Terug
Gepubliceerd op 16/12/2020

2020_MV_00141 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: Kiss & ride VBS Pastorijstraat onveilig

Gemeenteraad
di 15/12/2020 - 20:30 Digitale vergadering via Teams - live stream via YouTube
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels

Secretaris

Anja Neels

Voorzitter

Walter Horemans
2020_MV_00141 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: Kiss & ride VBS Pastorijstraat onveilig 2020_MV_00141 - Mondelinge vraag van raadslid Rudy Nuyens: Kiss & ride VBS Pastorijstraat onveilig

Motivering

Indiener(s)

Rudy Nuyens

Tijdstip van indienen

do 10/12/2020 - 22:44

Toelichting

Er is volgens ons iets mis met de mooi aangelegde kiss & ride zone bij VBS in de pastorijstraat. In die mate zelfs dat wij durven denken dat iemand het plan ondersteboven gehouden heeft tijdens de aanleg. Wij zijn absoluut niet zeker over de veiligheid ervan. Ter verduidelijking bij onze vragen hebben we een (niet technische) tekening/fotoshop toegevoegd. Onze vragen:

  • Waarom zijn de 13 parkeerplaatsen niet langs de kant van de omheining geplaatst zodat uitstappende kinderen onmiddellijk van het sterk verkeer (kiss & ride zone) weg kunnen stappen en zodat er ook een extra voetpad kan gemaakt worden langs de afsluiting?
  • Moeten/mogen fietsers die van kant van Herenthout komen mee de kiss&ride zone oprijden zodat ze die auto’s al niet meer moeten kruisen?
  • Moeten/mogen dan de fietsers die van de kant centrum komen dan eerst rijden tot aan de nieuw aangelegde oversteek zodat ze ook mee in de richting de kiss&ride zone kunnen rijden?
  • Waar zijn de verkeerslichten? Voor de combinatie van het inrijden van de kiss&ride zone en het veilig oversteken van de zwakke weggebruikers vinden wij dat het absoluut nodig is dat er terug verkeerslichten worden geplaatst ter hoogte van de inrit.
  • Om in de huidige situatie de veiligheid te vergroten werd er beloofd om het verplaatsen van de toegangspoorten te bekijken. Wie moet daar voor zorgen? Het gemeentebestuur of de school?Wat is dan de timing ervan?
  • Eender hoe, wij vinden dat er sowieso een voetgangerszone moet voorzien worden.

Bespreking

Antwoord

Schepen Jan Hendrickx en schepen Suzy Put antwoorden:

 

Over de inrichting van het openbaar domein en het fietspad voor de basisschool HHvM is tijdens de opmaak van het ontwerp in de Regionale Mobiliteits Commissie hevig gediscussieerd.  Alle mogelijke pistes zijn onderzocht en enkel dit ontwerp is weerhouden als subsidieerbare oplossing.  Om een voetpadzone te creëren aan de kant van de school is onvoldoende plaats.  Dan zijn de parkeerplaatsen niet voldoende toegankelijk en is er toch nog een conflict tussen de voetgangerszone en de parkerende wagens bij in- en uitrijden.

Het zou enkel mogelijk zijn als de voetpadzone binnen de schoolpoort wordt voorzien, maar die is buiten de schooluren niet bereikbaar en ook dan moet er een veilige oplossing voorhanden zijn.  Verder was het niet evident om de voetgangerszone binnen de schoolomheining te creëren.

In de uitgewerkte oplossing is gekozen om de ouders en kinderen te verzamelen daar waar de zitelementen voorzien zijn uiterst rechts.  In bijlage vind je het plan waar zowel de zitelementen, oversteekplaats als rode rem zijn geplaatst.  Er wordt dus uiteraard opnieuw een nieuwe rode rem en het zebrapad voorzien.  Het bestuur engageert zich om de omheining van de school daar aan te passen en een nieuwe schoolpoort van minstens 2 m breed te voorzien uiterst recht en dus recht voor de nieuwe oversteekplaats aan de rode rem.

 

De fietsers die van Herenthout komen mogen de kiss and ride zone mee oprijden, maar beter is om het fietspad te volgen.  Door de nieuwe poort uiterst rechts kunnen de fietsers voor de basisschool meteen via de zone met de zitelementen naar de fietsenstalling gaan en niet meer over de kiss and ride zone rijden.  Enkel de fietsers die naar de kleuterschool moeten, kunnen best eerst het fietspad volgen en daarna afslaan naar de school.

 

De fietsers die van het centrum uit de Ballaarweg komen kunnen op het dubbelrichtingsfietspad tot aan de school rijden en de fietsers die van het centrum rond de kerk rijden kunnen de nieuwe oversteek gebruiken.

di 15/12/2020 - 14:01