Terug
Gepubliceerd op 19/11/2020

2020_MV_00113 - Mondelinge vraag van raadsleden Leen Vervoort, Dirk Aras: Toegang tot de Hertstraat voor fietsers

Gemeenteraad
di 17/11/2020 - 20:00 Digitaal via Teams met live-stream
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels

Secretaris

Anja Neels

Voorzitter

Walter Horemans
2020_MV_00113 - Mondelinge vraag van raadsleden Leen Vervoort, Dirk Aras: Toegang tot de Hertstraat voor fietsers 2020_MV_00113 - Mondelinge vraag van raadsleden Leen Vervoort, Dirk Aras: Toegang tot de Hertstraat voor fietsers

Motivering

Indiener(s)

Leen Vervoort, Dirk Aras

Tijdstip van indienen

ma 09/11/2020 - 17:18

Toelichting

Zoals de foto in bijlage aangeeft, is aan beide zijden van de Hertstraat het verkeersbord C3 aangebracht: verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder. De enige uitzondering aangeduid is die voor vergunninghouders.

Met deze signalisatie wil Berlaar vermijden dat de straat wordt gebruikt als sluipweg. Maar wat met fietsers ?

Door de plaats waar de signalisatie is aanbracht, is in principe ook de parking achter de signalisatie niet toegankelijk. Is dat wenselijk ? De corona-maatregelen verhinderen momenteel dat het aangelegen eethuis klanten ontvangt, maar mogelijk is dat probleem sneller van de baan dan de Hertstraat opnieuw kan opengesteld worden.

Is het niet wenselijk de signalisatie aan te passen ?


Bespreking

Antwoord

Punten 21 en 22 worden samen behandeld:

Schepen Jan Hendrickx antwoordt:

Fietsers zijn, net zoals bestuurders van bromfietsen klasse a, klasse b en speed pedelecs, automatisch vergunninghouder volgens het reglement. Zij mogen dus door de Hertstraat rijden zonder dat zij hiervoor een vergunning moeten aanvragen. Omdat dit mogelijk onvoldoende duidelijk is voor fietsers ter plaatse, gaan we bekijken of er extra signalisatie kan geplaatst worden.

De parking in de Hertstraat is inderdaad niet toegankelijk zonder de zone binnen te rijden. Als we de signalisatie opschuiven tot voorbij de parking, moeten we in het begin van de Hertstraat nog steeds een uitgebreide vooraankondiging plaatsen en mogen de borden C31 langs de Itegembaan(verboden linksaf – rechtsaf) er ook niet staan volgens de huidige opstelling. 

We riskeren daarbij ook verweren gebaseerd op het argument dat zij de straat zijn ingereden en ter hoogte van het effectieve verbodsbord niet konden keren, en daardoor de straat zijn doorgereden. Hoewel dit meestal ongegrond is, gaat dit voor discussies zorgen en zeker oudere bestuurders gaan hierdoor twijfelen. 

Nu ligt de parking van ’t Hertenhof in de zone, wat het voor het cliënteel van ‘t Hertenhof duidelijker maakt dat zij via de Hertstraat, komende vanuit Bevel / Herenthout, naar de parking mogen rijden. Bovendien werd er steeds in dialoog gegaan met de uitbater van ’t Hertenhof en is er een goede samenwerking. Hij vraagt de vergunningen aan voor zijn cliënteel en dit via een vereenvoudigd webportaal. Dit verloopt vlot.

Door de signalisatie op te schuiven, krijgen we dus veel extra signalisatie en gaat het onduidelijker worden. We zijn dan ook van mening dat het niet wenselijk is om de signalisatie te verplaatsen. De aanpassing voor fietsers gaan we wel bekijken. 

di 17/11/2020 - 15:42