Ten gevolge van het coronavirus COVID-19 worden fysieke vergaderingen afgeraden, enkel in zeer uitzonderlijke gevallen kan dit nog de werkwijze zijn.
Er bestaan voldoende mogelijkheden om op een digitale manier de vergaderingen te organiseren. Een vergadering kan, tijdens de federale fase, digitaal of virtueel georganiseerd worden.
De burgemeester nam op 31 maart 2020 het besluit om alle vergaderingen van alle bestuursorganen gedurende de volledige periode van deze federale fase digitaal of virtueel te laten verlopen.
De burgemeester kan in dringende omstandigheden overeenkomstig artikel 134, §1 en 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet maatregelen uitvaardigen voor de organisatie van de vergaderingen van lokale bestuursorganen.
De gemeenteraad neemt kennis van en bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 30 maart 2020 om alle vergadering van alle bestuursorganen gedurende de volledige periode van deze federale fase digitaal of virtueel te laten verlopen in overeenstemming met de richtlijnen die gelden om de gevolgen en verspreiding van COVID-19 te beperken.