Terug
Gepubliceerd op 16/12/2020

2020_MV_00142 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: Gele papiercontainers blijven gratis? Graag bevestiging.

Gemeenteraad
di 15/12/2020 - 20:30 Digitale vergadering via Teams - live stream via YouTube
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels

Secretaris

Anja Neels

Voorzitter

Walter Horemans
2020_MV_00142 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: Gele papiercontainers blijven gratis? Graag bevestiging. 2020_MV_00142 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: Gele papiercontainers blijven gratis? Graag bevestiging.

Motivering

Indiener(s)

Rudy Nuyens

Tijdstip van indienen

do 10/12/2020 - 22:45

Toelichting

Het is ons wel verzekerd in de vorige gemeenteraad, maar graag zouden wij toch nog eens een bevestiging ervan krijgen. Waarom? Bij de aanbesteding van deze oud-papier ophaalronde zou de firma die die uiteindelijk door Ivarem kreeg toegewezen met onredelijk lage prijzen geschermd hebben. Onze experts beweren dat dit ongeveer de prijzen zijn die golden 5 jaar geleden. Bezorgd om de werkomstandigheden van de werknemers van die firma willen wij dat het gemeentebestuur navraag doet bij Ivarem of er in hun overeenkomst een clausule voorzien is die normale werkomstandigheden garanderen.

Bijkomende vraag. Wat als die goedkope firma toch in de fout gaat? Nog steeds geen extra kosten voor de burgers?


Bespreking

Antwoord

Schepen Ingeborg Van Hoof antwoordt:

De aanbesteding is verlopen via de Europese Wetgeving overheidsopdrachten.

Zoals in het gepubliceerde bestek te lezen is, zijn er een groot aantal uitsluitingsgronden op basis waarvan inschrijvers geweerd kunnen worden.
 Het is aan de inschrijvers om te verklaren en aan te tonen dat geen enkele van deze uitsluitingscriteria op hen van toepassing is (o.a. via het UEA, boekhoudkundige gegevens, referentiebrieven, vergunningen…)

Enkele voorbeelden:

  • Ervaring met de activiteit die aanbesteed wordt en dit met voldoende omzet in dit domein (2 x het bedrag van de aanbesteding) 
  • Gezonde financiële situatie
  • Beschikbare bedrijfsmiddelen en middelen die ingezet zullen worden voor de opdracht

 

Bovendien verwijzen ze in dergelijke bestekken ook steeds naar het ARAB, veiligheidsrichtlijnen, etc. en stellen ze heel gedetailleerde technische vereisten voor het inzamelmateriaal en veiligheidskledij.  

 

Al deze voorwaarden werden grondig nagekeken door de aankopers en door Fostplus bij de evaluatie van de offertes. Er waren geen aanwijzingen dat de inschrijver onvoldoende geïnformeerd was en daardoor mogelijk een onderschatting van de opdracht zou hebben gemaakt. Er zijn ook geen indicatoren dat zijn personeel moet opdraaien voor een eventueel lagere inschrijfprijs.
 Men moet wel in het achterhoofd houden dat gezien het relatieve gewicht van de prijs in de beoordelingscriteria bepaalde keuzes van de inschrijver kunnen doorwegen. Zo bestaat de prijs steeds uit een vast en variabel gedeelte (per inwoner en per ton). Enkele technische factoren zoals nabijheid van overslag, ingezet materiaal,… maken dat de verhouding tussen het vaste en variabele deel heel hard kan verschillen tussen inschrijvers wat uiteindelijk kan doorwegen in het eindresultaat. 

Bovendien mogen we niet uit het oog verliezen dat de inschrijver heel actief is in het zuiden van het land, in Nederland en Duitsland maar in Vlaanderen minder. Een commerciële prijszetting t.o.v. zijn concurrenten maakt dat hij de komende jaren ook in Vlaanderen ervaring, visibiliteit en marktaandeel kan uitbouwen. 

 

Op het bestek zijn ook boeteregelingen van toepassing indien de dienstverlener zou nalaten zijn verplichtingen na te komen. Hier zijn ook clausules voorzien bij het niet respecteren van de veiligheidsvereisten (materiaal en personeel).
 Prijsaanpassingen tijdens de loopduur van het contract zijn enkel mogelijk bij variatie in enkele economische parameters (brandstofprijzen, indexering van lonen, bijkomende taksen,…). 

 

Belangrijk om mee te geven, IVAREM rekent nooit rechtstreeks kosten aan de bewoners, deze beslissing wordt genomen door de gemeenteraad in de contantbelasting. Door de lucratieve papierprijzen betaalden de gemeenten de voorbije jaren geen kosten voor de inzameling van papier en karton. Het saldo dat immers niet door FostPlus werd gedekt kon vergoed worden uit het positieve verwerkingstarief. Dit valt vanaf 2021 door de sterke negatieve evolutie op de oud-papiermarkt weg, waardoor er vanaf 2021 een geraamde werkingsbijdrage is van 20€/ton ingezameld (op 56% van het totale tonnage). Als gemeente nemen wij zelf de beslissing om deze bijdrage eventueel door te rekenen via de contantbelasting. 

 

Deze week is er nog overleg geweest met IVAREM, we dringen aan om de gele container zo snel als mogelijk operationeel te hebben in Berlaar. Momenteel werken zij het bestek uit voor de leverancier van de recipiënten. We proberen eind mei, begin juni te straten met het verdelen van de recipiënten. 

Gezien de samenwerking met Nijlen en Heist op den Berg is het politiereglement al aangepast aan de container, ook de contantbelasting zal niet worden aangepast met de wijziging naar container. De container zal gratis worden geleverd aan de inwoners. Dus de focus ligt op het leveren van de recipiënten. Een maand voor het uitleveren van de recipiënten zullen we de inwoners bevragen naar het volume. Standaard zullen we werken met 240 l recipiënten in uitzonderlijke gevallen en mits motivatie kan er gekozen worden voor een 40 l container (max. 2stuks) of 770 l container. 

di 15/12/2020 - 14:02

Bijlagen