De notulen van de gemeenteraad van 25 augustus 2020 vind je terug als bijlage.
Het zittingsverslag van deze vergadering werd vervangen door een audio-opname, welke beschikbaar is op de website www.berlaar.be/beleid/verslagen of rechtstreeks via https://channel.royalcast.com/berlaar/#!/berlaar/20200825_1.
De raad dient dit conform het Decreet Lokaal Bestuur goed te keuren.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 25 augustus 2020 goed.
De eerste halfjaarlijkse rapportering van 2020 werd samengesteld.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017: artikel 263:
āDe gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd.
Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.ā
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en provinciale (ing. MB 12 september 2018, art.1, I: 1 januari 2020)] besturen: artikel 5:
Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 29, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd;
2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.
Besluit van 30 maart 2018 van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale (en provinciale) besturen: artikel 29, 2°:
De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 155 van het Provinciedecreet van 9 december 2005, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
De halfjaarlijkse rapportering bevat zowel een financieel als een strategisch luik.
Het financieel rapport bestaat uit de doelstellingenrekening (schema J1) en de ontvangsten en uitgaven van economische aard (schema T2).
Het strategisch rapport bestaat uit een stand van zaken van de beheersmaatregelen in het kader van organisatiebeheersing, de prioritaire acties d.m.v. indicatoren en de kengetallen.
De raadsleden nemen kennis van de eerste halfjaarlijkse rapportering van 2020.
Op 23 maart 2020 diende Ultrium Development een omgevingsaanvraag OMG / SH / 0276 in tot het verbouwen van een handelspand tot 3 appartementen en het oprichten van acht ééngezinswoningen in het binnengebied tussen de Stationsstraat .
Op 5 mei 2020 werd de aanvraag ontvankelijk en volledig verklaard door de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Tussen 12 mei 2020 en 10 juni 2020 werd een openbaar onderzoek georganiseerd. Op basis hiervan werden twee bezwaren ingediend aangaande een deel van de wegenis die openbaar wordt. De eigenaars van Stationsstraat 37 en 39 vragen dat de gecreëerde uitweg voor de woningen Stationsstraat 37 en 39 zou verbreed worden van 1,5 meter naar een wegenis breed genoeg voor een auto. Deze eis is echter niet op die manier beschreven in de notariële akten. Bovendien heeft de omgevingsvergunning overeenkomstig artikel 78, §1 van het Omgevingsvergunningsdecreet steeds een zakelijk karakter: ze wordt verleend onder voorbehoud van de burgerlijke rechten die betrekking hebben op het onroerend goed. Dit wil zeggen dat het schepencollege in principe enkel maar rekening moet houden met bestaanbaarheid van het aangevraagde met de geldende voorschriften en sectorale regelgeving en met de verenigbaarheid van het aangevraagde met de goede ruimtelijke ordening. Het schepencollege moet geen oordeel vellen of een bepaalde erfdienstbaarheid wordt gerespecteerd, dat komt de rechtbank toe.
Zonder de aanvraag inhoudelijk stedenbouwkundig te evalueren, dient de gemeenteraad een uitspraak te doen over het tracé en de aanleg van de wegenis zoals voorgesteld in het aanvraagdossier.
- omgevingsdecreet
- Vlaamse codex ruimtelijke ordening
Het tracé en de aanleg van de wegenis n.a.v. het creëren van 3 appartementen en 8 ééngezinswoningen op de percelen tussen F.J. Houbenstraat en Stationsstraat 33 en 35 zoals voorzien op de bouwplannen gevoegd bij de omgevingsaanvraag OMG / SH / 0276 worden goedgekeurd.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 20 maart 2018 het ontwerp en de verdere behandeling van de AKVK-beloftes en het schattingsverslag in het kader van de minnelijke onderhandelingen voor het innemen van gronden ten behoeve van de realisatie van het fietspad in Hemelshoek goed. (2018_GR_00026)
Het schepencollege keurde in de zittingen van 17 april 2018, 31 mei 2018, 4 april 2019, 16 mei 2019, 29 augustus 2019, 26 september 2019, 14 november 2019, 27 december 2019 en 6 februari 2020 door minnelijke onderhandelingen bekomen AKVK beloftes (7,8,10,11,16,17,22,40 & 12,13,18,19,20,23,24,39 & 14, 15, 37, 41-42 & 21, 25-27, 26, 32, 34-35 & 1B-2, 33 & 36-38, 9 & 4 & 3, 5 en 6) goed.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 12 februari 2019 de voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan goed. (2019_GR_00066).
De gemeenteraad keurde in zitting van 21 april 2020 de minnelijke onderhandeling en bijhorende wijziging van AKVK-belofte voor inname 1A goed.
