Het verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 september 2020 vind je terug als bijlage.
Het zittingsverslag van deze vergadering werd vervangen door een audio-opname, welke beschikbaar is op de website www.berlaar.be/beleid/verslagen of rechtstreeks via https://channel.royalcast.com/berlaar/#!/berlaar/20200915_2 .
De raad dient dit conform het Decreet Lokaal Bestuur goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 15 september 2020 goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn kan conform het decreet lokaal bestuur eretitels toekennen aan de voorzitter of de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst onder de voorwaarde die hij bepaalt.
Het bestuur wenst hiervoor een uniform reglement goed te keuren.
Het ontwerp van reglement tot het verlenen van de titel van erevoorzitter en erelid van het bijzonder comité voor de sociale dienst vind je terug als bijlage.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het bijgevoegde reglement over het toekennen van de titel van erevoorzitter of erelid van het bijzonder comité voor de sociale dienst goed.
Het raadsbesluit van 21 november 2011 (punt 5) houdende aansluiting bij OFP Provant.
De wet op het gemengd pensioen van 30 maart 2018 die voorziet o.a. wijzigingen aan de individuele responsabilisering van de provinciale en lokale besturen binnen het gesolidariseerd Pensioenfonds.
OCMW Berlaar dient in 2021 een responsabiliseringsbijdrage te betalen omdat de pensioenlast van de huidige statutaire gepensioneerden onvoldoende afgedekt wordt door de huidige pensioenbijdragen voor de actieve statutairen.
Bovenvermelde wet voorziet een korting op de responsabiliseringsbijdrage ter stimulatie van een degelijke 2e pensioenpijler voor de contractuele personeelsleden - artikel 12 van de nieuwe wet voorziet - onder bepaalde voorwaarden - een korting van 50% van de premie voor de 2e pensioenpijler.
Besturen die een responsabiliseringsbijdrage dienen te betalen en niet voldoen aan de voorwaarden voor de korting zullen in de toekomst de gehele pensioenlast moeten dragen.
Het OCMW-bestuur biedt reeds een 2e pensioenpijler aan voor de contractuele personeelsleden via OFP Provant.
Om recht te hebben op de korting op de responsabiliseringsbijdrage dient de bijdrage voor 2021 verhoogd te worden naar minimaal dichtingskloof 36%.
Gelet op toenemend aantal contractuelen en het streven naar een marktconforme verloning gekoppeld aan de waardering voor het tewerkgesteld personeel.
Gelet op het streven van de gemeente en het OCMW om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven.
Gelet op het streven naar het verdichten van de pensioenkloof tussen contractuelen en statutairen.
Er wordt goedkeuring gehecht aan de aanpassing (verhoging) van de instapratio naar 36% (bijdragen aan het OFP Provant i.k.v. de 2e pensioenpijler) met ingang van 1 januari 2021.
In de gemeenteraad van 3 december 2018 keurde de raad de samenwerkingsovereenkomst met en de overdracht van haar thuispoetsdienstverlening naar CVBA VSO Extra Time goed met ingang van 1 januari 2019.
De arbeidsovereenkomst van de coördinator van Extra Time werd op haar vraag in onderling akkoord beëindigd op 28 augustus 2020.
Om de coördinator te vervangen wordt er een beroep gedaan op de externe hulp van Ferm Huishoudhulp.
Op korte termijn is deze samenwerking gefocust op inhoudelijke ondersteuning en ondersteuning bij de dagdagelijkse operationele werking. Zo zal een medewerkster van Ferm het kantoor versterken en mee instaan voor de dagelijkse coördinatie bij Extra Time. Door deze samenwerking geniet Extra Time van de ervaring en expertise van een grote speler in het Vlaamse landschap van de dienstenchequebedrijven en kan er aan het personeel een duurzame tewerkstellingstoekomst geboden worden.
