Uit de vele punten - rond veilige mobiliteit - die wij eerder onder uw aandacht brachten pikken wij er vier uit die tot op heden zonder gevolg bleven. Bij het begin van dit nieuwe schooljaar vinden we het belangrijk erop te wijzen dat uzelf, de meerderheid, een veilig fietsverkeer als prioriteit hebt bestempeld. Wij stellen vast dat dit jammer genoeg, net zoals de voorbije 20 jaar, te dikwijls bij woorden blijft. Wij willen resultaten zien. Daarom vragen wij naar duidelijke antwoorden, standpunten en stand vann zaken over volgende punten:
1. Veilige schoolfietsroutes
ruim voor de zomer vroegen wij naar een bestendiging van het toegenomen fietsverkeer Als één van de te behouden positieve gevolgen van de coronacrisis. Wij drongen erop aan om veilige schoolfietsroutes te creëren met eenvoudige en betaalbare middelen; de BBB-methode (Borden, Blokken en Belijning). Wij hadden resultaten verwacht tegen de start van het schooljaar. Wat werd in dit verband gerealiseerd? Wat bent u van plan nog te realiseren in dit verband?
2. Pastoor Haemelstraat - Sollevelden
de ronduit chaotische toestanden in de Sollevelden ter hoogte van de Pastoor Haemelstraat en in deze straat zelf gedurende de schoolspitsuren, werden door onze fractie al enkele maanden geleden onder uw aandacht gebracht. Het probleem werd door de meerderheid echter als onbelangrijk weggezet. Vandaag moeten wij vaststellen dat vele mensen dit wel degelijk problematisch vinden. We kregen er meerdere meldingen en vragen over. Er is nooit politie te zien. Nochtans ontstaan er meerdere zeer onveilige situaties. Zo moeten soms zelfs voetgangers uit de weg springen voor wagens die over het voetpad een uitweg zoeken. Er is ook sprake van verkeersagressie. Hoe komt het dat niemand deze situatie ernstig neemt? Wat gaat u hieraan doen?
3. Constant Verhuststraat fietsstraat
de vraag om van deze straat een fietsstraat te maken is niet nieuw? We vragen naar de redenen waarom dat niet gerealiseerd wordt. De straat leent er zich perfect toe. De aanwezigheid van de lokalen van de scouts is een belangrijk argument en de straat vormt een veilige fietsverbinding tussen Itegembaan en Sollevelden. De uitvoering van deze fietstraat kan op korte termijn gerealiseerd worden. Als u dit niet wenst uit te voeren moet er een grondige reden zijn. Desgevallend wensen wij die te kennen.
4. Kruispunt Smidstraat - Aarschotsebaan - Kegelstraat
Reeds in mei 2019 voerde Groen Berlaar actie aan dit kruispunt. Onder andere mensen van Berlaar Heikant hadden hun ongenoegen geuit over het gevaarlijke kruispunt en zeker het gebrek aan oversteekplaats voor fietsers. Maar ook voor automobilisten blijft het kruispunt tot op vandaag uiterst vervelend én onveilig. Groen Berlaar hoopte in 2019 al dat er met eenvoudige maar duidelijke ingrepen een meer veilige omgeving zou ontstaan voordat het schooljaar begon. Ondertussen is er een tweede schooljaar begonnen en de situatie is er nog onveranderd. Onbegrijpelijk te meer omdat in de commissie Openbare Werken en Mobiliteit consensu was over de uitvoering van enkele ingrepen. Waarom is dat nog niet gebeurd en wanneer worden de werken uitgevoerd?
Schepen Jan Hendrickx antwoordt:
1. Veilige schoolfietsroutes
Zoals destijds gecommuniceerd was het voorstel niet geschikt voor landelijke gemeenten als Berlaar. We zetten wel in op sensibilisatie en infrastructurele maatregelen. Recent werd beslist om de tijdelijke fietsenstalling in de Dorpsstraat, thv het Kruidvat, definitief aan te leggen. Ook op de kleine parking ter hoogte van café De Poemp komen er extra fietsenstallingen (momenteel wordt deze zone ingenomen als wachtzone voor het café) en in de Stationsstraat thv de Zomerstraat. Op deze laatste locatie is deze maatregel gecombineerd met het verbeteren van de zichtbaarheid voor overstekende voetgangers.
Met het Octopusplan werden er gesprekken opgestart om de veilige schoolroutes in kaart te brengen en te promoten. Door corona is dit project stilgevallen maar dit zal terug worden opgestart.
Momenteel worden enkele markeringen ten behoeve van fietsers vernieuwd of nieuw aangebracht, zoals in de Rameyenstraat waar de fietsstraat verduidelijkt wordt en ook een oversteek kruispunt Melkouwensteenweg – Heistsebaan.
Tot slot wordt er nog altijd gewerkt aan het fietsbeleidsplan, dit willen we voor het einde van dit jaar bekendmaken. Ook hier worden diverse acties in opgenomen.
2. Pastoor Haemelstraat - Sollevelden
De situatie in de Pastoor Haemelstraat en Sollevelden wordt wel degelijk ernstig genomen. Deze straten werden reeds meermaals besproken op de commissie Mobiliteit en Openbare Werken. Op deze commissie werden deze straten meermaals besproken (minstens 24/06/2019, 14/10/2019 en 30/01/2020) en er werd beslist om in de Pastoor Haemelstraat 1) het parkeerregime niet te wijzigen (com. dd 14/10/19) en 2) geen fietsstraat in te voeren (com. dd 30/01/2020).
Ook de Sollevelden werd meermaals besproken. Er werd beslist om eerst in te zetten op communicatie en sensibilisatie alvorens structurele maatregelen te nemen, zoals door jullie voorgesteld. Zo zal de tekstkar geplaatst worden zodra de Sollevelden terug enkelrichting wordt om overtreders te wijzen op de overtreding die ze maken en het bijhorende gevolg en zal de politie tellers plaatsen om het probleem in kaart te brengen. Deze beslissing werd genomen op de commissie.
3. Constant Verhulststraat fietsstraat
Het inrichten van een fietsstraat werd in het verleden reeds uitvoerig besproken. Er werd beslist om hier geen fietsstraat in te richten. Er zijn geen objectieve, meetbare criteria. We kijken naar het profiel van de straat, de lengte, het traject, de omgeving, de verbindingsfunctie, de aanwezigheid van functionele of recreatieve routes, het geldende snelheidsregime, de (al dan niet gewenste) verhouding fietsers-auto’s, alternatieve routes voor automobilisten, …
Volgens de ongevallendatabank zijn er sinds 2003 slechts twee ongevallen gebeurd: één in 2003 en één in 2010, beiden enkel met stoffelijke schade.
We zullen uw vraag opnieuw bespreken samen met de lokale politie, eventueel kan dit ook op de commissie besproken worden.
4. Kruispunt Smidstraat - Aarschotsebaan – Kegelstraat
De markeringswerken worden uitgevoerd door AWV, de wegbeheerder van de N10. We hebben naar aanleiding van uw vraag opnieuw de stand van zaken opgevraagd. De aannemer geeft aan dit in de loop van september uit te voeren. Een precieze datum kan daar echter nog niet voor gegeven worden, volgens AWV. We hadden eveneens verwacht dat dit al zou uitgevoerd zijn.
di 15/09/2020 - 14:24