Notaris Cuvelier, Markt 85 te 2590 Berlaar, werd belast met de opmaak en behandeling van de koopaktes.
De aankoopakte voor de gronden gelegen in Hemelshoek gekend onder innamenummer 1A op de voorlopig vastgestelde onteigenings- en rooilijnplannen, en kadastrale gegevens 1ste afdeling Sectie D perceelnummer 677E wordt goedgekeurd voor een verkoopbedrag van 163,90 euro incl BTW te verhogen met 1.198 euro incl BTW geraamde notariskosten.
Het college van burgemeester en schepenen zal de nodige maatregelen treffen voor uitvoering van dit besluit
De burgemeester, Walter Horemans en algemeen directeur, Anja Neels, worden gemachtigd om tot ondertekening van de overeenkomst tot aankoop van de gronden over te gaan.
De aankoop van de hierboven bovenvernoemde gronden gebeurt ten behoeve van het openbaar nut.
Via mediakanalen werd er geklaagd over de veiligheid voor de fietsers in de Constant Verhulststraat. We zijn daar onderzoek gaan doen. Het zijn werkelijk gevaarlijke toestanden die zich daar voordoen. Al vele malen zijn zowel kinderen als volwassenen daar gevallen en dit door een wegverzakking door een vroegere gaslek en het zware verkeer dat er momenteel doorkomt is ontstaan.
Alsook nu de fietsers komende van richting Herenthout om naar het middelbaar te rijden en fietsers die langs daar komen om naar de school āde stapā te rijden. Zoals jullie in bijlage hebben gezien is wel duidelijk dat er een barst in de weg gekomen is en het daar naar beneden is gezakt. Zowel op straat als naast de beek zijn er verzakkingen. Voor 2 gezinnen hun deur kan je ook duidelijk zien dat door het zware verkeer dat daar draait de kasseien omhoog zijn gekomen en de paaltjes voor het huis zijn scheef komen te staan door de druk. Dit brengt vooral voor 1 bewoner grote problemen met zich mee. Deze mevrouw kan zelf niet meer naar haar eigen brievenbus om deze te ledigen omdat ze mindervalide is. Voor de fietsers is het levensgevaarlijk als ze uit de Constant Verhulststraat komen en het gras is niet gemaaid dat ze de buitenkant van de weg nemen om zo de verzakking te vermijden. Dit brengt met zich mee dat als er een auto aankomt van de andere richting er wel eens ernstige dingen zouden kunnen gebeuren. Wij vragen omdat nu met corona er meer fietsers rijden en we de veiligheid hoog in het vaandel dragen daar een oplossing voor te zoeken. Op hetzelfde stuk is er een verzakking van 15cm naast de duiker van de beek dit is zowel voor wagens bromfietsers en fietsers zeer gevaarlijk.
Wat we hieraan willen koppelen is de ondertekening van het charter āSterk Fietsbeleidā.
Tijdens de corona-crisis en de afgelopen zomerse dagen maakten meer mensen gebruik van de fiets. Fietstoerisme wordt aangemoedigd. Veilig en comfortabel kunnen fietsen blijft echter een aandachtspunt. Dat bleek al eerder uit het Fietsrapport dat op initiatief van de Fietsersbond en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) de pijnpunten van het lokale fietsbeleid in kaart tracht te brengen.
De basis voor veilig en comfortabel fietsen is een degelijk en onderbouwd fietsbeleid. Een dergelijk fietsbeleid is gestoeld op duidelijke engagementen. De uitgangspunten daarvan werden opgesomd in het Charter van Sevilla, opgesteld door de European Cyclists Federation (ECF), een samenwerkingsverband tussen fietsorganisaties op Europees niveau. Het doel van de ECF is het stimuleren van het fietsgebruik. Ook steden en gemeenten kunnen zich engageren en het charter voor een āSterk Fietsbeleidā ondertekenen. Steden en gemeenten kunnen als verbintenis bij deze ondertekening vrij beslissen voor welke drie maatregelen zij een concrete actie willen realiseren. De lokale besturen engageren zich dan om deze acties te realiseren voor 31 december 2024.
De ondertekening van dit charter zou een duidelijke stap vooruit zijn in het realiseren van een volwaardig fietsbeleid in onze gemeente. De Vlaams Belang-fractie vraagt dan ook aan de gemeenteraad van Berlaar te beslissen tot de ondertekening van het charter āSterk fietsbeleidā.
Schepen Jan Hendrickx antwoordt:
De laatste jaren zijn er al heel wat werken uitgevoerd in de toegangswegen naar Berlaar die vele dringender waren dan de Constant Verhulststraat. De Constant Verhulststraat is eigenlijk een baantje waar heel weinig huizen staan en bijna geen verkeer komt. Enkel op zondag tijdens het brengen en ophalen van kinderen naar de scouts is het daar wat drukker.