Op lange termijn wordt een verregaande samenwerking met Ferm Huishoudhulp beoogd om de toekomst van Extra Time te garanderen. Samenwerking met een sterke partner is belangrijk om op lange termijn duurzame tewerkstelling te voorzien en een organisatie met sociaal oogmerk in de dienstenchequemarkt in Berlaar en Nijlen te behouden. Willen we de kwetsbaarheid van Extra Time verlagen, is het raadzaam om een sterk partnerschap te zoeken. Deze sterke partner vinden we in Ferm Huishoudhulp cv. Ferm Huishoudhulp stelt 3.000 huishoudhulpen te werk bij 20.000 gebruikers, heeft 115 medewerkers in de omkadering in 20 regiokantoren in gans Vlaanderen. Bovendien is Ferm Huishoudhulp een stabiele en warme werkgever.
De raad van bestuur besliste in de zitting van 9 juli 2020 om de gesprekken tot verregaande samenwerking met Ferm Huishoudhulp aan te vatten. Het verslag en de motivatie vind je terug als bijlage. Een verregaande samenwerking geeft de beste garantie om op lange termijn tewerkstelling van onze personeelsleden, met behoud van hun huidige loonvoorwaarden, te verzekeren en om betaalbare huishoudhulp te kunnen blijven aanbieden in regio Berlaar-Nijlen. Als voorwaarden van deze samenwerking worden gesteld:
Ferm Huishoudhulp is bereid aan deze voorwaarden tegemoet te komen, op voorwaarde dat de jaarlijkse tussenkomst van OCMW Berlaar en OCMW Nijlen voor de meerkost van de overgedragen personeelsleden gegarandeerd blijft. Ferm huishoudhulp is bereid tot samenwerking met beide OCMW's.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om over te gaan tot een samenwerkingsovereenkomst met FERM Huishoudhulp cv.
De raad voor maatschappelijk welzijn bevestigt dat in geval van overname van Extra Time cvba krachtens CAO nr. 32bis door Ferm Huishoudhulp cv de jaarlijkse financiële tussenkomst voor de meerkost van de overgedragen personeelsleden van OCMW Berlaar gegarandeerd blijft.
Net als voorgaande jaren zal de sociale dienst opnieuw gebruik maken van de mogelijkheid tot leveren van minimale gas en de tenlastename ervan.
In de periode november 2020 tot en met maart 2021 kunnen de OCMW’s opnieuw halfmaandelijkse tussenkomsten voor een minimale levering van aardgas toekennen aan mensen voor wie na een sociaal onderzoek blijkt dat ze hun budgetmeter onvoldoende kunnen opladen en daardoor zonder verwarming dreigen te vallen. De toegekende bedragen kunnen voor maximaal 70% worden gerecupereerd bij de aardgasnetbeheerder. Net zoals voorgaande jaren nemen we de overige 30% ten laste . Enerzijds kan dit binnen de mogelijkheden van het beschikbare Energiefonds, anderzijds via een niet-terugvorderbare financiële steun.
Energiebesluit van 19 november 2010 van artikel 5.4.6 tot en met 5.4.10
Neemt akte van de mogelijkheid tot toekennen van minimale levering van aardgas voor de periode 2020-2021.
Komaf met armoede -de armoede barometer staat in Berlaar op -8
In Berlaar gaan we er op achteruit wat armoede betreft. Volgens de barometer gaat enkel de score van het aantal sociale woningen er bescheiden op vooruit. Op vlak van invaliditeit, schoolse vertraging, leefloon, schoolverlaters, uitpas, verhoogde tegemoetkoming en kandidaat-huurders scoren we slechter. Alle andere criteria blijven op nul staan, waar ze eigenlijk hadden moeten vooruit gaan. Dit gaat niet de goede kant op, nochtans zeggen de millennium doelstellingen dat we er alles moeten aan doen om komaf t smaken met armoede.
Hoe reageert het gemeentebestuur op de resultaten van de armoedebarometer ?
Welk beleid stelt u hiertegenover?
Welke prioriteiten zal u leggen?
U vindt het verslag op komafmetarmoede.be
Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst Nadine Boekaerts antwoord:
De armoedebarometer staat momenteel op -8, maar hoeveel bedroeg deze de jaren voordien? Scoren we in Berlaar effectief slechter dan voorgaande jaren?
