodzakelijk, enz.

 

Ook voor de kinderen en jongeren bestaan opties. Onder de huidige omstandigheden zijn deze eerder beperkt, maar we proberen creatief te zijn.

Voor corona werkten we samen met een vrijwilligster rond huiswerkbegeleiding met anderstalige kindjes. We kunnen wel spreken van een succes omdat hier heel wat kinderen aan deelnamen. Mede op vraag van de vrijwilliger zijn we voorlopig gestopt met die huiswerkbegeleiding. We dienen immers respect te hebben voor ieders gezondheidssituatie, maar ook vanuit ons lokaal bestuur hebben we daar veel aandacht voor. Op dit moment is één-op-één begeleiding niet mogelijk. Enerzijds omwille van de geldende maatregelen en anderzijds omdat we geen beschikbare vrijwilliger hebben.

 

Wat kunnen we wel doen en wat staat nog op de planning?

Als we weten om wie het gaat, en de mama ziet het zitten dat we eens contact nemen met de school om dit ‘probleem’ (huiswerkbegeleiding) te bekijken kunnen we in overleg nagaan wat nu mogelijk is.

 

Binnenkort komt de Voorleesweek er aan, 21 tot 29 november. Nu de bib gesloten is, zijn we volop bezig een alternatief uit te werken om het belang van voorlezen ook nu in de kijker te zetten. Dit doen we i.s.m. het Huis van het Kind en de partners. We denken er aan om monitoren e.a. verhaaltjes te laten voorlezen om zo taalstimulatie in de kijker te zetten. Dit zal via digitale weg aangemoedigd worden omdat we niet veel andere keuze hebben. Het is uiteraard niet op maat van deze specifieke situatie, maar het kan een aanvulling zijn.

 

Of er op dit moment initiatief genomen kan worden om iets uit te werken rond taalbegeleiding en huiswerkbegeleiding bij minderjarige dienen we verder te kijken dan enkel naar deze enige vraag. In eerste instantie dienen de opgeleide centra met professionele lesgevers hun verantwoordelijkheid op te nemen. Dat neemt uiteraard niet weg dat we aanvullend kunnen werken indien betrokkene bijkomend nog wil oefenen. Het praatcafé werd opgedoekt omdat er geen deelnemers meer waren, enkel vrijwilligers. Er moet dus voldoende vraag zijn vooraleer we zoiets terug gaan uitwerken. En op dit moment is binnen de sociale dienst de werkdruk nog zeer hoog om hiervoor in te investeren niet wetende of er voldoende deelnemers zullen zijn.

Huiswerkbegeleiding zal terug opgestart worden van zodra dit kan.  

di 17/11/2020 - 13:44