Wat betreft de staat van de weg is deze in zeer goede staat behalve op 3 locaties
In de uitnodiging voor de GECORO van 23 september eerstkomend staat vermeld dat enkel de effectieve stemgerechtigde leden “live” uitgenodigd worden. Voor de waarnemende vertegenwoordigers zal er “getracht” worden om een link te voorzien om de vergadering online te kunnen volgen. Wij vinden het geen goed idee om de leden van de GECORO als twee verschillende groepen te behandelen. De gemeente beschikt over voldoende grote zalen om alle leden te kunnen ontvangen. Anderzijds zijn de technische mogelijkheden voldoende om de vergadering voor iedereen online te doen. Er is geen enkel reglement voorhanden die toelaat dat leden van eenzelfde commissie ongelijk behandeld worden. Bovendien schept deze aanpak een ongewenst precedent.
Wij vragen met aandrang om de beslissing te herzien en de vergadering van de GECORO van 23 september eerstkomend op eenzelfde manier toegankelijk te maken voor alle leden.
Burgemeester Walter Horemans antwoordt (zelfde antwoord als punt 12):
De opmerking dat een vergadering die deels voorziet in een fysieke aanwezigheid en deels voorziet in een digitale deelname, een ongelijke behandeling zou inhouden voor deze laatste groep, klopt NIET.
Ondanks het feit dat bovenstaande argumenten duidelijk aantonen dat de voorgestelde “gemengde vergadering” geen ongelijke behandeling tot gevolg zou hebben, is er – om verdere commotie te vermijden – toch beslist om op zoek te gaan naar een externe zaal buiten het gemeentehuis waar de voltallige Gecoro fysiek kan aanwezig zijn. De locatie zal zo snel mogelijk meegedeeld worden; datum en aanvangsuur blijven ongewijzigd.
We hebben gemerkt dat de PC's in de BIB afgedekt zijn. Voor sommige mensen zijn deze PC's de enige manier om computergebonden werk te kunnen doen. Zijn deze PC's buiten gebruik gesteld? Zo ja, hoelang al? Waar kunnen de gebruikers desgevallend dan nu terecht?
Schepen Stefaan Lambrechts antwoordt:
De pc’s zijn afgedekt naar aanleiding van de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus.
Het is niet toegelaten om in de bibliotheek te zitten om te lezen, om koffie te drinken, of om gebruik te maken van de internetpc’s. Alle stoelen werden dan ook verwijderd uit het publieke gedeelte van de bibliotheek.
Het is momenteel nog altijd runshopping in de bib, en geen funshopping.
Zodra de coronamaatregelen versoepeld kunnen worden, kunnen de internetpc’s ook opnieuw gebruikt worden.
di 15/09/2020 - 14:23Uit de vele punten - rond veilige mobiliteit - die wij eerder onder uw aandacht brachten pikken wij er vier uit die tot op heden zonder gevolg bleven. Bij het begin van dit nieuwe schooljaar vinden we het belangrijk erop te wijzen dat uzelf, de meerderheid, een veilig fietsverkeer als prioriteit hebt bestempeld. Wij stellen vast dat dit jammer genoeg, net zoals de voorbije 20 jaar, te dikwijls bij woorden blijft. Wij willen resultaten zien. Daarom vragen wij naar duidelijke antwoorden, standpunten en stand vann zaken over volgende punten:
1. Veilige schoolfietsroutes
ruim voor de zomer vroegen wij naar een bestendiging van het toegenomen fietsverkeer Als één van de te behouden positieve gevolgen van de coronacrisis. Wij drongen erop aan om veilige schoolfietsroutes te creëren met eenvoudige en betaalbare middelen; de BBB-methode (Borden, Blokken en Belijning). Wij hadden resultaten verwacht tegen de start van het schooljaar. Wat werd in dit verband gerealiseerd? Wat bent u van plan nog te realiseren in dit verband?
2. Pastoor Haemelstraat - Sollevelden
de ronduit chaotische toestanden in de Sollevelden ter hoogte van de Pastoor Haemelstraat en in deze straat zelf gedurende de schoolspitsuren, werden door onze fractie al enkele maanden geleden onder uw aandacht gebracht. Het probleem werd door de meerderheid echter als onbelangrijk weggezet. Vandaag moeten wij vaststellen dat vele mensen dit wel degelijk problematisch vinden. We kregen er meerdere meldingen en vragen over. Er is nooit politie te zien. Nochtans ontstaan er meerdere zeer onveilige situaties. Zo moeten soms zelfs voetgangers uit de weg springen voor wagens die over het voetpad een uitweg zoeken. Er is ook sprake van verkeersagressie. Hoe komt het dat niemand deze situatie ernstig neemt? Wat gaat u hieraan doen?
