Terug
Gepubliceerd op 19/11/2020

2020_MV_00124 - Mondelinge vraag van raadslid Wim Kelber: CORONASTEUN VOOR ONDERNEMINGEN UPDATE

Gemeenteraad
di 17/11/2020 - 20:00 Digitaal via Teams met live-stream
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Anja Neels

Verontschuldigd

Julie Cools

Secretaris

Anja Neels

Voorzitter

Walter Horemans
2020_MV_00124 - Mondelinge vraag van raadslid Wim Kelber: CORONASTEUN VOOR ONDERNEMINGEN UPDATE 2020_MV_00124 - Mondelinge vraag van raadslid Wim Kelber: CORONASTEUN VOOR ONDERNEMINGEN UPDATE

Motivering

Indiener(s)

Wim Kelber

Tijdstip van indienen

do 12/11/2020 - 21:53

Toelichting

In de gemeenteraad van 25 augustus 2020  informeerde ik reeds naar de steun voor onze

ondernemingen.

Blijkbaar hebben een aantal ondernemingen de brief voor het indienen van de onkosten voor de

terugbetaling van het beschermingsmateriaal niet of te laat ontvangen. Hoe is dit kunnen gebeuren ?

Over hoeveel ondernemingen gaat het ? Kunnen zijn alsnog aanspraak maken op ondersteuning ?

Is het mogelijk om professioneler  te werken?   Teveel “gefoefel” bij de gemeente Berlaar.

Voor de ondernemingen voorzag men een budget van 150.000 euro. Hoeveel euro werd hier reeds

van besteed ? Graag een detail van de besteede bedragen aan de verschillende acties (Terugbetaalde

Berlaar coronabons,...).

Welke acties heeft men nog ingepland ?

In de gemeente Sint-Katelijne-Waver werd reeds een tweede coronafonds opgericht voor

bijkomende steun.

Het gemeentebestuur maakt daar opnieuw een bedrag van 100.000 euro voor vrij. Na bespreking in

een raadscommissie van 16 november 2020 staat dit reeds geagendeerd op de gemeenteraad van 30

november e.k.

Bespreking

Antwoord

Schepen Suzy Put antwoordt:

Voor wat betreft de corona-ondersteuning van de Berlaarse handelaars: iedereen kreeg de mogelijkheid om gemaakte kosten ifv corona met een maximum van 250 euro terug te krijgen. Er werd BEWUST gekozen om de brief met deze mededeling te versturen na de uiterste factuurdatum. Het spreekt voor zich dat anders alle handelaars de maximum teruggave hadden gevraagd. Het was de bedoeling om gemaakte kosten terug te betalen, en niet om handelaars aan te zetten tot het maken van kosten zodat ze konden terugbetaald worden. Ze kregen dus allemaal op tijd de brief en kregen ruimschoots de tijd om hun facturen binnen te brengen, alleen diende het dus om facturen te gaan van kosten die al gemaakt waren voor de einddatum, zodat er niet snel-snel nog dingen – ongeacht de noodzaak – aangekocht werden om aan de maximum teruggave te geraken.

 

Of er opnieuw een budget wordt voorzien voor de Berlaarse handelszaken, bijkomend op het reeds bestaande budget voor het complete relanceplan, is een politieke keuze, die niet mag afhangen van andere gemeenten maar moet gedragen worden binnen het budget van de eigen gemeente, waarbij zeker ook rekening dient gehouden te worden met de werkdruk op het personeel die acties van welke soort dan ook onvermijdelijk met zich meebrengen.

 

Relanceplan lokale economie

 

Berlaar stelt 150.000 euro ter beschikking om de lokale economie een nieuwe boost te geven.

Dat bedrag wordt als volgt besteed:

 

Terugbetaling van de onkosten die handelaars maakten om hun zaak op een coronaveilige manier te heropenen

Berlaarse handelaars en ondernemers mochten facturen inbrengen van half maart tot en met eind juni voor een maximumbedrag van 250 euro. 99 handelaars maakten gebruik van dit aanbod en kregen in totaal een vergoeding uitbetaald van 22.206,95 euro.

 

Winkelplezier-actie

Lokale shoppers konden in de maand augustus (soldenmaand) hun aankoopbedrag terugwinnen, wanneer ze kochten bij covid-geïmpacteerde Berlaarse handelaars. Ze deponeerden daartoe hun kassaticket – voorzien van hun persoonlijke gegevens – in één van de geluksboxen, die verspreid over het grondgebied opgesteld stonden. Telkens op woensdag werden de gelukkigen, onder een deskundig toeziend oog, uitgeloot tot een wekelijks bedrag van 1.000 euro met een maximum van 100 euro per kassaticket. Het aankoopbedrag werd terugbetaald in Berlaarbonnen.

Een overzicht:

Week 1: 12 winnaars - 1005 euro

Week 2: 16 winnaars - 1020 euro

Week 3: 20 winnaars - 1035 euro

Week 4: 17 winnaars - 1035 euro

Week 5: 17 winnaars - 1020 euro

Totaal: 82 winnaars - 5115 euro

 

Creatie horecabon

Naar aanleiding van de coronacrisis zag een aparte tijdelijke horecabon het levenslicht, die verzilverd kan worden bij 22 deelnemende horecazaken in Berlaar. Deze bon werd op 5 manieren gedistribueerd:

* een bon ter waarde van 5 euro in elke Berlaarse brievenbus (te gebruiken vanaf een eigen bijdrage van minimaal 10 euro)

* een bon ter waarde van 25 euro voor elke eerstelijnszorgverlener in Berlaar

* een bon ter waarde van 25 euro voor elke coronavrijwilliger van #Berlaarhelpt

* een bon ter waarde van 25 euro voor elke speelpleinmonitor

* een bon ter waarde van 25 euro voor elke medewerker van het lokaal bestuur

 

Ondersteuning van het Weekend van de Klant

Tijdens het Weekend van de Klant in oktober werkte Berlaar samen met het project Street Heart. Dat is een participatief en interactief project dat lokale handelaars verbindt met de inwoners en lokale artiesten door middel van artistieke raamtekeningen. De etalages van 10 deelnemende zaken werden voorzien van een gepaste inkleding. Het gaf een heel apart cachet aan de winkelstraten. Daarnaast kreeg de ZOB (zelfstandige ondernemers Berlaar) de mogelijkheid om een subsidie van 5.000 euro te ontvangen voor het uitwerken van een eigen project tijdens dit weekend.

ZOB heeft een onkostennota binnengebracht voor een bedrag van 1719,59 euro. Ze zorgden voor een rode loper voor elke deelnemende handelaar, ze maakten een promofilmpje en lieten enkele muzikanten optreden in bepaalde handelszaken op zaterdag tijdens het weekend van de klant.

 

Ondersteuning eindejaarsactie

Oorspronkelijk was het de bedoeling om de winkelplezier-actie in december te hernemen met een extra feestelijk orgelpunt tijdens de nieuwjaarsreceptie voor de inwoners van Berlaar in januari onder de vorm van de live trekking van de hoofdprijzen. De tweede coronagolf gooide echter roet in het eten, waardoor een heel aantal handelszaken opnieuw de deuren moesten sluiten en er een verbod op evenementen werd uitgevaardigd. De resterende budgetten worden uitgeschreven in 2020 en heringeschreven in 2021. Op deze manier kunnen we de winkelplezier-actie opnieuw organiseren in het voorjaar van 2021.

di 17/11/2020 - 16:52