Terug
Gepubliceerd op 16/12/2020

2020_GR_00152 - Opmaak van reglementen - Registratie en belasting leegstaande woningen en gebouwen voor de aanslagjaren 2020-2025 - goedkeuring

Gemeenteraad
di 15/12/2020 - 20:30 Digitale vergadering via Teams - live stream via YouTube
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels

Secretaris

Anja Neels

Voorzitter

Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00152 - Opmaak van reglementen - Registratie en belasting leegstaande woningen en gebouwen voor de aanslagjaren 2020-2025 - goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels
Stemmen voor 18
Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Koen Kerremans, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Julie Cools, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 3
Rudy Nuyens, Dirk Aras, Leen Vervoort
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00152 - Opmaak van reglementen - Registratie en belasting leegstaande woningen en gebouwen voor de aanslagjaren 2020-2025 - goedkeuring 2020_GR_00152 - Opmaak van reglementen - Registratie en belasting leegstaande woningen en gebouwen voor de aanslagjaren 2020-2025 - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002 dlb0018

Context en historiek

In het eerste jaar van elke bestuursperiode keurt de gemeenteraad nieuwe belastingreglementen goed die gelden voor de komende zes jaar. Ook voor de registratie en belasting van leegstaande woningen en gebouwen keurde de gemeenteraad een nieuw belastingreglement goed op 17 december 2019.

Het belastingreglement dient aangepast te worden naar aanleiding van een schrijven van IGEMO van 19 november 2020.

De voornaamste wijzigingen sommen we hieronder op:

- De persoonsgebonden vrijstelling voor de belastingplichtige die handelingsonbekwaam is, werd beperkt in de tijd zodat deze slechts twee keer verlengd kan worden. Momenteel geldt deze vrijstelling voor de duur van de handelingsonbekwaamheid, waardoor er voor de betrokkenen geen druk is om actie te ondernemen.
- De persoonsgebonden vrijstelling voor de belastingplichtige die langdurig werd opgenomen in een psychiatrische instelling, ziekenhuis of revalidatiecentrum, is geschrapt uit het reglement aangezien dergelijke situaties weinig tot niet voorkomen.
- Bij de vrijstelling voor renovatiewerken wordt benadrukt dat het pand in kwestie niet kan gebruikt worden volgens zijn functie door de werken. Verder wordt het aanvragen van een verlenging van de vrijstelling meer gespecifieerd. Hierdoor kunnen we ervoor zorgen dat er enkel recht is op deze (verlenging van) deze vrijstelling, als er noemenswaardige verbouwingswerken worden uitgevoerd die een vrijstelling kunnen rechtvaardigen.
Na uitputting van deze vrijstelling kan hierop geen beroep worden gedaan gedurende 10 jaar. Het gaat immers om een gebouwgebonden vrijstelling.


Argumentatie

De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele belastingen.

Vanaf 2020 is het besluit van de Vlaamse Regering over het lokaal woonbeleid van 16 november 2018 van toepassing. Dit houdt in dat de gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de woonnoden. Voor de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid is overeenkomstig artikel 13 van het besluit één van de verplichte activiteiten binnen het project leegstaande woningen en gebouwen opsporen, registreren en aanpakken.

Het grond- en pandendecreet voorziet dat gemeenten een register van leegstaande woningen en gebouwen kunnen bijhouden en dat een gemeentelijke verordening nadere materiële en procedurele regelen kan bepalen.
Het is wenselijk om een leegstandregister bij te houden zodat de beschikbare woningen en gebouwen optimaal benut worden en verloedering tegen te gaan om zo het gemeente- en straatbeeld te verfraaien.

Een gemeentelijk reglement dient aangenomen te worden waarin de indicaties van leegstand en de procedure tot vaststelling van leegstand worden vastgesteld.
De strijd tegen de leegstaande woningen en gebouwen zal onder meer een effect hebben als de opname in een leegstandsregister ook daadwerkelijk belast wordt. Aangezien een kamer geen volwaardige woning is en er meestal meerdere kamers in eenzelfde gebouw zijn, is hiervoor een lager tarief gerechtvaardigd.

De vrijstellingen van registratie en/of belasting zijn opgenomen omdat die het best aansluiten bij de noden en het beleid van de gemeente.

Deze belasting helpt het financieel evenwicht van de gemeente te bewaren. Zij is billijk opdat het op het grondgebied van de gemeente beschikbaar patrimonium voor wonen optimaal benut wordt.

Wetgeving

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie-en gemeentebelastingen

De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit

Het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode

Het decreet van 27 maart 2009 betreffende het grond- en pandenbeleid

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

Het decreet van 14 oktober 2016 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen.

De overeenkomst met IGEMO van 18 december 2017 om deel te nemen aan de intergemeentelijke samenwerking Wonen langs Dijle en Nete waarbij IGEMO de gemeente ondersteunt bij het organiseren en realiseren van het lokaal woonbeleid

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur (besluiten GR - algemeen)
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>
Artikel 41 14° van het Decreet Lokaal Bestuur (besluit GR - belastingen en retributies - geen delegatie naar CBS mogelijk)
<p>De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen. Dit overeenkomstig artikel 41 12&deg; van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad heft het reglement voor de registratie en de belasting op leegstaande woningen en gebouwen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019, op vanaf 1 januari 2021.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het nieuwe reglement voor de registratie en de belasting op leegstaande woningen en gebouwen voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed, met ingang van 1 januari 2021 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025.