3. Constant Verhuststraat fietsstraat
de vraag om van deze straat een fietsstraat te maken is niet nieuw? We vragen naar de redenen waarom dat niet gerealiseerd wordt. De straat leent er zich perfect toe. De aanwezigheid van de lokalen van de scouts is een belangrijk argument en de straat vormt een veilige fietsverbinding tussen Itegembaan en Sollevelden. De uitvoering van deze fietstraat kan op korte termijn gerealiseerd worden. Als u dit niet wenst uit te voeren moet er een grondige reden zijn. Desgevallend wensen wij die te kennen.
4. Kruispunt Smidstraat - Aarschotsebaan - Kegelstraat
Reeds in mei 2019 voerde Groen Berlaar actie aan dit kruispunt. Onder andere mensen van Berlaar Heikant hadden hun ongenoegen geuit over het gevaarlijke kruispunt en zeker het gebrek aan oversteekplaats voor fietsers. Maar ook voor automobilisten blijft het kruispunt tot op vandaag uiterst vervelend én onveilig. Groen Berlaar hoopte in 2019 al dat er met eenvoudige maar duidelijke ingrepen een meer veilige omgeving zou ontstaan voordat het schooljaar begon. Ondertussen is er een tweede schooljaar begonnen en de situatie is er nog onveranderd. Onbegrijpelijk te meer omdat in de commissie Openbare Werken en Mobiliteit consensu was over de uitvoering van enkele ingrepen. Waarom is dat nog niet gebeurd en wanneer worden de werken uitgevoerd?
Schepen Jan Hendrickx antwoordt:
1. Veilige schoolfietsroutes
Zoals destijds gecommuniceerd was het voorstel niet geschikt voor landelijke gemeenten als Berlaar. We zetten wel in op sensibilisatie en infrastructurele maatregelen. Recent werd beslist om de tijdelijke fietsenstalling in de Dorpsstraat, thv het Kruidvat, definitief aan te leggen. Ook op de kleine parking ter hoogte van café De Poemp komen er extra fietsenstallingen (momenteel wordt deze zone ingenomen als wachtzone voor het café) en in de Stationsstraat thv de Zomerstraat. Op deze laatste locatie is deze maatregel gecombineerd met het verbeteren van de zichtbaarheid voor overstekende voetgangers.
Met het Octopusplan werden er gesprekken opgestart om de veilige schoolroutes in kaart te brengen en te promoten. Door corona is dit project stilgevallen maar dit zal terug worden opgestart.
Momenteel worden enkele markeringen ten behoeve van fietsers vernieuwd of nieuw aangebracht, zoals in de Rameyenstraat waar de fietsstraat verduidelijkt wordt en ook een oversteek kruispunt Melkouwensteenweg – Heistsebaan.
Tot slot wordt er nog altijd gewerkt aan het fietsbeleidsplan, dit willen we voor het einde van dit jaar bekendmaken. Ook hier worden diverse acties in opgenomen.
2. Pastoor Haemelstraat - Sollevelden
De situatie in de Pastoor Haemelstraat en Sollevelden wordt wel degelijk ernstig genomen. Deze straten werden reeds meermaals besproken op de commissie Mobiliteit en Openbare Werken. Op deze commissie werden deze straten meermaals besproken (minstens 24/06/2019, 14/10/2019 en 30/01/2020) en er werd beslist om in de Pastoor Haemelstraat 1) het parkeerregime niet te wijzigen (com. dd 14/10/19) en 2) geen fietsstraat in te voeren (com. dd 30/01/2020).
Ook de Sollevelden werd meermaals besproken. Er werd beslist om eerst in te zetten op communicatie en sensibilisatie alvorens structurele maatregelen te nemen, zoals door jullie voorgesteld. Zo zal de tekstkar geplaatst worden zodra de Sollevelden terug enkelrichting wordt om overtreders te wijzen op de overtreding die ze maken en het bijhorende gevolg en zal de politie tellers plaatsen om het probleem in kaart te brengen. Deze beslissing werd genomen op de commissie.
3. Constant Verhulststraat fietsstraat
Het inrichten van een fietsstraat werd in het verleden reeds uitvoerig besproken. Er werd beslist om hier geen fietsstraat in te richten. Er zijn geen objectieve, meetbare criteria. We kijken naar het profiel van de straat, de lengte, het traject, de omgeving, de verbindingsfunctie, de aanwezigheid van functionele of recreatieve routes, het geldende snelheidsregime, de (al dan niet gewenste) verhouding fietsers-auto’s, alternatieve routes voor automobilisten, …
Volgens de ongevallendatabank zijn er sinds 2003 slechts twee ongevallen gebeurd: één in 2003 en één in 2010, beiden enkel met stoffelijke schade.