Wanneer je verschillende thema’s meer in detail bekijkt, geeft het globaal cijfer een negatief saldo aan, maar de jaaraantallen zijn zo toch voor een aantal thema’s gedaald. Dat lijkt me dan toch een positief signaal dat we niet uit het oog mogen verliezen. We scoren niet op alle thema’s slecht. Elke burger die we verder kunnen helpen, is goed meegenomen.
Op vlak van invaliditeit zien we t.o.v. 2016 nog steeds een daling. Wat betreft het gemiddeld aantal leefloongerechtigden zien we in 2019 eveneens een daling. Bij schoolse vertraging zien we eveneens een daling in 2018 (t.o.v. 2016 en 2017). Het cijfer rond schoolverlaters is zeker niet up-to-date, dus kunnen we daar moeilijk conclusies uit trekken (cijfer dateert van 2017). Is dat nog steeds zo, we kregen alleszins geen signalen vanuit de school.
Een UiTpas hebben we in Berlaar (nog) niet, vandaar dat we negatief scoren. Dit jaar zouden we van start gaan om een aantal gemeentelijke activiteiten goedkoper aan te bieden aan een kwetsbare doelgroep. De komende jaren zou dit uitgebreid worden, is het ook de bedoeling dat verenigingen worden aangeschreven, enz. Corona heeft voorlopig roet in het eten gegooid, de activiteiten die we dit jaar voor ogen hadden moesten noodgedwongen afgeschaft worden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de mogelijkheden binnen de sociale dienst wel gewoon doorlopen in de mate dat die activiteiten doorliepen. We werken nog steeds samen met het steunpunt Vakantieparticipatie, delen gratis toegangstickets uit om te gaan zwemmen, deelname aan speelplein is ook gewoon doorgegaan waarvoor de sociale dienst tussenkomt voor zij die behoren tot de kwetsbare gezinnen.
Bij de categorie van VT-statuut zien we een lichte stijging. Vermoedelijk kan dit gedeeltelijk verklaard worden omdat ook de Berlaarse bevolking steeds ouder wordt. Mensen leven langer, partner komt te overlijden, krijgt men vaak het VT-statuut toegekend omdat hun pensioen eerder beperkt is.
Het aantal kandidaat-huurders is in 2019 gedaald t.o.v. jaren daarvoor. We moeten gaan kijken hoe dit komt. We weten dat in de oneven jaren de sociale huisvestingsmaatschappijen verplicht hun wachtlijsten moeten actualiseren. Kandidaat-huurders die dus niet tijdig reageerden, werden geschrapt. Ik vermoed dat dit een verklaring is voor de daling in 2019. Dat is natuurlijk jammer, ook de sociale dienst betreurt dit, maar waar mogelijk stonden we onze cliënten bij om te helpen met de paparassen. Ook gekende cliënten werden verschillende keren aangesproken door onze maatschappelijk werkers om zo een schrapping te vermijden.
Vanuit de sociale dienst volgen we de veranderingen en tendensen goed op, gaan we op zoek naar oplossingen, werken we samen met andere welzijnsactoren via projecten of op informele basis. Elke kans die we kunnen grijpen om een burger verder te helpen, grijpen we. Werk blijft nog steeds dé belangrijkste factor om mensen uit armoede te helpen/houden. Vandaar dat we het zo belangrijk vinden om in te zetten op kwaliteitsvolle arbeidstrajectbegeleiding op maat van de cliënten, en de bijkomende projecten zoals ‘I CAN’, het Jobatelier en GBO NT waarvoor we hebben ingetekend en die op dit moment lopen. VDAB blijft uiteraard onze bondgenoot, maar ook zij hebben hun handen vol. Toeleiden naar werk en hiervoor alleen vertrouwen op VDAB is in onze ogen werken met oogkleppen op. We moeten dit samen doen. Nog meer als anders worden mensen gehinderd om werk te vinden door problemen op andere vlakken. VDAB is dan wel de specialist in het vinden van werk, maar als onze cliënt fysiek of mentaal niet klaar is om te werken, lukt dat toch niet.
Daarnaast blijven we indexeringen nauw opvolgen zodat onze aanvullende steunverlening, ons steunbarema de realiteit weerspiegelt en de huidige tendensen blijft volgen.
di 20/10/2020 - 15:01