We zullen uw vraag opnieuw bespreken samen met de lokale politie, eventueel kan dit ook op de commissie besproken worden.
4. Kruispunt Smidstraat - Aarschotsebaan – Kegelstraat
De markeringswerken worden uitgevoerd door AWV, de wegbeheerder van de N10. We hebben naar aanleiding van uw vraag opnieuw de stand van zaken opgevraagd. De aannemer geeft aan dit in de loop van september uit te voeren. Een precieze datum kan daar echter nog niet voor gegeven worden, volgens AWV. We hadden eveneens verwacht dat dit al zou uitgevoerd zijn.
di 15/09/2020 - 14:24Graag had ik geweten hoeveel horecabons reeds ingeleverd werden op het gemeentehuis, of met andere woorden hoeveel zijn er nog in omloop ?
De bons zijn geldig tot 30 september 2020. Is een oproep nodig voor gezinnen die de bon nog niet gebruikt hebben ? Herinnering op website of in de Kiosk?
De actie met Winkelplezier is intussen afgelopen, hoeveel kastickets vonden hun weg naar de speciaal geplaatste brievenbussen? Is men tevreden met het
resultaat?
Schepen Suzy Put antwoordt:
De geluksboxen-actie werd met veel enthousiasme onthaald bij zowel de handelaars als de klanten en in het totaal, lopend over de ganse actie, zaten er 536 kassatickets in onze boxen.
395 horecabons van 5 euro (dus voor een totaalbedrag van 1.975 euro) werden reeds ingewisseld bij de deelnemende horecazaken. 43 bons van 25 euro (dus voor een totaalbedrag van 1.075 euro) werden eveneens besteed.
Vanwege de deadlines van de gemeentelijke krantjes is het niet meer mogelijk om voor 30 september nog een oproep te plaatsen maar het zal als herinnering wel op de website worden vermeld.
di 15/09/2020 - 14:25Reeds enkele jaren vraag ik om het Gedenkteken Boerenkrijg aan de kerk te Gestel onder handen te nemen. Het Gedenkteken Boerenkrijg is erkend als ZEN erfgoed. Ieder keer zegt men dat met dit gaat bespreken met Kempens Landschap vzw, maar in de praktijk gebeurt er weinig of niets.
Voor de Dorpskern Gestel, Neerhoeve en het Hof van Rameyen werd het beheerplan definitief goedgekeurd voor een periode van 20 jaar. De goedkeuring werd verzonden naar Kempens Landschap vzw op 24 januari 2018.
Ik vraag u om dringend actie te ondernemen. Ik heb een prijsofferte gevraagd bij een Berlaarse schilder Polyvo.
De offerte bedraagt 2952 euro exclusief btw. Als men de subsidie van 80 % in mindering brengt, kan u begrijpen dat ik me erger aan de passiviteit van de verantwoordelijke schepen en het college. Wanneer heeft men na vorige agenderingen op de gemeenteraad dit besproken met Kempens Landschap vzw, met wie?
nb graag de fotoopnames en offerte van Polygoon toevoegen aan dit agendapunt. Ik kan ze niet zelf toevoegen. Met een woord van dank Wim
Schepen Ingeborg Van Hoof antwoordt:
De offerte om het beeld te restaureren volgens het beheersplan van beschermd dorpsgezicht Gestel bedraagt 17 000 euro incl. btw (zie bijlage, maar niet in bijlage aan het punt hangen!)
Deze offerte hebben wij via Kempens Landschap bekomen. Dit budget wordt in 2021 voorzien. De werken worden bijgevolg volgend jaar uitgevoerd.
De offerte van Polyvo houdt hoogstwaarschijnlijk geen rekening met de beheersmaatregelen opgelegd in het beheersplan waardoor de subsidie niet van toepassing zal zijn. Het is zelfs verboden om werken uit te voeren aan het beeld zonder de richtlijnen van het beheersplan te volgen.
De toegekende premie bedraagt 60% van het totaalbedrag, geen 80%.
di 15/09/2020 - 14:27Op 11 augustus 2020 is Bernard Huysmans, oud-strijder 1940-1945, werkweigeraar overleden op 96 jarige leeftijd in het H. Hartziekenhuis te Lier. Momenteel wonen onze twee laatste oud-strijders in WZC SInt-Augustinus /Steynenhofje in de Legrellestraat.
Aan de oorspronkelijke opname zou het verhaal van Jos Kets worden toegevoegd, hij is een "inwijkeling" maar is nog zeer goed ondanks zijn hoogbejaarde leeftijd.
Is dit intussen gebeurd ?
Gebruikt men de opname in de Berlaarse scholen? Bijvoorbeeld rond 11 november Wapenstilstand kan met integreren in een les
in die periode zou men de opname op de gemeentelijke website kunnen zetten.
Schepen Ingeborg Van Hoof antwoordt:
De getuigenissen van Jos Kets en Emma Van Hoof (vliegtuig kwam terecht bij hun boerderij) werden aan de reeks toegevoegd.
Evenals nog enkele andere getuigenissen; (mensen die als kind de oorlog hebben meegemaakt en daar nog goed konden over vertellen).
Het is inderdaad de bedoeling om deze getuigenissen te laten gebruiken door de scholen.
di 15/09/2020 - 14:28Op dinsdag 8 september 2020 ontvingen we een officiële uitnodiging voor de Gecoro vergadering van 23 september 2020. Een deel van de genodigden zou de vergadering moeten volgen via Teams. Ik niet akkoord met deze manier van organisatie van deze vergadering. In de uitnodiging stelt men dat onze ruimste vergaderzaal niet meer aanwezigen mogelijk maakt, dit is onzin. Men kan de vergadering perfect organiseren in de zaal van GBS De Stap rekening houdende met de social distancing regels, handhygiene,.. met een beamer kan men presentatie doen zo nodig.
Ik vraag u dan ook de locatie van de vergadering aan te passen.
Burgemeester Walter Horemans antwoordt (zelfde antwoord als punt 6):
De opmerking dat een vergadering die deels voorziet in een fysieke aanwezigheid en deels voorziet in een digitale deelname, een ongelijke behandeling zou inhouden voor deze laatste groep, klopt NIET.
Ondanks het feit dat bovenstaande argumenten duidelijk aantonen dat de voorgestelde “gemengde vergadering” geen ongelijke behandeling tot gevolg zou hebben, is er – om verdere commotie te vermijden – toch beslist om op zoek te gaan naar een externe zaal buiten het gemeentehuis waar de voltallige Gecoro fysiek kan aanwezig zijn. De locatie zal zo snel mogelijk meegedeeld worden; datum en aanvangsuur blijven ongewijzigd.
di 15/09/2020 - 14:23Een STAVAZA-vraag.
Op de gemeenteraad van mei 2019 kregen wij op onze vragen over dit onderwerp een vrij bevredigend antwoord. Op voorwaarde dat wat beloofd werd zou uitgevoerd worden natuurlijk.
Schepen Jan Hendrickx antwoordt:
De helft van de bijkomende parkeerplaatsen werden in eigen beheer aangelegd. Deze bevinden zich tussen de verbindingsweg naar de Misstraat en het gemeentelijk magazijn. De andere helft werd nog niet aangelegd, we kunnen in de Hellegatstraat dus nog enkele extra parkeerplaatsen aanleggen. Er werd beslist om dit uit te stellen zolang er nog voldoende aanbod is op deze locatie.
Op andere locaties binnen de gemeente zijn er momenteel geen werken gepland. Sporadisch wordt er een vraag ontvangen, maar meestal wil men dan de vrachtwagen in de onmiddellijke nabijheid van de woning parkeren, wat niet steeds mogelijk is. Steeds zijn er dan beschikbare parkeerplaatsen op aanvaardbare afstand.
Het bushokje van de Itegembaan werd niet geschikt bevonden als fietsenstalling door de afmetingen en de toestand. Voorlopig is er geen overdekte fietsenstalling gepland.
di 15/09/2020 - 14:29Wij hebben begrip voor dit moeilijk te beheersen probleem, maar graag zouden we nog eens duidelijk de werking van dit team willen kennen. Hoe verloopt de samenwerking tussen vzw APMA en de gemeente? Ik lees op de site van Berlaar beregoed letterlijk “in samenwerking met de vzw APMA vangen we wilde katten” ? Is er een soort kattenvanger bij het gemeentepersoneel of blijft alles beperkt tot een financiële tegemoetkoming? Wordt er een soort inventaris bijgehouden en kunnen we die inkijken?
Schepen Ingeborg Van Hoof antwoordt:
Het zwerfkattenproject, meer bepaald de sterilisatie en castratie (en in uiterste noodgevallen euthanasie) van zwerfkatten wordt louter gedragen door vrijwilligers. Dit “team” heeft jarenlang bestaan uit één persoon die er ontzettend veel tijd (en eigen middelen) in gestoken heeft, en werd een tijdje geleden uitgebreid met twee extra medewerkers. De oorspronkelijke vrijwilliger coördineert de binnenkomende aanvragen en werkt nauw samen met de twee andere vrijwilligers. De vrijwilligers halen zwerfkatjes op, gaan ermee naar de dierenarts, en zetten de katjes daarna terug als ze behandeld zijn.
De gemeente ondersteunt dit financieel door een uitkering aan deze vrijwilligers te voorzien alsook door de kosten van de sterilisatie en castratie op zich te nemen.
Alle meldingen die via de dienst Milieu binnenkomen worden opgenomen in een bestand. Ook alle facturen die we toegestuurd krijgen van de twee aan het project verbonden dierenartsen worden geregistreerd in een bestand.
In een verder verleden was er inderdaad een samenwerking met APMA maar die is niet meer actueel. Voor opvang van zwerfkatten (de poezen worden na behandeling terug gezet op de plaats van vondst, dus bv. als burgers de kat echt niet meer in de buurt van hun huis willen hebben) wordt er meestal verwezen naar het Dierenasiel Mechelen - waar de gemeente een overeenkomst mee heeft - waar ze de poes zelf kunnen naartoe brengen, indien gewenst.
Als mensen anderzijds een zwerfkatje in huis willen nemen, wordt er door de dienst Milieu een attest afgeleverd waardoor ze zelf met de poes naar één van beide dierenartsen kunnen gaan voor sterilisatie/castratie en waarna de factuur naar de gemeente wordt gestuurd.
di 15/09/2020 - 14:29Uit verschillende bronnen vernemen wij dat er langs verschillende wegen binnen onze gemeente het onkruid nogal welig tiert. Heeft dit te maken met een mogelijke achterstand in de werking door de gekende pandemie? Is er een andere reden?
Schepen Jan Hendrickx antwoordt:
Er is eigenlijk maar 1 reden nl de weersomstandigheden.
Door het vochtige warme voorjaar en zomer is alles in een snel tempo gegroeid. Niet alleen onkruid, ook gras en planten. We hebben zoveel werk moeten steken in het afrijden van gras en het proper houden van perken dat onkruidbeheersing achter is gebleven. We hebben in juli wel aandacht gegeven aan fietspaden vrijmaken.
Dit beeld zie je trouwens in elke gemeente/stad terugkomen. Ik denk zelfs dat wij het nog niet zo slecht doen, kijk maar eens naar de buren (geen commentaar op onze buren want het was echt niet bij te houden)
We zijn het voorjaar wel gestart met minder mensen op de werkvloer omdat de aanwervingen voor de groendienst uitgesteld waren wegens Covid-19. Ik wil dit niet aanhalen als excuus want dit zou het beeld niet veranderd hebben.
di 15/09/2020 - 14:29Toen we op de gemeenteraad van juni dit jaar informeerden naar het hoe en waarom van het wegnemen van een aantal zerken kregen we geen duidelijk antwoord ivm wat er gaat gebeuren met de urnenmuur en waarom. Kan dat nog eens verduidelijkt worden?
Wanneer start die reorganisatie effectief? Naast de verbetering van de wandelpaden zouden ook de graven van de oud strijders en de gedenkarduin van die van WO2 ‘aangepakt’ worden?
Mijn bedenking -en bij deze ook vraag- is dat deze plaat toch iets meer respect en waardigheid mag uitstralen. Kunnen we hier geen nieuw monument voor creëren
(waarin ev de oude steen kan verwerkt worden? Tijd voor creativiteit!?
Schepen Jan Hendrickx antwoordt:
De urnenmuur betreft het oudste blok met een ander uitzicht als de rest (ander model). Dit wordt vervangen door een ander blok dat er net zo zal uitzien als de rest. De urnen met concessie krijgen hierin terug hun plaats voor de resterende jaren.
De procedure van aanplakking eindigt op 1.5.2021. Vanaf dan kunnen de zerken weggenomen worden.
De oud-strijders zouden een speciale vermelding krijgen op een nieuwe gedenksteen.
Er wordt werk gemaakt van een masterplan voor de begraafplaats Hemelshoek. Het is niet de bedoeling dat deze werken direct uitgevoerd worden, maar zo zetten we een lijn uit die we dienen te bewandelen om tot ons gewenst toekomstbeeld te geraken. In dit masterplan wordt de groenaanplant, de wandelwegen, herdenkingsmonumenten ect… in opgenomen. Verder zullen ook de urnenmuren of columbariumnissen - zoals er wordt aangehaald in de mondelinge vraag – deel uitmaken van dit masterplan. Dit ten eerste omdat de plaats waar de nissen de laatste 35 jaar geplaatst zijn vol staat.
Het masterplan zal opgemaakt worden door een landschapsarchitect. Zoals hierboven aangehaald, zullen de herdenkingsmonumenten hier dus ook deel van uitmaken en dus creatief in het geheel ingewerkt worden.
di 15/09/2020 - 14:32We denken wel te weten hoe de cultuurraad werkt of toch zou moeten werken, maar ook al tijdens de gemeenteraad van juni laatstleden werd er door schepen Van Hoof met al dan niet geveinsde aandacht en interesse geluisterd naar onze creatieve voorstellen om cultuur in onze gemeente na corona terug wat leven in te blazen. Wij willen met verschillende creatieve voorstellen de vuurstenen zijn om het weinige resterende terug te laten ontvlammen. Mooi werd het gevonden en men ging het meenemen naar de volgende cultuurraad. We informeerden toen wanneer die zou plaatsvinden? We kregen een kordaat antwoord: september.
Ik zie voorlopig geen cultuurraad aangekondigd voor dit jaar?
Hoe werkt zo’n raad? Beweegt daar iets? Of is dit gewoon een afspiegeling van de interesse die ons gemeentebestuur heeft in cultuur?
Schepen Ingeborg Van Hoof antwoordt:
De volgende cultuurraad is op 29 september en de punten die Rudy suggereerden in de raad van juni worden op de agenda gezet.
Er zijn een aantal initiatieven die vanuit de cultuurraad mee ontstaan zijn zoals muzikale tuinen, Tijd voor Creativiteit, deelname OMD .
We hebben juist een erg succesvolle editie dit weekend kunnen meemaken.
De verenigingen worden aangemoedigd om over nieuwe activiteiten mee na te denken en samen aan te werken.
Zo worden zij hier rechtstreeks bij betrokken. Zij krijgen hiervoor een premie om zo een ondersteuning te bieden aan hun eigen werking.
Indien interesse kan je steeds ook deelnemen aan de vergaderingen en activiteiten van onze cultuurraad.
di 15/09/2020 - 14:34We hebben eerder al eens gevraagd om in de buurt van wandelplaatsen of aan de rand van groene zones extra vuilbakjes te hangen. Dat werd toen weggelachen met de opmerking dat vuilbakjes ‘vuil aantrekken’ !? Volgens deze redenering zou er geen afval zijn als er geen vuilbakjes hangen? Een vreemde redenering, maar ik moet tot mijn grote spijt vaststellen dat we steeds meer afval (waaronder veel plastiek) zie rondslingeren op plaatsen waar eigenlijk enkele vuilbakjes zouden moeten hangen of staan. Onze medemens die dat achterlaat gaat in de fout. Maar ook het gemeentebestuur is hier evenzeer verantwoordelijk voor. Een voorbeeld is de rustplaats voor het geboortebos in de Legrellestraat die heel veel gebruikt wordt door fietsers en wandelaars. Het lijkt soms wel of die kleine long langs de Gestelbeek terug gaat keren naar wat het was 60 jaar geleden? Kunnen er aub meer vuilbakjes geplaatst worden bij dergelijke gebieden?
Schepen Ingeborg Van Hoof antwoordt:
Vuilnisbakken zijn geen service voor mensen die in de buurt wonen, maar wel voor bezoekers en passanten. Daardoor dienen ze dus niet gelijkmatig verspreid te worden over het gemeentelijke grondgebied. Ze moeten vooral staan op plaatsen waar mensen buitenshuis consumeren (roken, eten, drinken, kauwen, lezen, ...). Mooimakers heeft een aantal locatiecriteria opgesteld op basis van de ervaring van lokale besturen in de praktijk:
Af te raden plaatsen voor vuilnisbakken Deze plaatsen zijn af te raden voor het plaatsen van vuilnisbakken. De reden is dat ze op die plaatsen ook huishoudelijk afval aantrekken:
• In woonwijken
• Op grote afgelegen parkings (zoals carpoolparkings)
Vuilnisbakken dienen goed in het zicht te worden geplaatst zodoende de gebruikers ze vinden en er sociale controle is.
Momenteel worden de vuilnisbakken 2 maal per week geledigd wat een arbeidsintensief verhaal is.
We hebben alle vuilnisbakken in kaart gebracht op een GIS laag, in samenspraak met de technische dienst en vooral de medewerker van de lediging moeten deze geëvalueerd worden. We bekijken momenteel ook welke type vuilnisbak we in de toekomst zullen inzetten.
Het type vuilnisbak bepaalt sterk het gebruik (beperkte opening, eenvoudige lediging, ….) en ontmoedigt het storten van huisvuil.
Ter hoogte van het geboortepark kan een vuilnisbak overwogen worden, deze melding hebben wij recent ontvangen.
di 15/09/2020 - 14:35